Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Gonzalo

Citaat van: Perton op 03 april 2014 - 11:52:51
Ik zeg ook niet dat kortere races een slecht plan zijn (ik ben er juist voorstander van om meer het IndyCar-model te gebruiken: afwisseling van lange races, korte races en soms zelfs double headers). Waar het mij om gaat is dat de redenatie van Luca di Montezemolo (zoals Allen die brengt, tenminste) een beetje raar is. Want als de FIA akkoord gaat met kortere races, gaat het maximale brandstofverbruik ook echt wel omlaag (anders hebben de nieuwe reglementen al geen zin meer) en heb je dus nog steeds zuinige, stille auto's, alleen zijn ze na een uur al klaar ipv anderhalf uur.

Vandaar ook dat ik me afvroeg of ik iets mis in dit verhaal, want met de informatie die ik heb, komt Di Montezemolo bijzonder naïef op me over.
Hmm ja, hij zal hopen op kortere races met dezelfde regels vermoed ik.

Jehoentelaar

Kortere races heb ik geen trek in. Dan werk je drie vrije trainingen en een kwalificatie toe naar een race die in een zucht en een scheet afgevlagd wordt. Beetje zoals de DTM dat een aantal jaar heeft volgehouden.

Kootje

Als je kortere races gaat doen, dan zul je imo naar het GP2 systeem van 'n sprint- en 'n hoofdrace moeten gaan. Dan zou ik er nog wel achter kunnen staan, zeker omdat binnen het huidige concept (en dan bedoel ik het racen over 300+ km's, niet de nieuwste regelgeving) de races vaak nogal saai worden als men 'n halve afstand af heeft gelegd. Het veld is dan vaak al te ver uiteen getrokken.

Echter is dat dus niet de reden van Luca om voor kortere races te pleiten, hij wil gewoon van de brandstofbeperking af. In dat geval denk ik: Leuk geprobeerd, maar hoe stom denk je dat ze bij de FIA zijn? Zoals Perton ook al aangaf gaat, mits de FIA akkoord gaat, dan dus ook de maximum fuel load naar beneden. Nu is het 100kg voor 300km, halveer je de race wordt het 50kg voor 150km. De verhouding 1kg voor 3km blijft dan gewoon overeind en maakt het inkorten vd race gewoon nutteloos. 

Gonzalo

Vanwaar komt dat nieuwsbericht trouwens?

Kootje

James Allen heeft dat blijkbaar de wereld in geholpen. En mocht je niet weten wie dat is, dat is 'n bekende F1 blogger en tweeter.


http://www.jamesallenonf1.com/

Tuesday

zo lang ze geen dingen voor dit jaar gaan aanpassen lijkt me er vrij weinig mis mee. Als er met een beetje meer benzine en beetje meer fuel-flow beter geracet kan worden, dan zie ik niet in wat daar op tegen kan zijn. Daar wordt de sport echt niet minder schoon van. De motoren zijn er nu toch al, efficiency blijft belangrijk omdat teams natuurlijk wel zo licht mogelijk van start willen gaan. Laat ze daar maar eens goed over nadenken, want zuiniger heeft alleen toegevoegde waarde als het niet ten koste van de prestatie gaat.

Franky R.

Ik zit te denken aan een megafoon op de uitlaat? Dat zou het geluid best kunnen versterken. Maar ik heb die nieuwe dingen nog niet live gehoord. Achter de TV ben je immer zwaar afhankelijk van het aantal microfoons lang s het circuit en de kwaliteit van die dingen...

Tuesday

Citaat van: Franky R. op 03 april 2014 - 14:53:11
Ik zit te denken aan een megafoon op de uitlaat? Dat zou het geluid best kunnen versterken. Maar ik heb die nieuwe dingen nog niet live gehoord. Achter de TV ben je immer zwaar afhankelijk van het aantal microfoons lang s het circuit en de kwaliteit van die dingen...
ik vind het op tv nog wel meevallen, maar k denk dat het op het circuit wel een stuk minder is nu. En dan helemaal zometeen in Monaco. En wat te denken van evenementen als Bavaria City Racing? Die gebruiken nog wat oudere auto's, maar over een paar jaar komt daar dan niemand meer op af als ze met deze auto's een show gaan opvoeren. Niet dat dat heel belangrijk is, maar goed.

Edwin90

Citaat van: Kootje op 03 april 2014 - 13:20:00
James Allen heeft dat blijkbaar de wereld in geholpen. En mocht je niet weten wie dat is, dat is 'n bekende F1 blogger en tweeter.


http://www.jamesallenonf1.com/

én commentator voor BBC5 en vroeger ITV.  ;)

Maikel0230

Sterker hij doet soms nog de Vrije Trainingen op de BBC

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.

Citaat van: Tuesday op 03 april 2014 - 15:37:42
Citaat van: Franky R. op 03 april 2014 - 14:53:11
Ik zit te denken aan een megafoon op de uitlaat? Dat zou het geluid best kunnen versterken. Maar ik heb die nieuwe dingen nog niet live gehoord. Achter de TV ben je immer zwaar afhankelijk van het aantal microfoons lang s het circuit en de kwaliteit van die dingen...
ik vind het op tv nog wel meevallen, maar k denk dat het op het circuit wel een stuk minder is nu. En dan helemaal zometeen in Monaco. En wat te denken van evenementen als Bavaria City Racing? Die gebruiken nog wat oudere auto's, maar over een paar jaar komt daar dan niemand meer op af als ze met deze auto's een show gaan opvoeren. Niet dat dat heel belangrijk is, maar goed.


Dat weet ik niet...Ik zie het niet zo veranderen tijdens een evenement als de City Racing. Zeker zullen de ouders met kleine kinderen bij mooi weer een kijkje nemen. Minder kinderen die schrikken van het geluid, namelijk! En de hard-core fan [waar ik mijzelf ook onder reken], zal toch kijken maar misschien minder lang?

Bovendien rijden er niet alleen maar F1 tijdens het evenement, maar ook luidruchtige GT's of historische racers...Mocht het geluid van de turbo echt 'te dun' zijn, dan hoeft organisator Heilbron maar een paar dikke Nascars erbij te plakken... ;)

Breaktest

Citaat van: Franky R. op 03 april 2014 - 14:53:11
Ik zit te denken aan een megafoon op de uitlaat? Dat zou het geluid best kunnen versterken. Maar ik heb die nieuwe dingen nog niet live gehoord. Achter de TV ben je immer zwaar afhankelijk van het aantal microfoons lang s het circuit en de kwaliteit van die dingen...
Ik dacht weer aan een paar Bose boxen...

Jozef

Citaat van: Sabai op 02 april 2014 - 19:37:08
http://www.gppits.net/nieuws/renault_geluid_kan_niet_veranderen/

Ik snap het nu even niet meer. De FIA heeft de maximale toeren terug geschroefd naar 15000 toeren. Maar door de fuel flow regel kunnen ze maar aan max 12000 toeren komen. Dat is toch krom. Ik dacht eerst dat het nog wel mogelijk was om die maximale toeren te halen maar als ik dit zo lees lijkt het me een goed idee om deze regel eens te gaan herzien.

Ze kúnnen wel hoger dan die 12000 gaan natuurlijk, maar dat is niet nodig. De motor wordt niet efficiënter bij een hoger toerental, dus door de beperking in fuel flow zal het vermogen van de motor nagenoeg constant blijven tussen 10.500 toeren (begin van de fuelflowrestrictie) en 15.000 toeren. Doortrekken tot 15.000 is dan een nodeloze belasting van het materiaal.

Dimensie

Citaat van: Breaktest op 03 april 2014 - 17:51:58
Citaat van: Franky R. op 03 april 2014 - 14:53:11
Ik zit te denken aan een megafoon op de uitlaat? Dat zou het geluid best kunnen versterken. Maar ik heb die nieuwe dingen nog niet live gehoord. Achter de TV ben je immer zwaar afhankelijk van het aantal microfoons lang s het circuit en de kwaliteit van die dingen...
Ik dacht weer aan een paar Bose boxen...

A bah...
Als het dan toch uit de winkel moet komen liever iets van Kef of b&w.

Enzo