Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

0634

Dat is een manier van denken. Maar er is nog een andere ook: de rode draad van de problemen dit jaar zijn het geluid van de motoren en de kosten. Zij denken dat hiermee op te kunnen lossen. Ik ben geen techneut, weet niet of die maatregelen zullen helpen, maar het is een mogelijkheid.

Jehoentelaar

We zijn wel ergens de mist in gegaan en het is op zich niet erg om dingen aan te passen zonder meteen weer een hele andere weg in te slaan. Zolang de zaak niet nog duurder wordt zou ik ze niet tegen willen houden.

Kootje

Laten we eerst maar eens afwachten hoe de zaken er volgend jaar voor zullen staan. Uiteindelijk mag er de komende seizoenen nog genoeg veranderd worden aan de motoren, het is aan de motorfabrikanten om de juiste weg daarin te vinden.

0634

Maar dat lost het geluidprobleem niet op en evenmin de kosten.

Jozef

Als het om het geluid te doen is, kun je ook gewoon de fuel flow verhogen waardoor het toerental zal stijgen. Maar dan is de FIA waarschijnlijk weer bang voor te veel pk's.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 22 november 2014 - 12:17:20
Maar dat lost het geluidprobleem niet op en evenmin de kosten.

Alsof hef grote teams als Red Bull en Ferrari om de kosten te doen is, laat staan dat iets om het geluidsprobleem geven. ::)

Jehoentelaar

Dat een team veel geld kan besteden betekent niet dat ze een goedkopere optie zouden weigeren.

0634

Citaat van: Kootje op 22 november 2014 - 13:14:45
Citaat van: Jeroen op 22 november 2014 - 12:17:20
Maar dat lost het geluidprobleem niet op en evenmin de kosten.

Alsof hef grote teams als Red Bull en Ferrari om de kosten te doen is, laat staan dat iets om het geluidsprobleem geven. ::)

Ja en ja. Beiden denk ik dus van wel.

Natuurlijk kijken ze puur naar zichzelf in eerste instantie, maar de kritiek op het geluid - die ik persoonlijk maar halfhalf deel overigens - is een kritiek die hen natuurlijk ook raakt. Een afnemende interesse in de F1 is dodelijk voor de teams.

En tja, geld besparen...denk je nou echt dat Ferrari niet liever iets minder geld wil uitgeven als ze mogen kiezen?

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 22 november 2014 - 13:22:15
Dat een team veel geld kan besteden betekent niet dat ze een goedkopere optie zouden weigeren.

Dat zeg ik ook niet, maar dat is niet de reden waarom ze terug willen naar de V8 of de engine-freeze willen ontvriezen. Dat is puur uit sportief eigenbelang, niets meer niets minder.

Perton

Als Red Bull en Ferrari dit jaar de dominantie van Mercedes hadden gehad zouden ze een goedkopere optie totaal niet overwegen. Het gaat ze gewoon om prestatie, dat weet ik haast wel zeker. Renault moest zo nodig een V6, maar het is ze niet gelukt een motor te maken die goed genoeg is, dus moet er nu plotseling een andere V6 komen. Yeah right.

0634

Tja als je zo beargumenteerd mag jexdus nooit wat zeggen renzij je c wint. Er is toch kritiek op de huidige F1?

Gewoon doorlopen niks aan de hand...

Perton

Goede spelling. Telefoon? :P

Tuurlijk mag je wel wat zeggen om kritiek te leveren, maar die kritiek moet wel in de juiste context worden geplaatst. Mercedes is tevreden, wil de engine freeze niet liften, en dat is ook niet omdat ze dat uit kostenbesparende overwegingen doen. Dat is omdat ze succesvol zijn.

Dat er wat aan de hand is, oké, maar om na één jaar, waar een redelijk deel van de mensen in de Formule 1 van te vren dacht dat het een jaar met veel opstartproblemen zou kunnen zijn de boel al meteen overboord te willen gooien, dat kan ik persoonlijk niet zo serieus nemen. Kijk hoe het volgend jaar gaat en ga dan eens nadenken over maatregelen.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 22 november 2014 - 14:30:15
Tja als je zo beargumenteerd mag jexdus nooit wat zeggen renzij je c wint. Er is toch kritiek op de huidige F1?

Gewoon doorlopen niks aan de hand...

Ze mogen roepen wat ze willen, net als dat wij hun motief in twijfel mogen trekken. ;)

Tuesday

Citaat van: Kootje op 22 november 2014 - 11:11:48
Het zijn ook net kinderen hè? Eerst akkoord gaan met de huidige regelgeving, maar als dan blijkt dat het voor hen niet zo goed uitpakt als verwacht, gaan lopen huilen en piepen dat het allemaal anders moet.
onderhandelen heet dat, daar is bij het instemmen misschien wel rekening meegehouden onder het mom van; dat zien we dan wel weer. En vanaf 2016 is die ruimte er gewoon weer, dus in feite doen ze niet zoveel fout. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als ze samen een oplossing kunnen vinden en gewoon door gaan op de ingeslagen weg. Je hebt kritiek op RBR en Ferrari, maar Mercedes doet precies hetzelfde. Die gebruiken nu kosten ook als argument terwijl we ook allemaal wel weten dat ze ook gewoon hun eigen voorsprong proberen te beschermen. Je kunt Ferrari en Renault niet verwijten dat ze dit doen, want nog een paar jaar met 75 pk minder rond rijden, daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten. Dus als het Mercedes het huidige reglement niet open wil gooien, dan rest de andere teams weinig anders dan in te zetten op andere regelgeving voor 2016. En dan wordt gewoon elk argument aangegrepen, net als Mercedes dat nu doet.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 22 november 2014 - 13:03:10
Als het om het geluid te doen is, kun je ook gewoon de fuel flow verhogen waardoor het toerental zal stijgen. Maar dan is de FIA waarschijnlijk weer bang voor te veel pk's.
Inderdaad, dat zei mijn broer een tijd terug ook. Het aantal PK's zal denk ik niet schrikbarend veel stijgen denk ik. Geen idee hoe dat zit, maar neem aan dat fuel flow niet bijster veel invloed heeft op PK.