Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

FolkertE

Maar als ik het goed begrijp, is het  slechts eenmalig en is het pas na de start van 2015?

Perton

Tsja, ik weet niet zo goed wat mijn mening is, eerlijk gezegd.

Aan de ene kant ben ik er wel voor om mensen vrijheid te geven de motor te ontwikkelen, omdat het natuurlijk wel zo fijn is als Red Bull, Ferrari en McLaren volgend jaar wat competitiever zijn ten opzichte van Mercedes. Maar aan de andere kant gaat het opengooien van een freeze natuurlijk tegen de hele gedachte van kostenbesparingen in en ik ga er vanuit dat de extra kosten ook deels doorberekend zullen worden aan de klantenteams, terwijl dat nu juist ook een behoorlijk issue is. Dus als er een garantie is dat de motoren voor de klantenteams niet duurder worden, dan ben ik misschien wel voor.

Franky R.

Tja,


Of je bespaart op de kosten of je laat alles vrij...De teams die nu tegen een unfreeze waren, hadden toch met de volle verstand getekend voor een engine freeze?


Maar goed, ook dat is de Formule 1... ::)

Tuesday

ik vraag me af of het met de huidige beperkingen niet juist duurder wordt. Ik zou het gewoon 2 of 3 jaar helemaal vrijlaten en daarna de boel bevriezen.

lieven

Ik denk dat het even duur is!

Nu hebben die fabrikanten gewoon x aantal verschillende versies op de testbank staan met elk andere aanpassingen eraan.
Deze kunnen ze dan testen en hieruit kiezen welke de beste aanpassingen zouden zijn binnen de toegelaten aanpassingen.

Franky R.

Citaat van: lieven op 04 november 2014 - 16:45:27
Ik denk dat het even duur is!

Nu hebben die fabrikanten gewoon x aantal verschillende versies op de testbank staan met elk andere aanpassingen eraan.
Deze kunnen ze dan testen en hieruit kiezen welke de beste aanpassingen zouden zijn binnen de toegelaten aanpassingen.


Zulke testbanken zijn niet goedkoop! En als er iets stuk gaat kun je helemaal opnieuw beginnen.

lieven

Denk je echt dat bv Renault al niet heel het seizoen alles op alles zet en er gigantisch veel geld tegenaan gooit om beter te worden dan mercedes?

Ik geloof er niets van dat de engine freeze budgetbesparing teweeg brengt op dit moment.

Figge

Nou ik denk dat het qua kosten niet zoveel uitmaakt of je nu tussentijds updates doorvoert tussen of alleen voor het seizoen.
de R&D loopt immers gewoon door tijdens het seizoen, alleen mogen de uitgewerkte updates niet op de auto gezet worden.
Das raar toch.
Ik denk dat het duurder is als een motor uit elkaar ploft, of kortsluiting heeft, kan natuurlijk ook tegenwoordig, dan wanneer
een testbank de geest geeft.

Ik baal van de gelimiteerde fuel flow en turbodruk bij de motoren dit jaar. De potentie is zo geweldig qua vermogen. Het zou F1 echt
weer naar ongekend snelheden kunnen stuwen. Goed voor het imago.



Tuesday

Citaat van: Figge op 05 november 2014 - 08:30:39
Nou ik denk dat het qua kosten niet zoveel uitmaakt of je nu tussentijds updates doorvoert tussen of alleen voor het seizoen.
de R&D loopt immers gewoon door tijdens het seizoen, alleen mogen de uitgewerkte updates niet op de auto gezet worden.
Das raar toch.
Ik denk dat het duurder is als een motor uit elkaar ploft, of kortsluiting heeft, kan natuurlijk ook tegenwoordig, dan wanneer
een testbank de geest geeft.

Ik baal van de gelimiteerde fuel flow en turbodruk bij de motoren dit jaar. De potentie is zo geweldig qua vermogen. Het zou F1 echt
weer naar ongekend snelheden kunnen stuwen. Goed voor het imago.
Wel als je alle klantenteams ook steeds van updates moet voorzien. Da's 1 van de problemen die Wolff ook aanhaalde; Mercedes levert aan 4 teams, Renault en Ferrari aan 2. Puur voor de fabrieksteams maakt het denk ik niet zoveel uit.

Figge

Citaat van: Tuesday op 05 november 2014 - 10:00:40
Citaat van: Figge op 05 november 2014 - 08:30:39
Nou ik denk dat het qua kosten niet zoveel uitmaakt of je nu tussentijds updates doorvoert tussen of alleen voor het seizoen.
de R&D loopt immers gewoon door tijdens het seizoen, alleen mogen de uitgewerkte updates niet op de auto gezet worden.
Das raar toch.
Ik denk dat het duurder is als een motor uit elkaar ploft, of kortsluiting heeft, kan natuurlijk ook tegenwoordig, dan wanneer
een testbank de geest geeft.

Ik baal van de gelimiteerde fuel flow en turbodruk bij de motoren dit jaar. De potentie is zo geweldig qua vermogen. Het zou F1 echt
weer naar ongekend snelheden kunnen stuwen. Goed voor het imago.
Wel als je alle klantenteams ook steeds van updates moet voorzien. Da's 1 van de problemen die Wolff ook aanhaalde; Mercedes levert aan 4 teams, Renault en Ferrari aan 2. Puur voor de fabrieksteams maakt het denk ik niet zoveel uit.

Nou prima toch, dan maak je een contract voor premium afnemers en een echt klantencontract voor versie x -/- 1. Ik kan mij best voorstellen dat kleinere teams dat prima vinden. De fabrieksteams hebben dan elke race hun updates bij wijze van spreken. Is Toto's probleem ook gefixed. Waar kunnen we tekenen?

Tuesday

Citaat van: Figge op 05 november 2014 - 10:09:32
Citaat van: Tuesday op 05 november 2014 - 10:00:40
Citaat van: Figge op 05 november 2014 - 08:30:39
Nou ik denk dat het qua kosten niet zoveel uitmaakt of je nu tussentijds updates doorvoert tussen of alleen voor het seizoen.
de R&D loopt immers gewoon door tijdens het seizoen, alleen mogen de uitgewerkte updates niet op de auto gezet worden.
Das raar toch.
Ik denk dat het duurder is als een motor uit elkaar ploft, of kortsluiting heeft, kan natuurlijk ook tegenwoordig, dan wanneer
een testbank de geest geeft.

Ik baal van de gelimiteerde fuel flow en turbodruk bij de motoren dit jaar. De potentie is zo geweldig qua vermogen. Het zou F1 echt
weer naar ongekend snelheden kunnen stuwen. Goed voor het imago.
Wel als je alle klantenteams ook steeds van updates moet voorzien. Da's 1 van de problemen die Wolff ook aanhaalde; Mercedes levert aan 4 teams, Renault en Ferrari aan 2. Puur voor de fabrieksteams maakt het denk ik niet zoveel uit.

Nou prima toch, dan maak je een contract voor premium afnemers en een echt klantencontract voor versie x -/- 1. Ik kan mij best voorstellen dat kleinere teams dat prima vinden. De fabrieksteams hebben dan elke race hun updates bij wijze van spreken. Is Toto's probleem ook gefixed. Waar kunnen we tekenen?
ik weet niet of de Mercedes klantenteams daar zo maar voor tekenen. Die hebben nu een voordeel en zullen elk argument aan grijpen om dat voordeel te behouden. Maar idd, met een beetje goede wil zou het geen probleem  moeten zijn.

Figge

Hoezo? In het verleden was het altijd dat je een fabrieksteam en klantenteams had. Ik zie het probleem niet. Kunnen ze een goedkopere deal afdwingen.
Wat hebben die teams aan die updates? Meestal kunnen zij meer winst halen uit andere dingen. Voor hen is het verschil tussen 700 of 710 PK niet zo heel belangrijk om ze niet de spec op de auto an sich aanpassen om het voordeel ervan te benutten.

Hamilton#44

Nu gaan ze het reglement weer opengooien, alsof Mercedes dan gaat stilzitten en wachten tot de rest hen bijhaald.  ::)

Franky R.

Citaat van: Hamilton#44 op 05 november 2014 - 13:26:32
Nu gaan ze het reglement weer opengooien, alsof Mercedes dan gaat stilzitten en wachten tot de rest hen bijhaald.  ::)


Inderdaad kan Mercedes ook ontwikkelen en als dat gebeurt, zullen de overige teams alweer huilen... ::)  ... Een engine-unfreeze geeft IMHO geen garantie dat Ferrari en Renault [of Honda] op het niveau van Mercedes zullen zitten.


Sterker, Honda zal naar mijn mening degene zijn die het sterkst zal profiteren van het opengooien. Immers hoeven de Japanners niet terug te keren naar de testbank. Daar zijn ze nu al mee bezig.
Maar zo slim waren ze nog niet bij Ferrari en Renault/Red Bull... ::)

Figge

Citaat van: Franky R. op 05 november 2014 - 15:42:11

Inderdaad kan Mercedes ook ontwikkelen en als dat gebeurt, zullen de overige teams alweer huilen... ::)  ... Een engine-unfreeze geeft IMHO geen garantie dat Ferrari en Renault [of Honda] op het niveau van Mercedes zullen zitten.


Ik vind hier wel wat van. Zie ook t budgetcap topic.
Ze moeten niet met een maximum verbruik werken in het reglement maar met een maximum vermogen. Zo kun je aan zuiniger gaan werken. This is madness. Ik verwacht dat het echt nog tijden gaat duren voor men het maximum aantal toeren kan gaan bereiken. Zo veel beter dan dit kan Mercedes zelf ook weer niet denk ik.