Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Sabai

 :-[ kreeg dat plaatje bij Google kon verder niks vinden .

Perton

Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 22:06:05

Met die laatste twee zinnen haal je je hele betoog ervoor onderuit. En die laatste twee zinnen, geven zo'n beetje mijn mening weer. Een grote korrel zout.
Nee, zo bedoelde ik em niet. Ik bedoelde meer van: in de huidige V8-generatie wordt de Renault ook als 'zwakste' gezien, maar dat ding pakt wel alle titels. Wat ik bedoel is: allemaal leuk en aardig dat Mercedes qua pk's waarschijnlijk wel sterk zal zijn, maar dat zegt me nog niet zoveel.

Als in: ik geloof dat er wel een kern van waarheid zit in wat er geschreven wordt, maar hoe het daadwerkelijk uit zal pakken, dat zie ik wel.

Sabai

Ik denk dat we ERS ook niet moeten vergeten. Dat zou ook de doorslag kunnen geven .Degene die het meeste rendement weet te behalen heeft ook een groot voordeel lijkt mij.

robbert

Citaat van: Matthijs op 22 december 2013 - 21:53:56
Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 20:54:27
Ik ook niet. Verbaas me erover dat mensen denken of vrezen dat sommige krachtbronnen sterker zijn dan anderen. Hoe kunnen we dat nou weten?
Robbert weet nu eenmaal vaak dingen heel zeker ;)

dat heb je heel goed gezien, manneke :D ;)

Wings


Jozef

Citaat van: Sabai op 22 december 2013 - 22:32:24Ik denk dat we ERS ook niet moeten vergeten. Dat zou ook de doorslag kunnen geven .Degene die het meeste rendement weet te behalen heeft ook een groot voordeel lijkt mij.

Daar ben ik niet zeker van, aangezien de energie die per ronde met ERS mag worden gebruikt nog altijd gelimiteerd is door de regels. En ik heb nog geen geruchten gehoord dat een fabrikant die limiet zal halen. Betrouwbaarheid van ERS wordt wel belangrijk, maar dat is hetzelfde als betrouwbaarheid van de motor zelf: daar weten we nog niks over.

Ik vind het wel opmerkelijk dat volgens de topicstarter nu gezegd wordt dat de Ferrari de lichtste is, dat is toch nieuw voor mij. Afgelopen zomer was het bij Ferrari volgens de geruchten nog paniek omdat ze 100kg zwaarder zouden zijn dan de Mercedes...

Ik wil daarmee geen kritiek geven op iemand hier, maar het geeft imo wel een beetje aan dat al die berichten op lucht gebaseerd zijn.

Jozef

Bwa, juist niet meer, omdat iedereen nu op elk recht stuk zijn ERS zal gebruiken. Met je KERS van 6.7 seconden per ronde kun je nog enigszins spreken van push to pass, maar met 30 seconden per ronde hoef je niet eens meer te doseren.

Matthijs

Citaat van: robbert op 22 december 2013 - 23:20:47
Citaat van: Matthijs op 22 december 2013 - 21:53:56
Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 20:54:27
Ik ook niet. Verbaas me erover dat mensen denken of vrezen dat sommige krachtbronnen sterker zijn dan anderen. Hoe kunnen we dat nou weten?
Robbert weet nu eenmaal vaak dingen heel zeker ;)

dat heb je heel goed gezien, manneke :D ;)
:)

Ontopic: ik vind de nieuwe motoren er prachtig uitzien.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 23 december 2013 - 01:30:51
Bwa, juist niet meer, omdat iedereen nu op elk recht stuk zijn ERS zal gebruiken. Met je KERS van 6.7 seconden per ronde kun je nog enigszins spreken van push to pass, maar met 30 seconden per ronde hoef je niet eens meer te doseren.
Ik vraag me af of ze ERS niet gewoon op bepaalde plekken gaan inprogrammeren. Als je toch royaal in de ERS zit kun je 70% programmeren en 30% aan de coureur geven om mee te variëren. Lijkt me prettiger dan 30 seconden per ronde op een knop te drukken. Echter, in feite verandert er dan bijna niets aan de huidige situatie.

Wings

Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 20:54:27
Ik ook niet. Verbaas me erover dat mensen denken of vrezen dat sommige krachtbronnen sterker zijn dan anderen. Hoe kunnen we dat nou weten?

Door te lezen wat geschreven wordt. En natuurlijk is dat speculatief. Maar dat is het al járen. ;)

3phasE

#190
Tja, de echte patrolhead zal het waarschijnlijk niet willen horen maar de moderne formule 1 auto is nu eenmaal een hybride...

Dit is zo'n beetje wat ik denk dat er verder nog te gebeuren staat de komende acht jaar (wat techniek betreft):

Het hybride-systeem zal alleen maar krachtiger worden terwijl de verbrandingsmotor verder krimpt.
Eerst zal het toerental van de verbrandingsmotor verder worden teruggeschroefd (denk aan 10000 rpm), en later zal de cilinderinhoud verder worden verkleind (denk aan zo'n 1300 cc tot uiteindelijk zelfs 1000 cc), de V6 zal dan plaatsmaken voor een viercilinder.
Uiteraard zal ook de hoeveelheid benzine die gebruikt mag worden tijdens een race steeds kleiner worden (tot uiteindelijk zo'n 50 kg).
ERS zal nog complexer en nog krachtiger worden (dus meer slimme manieren om energie terug te winnen) om het lagere vermogen/koppel van de verbrandingsmotor te compenseren.

En nogmaals, ik zeg niet dat wat ik denk per sé waar is, het is maar net een beetje voortborduren op de weg die reeds is ingeslagen...  ;)


P.S. Als je al van een soort 'push-to-pass' system zou willen spreken denk ik eerder aan DRS, Wings.  :)




The future is electric!

Matthijs

Citaat van: Wings op 23 december 2013 - 09:00:58
Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 20:54:27
Ik ook niet. Verbaas me erover dat mensen denken of vrezen dat sommige krachtbronnen sterker zijn dan anderen. Hoe kunnen we dat nou weten?

Door te lezen wat geschreven wordt. En natuurlijk is dat speculatief. Maar dat is het al járen. ;)
Volgens mij werd er geschreven dat de Mercedes-motor veel krachtiger was omdat ze hebben gelobbyd voor bredere achterbanden, niet dat iemand van Mercedes heeft bevestigd dat de motoren inderdaad zoveel sterker zijn.

Wings

#192
Vandaar dat ik zeg dat het speculatief is. Teams laten vaker tijdens Grand Prix weekenden tot aan Q3 niet het achterste van hun tong zien laat staan nu al. Wel een goed topic en ben ook benieuwd hoe zich dit ontwikkeld in de loop der tijd. Tot en met Australië zal het zeker een shot in the dark zijn voor ons allen. En zelfs al weten we wie het snelst is dan weten we nog niks over de betrouwbaarheid van de motoren. Mercedes en Ferrari hebben toch een verleden met onbetrouwbaarheid terwijl Renault juist bekend staat als de betrouwbaarste en beste [dus niet het snelste]. Overigens ga ik stemmen op Renault. Renault en Mercedes hebben de meeste recente ervaring met de turbotechnologie dus Mercedes zet ik op 2, als snelste maar niet de betrouwbaarste en Ferrari gaat de plank gigantisch misslaan.

[edit]

Na komend seizoen vertrekt Alonso naar McLaren en gaat hij samen met Honda domineren. Red Bull trekt de stekker eruit en Vettel verkast naar Ferrari en schuift langzaam door naar de top. Twintig jaren nadat Schumacher startte met zijn reeks aan kampioenschappen gaat Vettel het dun overdoen. Zo, nu hoeven jullie de komende 10 jaar geen TV meer aan te zetten. ;D

Matthijs

Citaat van: Wings op 23 december 2013 - 13:08:33
Vettel verkast naar Ferrari en schuift langzaam door naar de top.
Gelukkig zeg, ik vond het eeuwig zonde dat hij al die jaren zijn talent heeft verkwist bij achterhoedeteams ;)

Tuesday

afgaande op de plaatjes denk ik dat Mercedes er het beste voor staat