Lotus in 2015

Gestart door Sabai, 08 december 2013 - 12:12:53

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: janke op 12 januari 2014 - 00:20:13
Citaat van: Perton op 12 januari 2014 - 00:09:17
Lijkt me redelijk essentieel dat als je het over die man zijn al dan niet aanwezige aandelen gaat hebben, dat je wel weet wie het is en wat ie (niet) doet, maar misschien ben ik wel raar.

Uhh, wat een gefilosofeer kerel. Ik weet wie die man is, en Genii net zo. Investeerders die money zagen in de F1 handel. En dat valt tegen. Zouden ze betrouwbaar/geloofwaardig zijn , hoeven ze niet te leuren voor een engine. Zie  bijv. Force en Caterham as well. Het grote Lotus is nog niet eens zeker van een engine, toch?? Nergens een bevestiging gelezen dat het zgn Lotus weer raced met Renault engines. Je kunt wel praatjes hebben en statements maken, maar waarmaken is #2.
het gaat er nu ff om dat de man die genoemd werd nooit een aandeel gehad heeft bij Lotus. Veel beloftes, maar uiteindelijk geen geld. Maar goed, blijkbaar voor jou genoeg reden om je gal te spuwen over het huidige Lotus.

janke

Ik spug geen gal over het huidige Lotus. Ik zet hier neer wat ik er van vind. Als jij het daar niet mee eens bent prima. Zou Lotus wegvallen is dat een klap voor de F1. Vorig jaar succesvol met Grosjean en Raikkonen. Zou Lotus het echt niet redden (wat ik niet hoop, laat dat duidelijk zijn) vind ik dat heel triest voor Grosjean. Een talentvol coureur die naast de zijlijn staat, jammer. Maargoed zover is het nog lang niet, maar het wordt in deze situatie wel kort dag voor het team.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Zelf doen ze voornamelijk alsof er niets aan de hand is. Laten we hopen dat er een kern van waarheid in zit.

Perton

#153
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/lotus-besitzer-gerard-lopez-exklusiv-es-kommen-keine-neuen-schulden-dazu-7983397.html
Wel interessante theorie over dat het missen van de test in Jerez niet zo'n ramp is. Ik denk dat het niet zo makkelijk is als hij stelt, maar helemaal onlogisch vind ik het eigenlijk ook niet.

Hij zegt ook dat Genii alle schulden van het team weer voor zich heeft opgenomen en men een fris budget heeft voor dit jaar. Dat geloof ik wel, maar dat kan Genii niet eeuwig blijven doen, dus in dit tempo zijn de problemen er over 1 of 2 jaar weer.

Ook wel eerlijk dat Lopez zegt dat Maldonado nog de stap moet zetten naar betrouwbare snelle coureur.

0634

Maar heeft Genii nou niet aan zijn verplichtingen voldaan waardoor er schulden zijn of heeft het team veel en veel teveel geld uigegeven tov het voorhanden budget?

Perton

#155
Hmm ik heb ook nog wat andere bronnen gelezen vandaag en het is een beetje een ingewikkeld verhaal. Er is deels nog een schuld aan Proton (de eigenaren van Lotus Cars), maar de grootste schulden zijn uiteindelijk van het Formule 1-team aan Genii zelf + een klein beetje (relatief gezien is dat dan) aan wat leveranciers. De investering is in feite een lening geweest. Een partner van Lopez zou een voorschot van 65 miljoen euro (ik wou dat ik dat even kon doen) hebben betaald in afwachting van het geld van Quantum, dat dus nooit is gekomen. Die vent (ben zijn naam even kwijt) wil zijn geld natuurlijk wel terug en heeft daardoor afgedwongen dat hij wat meer de baas wordt, vandaar het 'vertrek' van die CEO een week of twee geleden. Wat ik ook heb gelezen (ik meen op het Autosport-forum) is dat het budget van Lotus voor komend jaar van 160 miljoen naar 110 miljoen is gegaan en dat men zich eigenlijk niet zoveel zorgen maakt over de leegloop van het personeel. Zoals Lopez ook stelde: men was met drie projecten tegelijk bezig, dat hoeft nu niet meer, dus men is van 580 naar 500 man personeel gegaan.

Bottomline: de schulden van het team zijn weggewerkt, de mensen achter het team hebben onderling nog wel wat schulden naar elkaar toe, maar dat wordt onderling wel opgelost en men verwacht nu schuldenvrij te blijven. En eerlijk gezegd, geloof ik ze wel. Men heeft jarenlang een beetje te veel geld uitgegeven omdat men doorging op de voet waarop met Proton was begonnen. In feite is 2014 een nieuwe start voor ze en kunnen ze het nu wat meer sensible (kan even niet op het Nederlandse woord komen) aanpakken.

Om simpel antwoord op je vraag te geven: dat laatste (in die zin dat ze door het geld van het team uit te geven, zichzelf als investeerder niet konden terugbetalen). Maar het is dus wel een heel complex verhaal op de achtergrond, en ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd met de informatie die ik heb kunnen vinden.

Het is tevens ook wel duidelijk dat áls Lotus weer net zoveel geld wil uitgeven als de afgelopen jaren, ze nog steeds een grote partner nodig zullen hebben, dus ik vrees dat ze een beetje zullen afglijden naar het 4e, 5e team. Maar dat is beter dan geen team.



-edit- het enige wat me nog niet duidelijk is geworden, is waarom men bepaalde rekeningen (zoals leveranciers en salarissen) niet heeft betaald, maar dat lijkt ook allemaal opgelost te worden.

0634

Dus het team Lotus is uiteindelijk verantwoordelijk voor de schulden die ze bij Genii hebben?

Wings

Citaat van: Perton op 15 januari 2014 - 13:59:11
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/lotus-besitzer-gerard-lopez-exklusiv-es-kommen-keine-neuen-schulden-dazu-7983397.html
Wel interessante theorie over dat het missen van de test in Jerez niet zo'n ramp is. Ik denk dat het niet zo makkelijk is als hij stelt, maar helemaal onlogisch vind ik het eigenlijk ook niet.

Hij zegt ook dat Genii alle schulden van het team weer voor zich heeft opgenomen en men een fris budget heeft voor dit jaar. Dat geloof ik wel, maar dat kan Genii niet eeuwig blijven doen, dus in dit tempo zijn de problemen er over 1 of 2 jaar weer.

Ook wel eerlijk dat Lopez zegt dat Maldonado nog de stap moet zetten naar betrouwbare snelle coureur.

Welke theorie? Dat hij de voorkeur geeft aan de windtunnel? Alsof het één gelinkt staat aan het ander. Ik vind het een slap argument eigenlijk.

Perton

#158
Citaat van: Jeroen op 15 januari 2014 - 18:38:10
Dus het team Lotus is uiteindelijk verantwoordelijk voor de schulden die ze bij Genii hebben?
nee. Genii is er verantwoordelijk voor dat team lotus schulden heeft bij genii door hun inestering als een lening in de boekhouding te zetten.
-edit- dit zijn natuurlijk gewoon vervelende (voor ons als buitenstaander that is) financiële constructies, eigenlijk net als bedrijven die allerlei rekeningen op de Bahama's hebben of postbusbedrijven in Nederland. Maar dan anders.

@wings. Nee meer dat wat ze in jerez aan motorinformatie missen, dat ze die info toch wel krijgen. Maargoed ik ben het met je eens dat elke test missen niet handig is.

Franky R.


Jozef

Citaat van: Perton op 15 januari 2014 - 20:16:03@wings. Nee meer dat wat ze in jerez aan motorinformatie missen, dat ze die info toch wel krijgen. Maargoed ik ben het met je eens dat elke test missen niet handig is.

Mja, het blijft een slappe poging om hun achterstand te verbloemen. Ja, de motor is van Renault en Renault zal ook leren van de andere teams die ze voorzien. Maar als er straks in Jerez 4 auto's met een Mercedes op de baan zijn en slechts 3 met een Renault, dan is dat 25% minder testtijd (dit nadeel heeft Ferrari overigens ook).

Bovendien lijkt het me stug dat het de motor zelf is die het grote probleem wordt en niet de elektronica en ERS. Een motor is uiteindelijk maar een motor, het is technologie die al decennialang beheerst wordt door de fabrikanten en het blok heeft ongetwijfeld al honderden races gedraaid op de testbank. Die ERS is echter nieuwe technologie, mijns inziens zitten daar de risico's.

En dat verhaal over "als we niet testen, kunnen we meer in de windtunnel testen" is al helemáál bullshit. Alsof die andere teams geen model in de windtunnel kunnen zetten, omdat de echte auto in Jerez is. ::)

Arthur

En over Quantum Motorsports.... I rest my case!!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Maikel0230

Tja, op zich is het goed om te horen dat Genii het heft in handen neemt en de financiële malaise een halt toe roept. Toch vraag ik mij dan af hoelang Genii dat zelf volhoudt. Men heeft het team gekocht om het later met winst te kunnen verkopen maar als je al twee keer de schuld op jezelf neemt... dan smelt je winstmarge als sneeuw voor de zon, als er al winst gemaakt kan worden. Lotus begint 2014 met een serieuze achterstand maar op de lange termijn kan het nog wel goedgekomen denk ik, ik hoop dat ook want ik vindt het op zich geen slecht team.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

janke

Mooi om te horen. Renault is bevestigd dus? Dan is er ook geld. Prima voor Grosjean. Die hoort 2014 gewoon op de grid te staan.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: Arthur op 16 januari 2014 - 19:04:53
En over Quantum Motorsports.... I rest my case!!!


Een verrassende uitkomst, niet? :P
;D ;D ;D