Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Figge

Citaat van: Matthijs op 11 november 2014 - 11:29:27
Citaat van: Figge op 11 november 2014 - 10:28:55
Ik zie het probleem niet. Waarom moet het een het ander uitsluiten?
Waarom kunnen ze niet samen naast elkaar bestaan? Volgens mij moet dat best kunnen. Heb er in andere topics al eens column omvang posts over opgezet. Maar ik zie het probleem echt niet hoor. V8 en V6 turbo in een startveld? Helemaal prima :D
Een jaar geleden was ik het met je eens geweest. Voor Marussia en Caterham was het een uitkomst geweest als zij met een (geknepen) V8 hadden mogen rijden, net als Toro Rosso dat in hun eerste jaar met een V10 mochten doen. Maar waarom zou je nu weer terug gaan naar een V8? De technologie is alweer verouderd, de kosten voor de turbo zijn al gemaakt.

Wat maakt het uit dat de kosten al gemaakt zijn. Die fabrikanten wilden die motoren zelf gewoon graag maken. Wat mij betreft prima, reglement opengooien voor verschillende configs en kunnen die deelnemers aan de sport naar harte lust hun gang gaan. Maar doordat zij nu zo'n stempel drukken op de regels, verplichten ze de achterhoede om topteampje te spelen qua kostenstructuur. Zij kunnen het niet betalen. Dus zij zouden gewoon met andere minder dure configs moeten kunnen rijden. En geknepen V8 of 10 of 12? Why? Laat maar zien dat de V6 turbo daadwerkelijk sneller óf zuiniger is. Daar draait  het toch om?

Franky R.

@Figge,


Ik snap je heel goed...maar de pijn zit h'm  dan in het feit dat een fabrikant wel een V8 kan leveren, maar tegelijkertijd niet kan worden verplicht om dat ding verder te ontwikkelen. Zeker niet als die fabrikant ook nog een V6-turbo levert waar men nog aan mag werken.


Een euro kun je maar een kaar uitgeven...

Perton

Nee maar daar zal wel een oplossing voor te vinden zijn. Tenslotte had je vroeger ook de Mechachrome-motoren. En Mugen kan vast wel geïnteresseerd worden om de Honda te ontwikkelen voor eventuele klantenteams. Ik denk dat als je het goed aanpakt, dit geen al te groot probleem hoeft te zijn.

En het lijkt mij ook de bedoeling dat V8-teams in zo'n situatie kunnen overleven en mee kunnen komen, niet dat ze per se om de titel moeten strijden, dus als een Sauber met een V8 een keer zevende wordt, is dat prima. Als ze meer willen, dan moeten ze maar het geld fixen om de V6 wel te kunnen betalen.

Franky R.

Citaat van: Perton op 19 november 2014 - 16:14:21
Nee maar daar zal wel een oplossing voor te vinden zijn. Tenslotte had je vroeger ook de Mechachrome-motoren. En Mugen kan vast wel geïnteresseerd worden om de Honda te ontwikkelen voor eventuele klantenteams. Ik denk dat als je het goed aanpakt, dit geen al te groot probleem hoeft te zijn.

En het lijkt mij ook de bedoeling dat V8-teams in zo'n situatie kunnen overleven en mee kunnen komen, niet dat ze per se om de titel moeten strijden, dus als een Sauber met een V8 een keer zevende wordt, is dat prima. Als ze meer willen, dan moeten ze maar het geld fixen om de V6 wel te kunnen betalen.


100% gelijk...maar teams zijn teams...ze willen altijd het beste van het beste. Zelfs als ze daarvoor schulden moeten aangaan. Daarom verlieten Caterham en Marussia/Manor Cosworth als leverancier. ;)


Dus IMHO ... zo'n ontsnappingsclausule als de V8 werkt maar even. Verder zijn er te weinig teams voor een bedrijf als Mugen of Mechachrome om ook winst te maken, wat in beginsel hun motief is om in te stappen toch?


Cosworth bediende ooit het halve veld als dat niet meer was. Daardoor kon dat bedrijf het jarenlang volhouden.


Met een of twee teams kom je niet uit de kosten, laat staan dat er geld is voor ontwikkeling. 

Jozef

Maar die tijden dat Cosworth het halve veld van een motor voorzag, zijn al heel lang geleden. De V8 mocht niet meer doorontwikkeld worden dus de laatste jaren was het leveren van een motor bijna louter een kwestie van fabricage. Ik heb er nooit in geloofd dat Cosworth serieus werk heeft gedaan aan de ontwikkeling van een V6 turbo, want met de Peppi en Kokki der F1-teams als enige klanten, zou daar nooit een financieel rendabele activiteit van gemaakt kunnen worden.

Figge

Citaat van: Franky R. op 19 november 2014 - 15:55:29
@Figge,


Ik snap je heel goed...maar de pijn zit h'm  dan in het feit dat een fabrikant wel een V8 kan leveren, maar tegelijkertijd niet kan worden verplicht om dat ding verder te ontwikkelen. Zeker niet als die fabrikant ook nog een V6-turbo levert waar men nog aan mag werken.


Een euro kun je maar een kaar uitgeven...

Binnen deze regels mag je eigenlijk ook niet werken aan je motor. Maar de R&D draait wel door om het meest efficiënte te doen met je huidige concept. Dus de kosten maak je met de V6 turbo ook. Je mag immer maar een beperkt % onderdelen aanpassen. Als het gaat om het maken van kosten is een enginefreeze gewoon onzin.

Verder denk ik dat je te veel in de belemmeringen denkt die regelgevers hebben bedacht. Deze kun je namelijk ook weer opheffen. En dan kan alles weer. Van mij mogen fabrikanten gewoon ontwikkel werk aan de V8 doen. Misschien blijkt die zelfs wel efficiënter qua brandstof verbruik. Je weet het niet.

lieven

een engine freeze voor kostenbesparing kan, maar dna moet het een 100% engine freeze zijn.
Dit is niet wenselijk omdat mercedes dan een groot voordeel heeft.

Figge

Daarnaast vind ik het niet wenselijk omdat het de gehele geest van technologische vooruitgang tegenhoudt.
We hebben nu een enginefreeze op de duurste motoren ooit gebruikt in F1. Met dat ik het tik, realiseer ik mij weer eens hoe idioot het is.

Jehoentelaar

We willen gewoon te veel. Het moet én technologisch hoogstaand, én we moeten alle hoeken van de wereld langs, én het racen moet supermegaclose zijn, én we moeten langdurige dominantie uit de weg gaan.

Dat gaat niet allemaal samen. Wil je superspannende close races, dan moet je het dichttimmeren en alles nagenoeg precies gelijktrekken. Wil je technologische hoogstandjes en vooruitgang, moet je de boel openbreken om die ruimte te geven, maar dan is de consequentie dat de kans op dominantie en een uiteen getrokken veld toeneemt.

Figge

#1209
Citaat van: Jehoentelaar op 20 november 2014 - 13:48:27
We willen gewoon te veel. Het moet én technologisch hoogstaand, én we moeten alle hoeken van de wereld langs, én het racen moet supermegaclose zijn, én we moeten langdurige dominantie uit de weg gaan.

Dat gaat niet allemaal samen. Wil je superspannende close races, dan moet je het dichttimmeren en alles nagenoeg precies gelijktrekken. Wil je technologische hoogstandjes en vooruitgang, moet je de boel openbreken om die ruimte te geven, maar dan is de consequentie dat de kans op dominantie en een uiteen getrokken veld toeneemt.

Alles is nu dichtgetimmerd met dominantie.

Om die reden stelde ik al vaker dat je de angel uit de peperdure R&D moet halen. Het moet niet verboden zijn, maar onnodig om de teams competitief te kunnen runnen.

Perton

Van Autosport:

Ahead of next week's meetings of the Strategy Group and F1 Commission, rivals Red Bull and Ferrari have dropped a major hint that they may push for new rules for 2016 if they are restricted on what they can change next year.

Red Bull boss Christian Horner even suggested that F1 should switch to twin turbos and standard energy recovery systems for the current V6 engines.


Vooral alles nog veel duurder maken, jongens.

Tuesday

Citaat van: Perton op 22 november 2014 - 00:38:38
Van Autosport:

Ahead of next week's meetings of the Strategy Group and F1 Commission, rivals Red Bull and Ferrari have dropped a major hint that they may push for new rules for 2016 if they are restricted on what they can change next year.

Red Bull boss Christian Horner even suggested that F1 should switch to twin turbos and standard energy recovery systems for the current V6 engines.


Vooral alles nog veel duurder maken, jongens.
tja, alsof dat laatste een issue is voor de grote teams/fabrikanten. Zo lang Mercedes blijft dwarsliggen kun je dit soort dingen verwachten.

Sabai

Citaat van: Perton op 22 november 2014 - 00:38:38
Van Autosport:

Ahead of next week's meetings of the Strategy Group and F1 Commission, rivals Red Bull and Ferrari have dropped a major hint that they may push for new rules for 2016 if they are restricted on what they can change next year.

Red Bull boss Christian Horner even suggested that F1 should switch to twin turbos and standard energy recovery systems for the current V6 engines.


Vooral alles nog veel duurder maken, jongens.

Horner heeft imo wel een punt. Als je het ERS standaardiseert bespaar je kosten. Een twin turbo heeft ook zijn voordelen.

0634

Citaat van: Perton op 22 november 2014 - 00:38:38
Van Autosport:

Ahead of next week's meetings of the Strategy Group and F1 Commission, rivals Red Bull and Ferrari have dropped a major hint that they may push for new rules for 2016 if they are restricted on what they can change next year.

Red Bull boss Christian Horner even suggested that F1 should switch to twin turbos and standard energy recovery systems for the current V6 engines.


Vooral alles nog veel duurder maken, jongens.

Veel goedkoper. Volgens Marko is zo'n motor zonder hybride hooguit 8 mln voor klanten, en KERS van één producent bespaart ook. Bovendien: meer PKs, en meer herrie.

Kootje

Het zijn ook net kinderen hè? Eerst akkoord gaan met de huidige regelgeving, maar als dan blijkt dat het voor hen niet zo goed uitpakt als verwacht, gaan lopen huilen en piepen dat het allemaal anders moet.