Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Maikel0230

Citaat van: F1fan2987 op 03 september 2014 - 19:43:45
Ik weet of het hier tersprake kwam of niet, maar ik weet eindelijk waarom het zo moeilijk is om het motor geluid dit jaar mooier of harder te laten klinken.

Door die 100/l per uur regel kunnen ze de motoren ook niet met een toerental hoger dan 12.000? rpm laten draaien.
Volgend jaar die regel dus schrappen en hogere toerentallen tollereren.

Dat gaat niet gebeuren, ik zou het graag ook zo zien maar dit past zogezegd in het groene en efficiënte kader. Normaal gezien kunnen deze dingen volgens 15.000 RPM halen maar zoals je zelf al aanhaalt in 12.000 RPM al moeilijk door bepaalde regels.
Maar zelfs al zouden ze overstag gaan en zien we 15.000 RPM, verwacht maar geen V10 of V12 geluidje.

De FIA heeft al nieuwe contracten afgesloten met de producenten voor volgend jaar. Dan kunnen de teams geloof ik kiezen tussen de sensor van dit jaar of die van volgend jaar.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Arthur

Citaat van: Franky R. op 03 september 2014 - 11:25:24
Citaat van: Matthijs op 03 september 2014 - 07:49:18
Ik ben het niet met je eens Perton. Dit is topsport. Als jouw concurrent wel miljoenen extra spendeert en daardoor elke race wint, dan moet je wel meedoen met de ratrace. Ook als je helemaal niet zoveel geld uit wilt geven. Daarom moet er een onafhankelijk orgaan zijn die de kosten bewaakt. En daarom kun je best klagen om de hoge kosten en tegelijkertijd zelf ook miljoenen uitgeven.


Of men moet dan naar één motorenleverancier...Zie je dat gebeuren? :o
En er zullen altijd teams of fabrikanten blijven klagen...Zelfs als ik als FIA-president van de sport weer een topklasse zou maken... :P
;) ;) ;)

Een motorenleverancier.... Dat zou de doodsteek voor F1 zijn. Voor mij in ieder geval wel. Ik moet er niet aan denken!!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Net nog Enzo Ferrari zien zeggen: Aerodynamica? Dat is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen.'

Wat zal hij dan wel niet zeggen als alle teams met dezelfde motor zouden gaan rijden? ;)

Perton

Dat blijkbaar is gebleken dat zijn team ook geen motoren meer kan bouwen ;)

Arthur

Motoren bouwen wel. Maar die verdomde moderne electronica die er omheen zit...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Nou ja, met alle respect voor Enzo, die uitspraak laat natuurlijk wel doorschemeren dat zijn visie zich voornamelijk beperkte tot motorvermogen. Het in die tijd nog tamelijk nieuwe fenomeen van de aerodynamica vond hij maar niks.

Feitelijk zie je dat nog steeds wel een beetje bij Ferrari, zij het in mindere mate. Ze zijn, ook sinds de dood van Enzo, niet echt de grootste vernieuwers geweest. Buiten de semiversnellingsbak, verzinnen ze niet zo heel vaak wat nieuws. Ze zijn altijd wel wat conservatief in hun ontwerpen.

Overigens is dat niet kritisch bedoeld, want er niks mis met conservatisme in deze zin, maar het is wel een kenmerk.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 03 september 2014 - 23:06:55
Nou ja, met alle respect voor Enzo, die uitspraak laat natuurlijk wel doorschemeren dat zijn visie zich voornamelijk beperkte tot motorvermogen. Het in die tijd nog tamelijk nieuwe fenomeen van de aerodynamica vond hij maar niks.

Feitelijk zie je dat nog steeds wel een beetje bij Ferrari, zij het in mindere mate. Ze zijn, ook sinds de dood van Enzo, niet echt de grootste vernieuwers geweest. Buiten de semiversnellingsbak, verzinnen ze niet zo heel vaak wat nieuws. Ze zijn altijd wel wat conservatief in hun ontwerpen.

Overigens is dat niet kritisch bedoeld, want er niks mis met conservatisme in deze zin, maar het is wel een kenmerk.

Wordt dat bevestigd door het feit dat in de tijd dat Brawn, Byrne, Todt en Schumacher daar zaten het iets anders ging en nu.....? Of raaskalk ik nu maar wat ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Tot 2008 was Ferrari het sterkst van alle teams als het op aerodynamica aankwam. Dat ze niet zo baanbrekend zijn geweest, klopt maar in zoverre dat de innovaties niet uit het oog sprongen voor de leek. Op vlak van aero hebben ze wel wat vernieuwend werk gedaan onder andere door het gedrag van vortices als eerste goed te begrijpen en beïnvloeden (waar Newey nu een meester in is). Sinds de nieuwe regels in 2009 lopen ze wel wat achter de feiten aan (al hadden ze in 2010 natuurlijk ook de titel kunnen pakken en zelfs in 2012 al hadden ze daar al veel meeval).

Figge

Citaat van: F1fan2987 op 03 september 2014 - 19:43:45
Ik weet of het hier tersprake kwam of niet, maar ik weet eindelijk waarom het zo moeilijk is om het motor geluid dit jaar mooier of harder te laten klinken.

Door die 100/l per uur regel kunnen ze de motoren ook niet met een toerental hoger dan 12.000? rpm laten draaien.
Volgend jaar die regel dus schrappen en hogere toerentallen tollereren.

Nou, ik was op Spa. Beetje foto's van raceauto's is nu eenmaal altijd erg leuk. Maar, met deze configs, in 12K rpm's of 15K, gaat F1 nooit meer een hard geluid produceren. Ik stond in de wind helemaal bovenaan op het circuit. Daar hoor je ze met wind tegen überhaupt niet meer. Pas als ze vlak bij je zijn. Net de audi R18's uit het WEC. Ik vermoed zelfs dat de tv uitzending het geluid extra hard uitzenden om het überhaupt nog ergens naar te laten klinken. Het was een bijzondere ervaring iig. Oja, vergeet helemaal te melden dat ik mij er eigenlijk niet eens aan geërgerd heb.

Figge

Citaat van: Jozef op 04 september 2014 - 13:12:01
Tot 2008 was Ferrari het sterkst van alle teams als het op aerodynamica aankwam. Dat ze niet zo baanbrekend zijn geweest, klopt maar in zoverre dat de innovaties niet uit het oog sprongen voor de leek. Op vlak van aero hebben ze wel wat vernieuwend werk gedaan onder andere door het gedrag van vortices als eerste goed te begrijpen en beïnvloeden (waar Newey nu een meester in is). Sinds de nieuwe regels in 2009 lopen ze wel wat achter de feiten aan (al hadden ze in 2010 natuurlijk ook de titel kunnen pakken en zelfs in 2012 al hadden ze daar al veel meeval).

Ferrari was juist superieur omdat ze vele malen meer middelen tot hun beschikking hadden dan de directe concurrentie. Op hun eigen baan hebben ze naast alle windtunneltests zoveel meer km's gemaakt dan de concurrentie, dat het naar mijn gevoel bijna oneerlijke concurrentie was. Dit heeft niets te maken met innovatie, maar met eindeloos finetunen. Als je dat doet met namen als Brawn en Schumacher doet dan weet je dat uiteindelijk een hele lange dominante periode komt. Maar dat heeft niets te maken met dat ze bij Ferrari nou zo veel beter waren dan anderen. Wat dat betreft ben ik meer voor de huidige regels waarbij iedereen evenveel mogelijkheden heeft om te testen. Wat overigens los staat van het feit dat ik vind dat er te weinig wordt getest in F1, maar dat terzijde.

FolkertE

Ik kwam ergens op Facebook een filmpje tegen van de nieuwe Honda motor en als die motor zo zou klinken, zou dat wel erg gave motor zijn. Beter dan de huidige motoren.


3phasE

Is er nu eigenlijk al een besluit genomen rondom de "engine freeze"?
Voor Renault en Ferrari (en de neutrale kijker) wel te hopen dat ze mogen doorontwikkelen....
The future is electric!

Jozef

Wat is er met de engine freeze dan? Die regels liggen toch al heel lang vast? Komende winter mogen ze ca. 50% van de motor veranderen.

3phasE

Ja? Echt geen idee...
Was in de veronderstelling dat ie nog steeds van kracht was en dat er dus nauwelijks iets veranderd mag worden
The future is electric!

FolkertE

Citaat van: Keijmel op 18 oktober 2014 - 14:19:02
Ja? Echt geen idee...
Was in de veronderstelling dat ie nog steeds van kracht was en dat er dus nauwelijks iets veranderd mag worden
Er is 1 maand voor de start van het seizoen een deadline. De motoren mogen dan nauwelijks meer veranderd of aangepast worden.( Op enkele kleine betrouwbaarheidsproblemen na.) Je mag volgens mij wel de motor voor volgend jaar ontwikkelen, maar je mag daarvan niks gebruiken voor dit jaar.
Ene kant vind ik die engine freeze helemaal niks, maar om dat nu halverwege het seizoen op te heffen? Maar aan de andere kant word het wel weer spannender. Al heeft die engine freeze helemaal niks te maken met ontwikkelen.

Eigenlijk moeten ze al die beperkingen maar overboord gooien.