Lotus in 2015

Gestart door Sabai, 08 december 2013 - 12:12:53

« vorige - volgende »

Perton

Ik zou niet weten waarom. Ze hebben gewoon een fikse achterstand en weten ondanks die achterstand en een belabberd tempo Sauber te 'verslaan' (het uiteindelijke uitvallen even negerend). Het is vooral zaak die achterstand weg te werken. Natuurlijk is er een dikke kans dat ze dan de rest van het seizoen achter de feiten aanlopen, maar dat is dan voldoende om in 2015 weer de weg naar boven proberen te vinden.

Wings

In een gezonde situatie was ik dat volkomen met je eens. In dit specifiek geval ben ik ietwat sceptisch.

Perton

Nu zijn de woorden van de mensen bij Lotus natuurlijk met een flinke korrel zout te nemen, maar ik heb nog nergens signalen opgevangen dat het nu financieel niet gezond zou zijn. Natuurlijk is het allemaal veel minder dan in voorgaande jaren en daar zullen de prestatieverwachtingen ook op aangepast moeten worden, maar voor de rest gaat het volgens mij wel redelijk prima met dat team. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Franky R.

Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 15:18:52
Nu zijn de woorden van de mensen bij Lotus natuurlijk met een flinke korrel zout te nemen, maar ik heb nog nergens signalen opgevangen dat het nu financieel niet gezond zou zijn. Natuurlijk is het allemaal veel minder dan in voorgaande jaren en daar zullen de prestatieverwachtingen ook op aangepast moeten worden, maar voor de rest gaat het volgens mij wel redelijk prima met dat team. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.


Raikkonen niet betaald, Valsecchi wacht ook op zijn geld...diverse mensen op hun salaris...Hoezo, je hebt geen signalen gezien? ???

Perton

#274
En hoe erg heeft dat te maken met 2014? Laatste signalen die ik heb ontvangen is dat het voor 2014 gewoon goed zit. Natuurlijk zijn er nog wat dingen die afgehandeld moeten worden van vorig jaar, maar dat is voor het voortbestaan van het team nauwelijks een issue, anders waren de verhalen daarvan wel wat hardnekkiger. Maar niemand heeft het erover, dan zijn die problemen of opgelost, of niet meer zo bedreigend als ze in 2013 waren.

Net als die vent van Genii die allerlei geld in het team had gestopt en niet terugbetaald is en daarom maar een topfunctie heeft genomen. Dat geld is nu dus gewoon in het team gebleven en hoeft niet meer op de balans bij de crediteuren te staan.

Dus nee, ik heb nog steeds geen signalen waarom 2014, los van dat het financieel allemaal minder is geworden, een kritiek jaar zou moeten zijn voor Lotus.

Wings

Lotus roept al maanden dat er niks aan de hand is, ondertussen glijden ze wel steeds verder af en zijn ze nu op een punt geland waarin ze niet in staat zijn een race uit te rijden. Dus ik ben wat minder goedgelovig. Ik zeg ook niet dat ze per definitie om zullen kiepen maar ik ben wel sceptisch.

Perton

Tsja, die issues zijn een gevolg van de problemen van vorig jaar. Nogal wiedes dat ze zijn afgegleden. Ik zou juist verbaasd zijn geweest als dat niet zo was.

Ik zeg ook niet dat ik ze op hun woord geloof, absoluut niet, het zijn juist de verhalen in de media die wél verschijnen (en nog belangrijker: de verhalen die niet verschijnen) die mij doen denken dat het team dit jaar gewoon feitelijk een herstart heeft gehad.

Ik bedoel, hoeveel mensen waren er hier wel niet van overtuigd dat het allemaal zo'n probleem was dat Lotus nog geen officiële deal met Renault had. Werden ook allerlei conclusies aan verbonden, maar uiteindelijk bleken dat ook gewoon wilde indianenverhalen te zijn.

Ik heb het idee dat mensen zich te veel laten leiden door de issues van 2013, en daardoor conclusies verbinden aan de huidige problemen van Lotus. Maar het grote probleem van Lotus is gewoon dat ze, door de problemen van 2013, met een fikse achterstand aan 2014 zijn begonnen.

Dat betekent echter niet dat er in 2014 ook serieuze problemen zijn (natuurlijk zijn er nog problemen met de auto, maar dat is uiteraard niet wat ik bedoel) met het team.

Arthur

Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 15:48:29
Tsja, die issues zijn een gevolg van de problemen van vorig jaar. Nogal wiedes dat ze zijn afgegleden. Ik zou juist verbaasd zijn geweest als dat niet zo was.

Ik zeg ook niet dat ik ze op hun woord geloof, absoluut niet, het zijn juist de verhalen in de media die wél verschijnen (en nog belangrijker: de verhalen die niet verschijnen) die mij doen denken dat het team dit jaar gewoon feitelijk een herstart heeft gehad.

Ik bedoel, hoeveel mensen waren er hier wel niet van overtuigd dat het allemaal zo'n probleem was dat Lotus nog geen officiële deal met Renault had. Werden ook allerlei conclusies aan verbonden, maar uiteindelijk bleken dat ook gewoon wilde indianenverhalen te zijn.

Ik heb het idee dat mensen zich te veel laten leiden door de issues van 2013, en daardoor conclusies verbinden aan de huidige problemen van Lotus. Maar het grote probleem van Lotus is gewoon dat ze, door de problemen van 2013, met een fikse achterstand aan 2014 zijn begonnen.

Dat betekent echter niet dat er in 2014 ook serieuze problemen zijn (natuurlijk zijn er nog problemen met de auto, maar dat is uiteraard niet wat ik bedoel) met het team.

Volgens mij zijn er altijd 'financiële' problemen bij welk team dan ook [de groten daargelaten]. Altijd is meer geld nodig om de auto te ontwikkelen om de concurrentie bij te benen. Natuurlijk is er verschil tussen overleven en ontwikkelen. Lotus heeft nu het probleem dat ze vet achter de feiten aanlopen en wellicht een matig jaar mee gaan maken [ik weet het, de eerste race is achter de rug] en sponsoren altijd graag met winnaars te maken hebben dus....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Ja, als het waar zou zijn dat McLaren en Lotus strijden om Sony-sponsoring, dan weet ik nu ook wel hoe de kaarten liggen. Als Lotus toch het contract binnen weet te halen, zal het voor een stuk minder geld zijn.

(los hiervan heb ik nog twijfels bij dat hele Sony-verhaal gezien de financiële status daar, maar dit verhaal kan ook doorgetrokken worden naar andere potentiële sponsoren van Lotus)

Perton

Ik weet dat het topic inmiddels specifiek over Lotus gaat en niet meer over Lotus en Sauber, maar ik post toch maar iets over Sauber:

http://www.f1news.ru/interview/kaltenborn/92993.shtml

Volgens Kaltenborn wordt er nog steeds met de Russen gepraat "maar hebben ze geleerd dat in zo'n onderhandelingsfase voor zulke bedrijven andere zaken belangrijker kunnen zijn dan de Formule 1." Verder wat geouwehoer over publiek en privaat, en politieke omstandigheden. Sirotkin behoort nog altijd tot de plannen van Sauber, maar moet zich eerst op zijn resultaten in de Formule 3.5 richten, daarna zien ze wel verder.

Klinkt dus alsof die jongen voor oktober niet in actie gaat komen voor Sauber, misschien een keer een testdagje ergens.

Dit heb ik er tenminste met Google Translate uitgehaald.


Hoewel natuurlijk niet exact hetzelfde, komt het qua excuses wel een beetje over met dat hele gedoe van Lotus en ik weet niet eens meer hoe die gasten heetten. Quantum was het? Ik heb er in ieder geval weinig vertrouwen in. Had ik sowieso al niet, maar nu nog minder.

0634

Quantum ja. Mooi bedrijf is dat inderdaad.

Franky R.


Arthur

Citaat van: Franky R. op 21 maart 2014 - 20:06:58
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2014 - 21:49:17
Quantum ja. Mooi bedrijf is dat inderdaad.
;D ;D ;D

Tja, Mansoor Ijaz is de woordvoerder [en blijkbaar ook de rest van de werkzame personen bij Quantum] en ik heb in een vroeg stadium al geroepen dat het een zeepbel is. Mansoor is een groot liefhebber van luchtkastelen...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Sabai

Dat is wel gebleken. Je hoort er niks meer over.

Perton

Nuja, tijdens de tests kwam het geloof ik nog wel een keer ter sprake dat Lotus nog steeds met ze onderhandeld. Wat Gerard Lopez zijn precieze woorden waren weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat de tegenslagen van vorig jaar goed waren verklaard en dat men dus nog steeds met elkaar om de tafel zat. Als dat zo is, dan snap ik wel dat de onderhandelingen nu wat meer achter gesloten deuren plaatsvinden dan vorig jaar, toen ze nog net niet gezellig in de kroeg zaten waar iedereen bij zat.

Laat overigens duidelijk zijn, dat ik geen enkel vertrouwen heb in het hele Quantum-gebeuren, maar als (hele grote als) Lopez afgelopen winter daadwerkelijk de waarheid sprak, dan snap ik wel waarom het juist sindsdien zo stil is. Maar die deal gaat er nooit komen natuurlijk.