Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Wings

Waarschijnlijk het verschil tussen de praktische en theoretische benadering. Zoals eerder gezegd kan ik mij voorstellen dat teams in de loop der jaren 'juridische afdelingen' uit de grond hebben getrapt die de concurrentie op de voet volgen en doorpakken als ze via Charlie hun vermeend gelijk niet kunnen halen. Het voordeel van de twijfel kan dan omslaan in 'jammer en helaas'. Mits onderbouwd vind ik het niet bezwaarlijk. Regels zijn regels. Wel hoop ik, om ontopic te gaan, dat er meer vrijheid wordt geboden in de techniek indien de budgetcap wordt doorgezet. Alleen in die vorm steun ik de budgetcap.

Perton

Whiting heeft uiteindelijk geen flikker te zeggen over de legaliteit, dat is namelijk jo bauer. Whiting kan alleen zeggen: "naar mijn weten is het legaal" maar dat heeft evenveel waarde als wanneer de bbc mij ernaar zou vragen. Ik snap dan ook nooit zo goed waarom men Whiting altijd blijft quoten.

Jeroen, het gebeurt dus nooit dat whiting iets eerst legaal verklaart en later illegaal, dat laatste gebeurt namelijk door de stewards op advies van bauer.


Perton

Toevoeging daarop: het is natuurlijk altijd mogelijk dat Whiting zegt dat iets op het eerste gezicht legaal is, maar dat het bij een wat gedetailleerder onderzoek van Bauer niet zo blijkt te zijn. Denk aan een onderdeel dat qua vorm weliswaar een legaal grijs gebied van de reglementen is, maar dat Bauer er met zijn technische hulpmiddelen achterkomt dat het een illegaal aerodynamisch effect heeft. Dat zijn dingen die Whiting natuurlijk nooit kan weten, omdat deze tests niet buiten de raceweekenden worden uitgevoerd.

Daarom vind ik het ook raar dat teams altijd naar Whiting stappen om te vragen of dat onderdeel waar ze mee bezig zijn legaal is. Hij kan er wel zijn visie op geven, en vaak klopt die visie ook wel, maar de uiteindelijke beslissing ligt toch echt bij andere partijen binnen de FIA. Er zal ongetwijfeld een logische reden zijn waarom deze communicatie van teams met Whiting plaatsvindt en niet met Bauer, maar die weet ik na 16 jaar Formule 1 volgen nog steeds niet.

Sabai

Omdat Charlie hoofd is van de afdeling technische regelementen . Dus is het vrij logisch dat hij het aanspreekpunt is.

Perton

Ah nooit geweten. Zo leer ik ook nog wat bij.

Wings

Citaat van: Sabai op 09 februari 2014 - 12:59:40
Omdat Charlie hoofd is van de afdeling technische regelementen . Dus is het vrij logisch dat hij het aanspreekpunt is.

Maar Jo Bauer beoordeelt of de auto binnen het reglement vallen of niet. Eind jaren 90 heeft hij dat stokje overgenomen van Whiting.

Sabai

Citaat van: Wings op 09 februari 2014 - 17:36:10
Citaat van: Sabai op 09 februari 2014 - 12:59:40
Omdat Charlie hoofd is van de afdeling technische regelementen . Dus is het vrij logisch dat hij het aanspreekpunt is.

Maar Jo Bauer beoordeelt of de auto binnen het reglement vallen of niet. Eind jaren 90 heeft hij dat stokje overgenomen van Whiting.

Dat zal ook vast maar dan blijft Charlie nog steeds het aanspreekpunt voor de teams als hoofd. ( of de vermelding bij wiki klopt niet. Ik weet er verder ook niks vanaf)

Wings

Aanspreekpunt wel ja. Maar volgens mij zit 'm daar juist de crux: Charlie mag er veel van vinden het is Bauer wat uiteindelijk het laatste woord heeft en zijn oordeel juridisch moet afbakenen. Zoals Perton het uitlegt, zo heb ik het ook begrepen. Daarom zeg ik ook dat Charlie het gedoogt vanuit een praktisch context maar juridisch tegen kan worden gesproken. Praktijk versus theorie. Toegegeven, ik heb dit -nu- niet gechecked dus ik kan er naast zitten. Ik kijk niet dagelijks of functietitels veranderen maar kan me niet herinneren dat Charlie weer in zijn oude rol is getreden.

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Ooooh het was aan de Express en dus automatisch aan Chrys Sylt. Dan weet ik dat ik de uitspraken niet zo serieus hoef te noemen tot de details van de budgetcap daadwerkelijk worden bevestigd door de FIA. Bovendien, wat ik al eerder zei, de FIA looft al een miljoen euro uit aan klokkenluiders, het lijkt me vrij aannemelijk dat dat vanaf 2015 ook zal zijn voor klokkenluiders wat betreft budget cap. Dus Bernie doet vrij interessant met 'een nieuwe maatregel' die gewoon al jaren bestaat.

Sabai

Citaat van: Perton op 10 februari 2014 - 13:43:22
Ooooh het was aan de Express en dus automatisch aan Chrys Sylt. Dan weet ik dat ik de uitspraken niet zo serieus hoef te noemen tot de details van de budgetcap daadwerkelijk worden bevestigd door de FIA. Bovendien, wat ik al eerder zei, de FIA looft al een miljoen euro uit aan klokkenluiders, het lijkt me vrij aannemelijk dat dat vanaf 2015 ook zal zijn voor klokkenluiders wat betreft budget cap. Dus Bernie doet vrij interessant met 'een nieuwe maatregel' die gewoon al jaren bestaat.

Zolang er maar niet over zijn rechtszaak word gespeculeerd zal Bernie gedacht hebben. ;)

Perton

Exact. Hij is inderdaad wel opvallend vaak in het nieuws de laatste tijd met dingen die later onzin blijken te zijn of net even wat anders liggen, zoals het zogenaamde bod op de Nürburgring. Geeft verder niet, zou ik in zijn positie ook doen.

0634

btw, van FOK:

CitaatTijdens de Grand Prix van België waren de Formule 1-wagens met de v6-turbomotor voor het eerst sneller dan de wagens met de luidruchtige v8-motor uit 2013. De snelste ronde werd met twee tienden verbeterd door Nico Rosberg.

Door het gebruik van de nieuwe turbomotoren, verlaagde downforce en hogere gewicht waren de bolides dit seizoen altijd enkele seconden trager ten opzichte van vorig jaar.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport speelde de aerodynamica een kleinere rol op Spa en zorgde de krachtige turbomotor voor een topsnelheid die gemiddeld 20 km/h hoger lag. Daarnaast nam Pirelli dit jaar de zachte en medium band mee, terwijl de coureurs vorig jaar alleen de keuze hadden uit de medium en harde band

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 20:35:21
btw, van FOK:

CitaatTijdens de Grand Prix van België waren de Formule 1-wagens met de v6-turbomotor voor het eerst sneller dan de wagens met de luidruchtige v8-motor uit 2013. De snelste ronde werd met twee tienden verbeterd door Nico Rosberg.

Door het gebruik van de nieuwe turbomotoren, verlaagde downforce en hogere gewicht waren de bolides dit seizoen altijd enkele seconden trager ten opzichte van vorig jaar.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport speelde de aerodynamica een kleinere rol op Spa en zorgde de krachtige turbomotor voor een topsnelheid die gemiddeld 20 km/h hoger lag. Daarnaast nam Pirelli dit jaar de zachte en medium band mee, terwijl de coureurs vorig jaar alleen de keuze hadden uit de medium en harde band
maar dr zijn dus nog wel een aantal factoren die een vertekend beeld geven. Ook dat Rosberg op het einde, met een lichte auto nog een korte stint op zacht deed. Maar natuurlijk goed om te zien dat het allemaal wel mee valt. Da's vaker zo, vaak valt het wel mee ;)