Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

0634

Ook opvallend: tijdens de GP van Bahrein vorig jaar klokte Massa de hoogste topsnelheid met 314 km/h. Gisteren reed Alonso door de speedtrap met 336 km/h. Magnussen kwam daarna met 330.

Komt overigens niet alleen door de motoren, maar ook omdat ze natuurlijk minder downforce hebben dan vorig jaar.

Alleen Renault blijft flink achter (Vergne 308, Vettel 302, Koba 302). Rond de 30-35 km/h langzamer dan de wagens met Ferrari- en Mercedes krachtbronnen. Dat is wel een serieus verschil in straight line speed.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 22 februari 2014 - 15:02:39
Ook opvallend: tijdens de GP van Bahrein vorig jaar klokte Massa de hoogste topsnelheid met 314 km/h. Gisteren reed Alonso door de speedtrap met 336 km/h. Magnussen kwam daarna met 330.

Komt overigens niet alleen door de motoren, maar ook omdat ze natuurlijk minder downforce hebben dan vorig jaar.

Alleen Renault blijft flink achter (Vergne 308, Vettel 302, Koba 302). Rond de 30-35 km/h langzamer dan de wagens met Ferrari- en Mercedes krachtbronnen. Dat is wel een serieus verschil in straight line speed.


Waar, maar 'straight line speed' is nu nietszeggend als men in de bochten veel langzamer moet rijden. Laat staan het accelereren uit de bochten. Met die harde banden plus forse koppel van de turbo.


De heren krijgen het een tikkie moeilijker en dat is goed nieuws voor de [neutrale] fan!

0634

Naja, de tijden geven toch echt aan dat dat wel meevalt.  Tuurlijk met minder downforce, lagere bochtensnelheid. Maar over een ronde gereden zitten ze er al bovenop. Rosberg nu al binnen een seconde van (zijn eigen) pole van vorig jaar. Nu weet ik heus wel dat dat wat vertekend, maar vertekenen of niet, als je er nu al zo dicht op zit, ga je eerdaags dus sneller.

Maikel0230

Inderdaad want sommige analysten schatten dat de teams 50% van de verloren downforce in 2014 al weer zullen terugvinden. De kans is dus groot dat de F1 met deze motorformule sneller wordt dan de oude en dat is natuurlijk leuk, zeker als ik Rosberg hoor die schat dat de auto's 360 zouden kunnen halen op Monza, das toch echt wel snel.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Ja, de turbo's hebben dus een lager piekvermogen maar hebben wel veel vermogen over een brede toerenrange. Daardoor accelereren ze over het hele rechte stuk genomen dus blijkbaar sneller. :)

Sabai

Citaat van: Jozef op 23 februari 2014 - 13:52:00
Ja, de turbo's hebben dus een lager piekvermogen maar hebben wel veel vermogen over een brede toerenrange. Daardoor accelereren ze over het hele rechte stuk genomen dus blijkbaar sneller. :)

Dan moeten ze DRS helemaal gaan afschaffen.  Ben nu al bang dat we geen inhaal acties meer gaan zien maar alleen voorbij rijden.

0634

Ik zou DRS gewoon houden. Iets selectiever toepassen, maar wel gewoon erbij houden.

Fabian

Citaat van: Jeroen op 23 februari 2014 - 14:27:10
Ik zou DRS gewoon houden. Iets selectiever toepassen, maar wel gewoon erbij houden.
Zoals toen bij het geflopte A1GP. Gewoon tien keer per race je DRS gebruiken of zoiets.

0634

Kan ook, maar ik bedoelde meer inperken in de zin van als het niet nodig is, moet je het niet gebruiken. Dus op Canada, waar je kan inhalen zonder DRS, gewoon niet toepassen. 

robbert

Citaat van: Jeroen op 23 februari 2014 - 14:27:10
Ik zou DRS gewoon houden. Iets selectiever toepassen, maar wel gewoon erbij houden.

ik zou drs toch afschaffen, er is daar toch maar negatieve kritiek op. Zoals over het voorbijrijden

Perton

Negatieve kritiek valt wel mee. Het is met alles in het leven: de mensen die er het hardst op tegen zijn, hoor je ook het hardst, de mensen die flink voorstander zijn, hoor je ook wel, omdat ze in de verdedigen schieten, en de grote groep mensen die het eigenlijk helemaal niet zoveel uitmaakt, die hoor je niet. Dus om nou te stellen dat daar toch maar negatieve kritiek op is... als het meer dan 10% van de fans is, ben ik verbaasd.

Jozef

Citaat van: Sabai op 23 februari 2014 - 14:11:40
Citaat van: Jozef op 23 februari 2014 - 13:52:00
Ja, de turbo's hebben dus een lager piekvermogen maar hebben wel veel vermogen over een brede toerenrange. Daardoor accelereren ze over het hele rechte stuk genomen dus blijkbaar sneller. :)

Dan moeten ze DRS helemaal gaan afschaffen.  Ben nu al bang dat we geen inhaal acties meer gaan zien maar alleen voorbij rijden.

Euhm, wat heeft DRS hiermee te maken? ??? Alle auto's hebben turbomotoren hoor, ze accelereren allemáál harder (nu ja, op de Renaults na dan ;D).

0634

Allicht niet. Die staan stil in de pits ;).

Sabai

#553
Citaat van: Jozef op 23 februari 2014 - 17:22:15
Citaat van: Sabai op 23 februari 2014 - 14:11:40
Citaat van: Jozef op 23 februari 2014 - 13:52:00
Ja, de turbo's hebben dus een lager piekvermogen maar hebben wel veel vermogen over een brede toerenrange. Daardoor accelereren ze over het hele rechte stuk genomen dus blijkbaar sneller. :)

Dan moeten ze DRS helemaal gaan afschaffen.  Ben nu al bang dat we geen inhaal acties meer gaan zien maar alleen voorbij rijden.

Euhm, wat heeft DRS hiermee te maken? ??? Alle auto's hebben turbomotoren hoor, ze accelereren allemáál harder (nu ja, op de Renaults na dan ;D).


Ik verwacht dat we met de nieuwe banden, veel koppel,weinig downforce en hoge topsnelheden al genoeg spektakel gaan krijgen.Ook kunnen ze waarschijnlijk weer slipstreamen. Hierdoor word een kunstmatige ingreep als DRS totaal overbodig imho. En gaan we weer naar racen kijken ipv voorbij rijden op de rechte stukken. Ook hoop ik dat ze dit jaar niet teveel gaan lopen zeuren als iemand toucheert met iemand anders door het uitbreken van de auto bij een inhaalactie.

robbert

Citaat van: Perton op 23 februari 2014 - 16:16:59
Negatieve kritiek valt wel mee. Het is met alles in het leven: de mensen die er het hardst op tegen zijn, hoor je ook het hardst, de mensen die flink voorstander zijn, hoor je ook wel, omdat ze in de verdedigen schieten, en de grote groep mensen die het eigenlijk helemaal niet zoveel uitmaakt, die hoor je niet. Dus om nou te stellen dat daar toch maar negatieve kritiek op is... als het meer dan 10% van de fans is, ben ik verbaasd.

bwa, als je de verschillende fora bekijkt, dan heb je de meerderheid die loopt te klagen over drs, omdat men in de f1 ook over klaagt. Ikzelf zit in de groep, waar het allemaal niet veel uitmaakt. Als we maar spektakel te zien krijgen ;)