Lotus in 2015

Gestart door Sabai, 08 december 2013 - 12:12:53

« vorige - volgende »

Perton

CitaatLotus Formula 1 team owner Genii Capital has agreed to sell a stake in the squad to new Russian backer Yota Devices Company, AUTOSPORT can reveal. http://www.autosport.com/news/report.php/id/112303

Aangezien Yota al met stickers op de auto staat, lijkt me dat dit wél in kannen en kruiken is. Ook gaat het maar om een aandeel van 10% en ik kan me niet voorstellen dat Lotus momenteel erg veel waard is.

Jozef

Niet veel waard? :o Het is een bedrijf met een paar honderd miljoen omzet, een paar honderd miljoen aan faciliteiten (windtunnels e.d.) en een personeelsbestand waar elk ander technisch bedrijf dat niet in de F1 zit vele moorden voor zou plegen. 10% daarvan, dan heb je het nog steeds over een miljoenendeal.

Maikel0230

Het team kan veel waard zijn, ik vermoedt dat Perton doelt op de waarde van de aandelen, aangezien de hele heisa rond Mansour, het weglopen van zoveel personeel, het vertrek van boullier vermoed ook ik dat het aandeel van Lotus nu goedkoper is tegenover pakweg een half jaar geleden.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Juist. Met niet veel waard bedoel ik uiteraard de waarde van het bedrijf vandaag de dag ten opzichte van de assets (weet het Nederlandse woord even niet). In dat opzicht zal Lotus relatief gezien inderdaad niet veel waard zijn. Dat Lotus alsnog tientallen miljoenen en een beetje waard is, snap ik ook wel. ;)

Maikel0230

Citaat van: Perton op 27 januari 2014 - 21:17:18
Juist. Met niet veel waard bedoel ik uiteraard de waarde van het bedrijf vandaag de dag ten opzichte van de assets (weet het Nederlandse woord even niet). In dat opzicht zal Lotus relatief gezien inderdaad niet veel waard zijn. Dat Lotus alsnog tientallen miljoenen en een beetje waard is, snap ik ook wel. ;)

Bedrijfsmiddelen?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Activa, volgens Wikipedia. Maar we weten wat er bedoeld wordt in ieder geval!

Jozef

Aangezien het niet om een beursgenoteerd bedrijf gaat, is de waarde van de aandelen minder afhankelijk van irrationele grillen en negatieve pers. Een afgesprongen deal met Quantum hoeft dus helemaal geen invloed te hebben. Er is een aantal belangrijke mensen weggelopen maar dat gebeurt voortdurend in de F1.

Toen Williams in 2011 naar de beurs trok, werd de waarde van het bedrijf geschat op 240 à 290 miljoen euro (sinds deze zomer is de koers wel zodanig gezakt dat het nu om minder dan 200 miljoen euro gaat). Ik zie niet in waarom het Lotus van nu zoveel minder waard zou zijn dan het Williams van 2011.

Perton, wat was je punt dan? Als je aandelen koopt neem je juist ook de eigendom van alle faciliteiten mee over, die zitten gewoon in de waarde van het aandeel.

Ik denk ook niet dat het veel invloed zal hebben op Lotus zelf. Voor Genii is het wel een eerste stap in het terugverdienen van hun investering.

Perton

Tsja ik ben ook geen econoom, het lijkt mij alleen dat je nu niet de volle prijs kan vragen. Maar dat kan ik ook evengoed mis hebben natuurlijk.

Maikel0230

Natuurlijk zal het niet zo'n grote impact gehad hebben zoals bij een beursgenoteerd bedrijf maar zulke zaken bieden wel uitgangspunten voor degene die wil kopen, deze kan deze zaken (mis)bruiken om de prijs af te pingelen.

Uiteraard zal de verkoop van 10% van Lotus nog wel een mooie miljoenendeal geweest zijn.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

Citaat van: Jozef op 27 januari 2014 - 21:10:38
Niet veel waard? :o Het is een bedrijf met een paar honderd miljoen omzet, een paar honderd miljoen aan faciliteiten (windtunnels e.d.) en een personeelsbestand waar elk ander technisch bedrijf dat niet in de F1 zit vele moorden voor zou plegen. 10% daarvan, dan heb je het nog steeds over een miljoenendeal.
omzet an sich zegt niet zoveel, bovendien kun je je afvragen of dat wel een paar honderd miljoen bedraagt. Boven de 100 zal het wel komen, de 200 haalt het niet. Daar tegenover staan natuurlijk gigantische kosten, veel winst zal er niet overblijven, de afgelopen jaren zelfs verlies. Verder heeft Lotus ook echt geen honderden miljoenen aan faciliteiten, hebben ze wel een enorme schuld aan Genii (oa) en kun je je afvragen of ze uberhaupt een positief eigen vermogen hebben. Ik heb geen idee hoe de deal precies in elkaar zit, maar als je puur naar de balanswaarde op dit moment zou kijken, dan zijn die aandelen natuurlijk niks waard. Maar goed, een F1 team blijft een leuk speeltje natuurlijk en brengt je wel in de spotlights, wat ook weer zn waarde heeft natuurlijk. En wie weet wordt het vanaf volgend jaar, als de budgetcap er komt wel rendabel.
Wat betreft Williams, daar is tot nu toe nog geen aandeelhouder rijk van geworden. t aandeel is behoorlijk gekelderd en dr is vooral verlies gedraaid. Maar toch denk ik dat bv een Kootje liever een aandeel van Williams heeft, dan een winstgevend aandeel van Ajakkes (zijn woorden). Kortom, waardebepaling in dit soort gevallen is erg lastig. De naam van een team en de aantrekkelijkheid van een sport spelen ook mee. Genii zal vast miljoenen vangen, maar of het dat waard is zeer de vraag.


Fabian

Citaat van: Jeroen op 28 januari 2014 - 20:33:10
Ajakkes...? Really?
Neuzen, 020 en allesreiniger. Ook nog een kleine greep uit het assortiment!  ;)

0634

Zorg jij er nou maar voor dat jouw club ooit weer eens in dezelfde klasse als het eerste elftal van dat wasmiddel komt te spelen.  ;) ;D

Sabai

Ontopic graag  ;) Al die vieze woorden hier als ajakkes horen hier niet  ;)

Fabian

Citaat van: Jeroen op 28 januari 2014 - 21:21:33
Zorg jij er nou maar voor dat jouw club ooit weer eens in dezelfde klasse als het eerste elftal van dat wasmiddel komt te spelen.  ;) ;D
Hahaa. We spelen wel tegen Jong Wasmiddel hè!

Citaat van: Sabai op 28 januari 2014 - 21:33:54
Ontopic graag  ;) Al die vieze woorden hier als ajakkes horen hier niet  ;)
Mijn excuses voor mijn taalgebruik.

Ontopic: Die zijn er nog bij!