Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Maikel0230

Niets zal mij volgend jaar verbazen, met deze nieuwe regels kan alles. ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Citaat van: Keijmel op 12 december 2013 - 21:25:32
Het zou mij niet verbazen wanneer Williams met een competitieve auto op de proppen komt.
Nieuwe reglementen, nieuwe auto's, dus nieuwe kansen.
En bovendien twee nieuwe aërodynamica-experts (bij Lotus en Redbull weggehaald) en Massa natuurlijk  ;)
Laten we eerlijk zijn, toen ze in 2009 een van de drie teams met een double diffuser waren eindigden ze ook alsnog als zevende in het kampioenschap, en van de 'slimme' teams ook dik als derde. De vindingrijkheid is er blijkbaar wel, anders kwamen ze toen niet op de double diffuser, maar meer dan een stap naar het middenveld zal er niet inzitten, denk ik. Ik denk dat het gewoon weer om de achtste plek strijden wordt, misschien de zevende.

Ik hoop dat ik er compleet naast zit, maar ik vrees toch wel een beetje.

3phasE

Vindingrijk zijn ze inderdaad altijd al geweest, denk aan 1993 (active suspension)  ;)
The future is electric!

Jozef

Ik denk dat er 20 jaar later van die "ze" niet heel veel mensen overblijven eerlijk gezegd.

0634

Ik vraag me af waar hun toekomst ligt. Of er nog toekomst is. Ik vrees ervoor. De tijd van de Frank Williamsens van deze wereld lijkt wat voorbij. Aanmodderen in de grauwe middenmoot is al een hele opgave tegenwoordig. En tenzij ze een enorme partner vinden, zoals BMW ooit was, zie ik ze die middenmoot niet meer ontstijgen. PAtrick Head is er al niet meer, Frank zelf is oud en niet echt op zijn best meer. De twee grote aanjagers zijn niet meer. Alleen maar overleven kan toch nooit een doel op zich zijn.

Perton

Ik weet niet of het 'alleen overleven' is. Ze hebben de Formule 2 gebouwd, en hun KERS (of een variant ervan) wordt door o.a. Porsche gebruikt. Er is dus zeker nog toekomst voor Williams. De vraag is alleen of die in de Formule 1 ligt. Wat F1 betreft is het inderdaad alleen overleven, maar het helpt ze wel bij het vinden van nieuwe markten. Ik had ook eigenlijk gehoopt dat Williams de Formule E-auto zou gaan bouwen.

Maikel0230

Citaat van: Perton op 12 december 2013 - 22:53:15
Ik weet niet of het 'alleen overleven' is. Ze hebben de Formule 2 gebouwd, en hun KERS (of een variant ervan) wordt door o.a. Porsche gebruikt. Er is dus zeker nog toekomst voor Williams. De vraag is alleen of die in de Formule 1 ligt. Wat F1 betreft is het inderdaad alleen overleven, maar het helpt ze wel bij het vinden van nieuwe markten. Ik had ook eigenlijk gehoopt dat Williams de Formule E-auto zou gaan bouwen.

Ze bouwen de auto niet maar als je de OP leest van het formule E topic dan zul je lezen dat Williams Engineering de batterijen levert voor de wagens.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton


Buxoq

Citaat van: Perton op 12 december 2013 - 21:32:17
Citaat van: Keijmel op 12 december 2013 - 21:25:32
Het zou mij niet verbazen wanneer Williams met een competitieve auto op de proppen komt.
Nieuwe reglementen, nieuwe auto's, dus nieuwe kansen.
En bovendien twee nieuwe aërodynamica-experts (bij Lotus en Redbull weggehaald) en Massa natuurlijk  ;)
Laten we eerlijk zijn, toen ze in 2009 een van de drie teams met een double diffuser waren eindigden ze ook alsnog als zevende in het kampioenschap, en van de 'slimme' teams ook dik als derde. De vindingrijkheid is er blijkbaar wel, anders kwamen ze toen niet op de double diffuser, maar meer dan een stap naar het middenveld zal er niet inzitten, denk ik. Ik denk dat het gewoon weer om de achtste plek strijden wordt, misschien de zevende.

Ik hoop dat ik er compleet naast zit, maar ik vrees toch wel een beetje.
Ik heb uitgezocht hoe het zat met het vermogen van de wagens in 2009 en schijnbaar verloor Williams 3 tienden per rondje doordat de Toyota motor in wagen minder vermogen had dan de andere teams met andere motoren op de grid.

Perton

Kan zijn, is een plausibele reden, maar dan nog werden ze ook door Toyota (die dus ook dubbele diffuser hadden) verslagen. Of was de motor van Williams minder dan die van het fabrieksteam? Dat kan natuurlijk ook.

3phasE

Zoals al eerder gezegd is een paar pk meer of minder niet doorslaggevend in de hedendaagse formule 1.
Zaken als aerodynamica en mechanische grip zijn veel bepalender voor wat rondetijden betreft.
Goed voorbeeld is Redbull dat jaren heeft gedomineerd met de (zwakkere) Renault-motor...
The future is electric!

Buxoq

Citaat van: Keijmel op 13 december 2013 - 13:17:31
Zoals al eerder gezegd is een paar pk meer of minder niet doorslaggevend in de hedendaagse formule 1.
Zaken als aerodynamica en mechanische grip zijn veel bepalender voor wat rondetijden betreft.
Goed voorbeeld is Redbull dat jaren heeft gedomineerd met de (zwakkere) Renault-motor...
De Renault motor was sinds eind 2009 absoluut niet underpowered en had superieure engine mapping tegenover de andere fabrikanten. Renault leverde misschien iets minder vermogen, maar overal was het de beste motor de afgelopen jaren.

Matthijs

Ik snap ook niet waarom de Renault zwak zou zijn. Of is dat alleen gebaseerd op de lage topsnelheid van de RedBulls tot 2013?

3phasE

Een lage topsnelheid heeft te maken met versnellingsbakverhoudingen en downforce.

Wat ik probeer te zeggen is dat het er in het hedendaagse formule1 circus niet zo toe doet met welke motor je rijdt.
Is een auto drie tiende van een seconde langzamer dan een andere dan ligt de oorzaak daarvan in het ontwerp van de auto (aerodynamica enz) en niet in het (misschien iets lagere) motorvermogen..

The future is electric!

Jozef

Niet helemaal waar, een pk blijft een pk en die maakt je gewoon sneller op het rechte stuk, punt. De reden dat een motor niet veel verschil meer maakte, is dat er sinds de homologatie in 2006 simpelweg niet veel verschil meer was tussen de verschillende motoren.

Ook moet je je niet blindstaren op één getalletje als je motoren vergelijkt. "Het vermogen" van een motor is het maximale vermogen dat hij kan leveren, maar dat gaat dus over het vermogen bij één bepaald toerental. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een andere motor een iets lagere piek heeft, maar wel meer koppel/vermogen levert bij lagere toerentallen. En dat is uiteindelijk net zo belangrijk.