Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Tuesday

Citaat van: Perton op 28 februari 2014 - 12:11:17
Citaat van: Tuesday op 28 februari 2014 - 10:41:19
als je de link met het vorige turbotijdperk wilt leggen is het wel relevant of er nu een probleem is met de turbo of met het ERS. Ik zelf leg eerder de link met de falende KERS systemen bij Renault teams van de afgelopen jaren, voornamelijk bij Red Bull.
Trouwens wel opmerkelijk dat dit soort verhalen nu de kop opsteken, als dit een paar maanden geleden geroepen werd had ik het een stuk 'stoerder' gevonden.
Volgens mij is maanden terug al door insiders geroepen dat Mercedes de sterkste motor zou hebben en Renault de minst sterke en werd er toen door iedereen massaal geroepen dat niemand dit nog kon weten en dat we maar moesten afwachten. Dus waarom zou ik dan massaal de discussie over Renault gaan voeren, als dat toch geen zin heeft. Beetje raar om achteraf dan te zeggen dat dat stoerder zou zijn geweest. Los daarvan, hoe moeten wij als buitenstaander een paar maanden terug dingen gaan roepen over zaken waar we geen verstand van hebben en/of niet de juiste informatie over hebben, ik vind het een beetje een rare opmerking, maar goed. Dat zal wel weer aan mij liggen.

Feit blijft dat op de een of andere reden Renault (voorlopig!! het kan altijd veranderen) niet een 100% functionerende powertrain heeft weten te bouwen, en dat zegt toch wel iets. Of dat dan de turbo of het ERS is.. dat kan me eigenlijk vrij weinig schelen. Dat het turbogedeelte nu dan wel geslaagd is, nou leuk voor ze. Op de V10-periode na hebben ze geen echt dominante motor weten te bouwen. Natuurlijk wonnen ze ook in het V8-tijdperk de titels, maar dat was een tijdperk van aërodynamica, dus ik vraag me af hoeveel credits Renault daar echt voor kan krijgen. Uiteraard hebben ze het niet slecht gedaan, maar de motor was geen doorslaggevende factor.
dat er maanden geleden werd geroepen dat Mercedes de beste motor zou hebben klopt, maar de link met het (schijnbaar) slechte turboverleden kan ik daar niet in terugvinden. Je kunt je sowieso afvragen of die turbo's destijds wel zo slecht waren. Ik heb daar juist ook veel positieve verhalen over gelezen. Kortom, in mijn ogen heeft Renault geen problemen met de turbo en waren ze er vroeger ook niet slecht in (al weet ik daar verder weinig van). Wat ik maar wil zeggen is dat er nu ineens allerlei verhalen de kop opsteken, ook bv dat Red Bull op zoek zou zijn naar een andere motorenleverancier etc. Waar komt dat ineens allemaal vandaan? volgens mij pure fantasie allemaal.
Met dat laatste stuk ben ik wel eens verder. Ik denk ook dat uiteindelijk alle motoren aan elkaar gewaagd zullen zijn en dat de teams zelf de doorslag zullen geven. Vraag is alleen of Renault zn zaakjes voor 2014 nog op tijd op orde krijgt.

Perton

Ja dat van Red Bull lijkt me ook pure onzin, al is het natuurlijk wel zo dat Mateschitz gewoon veel geld betaalt voor het beste en als dat niet Renault is maar een andere, zal hij daar wel mee om tafel gaan zitten. Ik vermoed echter niet dat hij nu al op dat punt is aangekomen.

robbert

Ja en mercedes was het vroegst klaar met de motor. Logisch dat ze de beste zijn

Breaktest

#648
Naar buiten doen alsof het allemaal goed zal komen, maar intussen stiekem twee tot drie maanden uitstel vragen voor de homologatie deadline. Wat een grapjassen die jongens van Renault. Mooi dat ze die niet hebben gekregen, het wordt tijd voor weer eens een ander gezicht op het schavot.

KVDracer

Ergens gelezen dat Cosworth toch ook een turbomotor zou gebouwd hebben en dat ze deze vanaf 2015 zouden aanbieden aan de geïnteresseerden. Ze zijn hier in 2010 mee begonnen, op vraag van en met geld van Volkwagen, maar deze zouden de stekker uit dit project getrokken hebben.

Vervolgens heb ik ook gelezen dat RedBull vanaf 2015 met deze motoren zou beginnen rijden.

Het eerste kan ik nog geloven en ik denk ook dat deze een goede, betrouwbare motor zal zijn. Het tweede vind ik nogal een wild gerucht door de problemen met de Renault motoren.


Maar ik vraag mij nu af. McLaren heeft vanaf 2015 de exclusiviteit van de Honda motoren. Maar kunnen andere teams deze motor dan niet aankopen en laten onderhouden door Mugen? Dit is toch ook een nevenonderdeel van Honda? En Mugen bracht ook geen slechte motoren in het verleden.

0634

Citaat van: Tuesday op 28 februari 2014 - 12:35:08

dat er maanden geleden werd geroepen dat Mercedes de beste motor zou hebben klopt, maar de link met het (schijnbaar) slechte turboverleden kan ik daar niet in terugvinden. Je kunt je sowieso afvragen of die turbo's destijds wel zo slecht waren. Ik heb daar juist ook veel positieve verhalen over gelezen. Kortom, in mijn ogen heeft Renault geen problemen met de turbo en waren ze er vroeger ook niet slecht in (al weet ik daar verder weinig van). Wat ik maar wil zeggen is dat er nu ineens allerlei verhalen de kop opsteken, ook bv dat Red Bull op zoek zou zijn naar een andere motorenleverancier etc. Waar komt dat ineens allemaal vandaan? volgens mij pure fantasie allemaal.
Met dat laatste stuk ben ik wel eens verder. Ik denk ook dat uiteindelijk alle motoren aan elkaar gewaagd zullen zijn en dat de teams zelf de doorslag zullen geven. Vraag is alleen of Renault zn zaakjes voor 2014 nog op tijd op orde krijgt.

Dat van die oude turbo's van Renault vind ik ook altijd een beetje onzinnig. Ten eerste is het lang geleden, niemand van toen is bij deze motor betrokken, en bovendien waren ze de pioniers die het eerst inderdaad niet onder controle kregen, maar uiteindelijk wel een dusdanig bloedsnelle turbo neerplempten dat de anderen het wel moesten kopieren. Dus ja, aanvankelijk misschien veel problemen, maar uiteindelijk wel de vernieuwer die gevolgd werd. Dan doe je dus niet alleen maar alles fout lijkt me.

Wings

Gaat zich niet zozeer om de oude turbomotoren op zichzelf staand maar de turbotechnologie in het algemeen. Daar is Renault nooit echt een uitblinker in geweest, altijd problemen, nu weer, dus zou niet weten wat er onzinnig aan is. Het loopt eigenlijk als een rode draad door het bestaan van Renault.

0634

Het is onzinnig om de Renault turbo in de jaren 70 aan te halen als zijnde dat het iets te maken heeft met nu. Zo slecht was die namelijk uiteindelijk helemaal niet.  Sterker, ze hebben baanbrekend werk gedaan. Maar al hadden ze dat niet, het is veertig jaar terug...


Wings

Citaat van: Tuesday op 28 februari 2014 - 09:16:05
het probleem zit m toch niet zozeer in de turbo(motor), maar in het hele ERS systeem. k vind wel dat mensen erg snel zijn met conclusies (doel niet op Wings, maar in het algemeen). Misschien is het idd wel meer de Franse slag dan dat het echt aan kunde ontbreekt. Dat ze achter lopen op schema kun je ze zeker aanrekenen, maar de kwaliteit van het product moet nog blijken.

Niet vervelend bedoeld maar Renault had het over meerdere problemen, dus niet alleen ERS: http://www.f1-planet.com/index.php/renault-problemen-frustrerend-en-onacceptabel/ Ik ga af op dat wat ik lees. Overigens gingen ze vandaag wel weer goed dus kan zomaar zijn dat Renault het lek boven heeft en deze discussie in de prullenbak kan.

En de uitspraak dat Renault motoren ontwerpt en fabriceert met de Franse slag.....ik vind dat geen reactie waard om eerlijk te zijn.

Wings

Citaat van: Jeroen op 28 februari 2014 - 19:14:56
Het is onzinnig om de Renault turbo in de jaren 70 aan te halen als zijnde dat het iets te maken heeft met nu. Zo slecht was die namelijk uiteindelijk helemaal niet.  Sterker, ze hebben baanbrekend werk gedaan. Maar al hadden ze dat niet, het is veertig jaar terug...

Niet op zichzelf staand nee. Maar meewegen doet het wel. Zeker als het tegendeel nog niet bewezen is.

Tuesday

Citaat van: Wings op 28 februari 2014 - 19:18:22
Citaat van: Tuesday op 28 februari 2014 - 09:16:05
het probleem zit m toch niet zozeer in de turbo(motor), maar in het hele ERS systeem. k vind wel dat mensen erg snel zijn met conclusies (doel niet op Wings, maar in het algemeen). Misschien is het idd wel meer de Franse slag dan dat het echt aan kunde ontbreekt. Dat ze achter lopen op schema kun je ze zeker aanrekenen, maar de kwaliteit van het product moet nog blijken.

Niet vervelend bedoeld maar Renault had het over meerdere problemen, dus niet alleen ERS: http://www.f1-planet.com/index.php/renault-problemen-frustrerend-en-onacceptabel/ Ik ga af op dat wat ik lees. Overigens gingen ze vandaag wel weer goed dus kan zomaar zijn dat Renault het lek boven heeft en deze discussie in de prullenbak kan.

En de uitspraak dat Renault motoren ontwerpt en fabriceert met de Franse slag.....ik vind dat geen reactie waard om eerlijk te zijn.
ik haal alleen aan wat er eerder werd gezegd en zeg dat dat misschien wel zou kunnen. Misschien ook niet, ik weet het niet. Feit is dat ze zelf aangeven achter te lopen op schema. Moet toch ergens zn oorzaak hebben.
Wat betreft de meerdere problemen, had ik niet helemaal zo meegekregen, was in eerste instantie toch vooral ERS maar blijkbaar willen ze ook nog meer uit de turbo halen. De turbo maakt trouwens ook deel uit van het ERS systeem. Ze zullen er wel komen, gaat de laatste dagen hard met de progressie, hopelijk zijn we dan idd van het 'gezeur' af.

0634

Goed ook om de progressie te zien. Hoe meer teams van voren zitten, hoe beter. Hopelijk krijgen ze de boel op de rit voor Melbourne, maar ik verwacht dat ze toch met een kleine achterstand aan het seizoen beginnen. Maar ja, ze hebben mij wel vaker verrast.

Jozef

Citaat van: Perton op 28 februari 2014 - 10:02:57
Het kan natuurlijk zijn dat de hele bedrijfscultuur onveranderd is sinds die tijd en dat daarom (weer) problemen ontstaan, ondanks dat er nauwelijks iemand van het vorige project bij is betrokken, denk aan het Monkey Water Spray-experiment. Voor wie daar niet bekend mee is, klink de link onderaan deze post.

Ik wil Renault overigens nergens van beschuldigen hoor, daarvoor heb ik te weinig verstand van de materie en interesseert techniek me simpelweg te weinig. Maar als Renault destijds problemen had, nu problemen had, en schijnbaar de straatversies ook niet je van het zijn (nogmaals, ik weet daar niets van, ik ga gewoon af op wat hier wordt gezegd), dan is daar wel een redelijke rode draad in het herkennen, en kunnen we er allerlei theorieën op loslaten, maar is Occam's Razor hier alsnog het meest van toepassing. (Voor wie daar niet bekend mee is, kijk Wikipedia voor een goede uitleg, maar in lekentaal uitgelegd: de simpelste, meest voor de hand liggende conclusie is vaak de juiste conclusie in het geval van Occam's Razor).

Overigens ben ik het wel met Tuesday eens dat het nu nog veel te vroeg is om conclusies te trekken. Maar mocht het inderdaad niet zo goed komen als men uiteindelijk had gehoopt (en of dat nou de turbo zelf is, of ERS, dat is eigenlijk irrelevant, aangezien dat allemaal samengaat met elkaar), dan vind ik het helemaal niet zo raar dat er vergelijkingen worden getrokken met eerdere turboprojecten van Renault. En dan kunnen we wel heel 'politiek correct' (bij gebrek aan betere term doen) dat er toen andere mensen bij waren betrokken en dat het een heel andere tijd was, etc. etc., maar vaak is de logische conclusie dan toch wel redelijk waar.

Maar dit is uiteraard heel erg op de zaken vooruitlopend.


Voor het apenexperiment: http://i.snag.gy/kdu77.jpg

Als het aan de bedrijfscultuur van Renault zou liggen en er een rode draad van slecht werkende projecten te vinden is, kun je niet verklaren dat de Renault V8 vijf constructeurstitels won in acht jaar.

Ze hebben gewoon hun dingen niet goed voor mekaar omdat andere fabrikanten meer manuren aan het project 2014 hebben besteed, omdat hun fabrieksteam te druk bezig was om 2013 goed af te ronden en hun tweede team op de rand van de afgrond stond, terwijl hun derde team naar Mercedes trok. Misschien hebben ze ook pech dat ze nét ergens een of twee dingetjes hebben gecreëerd die niet goed werken, waardoor het hele raderwerk niet goed draait.

Maar een bedrijf met een ongunstige bedrijfscultuur om in de F1 te zitten, blijft niet lang in de F1 zitten.

Wings

Bedrijfscultuur met betrekking tot de turbotechnologie. De kracht van een fabrikant kan niet overal liggen. De één is sterk met diesel-motoren, de ander blinkt weer uit met turbotechnologie en een derde weer met atmosferische motoren.

Wings

http://www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/renault-vraagt-uitstel-van-motorenbevriezing/

Klaarblijkelijk zijn de problemen van serieuze omvang. Ben benieuwd wat er wordt besloten. Als je het mij vraagt worden de regels niet opengebroken. In het verleden werden regels ook niet open gebroken om anderen te helpen die problemen hadden met banden, aerodynamica dan wel de techniek.