Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Perton

De Formule E heeft nu wel bestaansrecht, de vraag is alleen hoe lang nog. Kan inderdaad ook zijn dat de Formule 1 met haar nieuwe technologieën zich dusdanig ontwikkelt dat FE over 5 jaar al niet meer interessant is, kan ook inderdaad. Dan is fusie inderdaad misschien wat voorbarig. Of er ooit zuinige accu's komen, tsja dat weet ik niet, dat is verder ook niet heel interessant als ik eerlijk ben. Het gaat erom dat er wordt nagedacht over milieuvriendelijke oplossingen voor de problemen die nu spelen. Een tussenoplossing is dan misschien de elektrische auto's (die inderdaad niet écht milieuvriendelijk zijn, maar de mensen wel kunnen overhalen aan het milieu te denken).

Zoals ik in mijn reactie op F1fan ook al zei: voor mijn part worden het Fred Flintstone-trapauto's, ik weet ook niet hoe een echt milieuvriendelijke auto er in de toekomst zal uitzien. Interesseert me verder ook niet zo, zolang de Formule 1 als sport maar beseft dat er een punt komt waarop de benzineslurpende monsters niet langer verantwoord zijn. Nou, de sport heeft dat dus al begrepen, en nu gaat het erom dat de fans daar ook nog van overtuigd worden. Dat is mijn voornaamste zorg en daarom vind ik fans die zeggen: "De Formule 1 is kapot want de motor klinkt niet hard en het draait alleen nog maar om zuinig rijden" veel te simplistisch redeneren. De nieuwe F1 moet zich ook nog gewoon ontwikkelen, Rome is ook niet in een dag gebouwd.

En natuurlijk rijden Prius-rijders een Prius vanwege de financiële voordelen, maar die voordelen zijn er omdat de Prius zogenaamd (en wij weten natuurlijk dat het in de realiteit niet zo is) groen zou zijn.

Arthur

Ik heb zelf ook Prius [niet lease] gereden en met een voorzichtige rechtervoet en inzichtelijk rijden was 1:20 goed te halen. Ga je idd alleen voor de bijtelling dan is het groene er niet. Dan wordt er meestal gewoon getrapt omdat er geen belang is qua brandstofverbruik. Dat wordt toch door de werkgever betaald...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

janke

Some things are too important to be left in the past.

Maikel0230

#873
Er zijn veel criticasters die nu claimen dat de fans massaal protesteren tegen het nieuwe motorgeluid en dat de regelgevers van de sport moeten luisteren naar de fans. Een recente poll uitgevoerd op F1F toont aan dat we eigenlijk vrij verdeeld zijn over het nieuwe geluid.



Uiteraard heeft Bernie al laten weten er zo snel mogelijk iets aant te willen doen in de naam van de fans maar dan denk ik eens even een maantje terug, toen zei mijnheer Ecclestone dat de fans niet eens wisten waarom ze protesteerden tegen zijn dubbele punten en dat het maar populisme was, ondanks duidelijke cijfers op F1F waar 97% zei niet akkoord te zijn met die nieuwe regel.

Zo zien we maar weer eens hoe de fan wordt misbruikt om de politiek binnen de F1 om te draaien in de richting die Bernie wil.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Ik snap ook niet waarom er zo'n aandacht wordt bespreekt aan a) de uitspraken van Ron Walker en b) een nieuwartikel van Chris Sylt. De ene is best buds met Ecclestone, de ander heeft zich nog niet niet operationeel laten ombouwen tot buikspreekpop. Natuurlijk is Joe Saward een beetje een aparte vent die alles op zijn eigen wijze ziet en geen commentaar erop wenst, maar over Sylt heeft ie gewoon gelijk, evenals over Walker.

Bovendien wat ik al een paar keer eerder heb gezegd: in de officiële FOM-rapporten is Ecclestone gewoon compleet overtuigd en voorstander van de nieuwe reglementen. Daar hecht ik meer waarde aan dan wat Mr. Nediamanipulatie himself of vriendjes van hem in interviews roepen of hun nieuwsartikelen schrijven.

Ecclestone is gewoon lekker populistisch bezig, door te zeggen dat hij er wat aan wil doen. Wat dan? Op een auto zitten en schreeuwen? Die man heeft niet zoveel invloed als sommige fans denken. Behalve lobbyen kan ie niet zoveel doen. Wat mij betreft zou het veel logischer zijn als serieuze media ophielden met al het populistische geluid (haha dat is een woordgrapje, want de hele discussie gaat over geluid) over motorgeluiden. Austalië is al weer meer dan een week geleden, het is nu vooral herkauwen van geklaag.

Daarom is de timing van Sylt zijn artikel natuurlijk ook geen toeval.

Breaktest

#875
Citaat van: Perton op 18 maart 2014 - 14:39:14
Het probleem met de motoren is ook denk ik, maar da's mijn eigen visie op het geheel, dat mensen twee dingen door elkaar halen

Aan de ene kant roepen ze "We willen de beste technologie", maar in mijn ogen vertaalt zich dat naar "We moeten de beste relevante technologie hebben".
F1 roept wel meer verwarring op. Fans denken naar een sport te kijken, maar beseffen opeens dat het vooral ook show is, nu een deel van de show is weggenomen. Volgens mij zijn de meeste fans nauwelijks geïnteresseerd in welk soort technologie wordt gebruikt; alleen maar in de consequenties daarvan. De gemiddelde F1 fan (en daar schaar ik mezelf ook toe) heeft maar een heel eenvoudig wereldbeeld: F1 moet merkbaar groter, sneller, luider en meer over de top zijn dan welke andere klasse dan ook. Of dat met een stoommachine gebeurt of met een protonenmotor zal me een worst wezen. Dat het geluid zachter is dan vorig jaar is ook niet zo zeer het probleem, het moet gewoon harder zijn dan het voorprogramma. Zo simpel is het. Als je daaraan niet kunt voldoen, moet je het geen Formule 1 meer noemen.

En dan zijn er ook nog wat zeurpieten met aanvullende eisen: de fan die niet belazerd wil worden, die wil weten waar hij naar kijkt: geen zuinigheidswedstrijd maar dat de vent die het gaspedaal het diepst intrapt gewonnen heeft - ook daar voel ik me mee verwant.

Maar aan de andere kant is het misschien wel goed dat niet de fans alles voor het zeggen hebben. Bovendien, van het mooiste motorgeluid ooit hebben we al veertig jaar geleden afscheid genomen
Lauda, nuchter als altijd, heeft zich juist ten faveure van de nieuwe motoren uitgelaten met goede argumenten als je het mij vraagt.
Formule 1 speelt zich niet af op planeet Mars, maar is een maatschappelijk fenomeen. Het is een soort morele plicht zich daar rekenschap van te geven (zoals het in het verleden wel eerder heeft gedaan, bijvoorbeeld doorvoeren van strengere veiligheidsmaatregelen toen het niet langer maatschappelijk aanvaardbaar was dat er gemiddeld twee doden per vielen). Zou men de maatschappelijke realiteit negeren, dan zou F1 steeds meer verworden tot een cynische coterie. Alleen F1 tokkies zullen het met deze zienswijze oneens zijn.
En die vervreemding van de fans? Tja die vond al plaats toen men achter de decoder ging... 

Franky R.

In wezen is de motor niet het probleem, maar de fuel flow-meter. Dat zorgt ervoor dat de teams de motoren afstellen op ca. 10.000 rpm.


Zonder de flow-meter, maar met een een max capaciteit van 120 kilo brandstof voor de race zouden de motoren die 10.000 rpm best overschrijden?


Ik bedoel, de MotoGP bestaat uit viercilinders die meer dan 14.000 toeren [16000 max. geloof ik]!!!

Jehoentelaar

Citaat van: Breaktest op 26 maart 2014 - 12:23:33
En dan zijn er ook nog wat zeurpieten met aanvullende eisen: de fan die niet belazerd wil worden, die wil weten waar hij naar kijkt: geen zuinigheidswedstrijd maar dat de vent die het gaspedaal het diepst intrapt gewonnen heeft - ook daar voel ik me mee verwant.
Op welke wijze word je belazerd door een fundamenteel onderdeel van de sport? Goed brandstofmanagement is nog ouder dan de Formule 1 zelf.

Breaktest

Citaat van: Jehoentelaar op 26 maart 2014 - 14:18:42
Citaat van: Breaktest op 26 maart 2014 - 12:23:33
En dan zijn er ook nog wat zeurpieten met aanvullende eisen: de fan die niet belazerd wil worden, die wil weten waar hij naar kijkt: geen zuinigheidswedstrijd maar dat de vent die het gaspedaal het diepst intrapt gewonnen heeft - ook daar voel ik me mee verwant.
Op welke wijze word je belazerd door een fundamenteel onderdeel van de sport? Goed brandstofmanagement is nog ouder dan de Formule 1 zelf.
Dit is onzin. Het merendeel van de seizoenen kon men flat-out rijden. Kwam men stil te staan, dan was dat meestal doordat men vrijwillig met minder brandstof meenam om gewicht te besparen en daarbij een berekeningsfout maakte. Dat ie iets anders dan met een volle tank weggaan en op 98% rijden in de hoop dat je de finish haalt.
Voorts belazert de F1 net zo veel als de grijpautomaat op de kermis, met open ogen dus, en tegelijk met een mix van ondoorzichtigheid, met multi 21 afspraken, flexibele vleugels, illegale elektronica, enorme budgetverschillen. Je kunt je afvragen of F1 überhaupt iets met sport en sportiviteit te maken heeft. Ik geloof niet dat er 1 professional binnen de f1 te vinden is die zich daar mee bezig houdt. 

Jehoentelaar

Een berekeningsfout, zoals jij die noemt, is dus verkeerd brandstofmanagement. Je zegt dus precies hetzelfde als wat ik zeg: het hoort erbij. Dat het door de jaren heen niet altijd een even grote factor heeft gespeeld in de sport, zie je mij nergens ontkennen.

Wat al die andere zogenaamde belazeringen betreft weet ik niet echt wat ik ermee moet. Waar praat ik over sportiviteit binnen de Formule 1? Verder noem ik het een sport omdat Formule 1 binnen de definitie van autosport valt.

Perton

Volgens mij is brandstof sparen altijd een essentieel onderdeel van de sport geweest, tot Brabham begin jaren '80 dacht: hé, als we nou wél kei- en keihard het gaspedaal intrappen en halverwege de race tanken, gaan we misschien wel sneller dan die mensen die met een volle tank rijden. Het lijkt me tenminste niet dat de teams voor die tijd met hun volle tanks compleet voluit wisten te rijden, maar als ik me daarin vergis, slaat mijn hele post niet eens ergens op en word ik graag verbeterd.

Enzo

Ik ben het wel met Vettel en de andere criticasters eens, dit concept met deze motoren is echt geen bal aan. Een coureur kan zich nauwelijks onderscheiden dankzij het nieuwe brandstofreglement, ze gaan allemaal ver voor het rempunt pijnlijk van het gas en rollen de auto's in een soort treintje het circuit over. Om over het verschrikkelijke geluid en lage bochtsnelheden maar niet te spreken, want daar draait mijn maag helemaal van om.

Ik verlang echt enorm terug naar de bulderende en snerpende atmosferische V10 of V8 motoren en hoop dat dit ooit weer terug zal komen in de sport.

0634

Vorig jaar vond je het ook al niks (Pirelli). Heb je nog wel zin in F1?


robbert

Citaat van: Jeroen op 27 maart 2014 - 23:01:33
Vorig jaar vond je het ook al niks (Pirelli). Heb je nog wel zin in F1?

ja dat vraag ik mij ook af. Het is zoals button het zegt over de klagende piloten. Als je het niet aanstaat, stop dan met f1 rijden en ga ergens anders rijden, dus in dit geval, stop dan met f1 te kijken, en volg een andere raceklasse

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 27 maart 2014 - 23:01:33
Vorig jaar vond je het ook al niks (Pirelli). Heb je nog wel zin in F1?
afgelopen jaren was ik het met Enzo eens, nu (nog) niet. Grote verschil vind ik ook wel de gedachte die erachter zit, het gaat nu iig om duurzaamheid etc, terwijl die Pirelli's alles behalve duurzaam waren ;)