Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Wings

Is zeker mogelijk. Al vinden ze een ultra zachte toplaag uit die een ronde meegaat en zorgt voor veel grip in de eerste paar bochten. ;)

janke

Dat onveiliger op koude banden beginnen is natuurlijk niet zo. Daar ligt de taak van een coureur hoe er mee om te gaan. Ga je als een idioot van start of doe je het met beheersing. Dat is (volgens mij) de taak van de coureur.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 25 januari 2014 - 10:52:40
Een versnellingspook gaat niet op omdat de dames en heren coureurs dat vanaf de eerste stap in de autosport met schakelflippers doen. Dat veranderen kan wel degelijk even voor gedoe zorgen. Een paar rondjes op koude banden denk ik niet.

Ben ik ook wel met je eens hoor. De voorbeelden zijn niet helemaal gelijk, DRS is dan een beter vergelijk. De afschaffing van bandenwarmers is natuurlijk een relatief kleine ingreep. Het enige is: ik zie er weinig nut in.

0634

Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 12:43:33
Dat onveiliger op koude banden beginnen is natuurlijk niet zo. Daar ligt de taak van een coureur hoe er mee om te gaan. Ga je als een idioot van start of doe je het met beheersing. Dat is (volgens mij) de taak van de coureur.
Theoretisch wel ja. In de praktijk is dat toch anders. Er rijden ook een hoop heethoofden rond met weinig zelfcontrole. Die laten niet even een rijder op warme banden passeren omdat de banden nog koud zijn.

0634

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 12:35:42
De temperatuur in de banden zijn van essentieel belang voor de grip. Daarom ook de warming-up lap. Dat is veiligheidstechnisch weerlegt zonder te suggereren dat koude banden levensbedreigend zijn of iets in dat context. Maar veiliger is het wel. Ik zou wel eens een stilstaande start willen zien op koud rubber. Denk toch dat er merkbaar meer gebeurd dan met opgewarmd rubber. Kan me dus niet helemaal verenigen met het enige punt dat hout snijdt. De rest vind ik enorm slecht bedacht eigenlijk. Verder maakt het mij weinig uit of ze bandenwarmer gebruiken of niet. Kan het spektakel wel verhogen [koude banden-> minder grip -> verhoogde kans op spinnen/incident -dus onveiliger- = spektakel].

Dit is wel zo'n beetje hoe ik het ook zie. Weinig voordeel van afschaffing, en wel degelijk wat minder veilig. Verder, zoals jij ook al zegt, maakt het me niet heel veel uit eigenlijk. Ik zie het nut niet, maar als de FIA dat wel ziet, prima. Stoppen we ermee.

robbert

waarom wil de fia die regel afschaffen. Dat snap ik niet.
Ik denk dat het eens tijd word om wat vernieuwing te scheppen binnenin het bestuur van de fia. Want sommige vinden daar ook regeltjes uit die niet door de beugel kunnen zoals drs, verplicht om met alle bandencompounds te rijden en nu die afschaffing van de bandenwarmers. Er zitten er daar die niet goed bezig zijn denk ik

janke

Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 12:57:34
Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 12:43:33
Dat onveiliger op koude banden beginnen is natuurlijk niet zo. Daar ligt de taak van een coureur hoe er mee om te gaan. Ga je als een idioot van start of doe je het met beheersing. Dat is (volgens mij) de taak van de coureur.
Theoretisch wel ja. In de praktijk is dat toch anders. Er rijden ook een hoop heethoofden rond met weinig zelfcontrole. Die laten niet even een rijder op warme banden passeren omdat de banden nog koud zijn.

Ben ik met je eens. Vandaar dat ik zeg "taak vd coureur". Maar inderdaad bijdehandjes staan ook op de grid.
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 13:06:25
Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 12:57:34
Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 12:43:33
Dat onveiliger op koude banden beginnen is natuurlijk niet zo. Daar ligt de taak van een coureur hoe er mee om te gaan. Ga je als een idioot van start of doe je het met beheersing. Dat is (volgens mij) de taak van de coureur.
Theoretisch wel ja. In de praktijk is dat toch anders. Er rijden ook een hoop heethoofden rond met weinig zelfcontrole. Die laten niet even een rijder op warme banden passeren omdat de banden nog koud zijn.

Ben ik met je eens. Vandaar dat ik zeg "taak vd coureur". Maar inderdaad bijdehandjes staan ook op de grid.
in F1 rijden toch zo'n beetje de beste coureurs vd wereld?? en da's toch ook zo'n beetje de enige klasse waar bandenwarmers gebruikt worden?? Als dit al invloed op veiligheid heeft, dan heeft alles het. Dan moet je ook niet tegen treintje rijden zijn, want da's veel veiliger dan wanneer coureurs voortdurend in gevecht zijn. Dus weg met alle maatregelen die de afgelopen jaren genomen zijn om racen aantrekkelijker te maken. Weg met de snelslijtende Pirelli's.

0634

Je zegt het zelf: snelslijtende Pirellis maken het racen inderdaad aantrekkelijker. Bandenwarmers afschaffen niet.


Wings

Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 12:43:33
Dat onveiliger op koude banden beginnen is natuurlijk niet zo. Daar ligt de taak van een coureur hoe er mee om te gaan. Ga je als een idioot van start of doe je het met beheersing. Dat is (volgens mij) de taak van de coureur.

Hoe de rijder daarmee omgaat is niet bepalend voor het risico maar voor het gevaar. Dat zijn twee verschillende elementen. De basis van veiligheid is echter het risico, niet het gevaar. Om dat te vertalen naar begrijpbaar Nederlands: handelingen zijn niet toonaangevend. Zo zou je ook kunnen stellen, jouw lijn doorgetrokken, dat het verdwijnen van de gordelplicht geen groter risico met zich meebrengt als iedereen rekening houdt met de potentiële gevolgen. Dus, alles dat verdwijnt wat bijdraagt aan de veiligheid maakt de sport onveiliger [let wel: onveiliger staat niet gelijk aan onveilig. En daar zit 'm de crux]. Kort samengevat is de eerste zin van je post feitelijk onwaar.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 13:35:04
Je zegt het zelf: snelslijtende Pirellis maken het racen inderdaad aantrekkelijker. Bandenwarmers afschaffen niet.
dat zeg ik helemaal niet. Dat was de bedoeling, maar ik vind het er niet beter op geworden. Het idee is prima, maar de bijgevolgen niet.  Maar goed, da's een andere discussie.
Minder grip maakt racen ook leuker, da's ook een reden waarom regenraces vaak zo leuk zijn, zeker de eerste ronden. Maar goed, jij wilt het niet zien. Je zou op zn minst kunnen zeggen, laat ze het een kans geven. Niet geschoten is altijd mis. Dat racen zonder bandenwarmers prima kan wordt overal al bewezen, dus in mijn ogen is er absoluut geen veiligheidsissue.

Wings

Citaat van: robbert op 25 januari 2014 - 13:06:10
waarom wil de fia die regel afschaffen. Dat snap ik niet.
Ik denk dat het eens tijd word om wat vernieuwing te scheppen binnenin het bestuur van de fia. Want sommige vinden daar ook regeltjes uit die niet door de beugel kunnen zoals drs, verplicht om met alle bandencompounds te rijden en nu die afschaffing van de bandenwarmers. Er zitten er daar die niet goed bezig zijn denk ik

Spektakel. De kans dat een rijder zich vergaloppeerd neemt toe. Of het per definitie positief bijdraagt aan spektakel waag ik te betwijfelen want je haalt wel de angel uit een gevecht die ontstaat bij het uitrijden van de pits. Vaak komen rijders elkaar tegen en kan de rijder die naar buiten komt vrijwel meteen het gevecht aan omdat de banden temperatuur hebben. Als deze in de toekomst koud zijn zal dat niet het geval zijn en ben je de eerste ronde de spreekwoordelijke sitting duck.

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 13:40:37
Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 12:43:33
Dat onveiliger op koude banden beginnen is natuurlijk niet zo. Daar ligt de taak van een coureur hoe er mee om te gaan. Ga je als een idioot van start of doe je het met beheersing. Dat is (volgens mij) de taak van de coureur.

Hoe de rijder daarmee omgaat is niet bepalend voor het risico maar voor het gevaar. Dat zijn twee verschillende elementen. De basis van veiligheid is echter het risico, niet het gevaar. Om dat te vertalen naar begrijpbaar Nederlands: handelingen zijn niet toonaangevend. Zo zou je ook kunnen stellen, jouw lijn doorgetrokken, dat het verdwijnen van de gordelplicht geen groter risico met zich meebrengt als iedereen rekening houdt met de potentiële gevolgen. Dus, alles dat verdwijnt wat bijdraagt aan de veiligheid maakt de sport onveiliger [let wel: onveiliger staat niet gelijk aan onveilig. En daar zit 'm de crux]. Kort samengevat is de eerste zin van je post feitelijk onwaar.
dat geldt dan ook voor het verplaatsen van de uitlaten, het afschaffen van de beamwing en alle andere aerodynamische beperkingen. Die geven uiteindelijk allemaal minder grip, als de rijder zich niet aanpast gaan ze er ook in de eerste ronde af. Misschien is die eerste zin van Janke feitelijk niet helemaal juist, de strekking van zijn post wel.

robbert

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 13:46:57
Citaat van: robbert op 25 januari 2014 - 13:06:10
waarom wil de fia die regel afschaffen. Dat snap ik niet.
Ik denk dat het eens tijd word om wat vernieuwing te scheppen binnenin het bestuur van de fia. Want sommige vinden daar ook regeltjes uit die niet door de beugel kunnen zoals drs, verplicht om met alle bandencompounds te rijden en nu die afschaffing van de bandenwarmers. Er zitten er daar die niet goed bezig zijn denk ik

Spektakel. De kans dat een rijder zich vergaloppeerd neemt toe. Of het per definitie positief bijdraagt aan spektakel waag ik te betwijfelen want je haalt wel de angel uit een gevecht die ontstaat bij het uitrijden van de pits. Vaak komen rijders elkaar tegen en kan de rijder die naar buiten komt vrijwel meteen het gevecht aan omdat de banden temperatuur hebben. Als deze in de toekomst koud zijn zal dat niet het geval zijn en ben je de eerste ronde de spreekwoordelijke sitting duck.

veel spektakel zal er daardoor niet zijn hoor. Gewoon zoals met drs, voorbijrijden en gedaan. Zoals ik al zei, binnenin de fia zitten er toch paar mensen die er niet veel van kennen. Zij schaffen die regel af en wij weten allemaal dat dat geen nut heeft...

Jehoentelaar

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 12:35:42
De temperatuur in de banden zijn van essentieel belang voor de grip. Daarom ook de warming-up lap. Dat is veiligheidstechnisch weerlegt zonder te suggereren dat koude banden levensbedreigend zijn of iets in dat context. Maar veiliger is het wel. Ik zou wel eens een stilstaande start willen zien op koud rubber. Denk toch dat er merkbaar meer gebeurd dan met opgewarmd rubber. Kan me dus niet helemaal verenigen met het enige punt dat hout snijdt. De rest vind ik enorm slecht bedacht eigenlijk. Verder maakt het mij weinig uit of ze bandenwarmer gebruiken of niet. Kan het spektakel wel verhogen [koude banden-> minder grip -> verhoogde kans op spinnen/incident -dus onveiliger- = spektakel].
Als één opwarmronde niet voldoet, dan doe je er nog een. De Formule Ford heeft dat in zijn laatste jaren vaak gedaan omdat het type band lastig opwarmde binnen één rondje slingeren op Zandvoort. De oplossingen zijn vaak simpeler dan je zou denken.