Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Tuesday

Citaat van: Jozef op 08 maart 2014 - 00:03:02
Die fuel flow limit van 100 kg/h is gewoon al heel lang bekend... "Last year, while there was no race fuel limit or fuel flow limit, cars used in the region of 160kg of fuel per race with a fuel flow limit of 170kg per hour. From 2014 things are radically different: each car has a 100kg fuel limit per race (around one third less than before) whilst fuel flow is limited to 100kg per hour." http://www.formula1.com/news/features/2014/1/15408.html

En we hadden hier een discussie over de zuinigheid van de MOTOR. Niet over de zuinigheid van een of andere auto. Dus die aspecten kunnen we echt achterwege laten, het zijn de motoren die we willen vergelijken. Als je het niet los kunt laten, stel je dan even voor dat we een Ferrari-motor in de Mercedes W05 hangen en dan gaan kijken hoe die presteert (en wat hij verbruikt) in vergelijking met de normale Mercedes...
ik kan het prima loslaten, maar je snapt toch zelf wel dat zuinigheid alleen in de race telt en daar mag je maar 100 kg verbruiken in een race die langer duurt dan een uur, dus dan kom je er niet met die 100kg/u. Daarnaast lijkt de zuinigheid me sowieso geen vast gegeven, dat lijkt me toch ook afhankelijk van toeren etc. In theorie zou het best kunnen dat er op Monza een andere motor zuiniger is dan in Monaco. Maar goed, ik heb het idee dat je hier je eigen discussie aan het voeren bent en dat jij bepaald wat wel en niet van belang is. Iedereen weet dat er een verschil gaat zijn tussen kwalificatie en de race, Alonso gaf dat gisteren ook nog aan, maar dat gaat blijkbaar langs jou heen.

Sabai

Citaat van: lieven op 08 maart 2014 - 08:16:33
Een race duurt langer als een uur.
Dus de ene motor kan nog altijd zuiniger zijn dan de andere.
Mss moet Mercedes wel zijn motor op 50% laten draaien om de race uit te rijden. En Mss kan Renault zijn motor op 80% laten draaien om de race uit te rijden.

Want ja op 100kg/u kan het zijn dat de Mercedes meer pk heeft.
Maar hoeveel % moet elke motor terug schroeven om de race uit te rijden met 100kg brandstof?


Wat ik ergens gelezen had is dat Bottas op 80% vermogen een racesimulatie heeft uitgereden in Bahrein.

robbert

Citaat van: Tuesday op 08 maart 2014 - 10:25:04
Citaat van: Jozef op 08 maart 2014 - 00:03:02
Die fuel flow limit van 100 kg/h is gewoon al heel lang bekend... "Last year, while there was no race fuel limit or fuel flow limit, cars used in the region of 160kg of fuel per race with a fuel flow limit of 170kg per hour. From 2014 things are radically different: each car has a 100kg fuel limit per race (around one third less than before) whilst fuel flow is limited to 100kg per hour." http://www.formula1.com/news/features/2014/1/15408.html

En we hadden hier een discussie over de zuinigheid van de MOTOR. Niet over de zuinigheid van een of andere auto. Dus die aspecten kunnen we echt achterwege laten, het zijn de motoren die we willen vergelijken. Als je het niet los kunt laten, stel je dan even voor dat we een Ferrari-motor in de Mercedes W05 hangen en dan gaan kijken hoe die presteert (en wat hij verbruikt) in vergelijking met de normale Mercedes...
ik kan het prima loslaten, maar je snapt toch zelf wel dat zuinigheid alleen in de race telt en daar mag je maar 100 kg verbruiken in een race die langer duurt dan een uur, dus dan kom je er niet met die 100kg/u. Daarnaast lijkt de zuinigheid me sowieso geen vast gegeven, dat lijkt me toch ook afhankelijk van toeren etc. In theorie zou het best kunnen dat er op Monza een andere motor zuiniger is dan in Monaco. Maar goed, ik heb het idee dat je hier je eigen discussie aan het voeren bent en dat jij bepaald wat wel en niet van belang is. Iedereen weet dat er een verschil gaat zijn tussen kwalificatie en de race, Alonso gaf dat gisteren ook nog aan, maar dat gaat blijkbaar langs jou heen.

ahja juist, hij zei dat er niet voluit kan gereden worden tijdens de races zelf. Vorig jaar was dat met de banden ook zo, en toen was er hopen kritiek van de piloten, benieuwd wat het dit seizoen zal zijn

Jozef

Citaat van: lieven op 08 maart 2014 - 08:16:33
Een race duurt langer als een uur.
Dus de ene motor kan nog altijd zuiniger zijn dan de andere.
Mss moet Mercedes wel zijn motor op 50% laten draaien om de race uit te rijden. En Mss kan Renault zijn motor op 80% laten draaien om de race uit te rijden.

Want ja op 100kg/u kan het zijn dat de Mercedes meer pk heeft.
Maar hoeveel % moet elke motor terug schroeven om de race uit te rijden met 100kg brandstof?

Een race duurt langer dan een uur, maar op de meeste circuits zijn ze maar ca. 60% van de tijd volgas dus dan kom je weer heel dicht in de buurt van die 100 kg/h. Het terugschroeven van de motoren tijdens de race zal dus hooguit over een paar percentjes gaan (ondanks de geruchten van 80% die de rondte gaan over Bottas, we weten allemaal dat de teams op dit moment heel druk bezig zijn met foute informatie weggeven over hun auto's en motoren).

Maar oké, stel dat ze terug moeten naar 90 kg/h. Het is inderdaad mogelijk dat de ene motor daar beter mee om kan gaan dan de andere. Maar een motor zie heel efficiënt (=krachtig) is bij 100 kg/h, zal nog steeds efficiënt zijn bij 90 kg/h. De motoren zijn allemaal gebouwd om veel koppel te leveren bij een zeer brede toerenrange en zijn niet meer zoals vroeger toegespitst op een hoog piekvermogen. Daardoor zijn ze ook allemaal "veelzijdig", hun efficiëntie keldert niet als je een klein beetje aan enkele parameters sleutelt.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 08 maart 2014 - 17:10:57
Citaat van: lieven op 08 maart 2014 - 08:16:33
Een race duurt langer als een uur.
Dus de ene motor kan nog altijd zuiniger zijn dan de andere.
Mss moet Mercedes wel zijn motor op 50% laten draaien om de race uit te rijden. En Mss kan Renault zijn motor op 80% laten draaien om de race uit te rijden.

Want ja op 100kg/u kan het zijn dat de Mercedes meer pk heeft.
Maar hoeveel % moet elke motor terug schroeven om de race uit te rijden met 100kg brandstof?

Een race duurt langer dan een uur, maar op de meeste circuits zijn ze maar ca. 60% van de tijd volgas dus dan kom je weer heel dicht in de buurt van die 100 kg/h. Het terugschroeven van de motoren tijdens de race zal dus hooguit over een paar percentjes gaan (ondanks de geruchten van 80% die de rondte gaan over Bottas, we weten allemaal dat de teams op dit moment heel druk bezig zijn met foute informatie weggeven over hun auto's en motoren).

Maar oké, stel dat ze terug moeten naar 90 kg/h. Het is inderdaad mogelijk dat de ene motor daar beter mee om kan gaan dan de andere. Maar een motor zie heel efficiënt (=krachtig) is bij 100 kg/h, zal nog steeds efficiënt zijn bij 90 kg/h. De motoren zijn allemaal gebouwd om veel koppel te leveren bij een zeer brede toerenrange en zijn niet meer zoals vroeger toegespitst op een hoog piekvermogen. Daardoor zijn ze ook allemaal "veelzijdig", hun efficiëntie keldert niet als je een klein beetje aan enkele parameters sleutelt.
en die 40 procent dat de motor niet volgas gaat, staat ie stil en verbruikt ie niks?? ik ga niet doen alsof ik exacte cijfers weet, maar voorlopig hou ik maar die 80% van Bottas aan, al zal dat ook per circuit verschillen. Maar goed, we gaan het zien volgende week en daarna.

Perton

Porsche "would have had no other alternative" but to enter Formula 1 if its parent company had prevented it from taking on stablemate Audi at Le Mans, it has revealed.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112865

Franky R.


Arthur

Wat nu [wat ik lees] als geen enkel team de eindstreep haalt met die 100 kg peut.... ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton


Kootje

En worden punten uitgedeeld aan degenen die wel geklasseerd (lees 90% afgelegd hebben) zijn. De laatste uitvaller krijgt er 25, de eenna laatste 18 etc. etc. Net zolang tot er aan 10 personen punten uitgereikt zijn, of de geklasseerde coureurs op zijn.

Arthur

Dan gaat F1 af als een gieter....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Mwah ... zolang er wel 20+ auto's aan de start verschijnen en niet iedereen gelijktijdig uitvalt, heb ik er geen moeite mee. Zo was er ooit 'n race in Monaco waar er maar 3 aan de finish verschenen en was er 'n race in Amerika waar er maar 6 van start gingen. Heb ik toch liever dat eerste hoor. ;)

Arthur

Citaat van: Kootje op 13 maart 2014 - 17:30:24
Mwah ... zolang er wel 20+ auto's aan de start verschijnen en niet iedereen gelijktijdig uitvalt, heb ik er geen moeite mee. Zo was er ooit 'n race in Monaco waar er maar 3 aan de finish verschenen en was er 'n race in Amerika waar er maar 6 van start gingen. Heb ik toch liever dat eerste hoor. ;)

Maar allemaal wegens brandstofgebrek is toch iets anders....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Daar heb jij dan weer gelijk in. ;)

Arthur

Ik weet nog wel in GP3, kon je fuel ook instellen voor quali, alle auto's naar binnen voor een getimede ronde... ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel