Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Matthijs

Ze hebben volgend jaar toch 8 versnellingen? Misschien passen ze deze wel zo aan dat ze alleen 7 versnellingen gebruiken in Monaco, Hongarije en Singapore en dat de 8e gebruikt wordt voor circuits als China, Monza en Canada? Zo zou ik het tenminste doen.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 31 december 2013 - 09:03:05
Ze hebben volgend jaar toch 8 versnellingen? Misschien passen ze deze wel zo aan dat ze alleen 7 versnellingen gebruiken in Monaco, Hongarije en Singapore en dat de 8e gebruikt wordt voor circuits als China, Monza en Canada? Zo zou ik het tenminste doen.
nou, op zich heb je wel een punt dat je m gewoon op de circuits met de hoogste topsnelheid kunt afstellen, dan zou je de 8 ook gewoon nog in Monaco gebruiken. Probleem is echter dat Monza er behoorlijk bovenuit steekt, misschien dat teams dan massaal voor Monza de bak gaan aanpassen, wat dus 1x per jaar mag. Je mag m daarna echter niet meer terugzetten. Ben benieuwd hoe teams dat gaan oplossen.
Hier een lijstje met topspeeds:
http://www.f1fanatic.co.uk/2009/02/17/2009-f1-tracks-compared/

janke

Ik denk niet dat het zo werkt. Je moet wel een bak neerzetten met de juiste ratios, de juiste tandwielen en rings. Heb je een 8 bak dan zal die 8ste ook op Monaco gebruikt worden. Je wilt toch niet dan in de limiter zitten, maar je mist een versnelling? Ik weet niet, maar vraag maar.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: janke op 31 december 2013 - 20:27:26
Ik denk niet dat het zo werkt. Je moet wel een bak neerzetten met de juiste ratios, de juiste tandwielen en rings. Heb je een 8 bak dan zal die 8ste ook op Monaco gebruikt worden. Je wilt toch niet dan in de limiter zitten, maar je mist een versnelling? Ik weet niet, maar vraag maar.


En hoe zit het dan met de eindoverbrenging? ???

janke

Citaat van: Franky R. op 31 december 2013 - 22:02:46
Citaat van: janke op 31 december 2013 - 20:27:26
Ik denk niet dat het zo werkt. Je moet wel een bak neerzetten met de juiste ratios, de juiste tandwielen en rings. Heb je een 8 bak dan zal die 8ste ook op Monaco gebruikt worden. Je wilt toch niet dan in de limiter zitten, maar je mist een versnelling? Ik weet niet, maar vraag maar.


En hoe zit het dan met de eindoverbrenging? ???

Dat zal denk ik hetzelfde zijn. Bak en diff zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden met elkaar wat overbrenging aan gaat op een bepaald circuit. Het zal wel een gulden middenweg worden. Teams hebben vanaf de eerste tests al data. Die zullen wel diverse tandwiel cassettes testen. Zo een drama om die te wisselen is het ook weer niet.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Citaat van: Matthijs op 31 december 2013 - 09:03:05
Ze hebben volgend jaar toch 8 versnellingen? Misschien passen ze deze wel zo aan dat ze alleen 7 versnellingen gebruiken in Monaco, Hongarije en Singapore en dat de 8e gebruikt wordt voor circuits als China, Monza en Canada? Zo zou ik het tenminste doen.

Nee. De bak wordt anders ingesteld. In Monaco zullen de versnellingen korter zijn omdat acceleratie belangrijker is dan topspeed.

Maikel0230

Dat betwijfel ik aangezien de teams voor het ganse seizoen dezelfde ratio's moeten gebruiken.

CitaatGearbox ratios are fixed for the season (for 2014 only teams may re-nominate ratios once), but teams may change gears or dog rings at any time during an event providing that the FIA technical delegate is satisfied that there is physical damage to the parts in question.

Dat wordt dus huilen met de pet op in Monaco.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Mij is onduidelijk of daarmee 1 afstelling per seizoen is bepaald of dat de FIA over een heel seizoen gezien per race de afstelling bepaald.

janke

Citaat van: Wings op 02 januari 2014 - 22:29:26
Citaat van: Matthijs op 31 december 2013 - 09:03:05
Ze hebben volgend jaar toch 8 versnellingen? Misschien passen ze deze wel zo aan dat ze alleen 7 versnellingen gebruiken in Monaco, Hongarije en Singapore en dat de 8e gebruikt wordt voor circuits als China, Monza en Canada? Zo zou ik het tenminste doen.

Nee. De bak wordt anders ingesteld. In Monaco zullen de versnellingen korter zijn omdat acceleratie belangrijker is dan topspeed.

Nee, die bak moet je aan de FIA geven met de ratios hoe je hem instelt voor de eerste race.. En die mag je in het volgende seizoen maar één keer veranderen. Zie de FIA reglementen. Het zal wel héél debiel zijn om je bak dan al zo in te stellen voor een Monaco race. Monza bijv. is een totaal ander circuit.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Wings: Dat laatste hoop ik toch zeker niet. Zijn inmiddels wel genoeg strategische/technische dingen voorgekauwd.

Wings

Beiden verschillen niet van elkaar qua invloed van derden. Dus dat argument valt in mijn ogen af. Wat mij meer zorgen baart is dat de techniek voor aanvang van het seizoen in het beton zit gegoten en dus niet wordt afgesteld op het karakter van het circuit. Kort door de bocht genomen betekent dat, dat je niet maximaal uit je materiaal kan halen. Nja, misschien chargeer ik nu, maar afstellen en finetunen is een belangrijk onderdeel van de autosport waarin rijders en teams veel winnen of verliezen. Ze halen er wel een belangrijk element uit. Weet iemand ook waarom deze regel in het leven is geroepen? Wordt steeds meer een eenheidsworst zo.

janke

#356
Pardon?? Eindaandrijving en bak en circuit hebben niets met elkaar te maken? Of wat wil je nu weer zeggen MDP.  Maximale eruit halen is ook niet het belangrijkste? Pf, het zal wel. Fine Tuning doe je samen met de engineer en de rijder. Je moet het samen doen met de reglementen die je voorgekauwd krijgt. Hebben alle teams last van.
Some things are too important to be left in the past.

Sabai

Citaat van: Maikel0230 op 02 januari 2014 - 22:35:41
Dat betwijfel ik aangezien de teams voor het ganse seizoen dezelfde ratio's moeten gebruiken.

CitaatGearbox ratios are fixed for the season (for 2014 only teams may re-nominate ratios once), but teams may change gears or dog rings at any time during an event providing that the FIA technical delegate is satisfied that there is physical damage to the parts in question.

Dat wordt dus huilen met de pet op in Monaco.

Dat denk ik dus ook en Hongarije ook waarschijnlijk.

Sabai

#358
Citaat van: janke op 02 januari 2014 - 23:29:36
Pardon?? Eindaandrijving en bak en circuit hebben niets met elkaar te maken? Of wat wil je nu weer zeggen MDP.  Maximale eruit halen is ook niet het belangrijkste? Pf, het zal wel. Fine Tuning doe je samen met de engineer en de rijder..

Volgens mij is het een cruciaal onderdeel voor een afstelling. Kijk naar Vettel in abu dhabi 2012. Als hij toen niet de ratio van de bak had aangepast had hij nooit zo'n race gereden.

Ook met mijn eigen kart pas ik de versnellingen aan Als ik bijvoorbeeld de afstelling van het circuit in Eindhoven op Berghem gebruik dan zit ik halverwege het rechte stuk op de maximale toeren.En andersom zou ik in Eindhoven net aan het eind van het rechte stuk naar mijn 6 gaan.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 02 januari 2014 - 23:41:54
Citaat van: Maikel0230 op 02 januari 2014 - 22:35:41
Dat betwijfel ik aangezien de teams voor het ganse seizoen dezelfde ratio's moeten gebruiken.

CitaatGearbox ratios are fixed for the season (for 2014 only teams may re-nominate ratios once), but teams may change gears or dog rings at any time during an event providing that the FIA technical delegate is satisfied that there is physical damage to the parts in question.

Dat wordt dus huilen met de pet op in Monaco.

Dat denk ik dus ook en Hongarije ook waarschijnlijk.
als alle teams hetzelfde doen, merk je er niks van. Maar een middenmoot team zou in theorie een heel seizoen kunnen opofferen om in Monaco te winnen. Al denk ik dat daarvoor het gat normaal gesproken toch te groot is.