Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Tuesday

Citaat van: Kootje op 04 maart 2014 - 10:18:26
Citaat van: Tuesday op 04 maart 2014 - 09:33:24
Citaat van: Franky R. op 03 maart 2014 - 23:22:25
Domme vragen zijn [vooral] vragen niet niet worden gesteld... ;)
op het forum van autosport.com hebben ze een 'stomme vragen' topic. Misschien ook een ideetje voor hier?

Stomme vraag.  :P ;D


Geintje natuurlijk, niet boos worden nu. ;)
Het staat je vrij om dat topic te openen. Wordt het niets, dan zakt het vanzelf wel weer weg.
nee, zeker niet. Dit vind ik een goede grap en bovenal goede timing. Grappen in een serieuze discussie hou ik niet zo van. Maar eh, wat mij betreft hoeft zo'n topic niet hoor, ik stel nl alleen zinnige vragen.. maar k dacht dat het misschien wel iets voor Perton was ;) (dat was ook een grap)

Arthur

Of [volgetankte] T-car inzetten ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Al zet je tien T-cars in: je mag nog steeds maar 100 L verbruiken :D

Perton

Bovendien bestaan T-cars al jaren niet meer :P


Jozef

Het is niet zo gek dat de Mercedes krachtiger én zuiniger is, die twee zijn namelijk hetzelfde nu de fuel flow gelimiteerd is...

Franky R.

Citaat van: Jozef op 07 maart 2014 - 16:30:25
Het is niet zo gek dat de Mercedes krachtiger én zuiniger is, die twee zijn namelijk hetzelfde nu de fuel flow gelimiteerd is...
:P


Zuiniger ten opzichte van de Ferrari en Renault... ;)

Jozef

Wel ja, dan is het dus nog steeds hetzelfde. Als de Mercedes een piekvermogen van 580pk genereert en de Ferrari 560pk, dan is de Mercedes per definitie ook zuiniger omdat beide motoren dit doen bij 100 kg/h brandstofverbruik. De Mercedes kan dan bij hetzelfde verbruik per uur een grotere afstand afleggen, dus het verbruik in kg/km is voor de Mercedes lager.

F1 is een brandstofgelimiteerde formule, als je de krachtigste motor bouwt heb je ook de zuinigste motor (of omgekeerd).

Franky R.

Citaat van: Jozef op 07 maart 2014 - 19:11:04
Wel ja, dan is het dus nog steeds hetzelfde. Als de Mercedes een piekvermogen van 580pk genereert en de Ferrari 560pk, dan is de Mercedes per definitie ook zuiniger omdat beide motoren dit doen bij 100 kg/h brandstofverbruik. De Mercedes kan dan bij hetzelfde verbruik per uur een grotere afstand afleggen, dus het verbruik in kg/km is voor de Mercedes lager.

F1 is een brandstofgelimiteerde formule, als je de krachtigste motor bouwt heb je ook de zuinigste motor (of omgekeerd).


Ja, dat is ook een manier om ernaar te kijken....maar ik doelde idd. op het piekvermogen binnen het limiet van 100 kilo brandstof per uur / race... :)

Tuesday

Citaat van: Jozef op 07 maart 2014 - 19:11:04
Wel ja, dan is het dus nog steeds hetzelfde. Als de Mercedes een piekvermogen van 580pk genereert en de Ferrari 560pk, dan is de Mercedes per definitie ook zuiniger omdat beide motoren dit doen bij 100 kg/h brandstofverbruik. De Mercedes kan dan bij hetzelfde verbruik per uur een grotere afstand afleggen, dus het verbruik in kg/km is voor de Mercedes lager.

F1 is een brandstofgelimiteerde formule, als je de krachtigste motor bouwt heb je ook de zuinigste motor (of omgekeerd).
en wat als Mercedes in de kwalificatie wel de sterkste is, maar in de race niet? dat zou kunnen duiden op een sterke motor, maar een te groot verbruik. Verder heb je ook nog aerodynamica etc. Het is bv best denkbaar dat er een Ferrari of Renault tussen 2 Mercedessen eindigt. Of ik snap je theorie niet, of hij is gewoon te simpel.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 07 maart 2014 - 20:43:18
Citaat van: Jozef op 07 maart 2014 - 19:11:04
Wel ja, dan is het dus nog steeds hetzelfde. Als de Mercedes een piekvermogen van 580pk genereert en de Ferrari 560pk, dan is de Mercedes per definitie ook zuiniger omdat beide motoren dit doen bij 100 kg/h brandstofverbruik. De Mercedes kan dan bij hetzelfde verbruik per uur een grotere afstand afleggen, dus het verbruik in kg/km is voor de Mercedes lager.

F1 is een brandstofgelimiteerde formule, als je de krachtigste motor bouwt heb je ook de zuinigste motor (of omgekeerd).
en wat als Mercedes in de kwalificatie wel de sterkste is, maar in de race niet? dat zou kunnen duiden op een sterke motor, maar een te groot verbruik. Verder heb je ook nog aerodynamica etc. Het is bv best denkbaar dat er een Ferrari of Renault tussen 2 Mercedessen eindigt. Of ik snap je theorie niet, of hij is gewoon te simpel.

De aerodynamica is niet relevant in een discussie die over motoren gaat. Een F1-auto is niet alleen een motor, maar de discussie gaat specifiek over de motoren, niet om de auto's eromheen. ;)

"dat zou kunnen duiden op een sterke motor, maar een te groot verbruik."
--> nee, want verbruik is gelimiteerd op 100 kg/h, ook tijdens de kwalificatie! Dus als je in de kwalificatie het meeste vermogen hebt, dan ben je ook de zuinigste. Want dan haal je het meeste uit de 100 kg/h die je maar door de motor mag jagen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 07 maart 2014 - 21:44:55
Citaat van: Tuesday op 07 maart 2014 - 20:43:18
Citaat van: Jozef op 07 maart 2014 - 19:11:04
Wel ja, dan is het dus nog steeds hetzelfde. Als de Mercedes een piekvermogen van 580pk genereert en de Ferrari 560pk, dan is de Mercedes per definitie ook zuiniger omdat beide motoren dit doen bij 100 kg/h brandstofverbruik. De Mercedes kan dan bij hetzelfde verbruik per uur een grotere afstand afleggen, dus het verbruik in kg/km is voor de Mercedes lager.

F1 is een brandstofgelimiteerde formule, als je de krachtigste motor bouwt heb je ook de zuinigste motor (of omgekeerd).
en wat als Mercedes in de kwalificatie wel de sterkste is, maar in de race niet? dat zou kunnen duiden op een sterke motor, maar een te groot verbruik. Verder heb je ook nog aerodynamica etc. Het is bv best denkbaar dat er een Ferrari of Renault tussen 2 Mercedessen eindigt. Of ik snap je theorie niet, of hij is gewoon te simpel.

De aerodynamica is niet relevant in een discussie die over motoren gaat. Een F1-auto is niet alleen een motor, maar de discussie gaat specifiek over de motoren, niet om de auto's eromheen. ;)

"dat zou kunnen duiden op een sterke motor, maar een te groot verbruik."
--> nee, want verbruik is gelimiteerd op 100 kg/h, ook tijdens de kwalificatie! Dus als je in de kwalificatie het meeste vermogen hebt, dan ben je ook de zuinigste. Want dan haal je het meeste uit de 100 kg/h die je maar door de motor mag jagen.
1. aerodynamica speelt toch gewoon een rol bij verbruik zoals jij dat opmeet??
2. dat is voor mij dan nieuw. Volgens mij gelden er voor kwalificatie hele andere limieten als in de race. Hoe kom je trouwens bij die 100 kg/h? 100 kg per race is mij wel bekend

Jozef

Die fuel flow limit van 100 kg/h is gewoon al heel lang bekend... "Last year, while there was no race fuel limit or fuel flow limit, cars used in the region of 160kg of fuel per race with a fuel flow limit of 170kg per hour. From 2014 things are radically different: each car has a 100kg fuel limit per race (around one third less than before) whilst fuel flow is limited to 100kg per hour." http://www.formula1.com/news/features/2014/1/15408.html

En we hadden hier een discussie over de zuinigheid van de MOTOR. Niet over de zuinigheid van een of andere auto. Dus die aspecten kunnen we echt achterwege laten, het zijn de motoren die we willen vergelijken. Als je het niet los kunt laten, stel je dan even voor dat we een Ferrari-motor in de Mercedes W05 hangen en dan gaan kijken hoe die presteert (en wat hij verbruikt) in vergelijking met de normale Mercedes...

lieven

Een race duurt langer als een uur.
Dus de ene motor kan nog altijd zuiniger zijn dan de andere.
Mss moet Mercedes wel zijn motor op 50% laten draaien om de race uit te rijden. En Mss kan Renault zijn motor op 80% laten draaien om de race uit te rijden.

Want ja op 100kg/u kan het zijn dat de Mercedes meer pk heeft.
Maar hoeveel % moet elke motor terug schroeven om de race uit te rijden met 100kg brandstof?

Wings

Citaat van: Jozef op 07 maart 2014 - 16:30:25
Het is niet zo gek dat de Mercedes krachtiger én zuiniger is, die twee zijn namelijk hetzelfde nu de fuel flow gelimiteerd is...

Bekeken en gemeten over een complete race wel. Die ratio kan echter anders liggen in de kwalificatie [toegegeven, ik weet niet of ze hun mengverhouding mogen aanpassen vanuit de cockpit. Afgelopen jaar mocht dat nog wel] waardoor je theorie niet opgaat.