Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

0634

Ieder zijn meug, maar die manier van kwalificeren vond ik een aanfluiting. Niet mijn ding.

Perton

Eens. Het idee erachter was leuk, iedereen kreeg evenveel aandacht van de regisseur, maar de uitvoering was verschrikkelijk. Drie kwartier een beetje één autootje zitten kijken, was niet mijn ding.

Wings

Citaat van: TheDoc op 06 februari 2014 - 18:05:58
Waarom maken ze van Q3 geen shootout zoals begin jaren 2000?
De top 10 van Q2 rijden om de beurt één hotlap, te beginnen met de 10de uit Q2?
Dit zou nog eens variatie én spektakel zijn, één laatste, perfecte vliegende ronde die alles bepaald?

Of vijf ronden en dan de gemiddelde tijd. ;) Zien we tenminste nog wat activiteit.

Jozef

Ik vond het ook niet boeiend, duurde ook behoorlijk lang voor de actie die je te zien kreeg. Ik vind het huidige format beter, iedereen doet 2 of 3 pogingen voor een snel rondje en ze komen allemaal vlak na elkaar over de streep wanneer de lichten uit zijn. Dan is het gewoon 1 minuut lang razend spannend, daarvoor wil ik wel thuisblijven op een zaterdagmiddag. Niet om te kijken naar auto's die om de beurt 1 rondje rijden.

Kootje

Ik had dat juist met die one-lap qualifyers. Na iedere ronde was het weer de vraag of de volgende sneller zou zijn en was er ook vaak de extra spanning die het weer met zich meebracht.

Nu vind ik eigenlijk alleen de laatste 10 minuten maar interessant genoeg om voor wakker te worden/thuis te blijven. De rest kan me eigenlijk niet zoveel boeien.

Sabai

Wat ik wel een groot nadeel van die one lap kwalificatie vond is dat niemand gelijke omstandigheden had.

Kootje

Was niet geheel eerlijk nee, maar toch vond ik dat juist ook 'n pluspunt. Die veranderende omstandigheden zorgden er namelijk nog weleens voor dat de startgrid ietwat afweek van de realiteit, wat de races weer ten goede kwam.

Tuesday

tja, ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n probleem mee als 1 of 2 coureurs uit strategische overwegingen Q3 overslaat. Op tv merk je daar sowieso niks van.

0634

Ik heb daar ook geen problemen mee. Zijn doorgaans de rijders die niet echt voor pole strijden. Het is niet zo dat de snelsten hun sessie vergooien.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 21:42:26
Ik heb daar ook geen problemen mee. Zijn doorgaans de rijders die niet echt voor pole strijden. Het is niet zo dat de snelsten hun sessie vergooien.
nee, volgens mij is dat nog nooit gebeurd. Kan me wel herinneren dat Vettel het 1 of 2x heeft gedaan, maar dat was op momenten dat ie duidelijk niet in de race was voor pole.

Jehoentelaar

Ik vond het hotlapsysteem op zich wel prima, maar dat de volgorde verbonden werd aan de uitslag van de vorige race was minder.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 06 februari 2014 - 21:29:48
tja, ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n probleem mee als 1 of 2 coureurs uit strategische overwegingen Q3 overslaat. Op tv merk je daar sowieso niks van.

Ik ook niet, maar de FIA blijkbaar wel.
Prima dus dat ze daar wat aan willen doen, maar waarom moet dat allemaal weer zo gekunsteld?
Hoe moeilijk is het om het gewoon verplicht te stellen?

Jehoentelaar

Omdat iets verplicht stellen nog steeds om een hoop randregeltjes vraagt. Anders krijg je allemaal coureurs die drie minuten over een rondje doen omdat ze dan minder van hun banden vragen. Hebben ze wel een tijd gezet.

Jozef

Hmm, maar de afweging wordt toch anders. Als je dan toch die 3 rondjes gaat rijden en dus al op de baan bent, kun je misschien maar beter ineens een snelle tijd proberen te rijden. Anders heb je slijtage van 3 (langzame) rondjes én geen rondetijd, dat is het slechtste van beide werelden.

robbert

of ze kunnen ook die 107% regel gebruiken voor q3