Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Jehoentelaar

Waar zie je dat precies aan af?

Jozef

Citaat van: Matthijs op 23 december 2013 - 08:48:03
Citaat van: Jozef op 23 december 2013 - 01:30:51
Bwa, juist niet meer, omdat iedereen nu op elk recht stuk zijn ERS zal gebruiken. Met je KERS van 6.7 seconden per ronde kun je nog enigszins spreken van push to pass, maar met 30 seconden per ronde hoef je niet eens meer te doseren.

Ik vraag me af of ze ERS niet gewoon op bepaalde plekken gaan inprogrammeren. Als je toch royaal in de ERS zit kun je 70% programmeren en 30% aan de coureur geven om mee te variëren. Lijkt me prettiger dan 30 seconden per ronde op een knop te drukken. Echter, in feite verandert er dan bijna niets aan de huidige situatie.

Ja, ik heb me ook al afgevraagd hoe dat eruit zal zien. Ik ben dan maar even in de regels gedoken en ik heb idd de indruk dat het geprogrammeerd zal worden.

In de regels van 2013 stond nog dit over KERS: "5.2.4. [...] Release of power from any such system must remain under the complete control of the driver at all times the car is on the track."

In de regels van 2014 heb ik zo niets teruggevonden. Wat er echter wél staat is dit: "5.5.1 The only means by which the driver may control acceleration torque to the driven wheels is via a single chassis mounted foot (accelerator) pedal."

Deze regel bestond in 2013 ook, maar toen stond er in het onderstreepte gedeelte "engine torque", dus expliciet het koppel van de motor zonder KERS. In 2014 gaat het over het totale koppel dat naar de wielen gaat, dus inclusief ERS.

Dus een knopje à la KERS wordt zelfs verboden, lijkt me.

Sabai

Ik vind wel dat de Mercedes motor echt degelijkheid uitstraalt.  Of dat zo is ,daar komen we binnenkort achter.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 23 december 2013 - 16:26:46
Waar zie je dat precies aan af?
had ik er dan toch een knipoog achter moeten zetten?

Wings

Citaat van: Matthijs op 23 december 2013 - 14:59:42
Citaat van: Wings op 23 december 2013 - 13:08:33
Vettel verkast naar Ferrari en schuift langzaam door naar de top.
Gelukkig zeg, ik vond het eeuwig zonde dat hij al die jaren zijn talent heeft verkwist bij achterhoedeteams ;)

;D

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 23 december 2013 - 19:47:44
Citaat van: Jehoentelaar op 23 december 2013 - 16:26:46
Waar zie je dat precies aan af?
had ik er dan toch een knipoog achter moeten zetten?
Sarcasm on the internet....

3phasE

Ik zou het eigenlijk ook niet precies weten.
Kan me voorstellen dat het gebuikt gaat worden bij het accelereren vanuit een bocht, dat het bijvoorbeeld inschakelt bij het opschakelen vanaf een bepaalde versnelling (b.v. bij twee vanuit langzame bocht).
Technici kunnen dan dus van tevoren via de programmering bepalen op welke momenten ERS inschakelt.

Ik geloof trouwens dat het ook de bedoeling is dat de bolides volledig elektrisch door de pitlane gaan rijden...
The future is electric!

Perton

Dat gaat in 2014 nog niet gebeuren. Was wel het plan inderdaad, maar de fabrikanten vonden dat geloof ik te duur. Is dus uitgesteld. Ik weet niet of het naar 2015 of voor onbepaalde tijd is.

Jozef

"Te duur" lijkt me niet aangezien alle systemen al aanwezig zijn (voldoende batterijcapaciteit en voldoende vermogen van de elektromotor). Wat wel meespeelt is een veiligheidsaspect aangezien de auto's dan met 100 km/h door de pitlane razen zonder geluid te maken. Misschien ook angst voor slechte betrouwbaarheid van de ERS.

3phasE

ERS is inderdaad krachtig genoeg, dus technisch is het heel goed mogelijk.
Met geld zal het daarom inderdaad ook niets te maken hebben.
En het lijkt me ook met veiligheid niet veel te maken te hebben.
Dat de elektromotoren bijna geen geluid maken als de auto's met 80 km/u door de pitlane rijden is natuurlijk wel op te lossen d.m.v. desnoods een geluidssignaal of zoiets.

Dan denk ik eerder dat het de wens van de teams is om alle ERS-capaciteit op het circuit te mogen gebruiken, en dus niets hoeven te 'sparen' voor een bezoek aan de pitlane....
The future is electric!

Buxoq

Wat interessant is dat de coureurs met het ERS 4MJ in een rondje mogen gebruiken en er maar 2MJ per rondje aan energie kunnen opslaan. Verder hebben de nieuwe Turbo's een systeem wat er voor zou moeten zorgen dat er geen trubo lagg is.

Sabai

#206
Ik dacht dat ers ook daarvoor word gebruikt om de turbo lag op te vangen. En wat ik al aangaf in het motor en ers topic dat het rendement om de accu op te laden een belangrijke rol kan gaan betekenen.En daarmee ook de betrouwbaarheid van het systeem wat veel warmte zal genereren.

Buxoq

Citaat van: Sabai op 24 december 2013 - 14:17:53
Ik dacht dat ers ook daarvoor word gebruikt om de turbo lag op te vangen. En wat ik al aangaf in het motor en ers topic dat het rendement om de accu op te laden een belangrijke rol kan gaan betekenen.En daarmee ook de betrouwbaarheid van het systeem wat veel warmte zal genereren.
De MGU-K kun je zien als de KERS van nu en de MGU-H word gebruikt om de turbo lagg te verminderen. Dat is tenminste wat ik op verschillende sites heb gelezen.

Perton

Citaat van: Jozef op 24 december 2013 - 13:04:25
"Te duur" lijkt me niet aangezien alle systemen al aanwezig zijn (voldoende batterijcapaciteit en voldoende vermogen van de elektromotor). Wat wel meespeelt is een veiligheidsaspect aangezien de auto's dan met 100 km/h door de pitlane razen zonder geluid te maken. Misschien ook angst voor slechte betrouwbaarheid van de ERS.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/104090 Combinatie van beiden.

3phasE

Okay, dat het geld kost, en dat dat dan één reden is om het voorlopig nog niet te doen, dat geloof ik dan nog wel.
Maar dat de veiligheid in het geding zou zijn vind ik echt flauwekul.
In het Formule E kampioenschap zullen straks in September ook alle raceauto's 'geluidsloos' door de pitlane rijden, is ook gewoon een kwestie van wennen lijkt me.
Bovendien zijn er allerlei manieren te verzinnen om dit 'probleem' op te lossen (b.v door geluidsignalen of i.d)....
The future is electric!