Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Jozef

Citaat van: Sabai op 18 januari 2015 - 21:34:46
Citaat van: Jozef op 18 januari 2015 - 21:17:14
Daarentegen zijn ze nog steeds de enige fabrikant die aan de start komt zonder voorgaande race-ervaring. Toch echt een groot nadeel.
Maar McLaren heeft al wel een jaar race ervaring met de nieuwe motor formule en daar hebben ze ongetwijfeld heel veel info van gekregen.

Bedenk me nu ook dat die race ervaring niet echt relevant is. Bij aanvang van het vorige seizoen dachten we ook dat de ene motor na de andere het zou begeven en uiteindelijk is het allemaal erg mee gevallen.
Euhm, ga maar eens de uitvalbeurten checken van Australië en Maleisië in vergelijking met de tweede seizoenshelft. Ik herinner mij in race 1 in elk geval een uitvallende Hamilton, twee Red Bulls die niet geklasseerd worden (waarbij ook de DSQ van Ricciardo te wijten valt aan de jeugdigheid van de technologie) en twee Lotussen die niet finishten. En waarschijnlijk waren er nog meer. Hoezo niet relevant?

0634

Citaat van: Tuesday op 18 januari 2015 - 21:33:11
Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 20:40:53
Ik zei 'ongeveer de helft dus. Alleen Honda minder.'  En dat klopt gewoon. Honda zal niet de 48% mogen ontwikkelen in 2015 die de rest mag. Bovendien snap je wat er bedoeld wordt dus die niet zo flauw.

Ja theoretisch kan het . Theoretisch kan Max Chilton ook wereldkampioen worden.
ik doe niet flauw, volgens mij mis jij nl 1 belangrijk punt en dat is dat andere fabrikanten ook hun opgebruikte tokens kwijtraken bij aanvang van het seizoen. Dus honda heeft helemaal niet de minste tokens, ze krijgen het gemiddelde van de andere fabrikanten. Zoals het nu lijkt hebben ze dadelijk meer ontwikkelingsmogelijkheden dan Ferrari en Renault. En meer is niet minder.

Honda heeft wel de minste tokens. Dat daar een reden achter zit klopt, maar in absolute aantallen krijgen ze in 2015 minder tokens dan de rest (tenzij niemand voor de GP in Melbourne iets gaat doen, maar wie gelooft dat).

Sabai

Citaat van: Jozef op 18 januari 2015 - 22:12:40
Citaat van: Sabai op 18 januari 2015 - 21:34:46
Citaat van: Jozef op 18 januari 2015 - 21:17:14
Daarentegen zijn ze nog steeds de enige fabrikant die aan de start komt zonder voorgaande race-ervaring. Toch echt een groot nadeel.
Maar McLaren heeft al wel een jaar race ervaring met de nieuwe motor formule en daar hebben ze ongetwijfeld heel veel info van gekregen.

Bedenk me nu ook dat die race ervaring niet echt relevant is. Bij aanvang van het vorige seizoen dachten we ook dat de ene motor na de andere het zou begeven en uiteindelijk is het allemaal erg mee gevallen.
Euhm, ga maar eens de uitvalbeurten checken van Australië en Maleisië in vergelijking met de tweede seizoenshelft. Ik herinner mij in race 1 in elk geval een uitvallende Hamilton, twee Red Bulls die niet geklasseerd worden (waarbij ook de DSQ van Ricciardo te wijten valt aan de jeugdigheid van de technologie) en twee Lotussen die niet finishten. En waarschijnlijk waren er nog meer. Hoezo niet relevant?

Dat zie ik bij Honda niet gebeuren. Renault was gewoon te laat begonnen met de nieuwe motor en hadden nauwelijks km gereden in de wintertests. Ook hun ontwerp was blijkbaar niet de snelste.  Dit heeft ook Honda gezien dus die zullen die fout niet maken.

Wat Tuesday zegt de FIA had de maas dicht moeten timmeren.  En iedereen op 28 februari moeten laten homologeren.  Nu is het er alleen maar oneerlijker op geworden en heeft Honda het meeste voordeel gekregen.

Jozef

En waarom bij Honda niet? Omdat de tweedaagse test in Abu Dhabi zo voortreffelijk ging? Oh wacht...

Honda hoeft geen slachtofferrol te krijgen hoor, ze hebben zelf gekozen om later in te stappen. Maar om nu ineens te gaan doen alsof ze in het voordeel zijn voor 2015, gaat wel wat te ver.

0634

Dat vind ik ook te ver gaan. Al met al is dit nog een redelijk oordeel geweest (als het gaat zoals we nu denken want volgens mij is het nog niet definitief, maar alleen wat de BBC zegt), maar ik ga in deze wel met Tuesday mee wanneer hij zegt dat het beter was geweest nav de loophole om de regels wat te verduidelijken en om daarmee de geest van de regels (niet ontwikkelen in 2015) in tact te houden. Maar ja, vermoedelijk hebben ze alleen al voor de verduidelijking dan weer unanieme toestemming nodig van de teams.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 22:13:32
Citaat van: Tuesday op 18 januari 2015 - 21:33:11
Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 20:40:53
Ik zei 'ongeveer de helft dus. Alleen Honda minder.'  En dat klopt gewoon. Honda zal niet de 48% mogen ontwikkelen in 2015 die de rest mag. Bovendien snap je wat er bedoeld wordt dus die niet zo flauw.

Ja theoretisch kan het . Theoretisch kan Max Chilton ook wereldkampioen worden.
ik doe niet flauw, volgens mij mis jij nl 1 belangrijk punt en dat is dat andere fabrikanten ook hun opgebruikte tokens kwijtraken bij aanvang van het seizoen. Dus honda heeft helemaal niet de minste tokens, ze krijgen het gemiddelde van de andere fabrikanten. Zoals het nu lijkt hebben ze dadelijk meer ontwikkelingsmogelijkheden dan Ferrari en Renault. En meer is niet minder.

Honda heeft wel de minste tokens. Dat daar een reden achter zit klopt, maar in absolute aantallen krijgen ze in 2015 minder tokens dan de rest (tenzij niemand voor de GP in Melbourne iets gaat doen, maar wie gelooft dat).
nee, vanaf melbourne heeft iedereen een bepaald aantal tokens over en daar krijgt honda het gemiddelde van. zoals ik al zei, volgens mij mis je een vrij belangrijk detail.

0634

Nee dat detail mis jij, al dan niet moedwillig. Ik zei: 'dit jaar'. Ik zei niet: 'vanaf Melbourne'.


FolkertE

Citaat van: Sabai op 18 januari 2015 - 21:34:46
Citaat van: Jozef op 18 januari 2015 - 21:17:14
Daarentegen zijn ze nog steeds de enige fabrikant die aan de start komt zonder voorgaande race-ervaring. Toch echt een groot nadeel.
Maar McLaren heeft al wel een jaar race ervaring met de nieuwe motor formule en daar hebben ze ongetwijfeld heel veel info van gekregen.

Bedenk me nu ook dat die race ervaring niet echt relevant is. Bij aanvang van het vorige seizoen dachten we ook dat de ene motor na de andere het zou begeven en uiteindelijk is het allemaal erg mee gevallen.
Wat heeft Honda aan de race ervaring van Mclaren met Mercedes motoren?
Dat de motoren niet massaal ploften wilt nog niet zeggen dat ze geen ervaring op hebben gedaan. Of dat ze geen nuttige informatie hebben gevonden.

Maar Honda heeft nu zeker niet het grootste voordeel, ik zou zeggen dat ze nu gelijke kansen en behandeling krijgen als de rest van de teams. Honda heeft namelijk bewust gekozen voor 2015 en heeft altijd geopereerd onder de veronderstelling dat voor elke motorbouwer een definitieve homologatie datum gold. Renault wist dat, Ferrari wist dat en ook Honda wist dat. Dat is een bewuste keuze geweest voor iedereen, maar als dat ineens word veranderd voor Renault, Ferrari en Mercedes, is het oneerlijk als Honda het niet mag.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 22:37:23
Dat vind ik ook te ver gaan. Al met al is dit nog een redelijk oordeel geweest (als het gaat zoals we nu denken want volgens mij is het nog niet definitief, maar alleen wat de BBC zegt), maar ik ga in deze wel met Tuesday mee wanneer hij zegt dat het beter was geweest nav de loophole om de regels wat te verduidelijken en om daarmee de geest van de regels (niet ontwikkelen in 2015) in tact te houden. Maar ja, vermoedelijk hebben ze alleen al voor de verduidelijking dan weer unanieme toestemming nodig van de teams.
Ik denk dat het iets dieper gaat dan dat. Ik denk dat bewust heeft gekozen om die loophole niet te dichten. Dit om de F1 spannender en competatiever te krijgen. Als ik me niet vergis was de FIA wel te porren voor een engine unfreeze, maar lag Mercedes(terecht) dwars. Dit was voor de FIA misschien de uitgelezen kans om er wat aan te doen en haar zin te krijgen. Maar waar de FIA dan wel beter had kunnen acteren, lieten ze dat achter wegen. En dat is Honda de zelfde mogelijkheden geven.

FolkertE

Overigens is de hele discussie simpel. Alle regels moeten het zelfde zijn voor iedereen die zich heeft ingeschreven voor 2015. Dat Honda bewust heeft gekozen om in 2015 in te stappen, is hun keuze geweest. Wat heeft Honda te maken met 2014? toen reden ze niet en zij komen nu nieuw binnen en worden direct anders behandeld omdat ze niet in 2014 reden. Dat klopt gewoon neit.

Franky R.

CitaatHonda heeft namelijk bewust gekozen voor 2015 en heeft altijd geopereerd onder de veronderstelling dat voor elke motorbouwer een definitieve homologatie datum gold. Renault wist dat, Ferrari wist dat en ook Honda wist dat. Dat is een bewuste keuze geweest voor iedereen, maar als dat ineens word veranderd voor Renault, Ferrari en Mercedes, is het oneerlijk als Honda het niet mag.


Goed punt, maar gelukkig voor Honda maakte de FIA een blunder met de homologatie voor 2015.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 23:15:22
Nee dat detail mis jij, al dan niet moedwillig. Ik zei: 'dit jaar'. Ik zei niet: 'vanaf Melbourne'.
het jaar begint toch in melbourne? en tot melbourne heeft honda alle vrijheid. wanneer is het dan precies minder?

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 19 januari 2015 - 01:01:50
Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 23:15:22
Nee dat detail mis jij, al dan niet moedwillig. Ik zei: 'dit jaar'. Ik zei niet: 'vanaf Melbourne'.
het jaar begint toch in melbourne? en tot melbourne heeft honda alle vrijheid. wanneer is het dan precies minder?
tot 2014 hadden alle andere teams ook volledige vrijheid van ontwikkelen. Het is minder omdat Honda nu de eerste cyclus word weg gestreept. Honda krijgt geen 32 tokens om hun eerste motor aan te passen, maar 28? ( zelfde aantal van tokens die renault, Ferrari en Mercedes in hun 2de jaar mogen aan passen. Hondas eerste motor, kan met slechts 28 tokens worden aan gepast, terwijl de rest 32 tokens mogen gebruiken om hun eerste motor aan te passen. En door een maas in de regelgeving mogen ale fabrikanten hun motoren gedurende het seizoen aan passen, behalve Honda. Iedereen mag met 32 tokens spelen, maar honda slechts met het gemiddelde aantal tokens wat de andere niet gebruiken. Hoe is dat niet, niet minder?
Hoe is dat eerlijk?

0634

Citaat van: Tuesday op 19 januari 2015 - 01:01:50
Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 23:15:22
Nee dat detail mis jij, al dan niet moedwillig. Ik zei: 'dit jaar'. Ik zei niet: 'vanaf Melbourne'.
het jaar begint toch in melbourne? en tot melbourne heeft honda alle vrijheid. wanneer is het dan precies minder?

Welja joh, hou gewoon lekker vol. Vier jij oud en nieuw lekker in maart. Bij mij begint het seizoen in melbourne en het jaar op 1 januari. Over details missen gesproken zeg.

0634

Citaat van: FolkertE op 19 januari 2015 - 01:44:15
Citaat van: Tuesday op 19 januari 2015 - 01:01:50
Citaat van: Jeroen op 18 januari 2015 - 23:15:22
Nee dat detail mis jij, al dan niet moedwillig. Ik zei: 'dit jaar'. Ik zei niet: 'vanaf Melbourne'.
het jaar begint toch in melbourne? en tot melbourne heeft honda alle vrijheid. wanneer is het dan precies minder?
tot 2014 hadden alle andere teams ook volledige vrijheid van ontwikkelen. Het is minder omdat Honda nu de eerste cyclus word weg gestreept. Honda krijgt geen 32 tokens om hun eerste motor aan te passen, maar 28? ( zelfde aantal van tokens die renault, Ferrari en Mercedes in hun 2de jaar mogen aan passen. Hondas eerste motor, kan met slechts 28 tokens worden aan gepast, terwijl de rest 32 tokens mogen gebruiken om hun eerste motor aan te passen. En door een maas in de regelgeving mogen ale fabrikanten hun motoren gedurende het seizoen aan passen, behalve Honda. Iedereen mag met 32 tokens spelen, maar honda slechts met het gemiddelde aantal tokens wat de andere niet gebruiken. Hoe is dat niet, niet minder?
Hoe is dat eerlijk?


Dat is omdat Honda tot 28-2 (hoort ook bij een jaar, niet bij een seizoen overigens) de tijd heeft om te sleutelen aan hun motoren, terwijl de rest dat ook kan, maar alleen door alvast wat tokens in te leveren. Daarna zou Honda vanaf maart (wanneer het seizoen begint, niet het jaar) alsnog 32 tokens krijgen, terwijl de rest al heeft 'moeten' inleveren. Dat is ook niet eerlijk. Dus lost de FIA het op deze manier op.

Dat het niet helemaal gelijk is, is duidelijk, maar op zich zou ik geen eerlijke manier weten, behalve dat ze het 'niet ontwikkelen' verdrag beter in stand hadden kunnen houden als je om eerlijkheid vraagt.