Lotus in 2015

Gestart door Sabai, 08 december 2013 - 12:12:53

« vorige - volgende »

Maikel0230

Citaat van: Perton op 11 september 2014 - 12:02:05
Maar dat ze een gigantische schuld over 2013 hadden was ook geen verrassing. Daarom hebben ze dit jaar immers bezuinigd. Vooralsnog hoor je dit jaar weinig over de financiële issues van Lotus. Ja er is ooit eens een bericht verschenen dat klantenteams van Renault hun rekeningen niet op tijd betaalden, maar zoals iemand in het Caterham-topic al zei: dat is normaal in het bedrijfsleven. Los daarvan is Caterham vooralsnog verkocht en Lotus nog niet. Iedereen hier was van de winter van mening dat Lotus een gigantisch probleem had "omdat er geen bevestiging was van de Renault-motor" en dat bleek allemaal loos alarm. Zoals de meeste wilde verhalen die er over dat team de rondte gingen.

Ik zeg niet dat Lopez gelijk heeft in alles wat ie zegt, maar ik heb de hele negativiteit rondom Lotus van de laatste twee jaar nooit zo goed gesnapt.

Ik wil ook niet zeggen dat dit team meteen gaat stoppen, ik heb recent een artikel gelezen van Forbes en volgens mij kunnen ze nog wel een tijdje meegaan maar optimaal is de situatie absoluut niet.

Dat ze een grote schuld hebben is duidelijk Perton maar het gaat hier over verlies, dit team heeft sinds 2011 geen cent winst gemaakt, nu kan het team uit zichzelf natuurlijk reserves aanleggen om dat verlies af te dekken via leningen maar ik geloof niet dat zo'n vicieuze cirkel goed is voor het team maar dat is een bewuste keuze van het management en die mensen weten hoop ik waar ze mee bezig zijn.

En een F1 team dat winst maakt is sowieso zeldzaam denk ik, alleen schieten de verlies bedragen bij Lotus nu toch wel de pan uit.

Maar wat dan wel weer in hun voordeel spreekt is dat volgens Forbes Magazine van de 207,4 miljoen $ schuld ongeveer 50,4 miljoen $ afkomstig is van derden en dat 157,1 miljoen $ afkomstig is van interne leningen van Genii zelf dus dat zit wel snor denk. Het is een teken dat Genii het echt wel meent.

Zoals Peter als zegt volgend jaar moet er vooruitgang geboekt worden dankzij die deal met Mercedes. Ik krijg alleen een lachkramp als ik Lopez hoor zeggen dat er geen financiële problemen zijn, want dat is bullshit maar hij moet die PR-praat verkopen natuurlijk, je mag niet laten merken dat je zwak staat.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Nee, maar goed, als we mensen in de Formule 1 afrekenen om hun eerlijkheid over financiële kwesties, blijven er weinig mensen over die we nog kunnen respecteren natuurlijk. Waar het mij om gaat is dat ik de algehele negativiteit rondom Lotus (niet per se van jou) altijd wat overdreven heb gevonden. Oké hoe ze dit jaar presteren is echt belachelijk, dat geef ik ook toe, maar ik heb persoonlijk het idee dat ze in 2013 echt met beide benen op de grond zijn gezet en nu echt iets serieus proberen op te bouwen. Uiteindelijk blijven het natuurlijk investeerders, dus er zal ooit wel winst moeten worden gemaakt, maar vooralsnog vind ik Lotus best oké bezig.

Jozef

De rol van Genii blijft inderdaad twijfelachtig. Ik denk niet dat iemand ooit winst heeft gemaakt in de F1. Ofwel stop je als bedrijf geld in een F1-team als sponsor en hoop je dat het een goed besteed deel van je marketingbudget is. Ofwel doe je het als privépersoon omdat je een beetje gek bent en er een passie voor hebt (of om zoonlief achter het stuur te kunnen zetten). Maar het erin stoppen in de hoop dat je er meer uit kunt halen? Daar geloof ik niet in.

Je kunt wel de waarde van het bedrijf verhogen door investeringen te doen en personeel aan te werven, en het bedrijf doorverkopen voor meer dan wat je er zelf voor hebt betaald. Maar dan heb je al die tussentijdse investeringen (en de jaarlijkse operationele kosten) nog lang niet terugverdiend...

Sabai

Ik denk dat Red Bull echt wel meer winst maakt door het F1 team. Puur marketing technisch gezien dan. Voor Ferrari  Mercedes Williams en McLaren ook denk ik zomaar.

Jozef

Dat zeg ik ook, je kunt hopen dat het geld dat je besteedt, een goede marketing-investering is en dat je dus onrechtstreeks het geld terugkrijgt. Voor Red Bull klopt dat wellicht, bij Williams ben ik vrij zeker van niet, bij McLaren heb ik grote twijfels en Ferrari zou ik echt niet durven zeggen, maar misschien wel ja. Die laatste drie hebben F1 toch als soort van core business.

Maar goed, de discussie over McLaren/Ferrari/Williams hoeven we wat mij betreft niet aan te gaan. Bij Lotus is het m.i. wel duidelijk dat Genii niet echt onrechtstreekse inkomsten zal halen uit hun investering in Lotus. Ze stellen zich ook niet op als sponsor maar als investeerder.

Perton

Volgens mij maakt Williams winst door nevenactiviteiten, zoals dat vliegwielgebeuren met Porsche, de Formule 2-auto in het verleden, etc. Naar mijn weten maakt de F1-renstal zelf inderdaad geen winst, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Sabai

Citaat van: Jozef op 11 september 2014 - 17:11:52
Dat zeg ik ook, je kunt hopen dat het geld dat je besteedt, een goede marketing-investering is en dat je dus onrechtstreeks het geld terugkrijgt. Voor Red Bull klopt dat wellicht, bij Williams ben ik vrij zeker van niet, bij McLaren heb ik grote twijfels en Ferrari zou ik echt niet durven zeggen, maar misschien wel ja. Die laatste drie hebben F1 toch als soort van core business.

Maar goed, de discussie over McLaren/Ferrari/Williams hoeven we wat mij betreft niet aan te gaan. Bij Lotus is het m.i. wel duidelijk dat Genii niet echt onrechtstreekse inkomsten zal halen uit hun investering in Lotus. Ze stellen zich ook niet op als sponsor maar als investeerder.

Dan had ik je niet goed begrepen. En van Genii heb imo ook gelijk.

Jozef

Ik was gewoon niet duidelijk, maar met "en dan hoop je dat het een goed besteed deel van je marketingbudget is" bedoelde ik inderdaad wel dat je dat geld dan via andere wegen terugverdient. ;) Anders zou geen enkel bedrijf een cent uitgeven aan marketing.

Ik had wel iets duidelijker kunnen zijn in die post.

Jozef

Lotus, een paar jaar geleden nog fabrieksteam Renault, heeft bevestigd dat het volgend jaar overstapt naar Mercedes-motoren. De deal duurt tot het einde van de huidige generatie motoren, dus tot 2020 neem ik aan.

Zal geen goedkope deal zijn denk ik dan, dus toch weer een teken dat het bij Lotus financieel wel goed zit.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2014 - 19:38:57
Lotus, een paar jaar geleden nog fabrieksteam Renault, heeft bevestigd dat het volgend jaar overstapt naar Mercedes-motoren. De deal duurt tot het einde van de huidige generatie motoren, dus tot 2020 neem ik aan.

Zal geen goedkope deal zijn denk ik dan, dus toch weer een teken dat het bij Lotus financieel wel goed zit.
de Mercedes schijnt toch een stuk goedkoper te zijn als de Renault, tenminste, dat meen ik me te herinneren.

gloudiesaurus

Goede deal voor Lotus denk ik.

Een ding vind ik wel opvallend. Lotus blijft zelf haar eigen versnellingsbak maken en Petronas verbind zich ook als sponsor aan het team.

Wat dan met Total (Grosjean) en Maldonado (PDVSA), of krijgen we volgend jaar 3 olieproducenten op 1 auto te zien  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

Total verdwijnt en Petronas komt in de plaats, stond ook zo in het artikel op Autosport.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Einde Grosjean lijkt me dat dan (althans bij Lotus ;)).

gloudiesaurus

Citaat van: Maikel0230 op 09 oktober 2014 - 21:19:11
Total verdwijnt en Petronas komt in de plaats, stond ook zo in het artikel op Autosport.

Dat zou slecht nieuws voor Grosjean, die wordt persoonlijk gesponsord door Total.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Jeroen was 19 seconden sneller  ;)

PDVSA zal zeker blijven, Lotus heeft Maldonado ook al eerder bevestigt voor 2015.
Ben benieuwd wie dan zijn teamgenoot wordt...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is