Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Franky R.

Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 18:30:49
Citaat van: Franky R. op 27 december 2013 - 17:21:08
Vast niet, Janke...Maar ik zie het als een mooie technologische uitdaging voor de ingenieurs om meer te doen met die alternatoren.
Jammer dat het idee om 100% elektrisch door de pitstraat te rijden werd afgeschoten. Ik had al eerder geschreven dat de F1 eigenlijk helemaal niet zo vooruitstrevend is... ::)

Wat heeft dat met de alternator te maken? Deze drijft geen motor aan maar wordt aangedreven. De elektromotor is eigenlijk de tegenpool van de alternator. De één zet elektrische energie om naar mechanische energie, de ander zet mechanische energie om naar elektrische energie.


Ik dacht kennelijk te ver vooruit. Er zijn, dacht ik, ook elektromotoren die kunnen fungeren als dynamo... :-X

janke

#301
Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 18:11:34
Citaat van: janke op 27 december 2013 - 15:33:27
Een altenator is een dynamo.

Een alternator is een wisselstroomgenerator, een dynamo een gelijkstroomgenerator. In de huidige auto's wordt een 3-fasen alternator gebruikt. Hier wordt de opgewekte wisselspanning gelijkgericht met diodebruggen. De Belgen, die alternator zeggen tegen de dynamo, hebben het dus juist. Kort samengevat is een alternator geen dynamo maar wordt met dynamo, alternator bedoeld.

In de volksmond noemt je het dynamo. Wissel of gelijkstroom. Heb je het over een dynamo begrijpt elke leek wel wat je bedoeld. Technisch gezien heb je gelijk. Alleen je laatste zin vat ik niet.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

@Frank: Nou, dat kan wel, maar heb me in deze eeuwenoude technologie niet verdiept en volgens mij is deze ook niet verder ontwikkeld. Twee Gramme-dynamo's  kunnen als motor functioneren als deze parallel worden geschakeld. Maar, toegegeven, ik heb er van gehoord maar kan niet tot in details uitleggen hoe dit werkt en of deze technologie nog wordt gebruikt op de dag van vandaag. Ik denk dat het te complex is en het beter gezocht kan worden in de hybridetechnologie.

janke

Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 18:14:36
Citaat van: Perton op 27 december 2013 - 15:16:38
Ik heb een vraagje aan de technische mensen. Renault had nog wel eens problemen met de alternator. Ik heb geen idee wat het is, interesseert me ook verder niet. Maar kan dat ook een rol gaan spelen bij de turbomotoren?

Ja. Ik weet niet hoe Red Bull dit probleem heeft opgelost maar volgens mij liep deze te warm. De constructie met betrekking tot het genereren van stroom verandert niet. Dus het warm lopen kan opnieuw opspelen tenzij er een constructieve oplossing is gevonden die het voorkomt.



Het is een mechanisch iets wat stuk kan gaan. Inherent aan onderdelen die belast worden. Misschien (als hij al te warm liep) heeft Renault/RBR wat gevonden om dat tegen te gaan. Zo heel vaak komt zoiets niet voor. Zekers niet in de F1, dat zo een onderdeel de geest geeft. Ik hou het op toeval of het verkeerd in elkaar zetten van dit onderdeel. Of bepaalde onderdelen werden niet goed gefabriceerd. Kan gebeuren. Dat ding  draait rond de 20duizend toeren.
Zou hij te warm zijn geworden door de omgevingstemperatuur helpt een stukje carbon wel om het probleem op te lossen, denk ik. Daarna hebben we ook niets meer gehoord van RBR en Renault over dit probleem. Als het een technisch probleem was is dat niet leuk voor de toeleverancier natuurlijk.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Franky R. op 27 december 2013 - 18:33:59
Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 18:30:49
Citaat van: Franky R. op 27 december 2013 - 17:21:08
Vast niet, Janke...Maar ik zie het als een mooie technologische uitdaging voor de ingenieurs om meer te doen met die alternatoren.
Jammer dat het idee om 100% elektrisch door de pitstraat te rijden werd afgeschoten. Ik had al eerder geschreven dat de F1 eigenlijk helemaal niet zo vooruitstrevend is... ::)

Wat heeft dat met de alternator te maken? Deze drijft geen motor aan maar wordt aangedreven. De elektromotor is eigenlijk de tegenpool van de alternator. De één zet elektrische energie om naar mechanische energie, de ander zet mechanische energie om naar elektrische energie.


Ik dacht kennelijk te ver vooruit. Er zijn, dacht ik, ook elektromotoren die kunnen fungeren als dynamo... :-X

Och Franky je hebt wel wat extra's nodig om ze allebei te laten functioneren. Zover zit je er echt niet naast.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: janke op 27 december 2013 - 20:27:33
Citaat van: Franky R. op 27 december 2013 - 18:33:59
Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 18:30:49
Citaat van: Franky R. op 27 december 2013 - 17:21:08
Vast niet, Janke...Maar ik zie het als een mooie technologische uitdaging voor de ingenieurs om meer te doen met die alternatoren.
Jammer dat het idee om 100% elektrisch door de pitstraat te rijden werd afgeschoten. Ik had al eerder geschreven dat de F1 eigenlijk helemaal niet zo vooruitstrevend is... ::)

Wat heeft dat met de alternator te maken? Deze drijft geen motor aan maar wordt aangedreven. De elektromotor is eigenlijk de tegenpool van de alternator. De één zet elektrische energie om naar mechanische energie, de ander zet mechanische energie om naar elektrische energie.


Ik dacht kennelijk te ver vooruit. Er zijn, dacht ik, ook elektromotoren die kunnen fungeren als dynamo... :-X

Och Franky je hebt wel wat extra's nodig om ze allebei te laten functioneren. Zover zit je er echt niet naast.


Ok dan! ;)

3phasE

Een dynamo is een gelijkstroomgenerator en een alternator een wisselstroomgenerator.
Maar een alternator wordt in de volksmond inderdaad vaak voor dynamo uitgescholden.
Feitelijk doen alternators en dynamo's precies het tegenovergestelde van wat elektromotoren doen, altenators en dynamo's zetten mechanische energie om in elektrische energie, en elektromotoren zetten elektrische energie om in mechanische energie....

En de Redbull voor volgend jaar wordt een totaal andere auto, Perton, met een volledig nieuwe motor.
De kans dat zich dezelfde problemen zullen gaan voordoen lijkt mij dus vrij klein...  ;)
The future is electric!

0634

Ik ben geen techneut op autogebied, dus als ik meen dat een alternator een dynamo is, dan zal het in de volksmond inderdaad zo zijn. Want meer kennis dan 'de volksmond' heb ik niet ;).

janke

#308
Citaat van: Keijmel op 27 december 2013 - 20:42:11
Een dynamo is een gelijkstroomgenerator en een alternator een wisselstroomgenerator.
Maar een alternator wordt in de volksmond inderdaad vaak voor dynamo uitgescholden.
Feitelijk doen alternators en dynamo's precies het tegenovergestelde van wat elektromotoren doen, altenators en dynamo's zetten mechanische energie om in elektrische energie, en elektromotoren zetten elektrische energie om in mechanische energie....

En de Redbull voor volgend jaar wordt een totaal andere auto, Perton, met een volledig nieuwe motor.
De kans dat zich dezelfde problemen zullen gaan voordoen lijkt mij dus vrij klein...  ;)

Uitgescholden mag je het noemen Keijmel, je alle recht. Nogmaals technisch gezien heb je net als Wings gelijk. Een fiets altenator/wisselstroom noemen we in de volksmond nog steeds dynamo. Dat is alles wat ik wil zeggen.

Bij ons in de garage hebben we het gewoon over een stromerzeuger of lichtmaschiene. Who cares. Ieder zijn ding. Aan het einde van de rit weten de meeste F1 liefhebbers wel wat ermee bedoeld wordt. Of je moet een muggenzifter zijn. Niet persoonlijk bedoeld uiteraard. ;)
Some things are too important to be left in the past.

3phasE

Nee hoor, ik ben geen muggenzifter, Janke  :)
Zelf doe ik het ook hoor, een alternator voor dynamo uitschelden.
Dynamo ligt lekkerder in de mond blijkbaar  ;)
The future is electric!

Wings

Citaat van: janke op 27 december 2013 - 18:36:32
In de volksmond noemt je het dynamo. Wissel of gelijkstroom. Heb je het over een dynamo begrijpt elke leek wel wat je bedoeld. Technisch gezien heb je gelijk. Alleen je laatste zin vat ik niet.

Daarmee zeg ik wat jij schrijft: kort samengevat is een alternator geen dynamo maar wordt met dynamo, alternator bedoeld. Oftewel, in de volksmond wordt een alternator een dynamo genoemd. En met elke leek bedoel je waarschijnlijk 'elke Nederlander' want de Belgen noemen een alternator gewoon zoals het is, een alternator. Viva Belgique!

janke

Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 22:43:01
Citaat van: janke op 27 december 2013 - 18:36:32
In de volksmond noemt je het dynamo. Wissel of gelijkstroom. Heb je het over een dynamo begrijpt elke leek wel wat je bedoeld. Technisch gezien heb je gelijk. Alleen je laatste zin vat ik niet.

Daarmee zeg ik wat jij schrijft: kort samengevat is een alternator geen dynamo maar wordt met dynamo, alternator bedoeld. Oftewel, in de volksmond wordt een alternator een dynamo genoemd. En met elke leek bedoel je waarschijnlijk 'elke Nederlander' want de Belgen noemen een alternator gewoon zoals het is, een alternator. Viva Belgique!
Citaat van: Keijmel op 27 december 2013 - 21:52:57
Nee hoor, ik ben geen muggenzifter, Janke  :)
Zelf doe ik het ook hoor, een alternator voor dynamo uitschelden.
Dynamo ligt lekkerder in de mond blijkbaar  ;)

Geen probleem
Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 22:43:01
Citaat van: janke op 27 december 2013 - 18:36:32
In de volksmond noemt je het dynamo. Wissel of gelijkstroom. Heb je het over een dynamo begrijpt elke leek wel wat je bedoeld. Technisch gezien heb je gelijk. Alleen je laatste zin vat ik niet.

Daarmee zeg ik wat jij schrijft: kort samengevat is een alternator geen dynamo maar wordt met dynamo, alternator bedoeld. Oftewel, in de volksmond wordt een alternator een dynamo genoemd. En met elke leek bedoel je waarschijnlijk 'elke Nederlander' want de Belgen noemen een alternator gewoon zoals het is, een alternator. Viva Belgique!

Geluk ermee.
Some things are too important to be left in the past.

Maikel0230

Ik ben geen expert maar wat Wings zegt klopt wel hoor. Feit is dat men dit in Nederland door elkaar gooit terwijl wij de Belgen (ja, dat boerenvolk) het wel juist benoemen.

Curious.......

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

@Janke: Ik volg je niet: ik licht kort toe wat je zegt niet te vatten dus hoezo 'geluk ermee'? Wat bedoel je?