Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Tuesday

Kootje, jij zegt eerst zelf dat de race is afgelopen bij de laatste uitvaller en dat die 25 punten krijgt, zo simpel is het iig niet. Zoals Charlie heeft aangegeven wordt dan de race stilgelegd. Maar goed, ik ben het er wel mee eens dat ze gewoon de 2 uur moeten volmaken en niet zoals Charlie zegt de race afvlaggen als er geen deelnemers meer over zijn. En dan na 2 uur maar zien wie de meeste ronden heeft gereden en in geval van gelijk aantal ronden, degene die het snelst dat aantal ronden heeft behaald. Afvlaggen zou ie alleen moeten doen indien alle auto's langs de baan staan of vooruit de garage zijn ingereden.

Kootje

Klopt, dat zei ik idd, maar wel met de tijdsspanne van 2 uur (4 met rode vlag) in m'n achterhoofd. Eerder kun je niet bepalen wie de laatste uitvaller is, omdat er altijd de mogelijkheid bestaat dat iemand, na 'n korte reparatie, alsnog z'n race vervolgt.

En Charlie heeft dat dus helemaal niet aangegeven, Chartlie heeft gezegd dat hij denkt dat ze het op die manier af zullen handelen. Uitsluitsel heeft hij niet gegeven, en het reglement voorziet niet in dat scenario. Het kan dus alle kanten op, mocht het ooit zover komen.

Perton

Het probleem is natuurlijk wel, als er een rode vlag is, hoe lang geef je iemand de kans zijn auto te repareren? Je kan moeilijk een team laten zeggen: "Ok, de auto is nu klaar, hang de groene vlag maar uit."

Dan zou je moeten zeggen: ok we hebben nu nog 2,5 uur de op de klok, met nog een half uur reële racetijd te gaan, over een half uur gaan we de groene vlag 2 minuten tonen, als er dan een auto op de baan komt, laten we de race weer doorgaan, komt er geen auto, doen we weer half uur rode vlag.

Je kan niet een groene vlag gaan tonen op het moment dat een auto de baan op gaat, want die auto mag de baan niet op, omdat er geen groene vlag is.

Dus Charlie heeft, als hij daadwerkelijk wel de vier uur zou willen uitzitten, nog behoorlijk wat om over na te denken.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 14 maart 2014 - 14:48:25
Klopt, dat zei ik idd, maar wel met de tijdsspanne van 2 uur (4 met rode vlag) in m'n achterhoofd. Eerder kun je niet bepalen wie de laatste uitvaller is, omdat er altijd de mogelijkheid bestaat dat iemand, na 'n korte reparatie, alsnog z'n race vervolgt.
maar dan klopt het nog niet, de laatste uitvaller is niet persé de winnaar.
Citaat van: Kootje op 14 maart 2014 - 14:48:25
En Charlie heeft dat dus helemaal niet aangegeven, Chartlie heeft gezegd dat hij denkt dat ze het op die manier af zullen handelen. Uitsluitsel heeft hij niet gegeven, en het reglement voorziet niet in dat scenario. Het kan dus alle kanten op, mocht het ooit zover komen.
we'd just simply stop the race, I think that would be the only option. Tja, ik noem dat iets aangeven. Maar goed, dat zou idd nog kunnen veranderen voor zondag. Maar vooralsnog zullen we dit toch aan moeten houden. Maar goed, de kans is echt nihil dat er daadwerkelijk geen auto aan de finish gaat komen.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 14 maart 2014 - 13:42:02
Een precedent schept hij ook zodra hij in die situatie komt en de race afvlagt. Dat is dus geen enkele reden om "I think" te zeggen. De enige reden waarom hij  "I think" zegt, is omdat hij op het moment van vraagstelling nog niet nagedacht had over dat mogelijke scenario en, wetende dat het reglement hier ook niet in voorziet, nog eens lang en rustig over na moet denken wat te doen als .... Zijn uitspraken zijn niet echt doorspekt van overtuiging en ik moet het daarom nog maar eens zien wat hij uiteindelijk gaat doen mocht het ooit zover komen. Ik ga er bijna op hopen. ;)
hij heeft daar heus wel over nagedacht. Daarnaast hoeft het reglement er ook niet persé in te voorzien lijkt mij. In het reglement staat ook niet hoeveel druppels water er moeten vallen voordat de rode vlag gezwaaid wordt. Whiting heeft gewoon het recht om die rode vlag te voorschijn te halen.

Kootje

@Perton,

Die rode vlag kan en mag hij dan ook niet tonen omdat er niemand meer op de baan is. In het reglement staat duidelijk dat dit aslleen mag wanneer er 'n gevaarlijke situatie is ontstaan die niet op te lossen is dmv 'n SC. De raceduur zou dan ook gewoon 2 uur moeten bedragen. Iedereen die uitvalt en binnen die 2 uur z'n wagen weer aan de praat weet te krijgen, mag het recht op verder rijden niet ontnomen worden door het voortijdig afvlaggen vd race indien er van gevaarlijke situaties geen sprake is. Indien die gevaarlijke situatie zich wel voordoet, kan hij de rode vlag tonen, maar mag hij nog steeds de race niet stoppen voordat er 4 uur verstreken zijn.


@Tuesday,

1) Als die laatste uitvaller 'n ronde achterstand heeft op de eenna laatste niet nee. Je kan over elk detail wel gaan mierenneuken, maar je begrijpt verdomd goed hoe ik 'm bedoelde.
2) En direct daarna zegt hij: Ïf the race couldn't be restarted." Zolang er auto's in de pits staan waar aan gewerkt wordt, kán (hoeft niet) de race zich nog vervolgen en na 'n rode vlag periode van 2 uur, zelfs herstart worden. Hoe je het ook went of keert, hij kan en mag de race niet eerder beEindigen, simpelweg omdat er niemand meer op de baan is.
3) Ondertussen zal hij er idd over nagedacht hebben. Maar het is mij overduidelijk dat hij dit nog niet had gedaan op het moment van vraagstelling. Als hij (en de FIA) wel nagedacht had over dit eventuele doemscenario, dan was het ook wel opgenomen in de reglementen. Dat is nu niet het geval. Je comment dat dit niet hoeft omdat er ook geen regel is aangaande de hoeveelheid regendruppels is je reinste BS en dat weet je zelf ook wel. Maar goed ... ook in het geval van regen mag hij de race niet voortijdig beëindigen, maar slechts stil leggen dmv 'n rode vlag. Ook dan zal hij moeten wachten tot er 4 uur verstreken zijn alvorens de race definitief te stoppen. Daarin is het reglement namelijk wél duidelijk.

Tuesday

#786
Citaat van: Kootje op 14 maart 2014 - 15:48:18
@Perton,

Die rode vlag kan en mag hij dan ook niet tonen omdat er niemand meer op de baan is. In het reglement staat duidelijk dat dit aslleen mag wanneer er 'n gevaarlijke situatie is ontstaan die niet op te lossen is dmv 'n SC. De raceduur zou dan ook gewoon 2 uur moeten bedragen. Iedereen die uitvalt en binnen die 2 uur z'n wagen weer aan de praat weet te krijgen, mag het recht op verder rijden niet ontnomen worden door het voortijdig afvlaggen vd race indien er van gevaarlijke situaties geen sprake is. Indien die gevaarlijke situatie zich wel voordoet, kan hij de rode vlag tonen, maar mag hij nog steeds de race niet stoppen voordat er 4 uur verstreken zijn.


@Tuesday,

1) Als die laatste uitvaller 'n ronde achterstand heeft op de eenna laatste niet nee. Je kan over elk detail wel gaan mierenneuken, maar je begrijpt verdomd goed hoe ik 'm bedoelde.
2) En direct daarna zegt hij: Ïf the race couldn't be restarted." Zolang er auto's in de pits staan waar aan gewerkt wordt, kán (hoeft niet) de race zich nog vervolgen en na 'n rode vlag periode van 2 uur, zelfs herstart worden. Hoe je het ook went of keert, hij kan en mag de race niet eerder beEindigen, simpelweg omdat er niemand meer op de baan is.
3) Ondertussen zal hij er idd over nagedacht hebben. Maar het is mij overduidelijk dat hij dit nog niet had gedaan op het moment van vraagstelling. Als hij (en de FIA) wel nagedacht had over dit eventuele doemscenario, dan was het ook wel opgenomen in de reglementen. Dat is nu niet het geval. Je comment dat dit niet hoeft omdat er ook geen regel is aangaande de hoeveelheid regendruppels is je reinste BS en dat weet je zelf ook wel. Maar goed ... ook in het geval van regen mag hij de race niet voortijdig beëindigen, maar slechts stil leggen dmv 'n rode vlag. Ook dan zal hij moeten wachten tot er 4 uur verstreken zijn alvorens de race definitief te stoppen. Daarin is het reglement namelijk wél duidelijk.
1) ok, t leek mij wel een goede aanvulling op wat jij zei. Ik vind dat zeker geen miereneuken, en niks anders dan dat jij nu en hiervoor ook doet. Maar goed, ook mijn aanvulling was niet 100% juist. Zo komen we samen misschien nog eens ergens.
2) maar grote kans dat de race niet herstart wordt en dan is dus de één na laatste doorkomst doorslaggevend.
3) Ik kan me niet voorstellen dat hij daar nooit over na heeft gedacht en dat kan ik uit het interview ook niet opmaken. Hij heeft wel snel zn antwoord klaar iig en lijkt ook redelijk overtuigd daarvan. Het lijkt me het meest logisch om dit vooralsnog aan te houden. Wat betreft regen en de rode vlag, ik had het toch ook niet over beeindigen?? puur over de rode vlag. Maar goed, volgens mij kan er wel beslist worden om de race niet te hervatten, dat gebeurde volgens mij in Maleisië 2009 ook??

Perton

@Kootje, ik ken het reglement op dat vlak niet uit mijn hoofd, maar ik geloof je direct dat dat er zo zal instaan. Echter weet jij ook dat de eindbeslissing om iets te doen alsnog altijd bij Charlie Whiting ligt en hij mag daar ook zeker vanaf wijken om een rode vlag te tonen. Het zal inderdaad, en daar heb je me nu wel van overtuigd, echter wel met een verdomd goede reden moeten gebeuren wil hij geen gezeik met teams krijgen.

Maar inmiddels ben ik het wel op alle punten met je eens, al denk ik dus dat Whiting alsnog de mogelijkheid heeft om een rode vlag te tonen, ook al staat in de reglementen dat het per se om een gevaarlijke situatie zou moeten gaan. Maar daar kan ik me uiteraard in vergissen.

Perton

CitaatOok dan zal hij moeten wachten tot er 4 uur verstreken zijn alvorens de race definitief te stoppen. Daarin is het reglement namelijk wél duidelijk.

Dit is overigens niet geheel waar. Er is een maximum van vier uur, maar het betekent niet dat de race per se vier uur moet duren in zo'n situatie. Anders zou je, extreem voorbeeld, bij een fataal ongeval, ook 2,5 uur moeten wachten voor je kan zeggen: "We herstarten niet meer." En dat geldt voor regen net zo goed. Charlie mag best beslissen om niet meer te herstarten, ook al is er nog lang geen vier uur verstreken.

However, should the race be suspended (see Article 41) the length of the suspension will be added to this period up to a maximum total race time of four hours.

Up to a maximum is niet hetzelfde als: Charlie moet daadwerkelijk vier uur wachten,

Kootje

However, should the race be suspended (see Article 41) the length of the suspension will be added to this period up to a maximum total race time of four hours.

Ik lees hier iets anders in dan jij, namelijk:
Als de race stilgelegd wordt, dan zal de tijd dat deze stil ligt bij de raceduur opgeteld worden, maar .... mag de maximale 4 uur niet overschrijden.

Dus stel:
1) De race wordt na 1 uur stilgelegd vanwege regen. Deze regen houd 3 uur aan. Dan wordt er alsnog afgevlagt omdat men dan de 4 uur overschrijdt.
2) De race wordt na 1 uur stilgelegd vanwege regen. Deze regen houd 2,5 uur aan. Dan wordt de race hervat, maar na 'n half uur afgevlagt, ongeacht of de volle afstand verreden is of niet.

Dat is wat er bedoeld wordt met "up to a maximum" en niet dat men hier vanaf mag wijken.

Perton

Klopt, maar als Whiting na dat uur denkt: shit, het blijft 18 dagen lang regenen, dan hoeft hij naar mijn weten die drie uur echt niet af te wachten om de race daadwerkelijk als afgelopen te beschouwen. Het is in die zin geen verplichting om de vier uur daadwerkelijk vol te maken. Dat is tenminste hoe ik de regel altijd heb opgevat.

Kootje

Kan zijn, maar over het eerder afkappen van 'n race staat niets in de reglementen, behalve dan dat onder bepaalde omstandigheden (waar het totale veld aan uitvallers er geen van is) de race opgeschort mag worden. Maar ja, opschorten is niet hetzelfde als beëindigen.

Er zijn overigens wel voorbeelden van races die idd eerder gestopt werden dan ... Maar die zijn allemaal van voor 2011, het jaar dat deze regel ingevoerd werd.. Dit na de eeuwigdurende pauze in Canada eerder dat jaar. Sindsdien is het niet meer gebeurd, en ik vraag het me echt af of hij die macht nu ook nog heeft. Het reglement voorziet er iig niet in.

Perton

Ik denk het wel. Zo heb je nog altijd dat bijvoorbeeld 5 teams roepen om een rode vlag en 5 teams roepen om door te racen (bij regen). Gebaseerd op die informatie neemt Charlie vaak de beslissing. Hij zal dan denk ik nu ook de keuze moeten maken tussen naar die teams luisteren die de 4 uur willen afwachten en teams die zeggen: stop maar gewoon per direct.

Dat vermoed ik tenminste, natuurlijk weten we het pas zeker als zo'n situatie zich daadwerkelijk voordoet.

Kootje

Ik ga er met de minuut meer op hopen. :P

Jozef

Waarom zou er uberhaupt rood gezwaaid worden als iedereen uitgevallen is? Waarom komen jullie daar mee?

Een rode vlag zwaai je wanneer er een gevaar is op de baan dat ook met een SC niet genoeg gereduceerd kan worden. Een lege baan valt daar niet onder. Whiting zegt dat ze de race waarschijnlijk zouden stoppen, niet schorsen (Engels STOP ipv SUSPEND). Een rode vlag is sowieso niet aan de orde, wachten tot de 4 uur om zijn ook niet. Vraag is alleen of ze moeten wachten tot de reguliere 2 uur voorbij zijn of niet. Technisch gezien moeten ze dat naar mijn mening wel, maar Whiting geeft dus aan dat hij daar geen zin in heeft. Ik denk wel dat mocht dit gebeuren en er is een team op weg om hun auto weer aan de praat te krijgen, dat die wel gaan zorgen dat de race niet stopt. Dat zou namelijk gewoon onreglementair zijn.