Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

janke

Citaat van: Sabai op 02 januari 2014 - 23:46:31
Citaat van: janke op 02 januari 2014 - 23:29:36
Pardon?? Eindaandrijving en bak en circuit hebben niets met elkaar te maken? Of wat wil je nu weer zeggen MDP.  Maximale eruit halen is ook niet het belangrijkste? Pf, het zal wel. Fine Tuning doe je samen met de engineer en de rijder..

Volgens mij is het een cruciaal onderdeel voor een afstelling. Kijk naar Vettel in abu dhabi 2012. Als hij toen niet de ratio van de bak had aangepast had hij nooit zo'n race gereden.

Zekers.
Some things are too important to be left in the past.

Maikel0230

Ik denk bijvoorbeeld ook aan Monza 2011. Hamilton geraakte niet voorbij Schumacher omdat die zijn de zevende versnelling beter had afgesteld staan, Hamilton zat zelfs op de limiter en moest rondje na rondje wachten en geraakte er maar niet voorbij, zelfs met DRS was het moeilijk.

Het kans dus wel degelijk cruciaal zijn. Met vaste ratios gaan er denk ik een hoop teams constant in de limiter zitten op banen zoals Monza of Spa.

Vindt dat de teams nu toch echt wel te fel de keel wordt dichtgeknepen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

Citaat van: Wings op 02 januari 2014 - 22:55:46
Beiden verschillen niet van elkaar qua invloed van derden. Dus dat argument valt in mijn ogen af. Wat mij meer zorgen baart is dat de techniek voor aanvang van het seizoen in het beton zit gegoten en dus niet wordt afgesteld op het karakter van het circuit. Kort door de bocht genomen betekent dat, dat je niet maximaal uit je materiaal kan halen. Nja, misschien chargeer ik nu, maar afstellen en finetunen is een belangrijk onderdeel van de autosport waarin rijders en teams veel winnen of verliezen. Ze halen er wel een belangrijk element uit. Weet iemand ook waarom deze regel in het leven is geroepen? Wordt steeds meer een eenheidsworst zo.
F1 is het maximale uit je materiaal halen binnen de regelgeving. Wat dat betreft is dit niks nieuws.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 02 januari 2014 - 23:53:09
Citaat van: Wings op 02 januari 2014 - 22:55:46
Beiden verschillen niet van elkaar qua invloed van derden. Dus dat argument valt in mijn ogen af. Wat mij meer zorgen baart is dat de techniek voor aanvang van het seizoen in het beton zit gegoten en dus niet wordt afgesteld op het karakter van het circuit. Kort door de bocht genomen betekent dat, dat je niet maximaal uit je materiaal kan halen. Nja, misschien chargeer ik nu, maar afstellen en finetunen is een belangrijk onderdeel van de autosport waarin rijders en teams veel winnen of verliezen. Ze halen er wel een belangrijk element uit. Weet iemand ook waarom deze regel in het leven is geroepen? Wordt steeds meer een eenheidsworst zo.
F1 is het maximale uit je materiaal halen binnen de regelgeving. Wat dat betreft is dit niks nieuws.

Dat is waar maar dit gaat te ver vind ik het draagt ook niks bij imho.

Tuesday

Citaat van: Maikel0230 op 02 januari 2014 - 23:52:08
Ik denk bijvoorbeeld ook aan Monza 2011. Hamilton geraakte niet voorbij Schumacher omdat die zijn de zevende versnelling beter had afgesteld staan, Hamilton zat zelfs op de limiter en moest rondje na rondje wachten en geraakte er maar niet voorbij, zelfs met DRS was het moeilijk.

Het kans dus wel degelijk cruciaal zijn. Met vaste ratios gaan er denk ik een hoop teams constant in de limiter zitten op banen zoals Monza of Spa.

Vindt dat de teams nu toch echt wel te fel de keel wordt dichtgeknepen.
klopt, ik zat langs het recht stuk en zag ze steeds als aan een touwtje langskomen (onbetaalbare herinnering, nu zeker). Maar verreweg de snelste man dat weekend was Vettel die qua ratio gegokt had op een lagere topsnelheid maar wat hem over een heel rondje toch sneller maakte. http://www.autosport.com/news/report.php/id/94453

Tuesday

Citaat van: Sabai op 03 januari 2014 - 00:01:21
Citaat van: Tuesday op 02 januari 2014 - 23:53:09
Citaat van: Wings op 02 januari 2014 - 22:55:46
Beiden verschillen niet van elkaar qua invloed van derden. Dus dat argument valt in mijn ogen af. Wat mij meer zorgen baart is dat de techniek voor aanvang van het seizoen in het beton zit gegoten en dus niet wordt afgesteld op het karakter van het circuit. Kort door de bocht genomen betekent dat, dat je niet maximaal uit je materiaal kan halen. Nja, misschien chargeer ik nu, maar afstellen en finetunen is een belangrijk onderdeel van de autosport waarin rijders en teams veel winnen of verliezen. Ze halen er wel een belangrijk element uit. Weet iemand ook waarom deze regel in het leven is geroepen? Wordt steeds meer een eenheidsworst zo.
F1 is het maximale uit je materiaal halen binnen de regelgeving. Wat dat betreft is dit niks nieuws.

Dat is waar maar dit gaat te ver vind ik het draagt ook niks bij imho.
ik denk dat je je daarop een beetje verkijkt, volgens mij gaat het uiteindelijk om honderdsten of tienden. En qua bijdrage moet je het denk ik meer zoeken in de kostenreductie hoek.

janke

Citaat van: Sabai op 03 januari 2014 - 00:01:21
Citaat van: Tuesday op 02 januari 2014 - 23:53:09
Citaat van: Wings op 02 januari 2014 - 22:55:46
Beiden verschillen niet van elkaar qua invloed van derden. Dus dat argument valt in mijn ogen af. Wat mij meer zorgen baart is dat de techniek voor aanvang van het seizoen in het beton zit gegoten en dus niet wordt afgesteld op het karakter van het circuit. Kort door de bocht genomen betekent dat, dat je niet maximaal uit je materiaal kan halen. Nja, misschien chargeer ik nu, maar afstellen en finetunen is een belangrijk onderdeel van de autosport waarin rijders en teams veel winnen of verliezen. Ze halen er wel een belangrijk element uit. Weet iemand ook waarom deze regel in het leven is geroepen? Wordt steeds meer een eenheidsworst zo.
F1 is het maximale uit je materiaal halen binnen de regelgeving. Wat dat betreft is dit niks nieuws.

Dat is waar maar dit gaat te ver vind ik het draagt ook niks bij imho.

Vertel, waarom niet? Met minder brandstof toch 330 plus halen? Minder brandstof gebruik? Is toch prima. En winnaar worden van een race, mooi toch, wie dan ook.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Ik denk dat de achterliggende gedachte is dat verschillende teams voor verschillende ratio's gaan opteren, waardoor niet één team meer dominant zal zijn gedurende het seizoen.

Stel dat Red Bull zich richt op de middelsnelle banen, Ferrari de hogesnelheids- en Mercedes juist de lage snelheidscircuits als maatstaf nemen voor hun ratio. Dan zal Red Bull niet snel zegevieren in Monaco of Italië, Ferrari is zo goed als kansloos in Hongarije of Duitsland, terwijl Mercedes waarschijnlijk het nakijken krijgt in België of Engeland. Andersom is Red Bull dan topfavoriet in Duitsland en Engeland, gaat Ferrari er in Italië en België zo goed als zeker met de zege vandoor en is de kans groot dat Mercedes het te kloppen team in Monaco en Hongarije zal zijn.

Races zullen er niet spannender door worden, maar het kampioenschap wel. En aangezien dat, getuige de belachelijke dubbele puntenregel, blijkbaar de missie is die de FIA zich ten doel heeft gesteld voor 2014 ... :-\

Tuesday

Citaat van: Kootje op 03 januari 2014 - 00:50:47
Ik denk dat de achterliggende gedachte is dat verschillende teams voor verschillende ratio's gaan opteren, waardoor niet één team meer dominant zal zijn gedurende het seizoen.

Stel dat Red Bull zich richt op de middelsnelle banen, Ferrari de hogesnelheids- en Mercedes juist de lage snelheidscircuits als maatstaf nemen voor hun ratio. Dan zal Red Bull niet snel zegevieren in Monaco of Italië, Ferrari is zo goed als kansloos in Hongarije of Duitsland, terwijl Mercedes waarschijnlijk het nakijken krijgt in België of Engeland. Andersom is Red Bull dan topfavoriet in Duitsland en Engeland, gaat Ferrari er in Italië en België zo goed als zeker met de zege vandoor en is de kans groot dat Mercedes het te kloppen team in Monaco en Hongarije zal zijn.

Races zullen er niet spannender door worden, maar het kampioenschap wel. En aangezien dat, getuige de belachelijke dubbele puntenregel, blijkbaar de missie is die de FIA zich ten doel heeft gesteld voor 2014 ... :-\
dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen. Zoals er voor elk circuit een optimale ratio is, zo is die er ook voor een heel seizoen. Natuurlijk is het lastiger om voor een heel seizoen de optimale ratio te vinden, zeker omdat je vantevoren niet precies weet  met hoeveel downforce je waar zult rijden. Maar uiteindelijk zullen de verschillen normaal gesproken niet groot zijn, zeker niet bij de topteams, want die gaan niet gokken op bepaalde races.

Wings

Nadeel is wel dat als het vanaf race 1 nadelig blijkt uit te pakken, je een héél seizoen achter de feiten aan rijdt. En waar hebben we het over? Afstellen vind ik inherent aan de autosport waar mens en machine 1 worden om zo het hoogst haalbare te halen. Iedere race weer zoeken naar de beste afstelling van je materiaal.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 03 januari 2014 - 01:31:59
Citaat van: Kootje op 03 januari 2014 - 00:50:47
dat verschillende teams voor verschillende ratio's gaan opteren
Zoals er voor elk circuit een optimale ratio is, zo is die er ook voor een heel seizoen.

Het is dat, of 'n compromis voor het gehele seizoen.
Ik denk dat dat de achterliggende gedachte is, ongeacht of de teams idd verschillende keuzes zullen maken.

Sabai

Citaat van: janke op 03 januari 2014 - 00:10:57
Citaat van: Sabai op 03 januari 2014 - 00:01:21
Citaat van: Tuesday op 02 januari 2014 - 23:53:09
Citaat van: Wings op 02 januari 2014 - 22:55:46
Beiden verschillen niet van elkaar qua invloed van derden. Dus dat argument valt in mijn ogen af. Wat mij meer zorgen baart is dat de techniek voor aanvang van het seizoen in het beton zit gegoten en dus niet wordt afgesteld op het karakter van het circuit. Kort door de bocht genomen betekent dat, dat je niet maximaal uit je materiaal kan halen. Nja, misschien chargeer ik nu, maar afstellen en finetunen is een belangrijk onderdeel van de autosport waarin rijders en teams veel winnen of verliezen. Ze halen er wel een belangrijk element uit. Weet iemand ook waarom deze regel in het leven is geroepen? Wordt steeds meer een eenheidsworst zo.
F1 is het maximale uit je materiaal halen binnen de regelgeving. Wat dat betreft is dit niks nieuws.

Dat is waar maar dit gaat te ver vind ik het draagt ook niks bij imho.

Vertel, waarom niet? Met minder brandstof toch 330 plus halen? Minder brandstof gebruik? Is toch prima. En winnaar worden van een race, mooi toch, wie dan ook.

Ik denk dat ze de 330 plus niet meer gaan halen eerder 300. Het enorme koppel wat ze krijgen zou het misschien iets compenseren qua acceleratie. Maar om het brandstof gebruik te verminderen is een optimale afstelling juist belangrijk. Ik ben er bang voor dat GP2 volgend seizoen net zo snel is als F1 en dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij. F1 moet het allerhoogste zijn in de autosport in alles geen eenheidsworst zoals Indycars bijvoorbeeld dan is voor mij de lol eraf.

Tuesday

Citaat van: Wings op 03 januari 2014 - 08:11:12
Nadeel is wel dat als het vanaf race 1 nadelig blijkt uit te pakken, je een héél seizoen achter de feiten aan rijdt. En waar hebben we het over? Afstellen vind ik inherent aan de autosport waar mens en machine 1 worden om zo het hoogst haalbare te halen. Iedere race weer zoeken naar de beste afstelling van je materiaal.
je mag het nog 1x aanpassen.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 03 januari 2014 - 11:54:04
Citaat van: Tuesday op 03 januari 2014 - 01:31:59
Citaat van: Kootje op 03 januari 2014 - 00:50:47
dat verschillende teams voor verschillende ratio's gaan opteren
Zoals er voor elk circuit een optimale ratio is, zo is die er ook voor een heel seizoen.

Het is dat, of 'n compromis voor het gehele seizoen.
Ik denk dat dat de achterliggende gedachte is, ongeacht of de teams idd verschillende keuzes zullen maken.
jawel, maar uiteindelijk zal er bar weinig verschil zitten tussen de diverse teams.

Sabai

Ik verwacht juist dat net als in 2009 de verschillen in het begin een stuk groter zal zijn. Later trekt dit wel weer recht.