Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Tuesday

en dr gaan nu ook mensen terugrekenen bij vorige kampioenschappen (bv op de bbc site). Vergeten daarbij alleen even (of laten bewust weg) dat de laatste races bij andere regels mogelijk anders verlopen zouden zijn. Vettel (2012), Hamilton (2008) en Schumacher (2003) zouden dan geen kampioen zijn geworden. Vettel zou meer risico hebben kunnen nemen in 2012 om alsnog 5e te worden en RBR had nog de mogelijkheid om Webber terug te laten zakken (al zou dat nog wel wat voeten in aarde hebben gehad). McLaren zou in 2008 niet Hamilton's max toerental naar beneden hebben geschroefd. Zelfde geld voor 2007, had je misschien ook wel een heel andere race gehad, waarin Hamilton juist wel de titel pakt.

NielsD

Het is allemaal achteraf. Wat als Newey nooit naar Red Bull was gegaan, wat als Senna wel was uitgestapt enzovoorts. Ik vind het persoonlijk een beetje gek dat mensen teruggaan kijken naar andere jaren.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Inderdaad, het is altijd onzin om nieuwe puntentellingen met oude te gaan vergelijken. Bovendien tonen die voorbeelden aan, dat deze maatregel eigenlijk helemaal niet nodig is. Een spannende seizoensfinale is er juist omdat het veld (vooraan) dicht bij elkaar zit, niet vanwege een kunstmatige maatregel. De jaren waarin iemand genoeg domineert (of iig genoeg de boventoon voert) had dubbele puntentelling blijkbaar niet uitgemaakt. Maar dan natuurlijk inderdaad wel met de nuance dat het anders had kunnen zijn als mensen wél met een soortgelijke maatregel hadden moeten werken. Maar de eerste indicatie geeft aan dat het een non-regel is om op papier spanning en sensatie te creëren die er in de praktijk nooit zal zijn.

Dominerende coureurs blijven vroegtijdig kampioen worden, ook met deze maatregel. Al zal het dan niet in India zijn maar een race later. En een seizoen waarin het zo dicht bij elkaar zit dat je je geen fouten kan veroorloven, dan kan het met een 'normale' puntentelling in de laatste race ook funest zijn om dan een fout te maken. Oftewel: ik denk dat we ons vooral met zijn allen druk maken om iets wat in de praktijk misschien niet, misschien één keer zal voorkomen. En ik zeg niet dat het niet druk maken onterecht is (want dat is het natuurlijk wel, aangezien het gewoon een domme regel is die geen effect zal hebben)

robbert

Citaat van: Sabai op 10 december 2013 - 10:29:51
Ik heb het even laten bezinken en vind het dubbele punten geven belachelijk. Wat is Abu dhabi meer waard dan Spa Monza of Monaco. En als een team het hele seizoen heeft gestreden voor een kleine voorsprong kan het doordat het 1 race tegen zit zomaar naar een ander gaan. Abu dhabi het circuit waar alleen met drs kan worden ingehaald wat een blamage van de fia en de working group. Ik heb ook een vermoeden dat deze nieuwe regel er in 2015 niet meer zal zijn.

of wie weet, zal deze regel al afgevoerd worden voor de start van het nieuwe seizoen. Als iedereen nu eens klaagt op de site van de fia. Dan moeten ze iets aan doen é

Maikel0230

Ik kon er nog inkomen als die race bijvoorbeeld dan ook dubbel zo lang zou zijn als een normale, maar dit is gewoon de realiteit voorbij.

James Allen gelooft dat het geen lang leven beschoren is enk ik kan me er alleen maar bij aansluiten, er komt nu zoveel kritiek dat men dit wel moet terugdraaien.

CitaatI think it will play badly with fans and – like that nutty tyre idea in 2005 – will be shortlived.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

SDG

Citaat van: Maikel0230 op 10 december 2013 - 11:52:20
Ik kon er nog inkomen als die race bijvoorbeeld dan ook dubbel zo lang zou zijn als een normale, maar dit is gewoon de realiteit voorbij.

James Allen gelooft dat het geen lang leven beschoren is enk ik kan me er alleen maar bij aansluiten, er komt nu zoveel kritiek dat men dit wel moet terugdraaien.

CitaatI think it will play badly with fans and – like that nutty tyre idea in 2005 – will be shortlived.

Het idee van Bernie van een paar jaar terug om medailles uit te reiken en de coureur met de meeste zeges tot kampioen uit te roepen is uiteindelijk ook teruggedraaid vooraleer het seizoen van start ging. Dus dit kan ook nog steeds herroepen worden bij te veel negatieve kritiek.

robbert

Citaat van: Maikel0230 op 10 december 2013 - 11:52:20
Ik kon er nog inkomen als die race bijvoorbeeld dan ook dubbel zo lang zou zijn als een normale, maar dit is gewoon de realiteit voorbij.

James Allen gelooft dat het geen lang leven beschoren is enk ik kan me er alleen maar bij aansluiten, er komt nu zoveel kritiek dat men dit wel moet terugdraaien.

CitaatI think it will play badly with fans and – like that nutty tyre idea in 2005 – will be shortlived.

de race nog langer laten duren. En de meeste willen nu races die korter zijn of 2 sprintraces. Dan zal men ook niet tevreden zijn ;)

Sabai

Citaat van: SDG op 10 december 2013 - 11:56:02
Citaat van: Maikel0230 op 10 december 2013 - 11:52:20
Ik kon er nog inkomen als die race bijvoorbeeld dan ook dubbel zo lang zou zijn als een normale, maar dit is gewoon de realiteit voorbij.

James Allen gelooft dat het geen lang leven beschoren is enk ik kan me er alleen maar bij aansluiten, er komt nu zoveel kritiek dat men dit wel moet terugdraaien.

CitaatI think it will play badly with fans and – like that nutty tyre idea in 2005 – will be shortlived.

Het idee van Bernie van een paar jaar terug om medailles uit te reiken en de coureur met de meeste zeges tot kampioen uit te roepen is uiteindelijk ook teruggedraaid vooraleer het seizoen van start ging. Dus dit kan ook nog steeds herroepen worden bij te veel negatieve kritiek.


Ik zie de waarde er ook totaal niet van in een coureur word immers al extra beloond voor een overwinning. Hoop dat ze gaan inzien dat het een onzinnig idee is van ze.

Tuesday

Citaat van: Perton op 10 december 2013 - 11:33:57
Inderdaad, het is altijd onzin om nieuwe puntentellingen met oude te gaan vergelijken. Bovendien tonen die voorbeelden aan, dat deze maatregel eigenlijk helemaal niet nodig is. Een spannende seizoensfinale is er juist omdat het veld (vooraan) dicht bij elkaar zit, niet vanwege een kunstmatige maatregel. De jaren waarin iemand genoeg domineert (of iig genoeg de boventoon voert) had dubbele puntentelling blijkbaar niet uitgemaakt. Maar dan natuurlijk inderdaad wel met de nuance dat het anders had kunnen zijn als mensen wél met een soortgelijke maatregel hadden moeten werken. Maar de eerste indicatie geeft aan dat het een non-regel is om op papier spanning en sensatie te creëren die er in de praktijk nooit zal zijn.

Dominerende coureurs blijven vroegtijdig kampioen worden, ook met deze maatregel. Al zal het dan niet in India zijn maar een race later. En een seizoen waarin het zo dicht bij elkaar zit dat je je geen fouten kan veroorloven, dan kan het met een 'normale' puntentelling in de laatste race ook funest zijn om dan een fout te maken. Oftewel: ik denk dat we ons vooral met zijn allen druk maken om iets wat in de praktijk misschien niet, misschien één keer zal voorkomen. En ik zeg niet dat het niet druk maken onterecht is (want dat is het natuurlijk wel, aangezien het gewoon een domme regel is die geen effect zal hebben)
het geld idd alleen voor situatie's waarin, onder de normale puntentelling, een coureur 1 wedstrijd voor het einde kampioen wordt. Voor alle andere situatie's maakt het volgens mij geen verschil. Je kunt nu situatie's krijgen dat coureurs in de laatste races minder risico's gaan nemen en alles zetten op Abu Dhabi.
En dat teams het er ook mee eens schijnen te zijn doet mij toch sterk vermoeden dat er flink met geld is gestrooid en dat de teams er flink van mee profiteren.  En dan moeten wij die schijnheilige praatjes weer aanhoren dat het zo'n geweldig idee is, terwijl ze t zelf ook belachelijk vinden. Als 95% van de fans het niks vind, hoe kunnen de teams hier dan ooit mee ingestemd hebben?? Die teams bestaan toch ook uit allemaal F1 fans? Moet geld zijn en dan ook nog de kalender er op aanpassen, Austin boos, maakt allemaal niet uit.

Kootje

waarschijnlijk stemden de teams hiermee in omdat ze denken zo RBR te kunnen verslaan, terwijl RBR bij zichzelf dacht dat ze toch wel kampioen gaan worden

anders zou ik het iig ook niet weten :-\

Tuesday

Citaat van: robbert op 10 december 2013 - 12:01:36
Citaat van: Maikel0230 op 10 december 2013 - 11:52:20
Ik kon er nog inkomen als die race bijvoorbeeld dan ook dubbel zo lang zou zijn als een normale, maar dit is gewoon de realiteit voorbij.

James Allen gelooft dat het geen lang leven beschoren is enk ik kan me er alleen maar bij aansluiten, er komt nu zoveel kritiek dat men dit wel moet terugdraaien.

CitaatI think it will play badly with fans and – like that nutty tyre idea in 2005 – will be shortlived.

de race nog langer laten duren. En de meeste willen nu races die korter zijn of 2 sprintraces. Dan zal men ook niet tevreden zijn ;)
Wat ze ook doen, alles is beter dan dit. Ze moeten iig zorgen dat de geluksfactor een stuk omlaag gaat. Pech moet niet dubbel bestraft worden. Maar laat ze t vooral simpel houden en het hele plan afschaffen.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 10 december 2013 - 12:07:32
waarschijnlijk stemden de teams hiermee in omdat ze denken zo RBR te kunnen verslaan, terwijl RBR bij zichzelf dacht dat ze toch wel kampioen gaan worden

anders zou ik het iig ook niet weten :-\
Omdat RBR altijd zo slecht gaat in Abu Dhabi? Maar dan zou je verwachten dat alle F1 fans die anti RBR het er ook mee eens zouden zijn, maar da's duidelijk niet het geval.
Maar geld geloof je niet in?? de link Abu Dhabi en geld lijkt me snel gelegd en dit schijnt ook Bernie's idee te zijn geweest en die zal voor dubbele punten ook wel dubbel geld hebben gevraagd. En uiteraard de teams ook wat toestoppen om die in te laten stemmen. Ik ben helemaal geen complotdenker ofzo, maar in dit geval kan het haast niet anders dan dat het puur om geld draait

Sabai

Ik weet niet meer waar ik het hoorde (was niet hier maar op twitter geloof ik) maar iemand beweerde laatst dat Abu Dhabi het epicentrum van de F1 is  ;D

Perton

Epicentrum van hoe het kapot gaat geloof ik nog wel.

Buxoq

Ik vind eigenlijk dat als ze bij de laatste race dubbele punten invoeren die race dan wel 2 keer zo lang mag zijn. Dan is het net nog ietsjes eerlijker al zou het beter zijn als ze het gewoon helemaal afschaffen. Andere optie is om meer races dubbele punten te maken. Bijv. Spa, Silverstone, Montreal en misschien Monaco of andere circuits. Al lijkt mij Monaco een tricky one. Omdat het spectaculair kan uitvallen en ook totaal averechts. Maar dubbele punten alleen in de laatste race is complete ONZIN!!