Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Dimensie

#480
Citaat van: Jozef op 31 januari 2014 - 20:17:19
Citaat van: Dimensie op 31 januari 2014 - 19:51:53
Citaat van: Jozef op 31 januari 2014 - 19:25:27


Bij mijn weten is het alleen Caterham dat reed met de versnellingsbak en KERS van Red Bull, sinds 2011. Vanaf dit jaar komt Toro Rosso daar natuurlijk bij. Lotus rijdt niet met onderdelen van Red Bull voor zover ik weet. Williams deed dat ook niet.

TR heeft al jaren dezelfde bak, kers en hydro van RB net als Lotus.

Dit is dus gewoon niet waar.

"The gearbox is still built by us, it has a carbon bell housing and and an aluminium main case at the back its very narrow and the rear end of the car is very tiny. Its a totally different gearbox to the STR7, it has new internals, because of the suspension concept we have gone for we could not use last years main case" Furbatto reveals.
- http://www.racecar-engineering.com/cars/toro-rosso-str8/

Dat Lotus met een RB-vernsellingsbak zou rijden, daar kan ik met de beste wil van de wereld nergens wat over terugvinden maar je mag me altijd verrassen met een betrouwbare bron om je gelijk aan te tonen.

Williams bouwt ook altijd zijn eigen bak. Over 2014 (geen reden om aan te nemen dat ze het vorig jaar niet zelf deden en nu plots wel):
"The FW36's gearbox ran on the dyno for the first time at the beginning of November, before running with the full power unit several weeks later. It's the first eight-speed gearbox in Williams' history.
"We finished the gearbox relatively early," says Symonds.
http://www.williamsf1.com/Team/Car/

Wat vorig jaar betreft gaat het hier over de ontwikkeling van de "nieuwe versnellingsbak voor de FW35": http://www.racecar-engineering.com/cars/williams-fw35/


I rest my case...

Is er een case?
Volgens mij dwalen we alleen maar af op de details?
Anyway
TR:
De bak word gemaakt door red bull technologies.
http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/05/toro-rosso-seeking-renault-engine-deal-2014/

And here u go Lotus..

Http://bit.ly/1jTGKj7

Over Williams bedoel ik ook niet de bak maar de kers hier stond meen ik na de pit brand op JS blog een dieper detail over.
Voor 2014 is williams natuurlijk niet meer van toepassing.

Jozef

Oké, nu heb je het dus wat Lotus betreft alleen over KERS, dat is al heel wat anders dan "versnellingsbak, KERS en hydraulica" wat je eerder liep te verkondigen. ::) En Toro Rosso heeft dus niet "al jaren" de spullen van Red Bull maar juist pas vanaf 2014. Over Williams dat de KERS van Red Bull zou gebruiken kan ik nog steeds niets vinden en dat zou me ook ten zeerste verwonderen.

Anyway, voor wat je punt betreft doet dit inderdaad weinig ter zake. Wel ben ik het nog steeds niet eens met je punt. De versnellingsbak is inderdaad nieuw, maar het is helemaal geen nieuwe technologie. Ten opzichte van vorig jaar is het enige nieuwe dat er een tandwielenset extra in moet passen. Conceptueel is er niks veranderd. Het zou me dan ook verbazen dat hier de problemen voor de Renault-teams schuilen.

De nieuwe ERS-units, daar kunnen wel problemen zitten (ook omdat hier een hele resem nieuwe elektronica aan vasthangt). En het blok zelf volgens mij ook hoor. Kan best zijn dat Renault dat blok al twee jaar test (dat zal twee jaar geleden dan toch in een zeer eenvoudige basisversie zijn geweest) maar op het moment dat je voor het eerst rijdt, kom je toch heel andere vibraties tegen of andere schokbelastingen wanneer je schakelt, etc.

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 01 februari 2014 - 00:08:00
Oké, nu heb je het dus wat Lotus betreft alleen over KERS, dat is al heel wat anders dan "versnellingsbak, KERS en hydraulica" wat je eerder liep te verkondigen. ::) En Toro Rosso heeft dus niet "al jaren" de spullen van Red Bull maar juist pas vanaf 2014. Over Williams dat de KERS van Red Bull zou gebruiken kan ik nog steeds niets vinden en dat zou me ook ten zeerste verwonderen.

Anyway, voor wat je punt betreft doet dit inderdaad weinig ter zake. Wel ben ik het nog steeds niet eens met je punt. De versnellingsbak is inderdaad nieuw, maar het is helemaal geen nieuwe technologie. Ten opzichte van vorig jaar is het enige nieuwe dat er een tandwielenset extra in moet passen. Conceptueel is er niks veranderd. Het zou me dan ook verbazen dat hier de problemen voor de Renault-teams schuilen.

De nieuwe ERS-units, daar kunnen wel problemen zitten (ook omdat hier een hele resem nieuwe elektronica aan vasthangt). En het blok zelf volgens mij ook hoor. Kan best zijn dat Renault dat blok al twee jaar test (dat zal twee jaar geleden dan toch in een zeer eenvoudige basisversie zijn geweest) maar op het moment dat je voor het eerst rijdt, kom je toch heel andere vibraties tegen of andere schokbelastingen wanneer je schakelt, etc.

Precies en het motorblok ligt ook pas voor het eerst in het nieuwe chassis. Maar wel opvallend dat alle Renault-teams deze problemen hebben.
Hoorde dat er gisteren door Toro Rosso, Caterham, en Red Bull max. 60 kilometer per uur gereden werd. Dat is toch wel extreem...

Mercedes schijnt overigens de test op 80% begonnen te zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Dimensie

Citaat van: Jozef op 01 februari 2014 - 00:08:00
Oké, nu heb je het dus wat Lotus betreft alleen over KERS, dat is al heel wat anders dan "versnellingsbak, KERS en hydraulica" wat je eerder liep te verkondigen. ::) En Toro Rosso heeft dus niet "al jaren" de spullen van Red Bull maar juist pas vanaf 2014. Over Williams dat de KERS van Red Bull zou gebruiken kan ik nog steeds niets vinden en dat zou me ook ten zeerste verwonderen.

Anyway, voor wat je punt betreft doet dit inderdaad weinig ter zake. Wel ben ik het nog steeds niet eens met je punt. De versnellingsbak is inderdaad nieuw, maar het is helemaal geen nieuwe technologie. Ten opzichte van vorig jaar is het enige nieuwe dat er een tandwielenset extra in moet passen. Conceptueel is er niks veranderd. Het zou me dan ook verbazen dat hier de problemen voor de Renault-teams schuilen.

De nieuwe ERS-units, daar kunnen wel problemen zitten (ook omdat hier een hele resem nieuwe elektronica aan vasthangt). En het blok zelf volgens mij ook hoor. Kan best zijn dat Renault dat blok al twee jaar test (dat zal twee jaar geleden dan toch in een zeer eenvoudige basisversie zijn geweest) maar op het moment dat je voor het eerst rijdt, kom je toch heel andere vibraties tegen of andere schokbelastingen wanneer je schakelt, etc.

Nogmaals... je kan wel proberen om "een case" te maken zoals je dat zelf noemt maar je kan toch wel bij het verhaal blijven..

Anyway (again) omdat je zo je best doet om me als een leugenaar neer te zetten of zo?

lotus versnellingsbak
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/243989/lotus-to-use-red-bull-gearboxes-in-multi-year-deal/

Voor Torro rosso ga ik niet eens de moeite nemen.
Ga maar eens kijken hoeveel mensen er op de loonlijst bij torro rosso staan dan kan je zelf wel in vullen wat ze daadwerkelijk maken  ;)

disclaimer (want straks zal je die route wel gaan) Je kan er vraagtekens bij zetten wie de fabrikant is van een versnellingsbak is als je de behuizing zelf maakt.
Wat het geval is omdat elk team een iets andere wiel ophanging heeft met bij behorende ophangpunten.


gloudiesaurus

Dimensie welkom op het forum  ;)
Stel je even voor in het voorsteltopic  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: Dimensie op 01 februari 2014 - 01:04:58

Nogmaals... je kan wel proberen om "een case" te maken zoals je dat zelf noemt maar je kan toch wel bij het verhaal blijven..

Anyway (again) omdat je zo je best doet om me als een leugenaar neer te zetten of zo?

lotus versnellingsbak
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/243989/lotus-to-use-red-bull-gearboxes-in-multi-year-deal/

Leuk. Alleen is dat het andere Lotus (Caterham dus). ^^

Sabai

Citaat van: Dimensie op 01 februari 2014 - 01:04:58
Citaat van: Jozef op 01 februari 2014 - 00:08:00
Oké, nu heb je het dus wat Lotus betreft alleen over KERS, dat is al heel wat anders dan "versnellingsbak, KERS en hydraulica" wat je eerder liep te verkondigen. ::) En Toro Rosso heeft dus niet "al jaren" de spullen van Red Bull maar juist pas vanaf 2014. Over Williams dat de KERS van Red Bull zou gebruiken kan ik nog steeds niets vinden en dat zou me ook ten zeerste verwonderen.

Anyway, voor wat je punt betreft doet dit inderdaad weinig ter zake. Wel ben ik het nog steeds niet eens met je punt. De versnellingsbak is inderdaad nieuw, maar het is helemaal geen nieuwe technologie. Ten opzichte van vorig jaar is het enige nieuwe dat er een tandwielenset extra in moet passen. Conceptueel is er niks veranderd. Het zou me dan ook verbazen dat hier de problemen voor de Renault-teams schuilen.

De nieuwe ERS-units, daar kunnen wel problemen zitten (ook omdat hier een hele resem nieuwe elektronica aan vasthangt). En het blok zelf volgens mij ook hoor. Kan best zijn dat Renault dat blok al twee jaar test (dat zal twee jaar geleden dan toch in een zeer eenvoudige basisversie zijn geweest) maar op het moment dat je voor het eerst rijdt, kom je toch heel andere vibraties tegen of andere schokbelastingen wanneer je schakelt, etc.

Nogmaals... je kan wel proberen om "een case" te maken zoals je dat zelf noemt maar je kan toch wel bij het verhaal blijven..

Anyway (again) omdat je zo je best doet om me als een leugenaar neer te zetten of zo?

lotus versnellingsbak
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/243989/lotus-to-use-red-bull-gearboxes-in-multi-year-deal/

Voor Torro rosso ga ik niet eens de moeite nemen.
Ga maar eens kijken hoeveel mensen er op de loonlijst bij torro rosso staan dan kan je zelf wel in vullen wat ze daadwerkelijk maken  ;)

disclaimer (want straks zal je die route wel gaan) Je kan er vraagtekens bij zetten wie de fabrikant is van een versnellingsbak is als je de behuizing zelf maakt.
Wat het geval is omdat elk team een iets andere wiel ophanging heeft met bij behorende ophangpunten.




Jozef probeert je niet als een leugenaar neer te zetten. Hij weerlegt jouw conclusies. En op sommige dingen heeft hij een punt. Van str kan je overigens niet anders verwachten dan dat het alles inkoopt via rbr. Lotus lijkt me onwaarschijnlijk.

Dimensie

Citaat van: Sabai op 01 februari 2014 - 10:24:08
Citaat van: Dimensie op 01 februari 2014 - 01:04:58
Citaat van: Jozef op 01 februari 2014 - 00:08:00
Oké, nu heb je het dus wat Lotus betreft alleen over KERS, dat is al heel wat anders dan "versnellingsbak, KERS en hydraulica" wat je eerder liep te verkondigen. ::) En Toro Rosso heeft dus niet "al jaren" de spullen van Red Bull maar juist pas vanaf 2014. Over Williams dat de KERS van Red Bull zou gebruiken kan ik nog steeds niets vinden en dat zou me ook ten zeerste verwonderen.

Anyway, voor wat je punt betreft doet dit inderdaad weinig ter zake. Wel ben ik het nog steeds niet eens met je punt. De versnellingsbak is inderdaad nieuw, maar het is helemaal geen nieuwe technologie. Ten opzichte van vorig jaar is het enige nieuwe dat er een tandwielenset extra in moet passen. Conceptueel is er niks veranderd. Het zou me dan ook verbazen dat hier de problemen voor de Renault-teams schuilen.

De nieuwe ERS-units, daar kunnen wel problemen zitten (ook omdat hier een hele resem nieuwe elektronica aan vasthangt). En het blok zelf volgens mij ook hoor. Kan best zijn dat Renault dat blok al twee jaar test (dat zal twee jaar geleden dan toch in een zeer eenvoudige basisversie zijn geweest) maar op het moment dat je voor het eerst rijdt, kom je toch heel andere vibraties tegen of andere schokbelastingen wanneer je schakelt, etc.

Nogmaals... je kan wel proberen om "een case" te maken zoals je dat zelf noemt maar je kan toch wel bij het verhaal blijven..

Anyway (again) omdat je zo je best doet om me als een leugenaar neer te zetten of zo?

lotus versnellingsbak
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/243989/lotus-to-use-red-bull-gearboxes-in-multi-year-deal/

Voor Torro rosso ga ik niet eens de moeite nemen.
Ga maar eens kijken hoeveel mensen er op de loonlijst bij torro rosso staan dan kan je zelf wel in vullen wat ze daadwerkelijk maken  ;)

disclaimer (want straks zal je die route wel gaan) Je kan er vraagtekens bij zetten wie de fabrikant is van een versnellingsbak is als je de behuizing zelf maakt.
Wat het geval is omdat elk team een iets andere wiel ophanging heeft met bij behorende ophangpunten.




Jozef probeert je niet als een leugenaar neer te zetten. Hij weerlegt jouw conclusies. En op sommige dingen heeft hij een punt. Van str kan je overigens niet anders verwachten dan dat het alles inkoopt via rbr. Lotus lijkt me onwaarschijnlijk.

Leugenaar is van mijn kant zeker te sterk uit gedrukt.
Mijn conclusie is in iedergeval niet dat een specifiek component ergens vandaan komt maar dat de wagens met Renault motoren teams div delen via andere partijen aan trekken.
Welk deel precies waar vandaan komt is hierin niet relevant.
White spreekt nu in de pers verklaring over problemen met sub-systems en "Some problems are particular to one installation environment".
Lijkt mij dat ik in de goede richting zit maar het is maar net hoe je het leest natuurlijk.

gloudiesaurus

Voor ons blijft het gissen, Red Bull zal zich nooit zo specifiek uitspreken over hun problemen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Als er problemen specifiek zijn per "installation environment" dan lijkt dat me in ieder geval geen softwareprobleem (want waar je die printplaat ook hangt, de software doet hetzelfde). Koelingsproblemen lijken me het meest waarschijnlijk, ook interferentie van magnetische velden kan een probleem zijn bij de elektrische onderdelen met hoge spanning (ERS dus).

In elk geval opvallend dat de link tussen auto en aandrijving problemen oplevert. Hoezo "Red Bull is het fabrieksteam van Renault"?

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

3phasE

Het is te hopen dat ze de problemen tijdig op kunnen lossen, zeker omdat de motor-specificaties vóór de eerste race bevroren gaan worden.
Hoewel ze in geval van serieuze problemen vast wel toestemming van de FIA zullen krijgen om deze alsnog op te lossen.

Misschien had Renault gewoon net als Ferrari die motor in een productieauto moeten hangen en ook gewoon op het circuit moeten testen  ;)
The future is electric!

Dimensie

Citaat van: Keijmel op 01 februari 2014 - 22:25:16
Het is te hopen dat ze de problemen tijdig op kunnen lossen, zeker omdat de motor-specificaties vóór de eerste race bevroren gaan worden.
Hoewel ze in geval van serieuze problemen vast wel toestemming van de FIA zullen krijgen om deze alsnog op te lossen.

Misschien had Renault gewoon net als Ferrari die motor in een productieauto moeten hangen en ook gewoon op het circuit moeten testen  ;)

Ja dat hadden ze moeten doen en dat kunnen ze nog steeds doen natuurlijk.

Renault zijn vorige approach was; "voor de betrouwbaarheid krijgen we later wel approval van de fia"
dus misschien bewandelen ze weer die weg.
De fia laat het denk ik niet gebeuren dat Renault vertrekt.

Maikel0230

Het vertrek van Renault zou een vrij grote ramp zijn volgens mij. Ferrari en Mercedes zitten aan hun denkbeeldige limiet terwijl Honda en McLaren tot nu toe een exclusief contract hebben. Ok, een team zal McLaren bij Mercedes kunnen vervangen.

In dat opzicht is het vertrekt van Cosworth als kleine goedkopere motorfabrikant misschien gevaarlijker dan initieel gedacht.

Maar goed daar zijn we lang nog niet aan want ik denk dat Renault niet van plan is de F1 zomaar te verlaten door een kleine hobbel in het wegdek.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Citaat van: Keijmel op 01 februari 2014 - 22:25:16
Het is te hopen dat ze de problemen tijdig op kunnen lossen, zeker omdat de motor-specificaties vóór de eerste race bevroren gaan worden.
Hoewel ze in geval van serieuze problemen vast wel toestemming van de FIA zullen krijgen om deze alsnog op te lossen.

Misschien had Renault gewoon net als Ferrari die motor in een productieauto moeten hangen en ook gewoon op het circuit moeten testen  ;)
Nee joh, dit jaar wordt er amper wat bevroren. ;) Er moet maar een handjevol onderdelen vastliggen voor dit jaar. Voor 2015 moet 8% vastliggen, voor 2016 23% enzovoort. Pas eind 2018 kan echt van een 'engine freeze' gesproken worden, dan ligt 95% van de onderdelen vast.

Dus de komende jaren gaat de ontwikkeling van de motoren nog wel even door.