Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Tuesday

Citaat van: Keijmel op 24 december 2013 - 16:04:36
Okay, dat het geld kost, en dat dat dan één reden is om het voorlopig nog niet te doen, dat geloof ik dan nog wel.
Maar dat de veiligheid in het geding zou zijn vind ik echt flauwekul.
In het Formule E kampioenschap zullen straks in September ook alle raceauto's 'geluidsloos' door de pitlane rijden, is ook gewoon een kwestie van wennen lijkt me.
Bovendien zijn er allerlei manieren te verzinnen om dit 'probleem' op te lossen (b.v door geluidsignalen of i.d)....
terwijl er 4 meter verderop auto's vol gas langsrazen?? tuurlijk is veiligheid hier een belangrijke reden geweest. Ben je wel eens bij een F1 wedstrijd geweest en weet je om wat voor geluidsniveau's het gaat?

Maikel0230

We hebben toch besloten om beide topics over de nieuwe motoren samen te voegen. Gelieve dan ook hier in dit topic berichten te posten over de nieuwe motoren en geen aparte topics aan te maken.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

3phasE

De auto's rijden ook niet voor niets 80 km/u, Tuesday.
En zoals je zelf zegt, een paar meter verderop rijden inderdaad f1 auto's vol gas voorbij, en bovendien draagt iedereen in de pitlane (uiteraard) gehoorbescherming, al met a dus lastig om alleen op geluid af te gaan lijkt mij.
Het zal gewoon een kwestie van wennen zijn.
En bovendien zijn al die monteurs en mecaniciens echte pro's en geen koekebakkers...

En hoe gaan ze dit 'probleem' in de Formula E oplossen, Tuesday?
Gaan ze soms een verbrandingsmotor inbouwen puur en alleen om door de pitlane te rijden??
The future is electric!

Jehoentelaar

Bij elke pitstraat gaat er via een automatisch systeem een belletje rinkelen zodra een auto de pitlane binnenkomt. Je kunt het nog verder verduidelijken met bijvoorbeeld knipperlichten langs de pitstraat.

Formula E is trouwens niet geluidsloos.

0634

Citaat van: Keijmel op 24 december 2013 - 17:02:46
De auto's rijden ook niet voor niets 80 km/u, Tuesday.
En zoals je zelf zegt, een paar meter verderop rijden inderdaad f1 auto's vol gas voorbij, en bovendien draagt iedereen in de pitlane (uiteraard) gehoorbescherming, al met a dus lastig om alleen op geluid af te gaan lijkt mij.
Het zal gewoon een kwestie van wennen zijn.
En bovendien zijn al die monteurs en mecaniciens echte pro's en geen koekebakkers...

En hoe gaan ze dit 'probleem' in de Formula E oplossen, Tuesday?
Gaan ze soms een verbrandingsmotor inbouwen puur en alleen om door de pitlane te rijden??

Een toeter.

Pep. Pep.

Maikel0230

Inderdaad de bel die afgaat als een wagen de pits binnen gaat is zeer luid puur omdat die het mogelijke geluid van voorbijgaande wagens moet kunnen overtreffen. Dus dat zal bij Formule E ook wel geen probleem zijn zeker.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

Citaat van: Keijmel op 24 december 2013 - 17:02:46
De auto's rijden ook niet voor niets 80 km/u, Tuesday.
En zoals je zelf zegt, een paar meter verderop rijden inderdaad f1 auto's vol gas voorbij, en bovendien draagt iedereen in de pitlane (uiteraard) gehoorbescherming, al met a dus lastig om alleen op geluid af te gaan lijkt mij.
Het zal gewoon een kwestie van wennen zijn.
En bovendien zijn al die monteurs en mecaniciens echte pro's en geen koekebakkers...

En hoe gaan ze dit 'probleem' in de Formula E oplossen, Tuesday?
Gaan ze soms een verbrandingsmotor inbouwen puur en alleen om door de pitlane te rijden??
voor elk probleem is een oplossing. Maar in dit geval is het beter om gewoon ff van het idee af te zien en da's uiteindelijk oa om de veiligheid. Het idee is goed, maar voegt uiteindelijk weinig/niks toe aan het groener worden vd sport, dus als er dan twijfels zijn over de veiligheid dan is het logisch dat ze t ff in de koelkast zetten en het eventueel later invoeren.
Dat monteurs echte pro's zijn en gehoorbescherming dragen vind ik niet echt sterke argumenten eerlijk gezegd, zijn ook gewoon mensen die afgaan op hun zintuigen en met gehoorbescherming hoor je F1 auto's ook nog heel goed hoor. Daarnaast lijkt het me ivm veiligheid ook ongewenst als auto's gaan stilvallen in de pitlane of bij het omschakelen van elektrisch naar hybride.
Wat betreft de Formula E, ik ben benieuwd idd. Dat lijkt me bij uitstek de klasse om met oplossingen te komen voor dit  soort problemen. Uiteindelijk kan de F1 dingen uit die klasse gaan overnemen en zo steeds groener worden. Verder weet ik niet wat hoe de opzet daar gaat zijn, of er pistops zullen zijn tijdens de races en wat verder de regels in de pitlane zijn.

Perton

Citaat van: Tuesday op 24 december 2013 - 16:29:18
Citaat van: Keijmel op 24 december 2013 - 16:04:36
Okay, dat het geld kost, en dat dat dan één reden is om het voorlopig nog niet te doen, dat geloof ik dan nog wel.
Maar dat de veiligheid in het geding zou zijn vind ik echt flauwekul.
In het Formule E kampioenschap zullen straks in September ook alle raceauto's 'geluidsloos' door de pitlane rijden, is ook gewoon een kwestie van wennen lijkt me.
Bovendien zijn er allerlei manieren te verzinnen om dit 'probleem' op te lossen (b.v door geluidsignalen of i.d)....
terwijl er 4 meter verderop auto's vol gas langsrazen?? tuurlijk is veiligheid hier een belangrijke reden geweest. Ben je wel eens bij een F1 wedstrijd geweest en weet je om wat voor geluidsniveau's het gaat?
Ik heb wel es bij races in de pitstraat rondgelopen. Dat is denk ik nog wel een stapje verder dan 'bij een wedstrijd zijn geweest' :). Niet bij Formule 1, maar wel bij bijvoorbeeld EuroBoss, dat is qua geluidsniveau nog lekker V10. En ik ben het behoorlijk met Keijmel eens. Puur gewenning.

Dat het is uitgesteld vind ik niet zo erg, maar er moet niet worden overdreven over wat er in een pitstraat gebeurt, want dat valt echt wel reuze mee. Zoals alles geldt: een klein moment van onoplettendheid is erg, zoals met die cameraman afgelopen jaar. Dat zal met de elektrische motoren gelden, dat geldt nu en dat gold ook in de jaren '50.

Tuesday

Citaat van: Perton op 24 december 2013 - 18:32:16
Citaat van: Tuesday op 24 december 2013 - 16:29:18
Citaat van: Keijmel op 24 december 2013 - 16:04:36
Okay, dat het geld kost, en dat dat dan één reden is om het voorlopig nog niet te doen, dat geloof ik dan nog wel.
Maar dat de veiligheid in het geding zou zijn vind ik echt flauwekul.
In het Formule E kampioenschap zullen straks in September ook alle raceauto's 'geluidsloos' door de pitlane rijden, is ook gewoon een kwestie van wennen lijkt me.
Bovendien zijn er allerlei manieren te verzinnen om dit 'probleem' op te lossen (b.v door geluidsignalen of i.d)....
terwijl er 4 meter verderop auto's vol gas langsrazen?? tuurlijk is veiligheid hier een belangrijke reden geweest. Ben je wel eens bij een F1 wedstrijd geweest en weet je om wat voor geluidsniveau's het gaat?
Ik heb wel es bij races in de pitstraat rondgelopen. Dat is denk ik nog wel een stapje verder dan 'bij een wedstrijd zijn geweest' :). Niet bij Formule 1, maar wel bij bijvoorbeeld EuroBoss, dat is qua geluidsniveau nog lekker V10. En ik ben het behoorlijk met Keijmel eens. Puur gewenning.

Dat het is uitgesteld vind ik niet zo erg, maar er moet niet worden overdreven over wat er in een pitstraat gebeurt, want dat valt echt wel reuze mee. Zoals alles geldt: een klein moment van onoplettendheid is erg, zoals met die cameraman afgelopen jaar. Dat zal met de elektrische motoren gelden, dat geldt nu en dat gold ook in de jaren '50.
wees gerust, de mensen die hierover beslissen hebben ook wel eens in een pitstraat rondgelopen. Maar weten jullie gerust alles beter. Bij veiligheid heb je nog al kleine marges, maar dat wordt nogal eens vergeten.

Sabai

Ik heb eens bij de Marlboro Masters in de pits gestaan en bijA1 gp maar ik hoorde alleen de sirene als ze de pits inkwamen en voor de rest alleen de auto's op het circuit. Het was een kwestie van verdomt goed opletten.Werd zelfs een keer bijna aangereden door een ford gt die ik even over hoofd had gezien toen ik naar de pitmuur liep.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 24 december 2013 - 18:36:29
wees gerust, de mensen die hierover beslissen hebben ook wel eens in een pitstraat rondgelopen. Maar weten jullie gerust alles beter. Bij veiligheid heb je nog al kleine marges, maar dat wordt nogal eens vergeten.
Dus als je een mening over iets hebt weet je het meteen allemaal beter?
Wie vergeten dat je bij veiligheid kleine marges hebt?

Perton

#221
Tsja als we niet onze mening mogen verkondigen omdat de mensen in de Formule 1 het allemaal beter weten dan wij heb ik wel een suggestie voor de beheerders van GPPits.net: stop met dit forum!

Zonder gekheid: vanuit mijn eigen ervaring in de pitstraat vind ik het raar om het op veiligheid uit te stellen. Die beslissing is namelijk eind 2012 genomen. Men had dus nog heel 2013 om, weet ik veel, workshops te organiseren om eraan te wennen. Kijk, als de beslissing ergens in 2013 was genomen, had ik nog kunnen begrijpen dat er geen tijd was om eraan te wennen, maar dit vind ik gewoon erg raar.

0634

Even los van de veiligheid: maakt dat kleine stukje pitstraat nou echt zo heel veel uit voor het groener worden van de F1?

Perton

Nee. Maar soms gaat het ook om het signaal dat je afgeeft. Tenslotte is de Tour de France ook niet echt groen als je nagaat hoeveel de vrachtwagens, volgwagens, televisieauto's, televisiemotoren, helikopters en toeschouwers met hun caravans uitstoten. Maar het evenement zelf geeft wel het signaal af dat fietsen goed voor je is (doping even daargelaten).

En ik ga er vanuit (maar dat is slechts een aanname van mijn kant) dat een 'elektrische pitstraat' slechts een eerste stap is naar iets groens. Tenminste, ik mag hopen dat dat de gedachte is, anders vind ik ze bij de FIA niet bijster intelligent. Mocht dit echter niet zo zijn, ben ik het volledig met je eens dat het niet echt uitmaakt.

Tuesday

Citaat van: Perton op 24 december 2013 - 22:48:10
Tsja als we niet onze mening mogen verkondigen omdat de mensen in de Formule 1 het allemaal beter weten dan wij heb ik wel een suggestie voor de beheerders van GPPits.net: stop met dit forum!
van mij mag je hoor, maar dat jij ooit een keer in een pitstraat rond hebt gelopen is voor de discussie totaal niet relevant, aangezien deze beslissing (en protesten voorafgaand) genomen zijn door mensen die daar al jarenlang rondlopen. Bovendien is het sowieso bij elektrische auto's al één van de grootste problemen.

Citaat van: Perton op 24 december 2013 - 22:48:10
Zonder gekheid: vanuit mijn eigen ervaring in de pitstraat vind ik het raar om het op veiligheid uit te stellen. Die beslissing is namelijk eind 2012 genomen. Men had dus nog heel 2013 om, weet ik veel, workshops te organiseren om eraan te wennen. Kijk, als de beslissing ergens in 2013 was genomen, had ik nog kunnen begrijpen dat er geen tijd was om eraan te wennen, maar dit vind ik gewoon erg raar.
tja, het is wel een erg rigoreuze verandering terwijl het eigenlijk weinig toevoegd. Dan kunnen veiligheid en kosten juist de doorslag geven. Als ze de wereld ermee konden redden zouden ze er vast niet moeilijk over doen.