Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Kootje

Citaat van: Keijmel op 25 december 2013 - 12:00:19
Ik denk niet dat de dominantie van een team afhangt van alleen een motor, Sabai.
Het gaat echt om het totaal pakket, en dan nog vooral om het ontwerp van de auto.

Ook denk ik niet dat Honda in het voordeel is.
Zijn hebben b.v. niet de mogelijkheid om aankomend seizoen hun motor op het circuit (onder echte raceomstandigheden) te testen....

Daarentegen hebben ze 'n jaar extra om hun motor te ontwikkelen en zitten ze daarbij niet vast aan testrestricties.

Jozef

Mijns inziens zit Honda in 2014 net zo vast aan testrestricties als Ferrari/Mercedes/Renault in 2013. Want geen enkel team mag een recente auto inzetten. Dus al wat ze kunnen doen zijn trucjes zoals Ferrari en Renault recent gedaan hebben.

Maar ik denk wel dat ze een voordeel hebben, omdat er bij de andere fabrikanten misschien kinderziektes naar boven zullen komen in de komende maanden, die Honda dan al kan bestrijden nog voor de motor gereden heeft.

0634

Ja, maar tegen de tijd dat Honda die kinderziektes ondervangen hebben hebben de anderen dat ook al.

Wellicht dat Honda voor minder verrassingen in 2015 komt te staan dan de rest in 2014, maar daar zie ik verder weinig voordeel in.

Jozef

Het fijne voor Honda is dat die andere fabrikanten misschien in januari pas die kinderziektes zullen vinden. In januari/februari zullen ze dan nog vooral aan die dingen moeten werken en dan worden de ontwerpen gehomologeerd. Als Honda hun werk goed doet, leren ze nu uit de fouten van de andere fabrikanten, en kunnen ze meer performance halen uit de testtijd die zij hebben voordat hun ontwerp gehomologeerd wordt. Dat is het mogelijke voordeel dat ik zie. Maar het zal allemaal moeten blijken, misschien zal er weinig sprake zijn van kinderziektes aangezien alle motoren sowieso al duizenden kilometers gedraaid hebben op de testbank.

3phasE

McLaren zal er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat ze voor aankomend seizoen een hele goede auto gaan ontwerpen, deze gaat de basis vormen van de verdere evolutie in de jaren erna.
De technici van McLaren (en ieder ander team) weten dat dat de sleutel tot succes zal zijn, en dus niet het gebruik van een Mercedes- ofwel Honda-motor....

Overigens denk ik dat Honda een hele goede motor af gaat leveren voor 2015.
High performance motoren, turbo's en hybride technologie zijn aan die Japanners wel toevertrouwd....
The future is electric!

0634

Ik vind het in ieder geval wel echt top dat Honda weer mee gaat doen.

Niet alleen weer een extra fabrikant erbij, maar ook eentje van naam. Honda hoort toch ook echt bij F1.

Jozef

Ik denk dat in 2014 en 2015 de motoren wel het verschil kunnen maken, met name in de betrouwbaarheid. De laatste jaren is het in de F1 belangrijk (zo goed als) elke race punten te pakken als je in de WK-strijd wilt blijven. Als je motor er 3 keer in een seizoen de brui aan geeft (zoals bv. bij Raikkonen in 2005) dan ben je de sjaak.

Die uitdaging wordt met de nieuwe motoren zeker interessant. De fabrikanten zullen het waarschijnlijk redelijk safe willen spelen; wie iets minder zeker is van zijn stuk, zal ook de motoren iets terugschroeven om zeker geen uitvalbeurten te hebben. Maar op die manier kun je wel pk's inleveren ten opzichte van de concurrent.

Wat me trouwens ook net te binnen schiet is dat ze volgend jaar minder brandstof mogen gebruiken en dus waarschijnlijk op armere brandstofmengsels zullen rijden. Dit zorgt ook weer voor problemen met de betrouwbaarheid aangezien de motor dan warmer wordt.

3phasE

Als ze minder brandstof mee mogen nemen (100 kg) lijkt het mij juist logischer dat ze met meer geconcentreerde mengsels gaan rijden, Jozef  ;)
The future is electric!

Kootje

Citaat van: Jozef op 25 december 2013 - 12:50:11
Mijns inziens zit Honda in 2014 net zo vast aan testrestricties als Ferrari/Mercedes/Renault in 2013. Want geen enkel team mag een recente auto inzetten.

Aah .... maar Honda is geen team. Zij zouden in theorie dus 'n McLaren kunnen "kopen" en daarmee onder de Honda vlag onbeperkt testen. Zolang er maar geen medewerkers van McLaren bij betrokken zijn, er geen nieuwe onderdelen voor de McLaren getest worden en er niet op de nieuwste Pirelli's gereden wordt. Er is vast wel 'n loophole te vinden.

0634

Citaat van: Kootje op 25 december 2013 - 14:10:22
Citaat van: Jozef op 25 december 2013 - 12:50:11
Mijns inziens zit Honda in 2014 net zo vast aan testrestricties als Ferrari/Mercedes/Renault in 2013. Want geen enkel team mag een recente auto inzetten.

Aah .... maar Honda is geen team. Zij zouden in theorie dus 'n McLaren kunnen "kopen" en daarmee onder de Honda vlag onbeperkt testen. Zolang er maar geen medewerkers van McLaren bij betrokken zijn, er geen nieuwe onderdelen voor de McLaren getest worden en er niet op de nieuwste Pirelli's gereden wordt. Er is vast wel 'n loophole te vinden.

En waarom zou Renault dat niet mogen dan?

Die kunnen toch ook gewoon een Red Bull kopen?

Kootje

Wie zegt dat Renault dat niet mag?  ;)


Maar goed, simpel antwoord kan zijn dat Renault 'n actief partner in de F1 is en zij zich daarom aan de reglementen moeten houden die op de F1 van toepassing zijn. Hoe je het ook went of keert, Honda is dat nog niet en zij hoeven zich dus ook niet aan die reglementen te houden.

Tuesday

Citaat van: Perton op 25 december 2013 - 09:47:43
O nee dat weet ik niet. Ik zeg dat het een aanname is dat het een eerste stap is. Hoe het vanaf hier verder gaat / zou moeten gaan in hun ogen, heb ik ook geen idee van.

Tuesday, ik zou best voor de FIA willen werken hoor :P. Nee maar ik bedoel, kijk naar die dubbele puntentellingen, daarvan vinden toch ook heel veel mensen dat er een fout is gemaakt? Waarom zou de FIA hier dan per se gelijk hebben? Jij redeneert een beetje vanuit de omgekeerde wereld: de FIA heeft dit besloten DUS hebben ze gelijk. Ik vraag me liever af waarom ze het hebben besloten en kom dan, en dat is inderdaad gebaseerd op eigen ervaringen, dus ik beweer ook absoluut niet gelijk te hebben, tot de conclusie dat ik er niets van snap.

Of ja, ik snap het wel. Alle drie de motorenfabrikanten vroegen erom, dus logisch dat de FIA dan ja zegt. Pure democratie, dus ik snap wel waarom de FIA ja zegt. En dan gaan we kijken waarom de fabrikanten erom vragen. Iemand (ik weet niet meer wie) zei dat de systemen in principe al op hun plaats zaten, dus kosten lijkt me dan inderdaad geen argument. Dus kiezen ze voor het magische woord veiligheid. Met dat woord kan je alles gedaan krijgen in de Formule 1. Kijk maar naar Silverstone afgelopen jaar.

Misschien is het inderdaad niet zo veilig als ik denk. Maar als ik zelf heel eerlijk ben, denk ik eerder dat het veiligheidsaspect een beetje door de fabrikanten wordt overdreven, omdat ze niet zoveel zin hebben te veel hooi op hun vork te nemen voor 2014. Maar als ze dat zouden zeggen, zou de FIA antwoorden met: "Dikke YOLO, doe het maar gewoon", echter door het op de veiligheid te gooien en het unaniem te doen, moet de FIA het wel uitstellen.

Let wel! Dit is pure speculatie van mijn kant, maar als ik heel eerlijk ben geloof ik eerder dat de waarheid meer richting mijn theorie gaat, dan dat het nou echt om de veiligheid gaat. Maar da's mijn mening.
het gaat niet om of jij of ik meer gelijk heb, de stelling was dat veiligheid in deze bullshit was. Ik zeg niet dat de FIA altijd gelijk heeft en de vergelijking met de dubbele puntentelling is daarom ook totaal overbodig. Wij zijn geen partij in deze, enkel toeschouwer, laat de paddock zelf bepalen wat veilig is en wat niet.
En nee, ik draai niks om, dat doe jij juist; jij hebt het probleem niet, dus jij ziet of wil het probleem niet zien. Tja, als het zo zou werken in de wereld. Maar goed, als ik je laatste post lees, dan ben je inmiddels wel bijgedraaid en liggen we geen eens zo ver uit elkaar. Ik zie het ook niet als een onoverkomelijk probleem, maar het is gewoon wel een issue, waar ze beter wat extra tijd voor kunnen nemen. Laat ze zoiets eerst een paar keer uittesten bv ipv een regel invoeren terwijl er nog nooit met de nieuwe motoren/aandrijflijnen gereden is. En je hebt zeker gelijk dat het altijd makkelijk is om het op veiligheid te gooien, maar dat geeft al weer aan dat het ook altijd een issue is.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 25 december 2013 - 14:41:07
Wie zegt dat Renault dat niet mag?  ;)


Maar goed, simpel antwoord kan zijn dat Renault 'n actief partner in de F1 is en zij zich daarom aan de reglementen moeten houden die op de F1 van toepassing zijn. Hoe je het ook went of keert, Honda is dat nog niet en zij hoeven zich dus ook niet aan die reglementen te houden.
Honda moet zich met een McLaren net zo goed aan de testrestricties houden, McLaren is nl wel deelnemer

Kootje

Citaat van: Tuesday op 25 december 2013 - 14:47:46
Citaat van: Kootje op 25 december 2013 - 14:41:07
Wie zegt dat Renault dat niet mag?  ;)


Maar goed, simpel antwoord kan zijn dat Renault 'n actief partner in de F1 is en zij zich daarom aan de reglementen moeten houden die op de F1 van toepassing zijn. Hoe je het ook went of keert, Honda is dat nog niet en zij hoeven zich dus ook niet aan die reglementen te houden.
Honda moet zich met een McLaren net zo goed aan de testrestricties houden, McLaren is nl wel deelnemer

Het is naar mijn weten niet verboden om 'n McLaren, of welk merk auto dan ook, te kopen. Zolang McLaren zelf niet betrokken is bij het testwerk, voldoen zij aan de reglementen.

Sabai

Citaat van: Kootje op 25 december 2013 - 14:41:07
Wie zegt dat Renault dat niet mag?  ;)


Maar goed, simpel antwoord kan zijn dat Renault 'n actief partner in de F1 is en zij zich daarom aan de reglementen moeten houden die op de F1 van toepassing zijn. Hoe je het ook went of keert, Honda is dat nog niet en zij hoeven zich dus ook niet aan die reglementen te houden.


Idd dit is ook wat Ferrari zegt maar ze kunnen er ook niks tegen doen want anders kunnen er geen nieuwe motor leverancier s instappen.  En ze zijn er juist blij mee dat Honda weer terug komt. Dus is het niet anders.