Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

robbert

Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317

inderdaad, maar ja, dat is allemaal door al die klagers die nooit tevreden zijn. Voor mij is het geluid ook goed, ze moeten het laten zoals het is. En die klagers, moeten maar hun oren dichtstoppen of het geluid van tv stil zetten. En de fans die naar de races gaan kijken weten toch ook al op voorhand dat ze een ander geluid gaan horen dan ze gewend zijn, dus moeten ze ook niet klagen

Perton

Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:40:00
Citaat van: Perton op 06 april 2014 - 20:34:21
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317
Van mij hoeft het ook niet. Laat Renault en Ferrari gewoon harder werken om Mercedes bij te benen, zodra hun teams competitief zijn, klaagt niemand meer. Eigenlijk ook wat Todt in het laatste deel van het artikel zegt.
het gaat om het geluid hè, niet om de prestatie's. En er wordt niets veranderd zonder unanieme toestemming van de teams
Nee weet ik, maar je hoort de Mercedes-teams niet over het geluid klagen.  Ik denk dat dat wel is wat Todt bedoelde: de teams die nu klagen over geluid, zijn ook de teams waar het wat minder mee gaat.

0634

Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317

Nee, dat heb ik ook wel. Ik wil gewoon het geluid horen van de motor die er in ligt, geen kunstmatig iets. We hebben gekozen voor turbo's en tja, die brommen meer dan dat ze gieren.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 06 april 2014 - 21:06:09
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317

Nee, dat heb ik ook wel. Ik wil gewoon het geluid horen van de motor die er in ligt, geen kunstmatig iets. We hebben gekozen voor turbo's en tja, die brommen meer dan dat ze gieren.

Ik snap alleen niet zo waarom het zo bromt. Ik heb meerdere auto's met een turbo gehad en nu ook maar geeneen maakte zo'n geluid.Normaal klinkt het juist vet zo'n turbo.


Tuesday

Citaat van: Perton op 06 april 2014 - 21:01:39
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:40:00
Citaat van: Perton op 06 april 2014 - 20:34:21
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317
Van mij hoeft het ook niet. Laat Renault en Ferrari gewoon harder werken om Mercedes bij te benen, zodra hun teams competitief zijn, klaagt niemand meer. Eigenlijk ook wat Todt in het laatste deel van het artikel zegt.
het gaat om het geluid hè, niet om de prestatie's. En er wordt niets veranderd zonder unanieme toestemming van de teams
Nee weet ik, maar je hoort de Mercedes-teams niet over het geluid klagen.  Ik denk dat dat wel is wat Todt bedoelde: de teams die nu klagen over geluid, zijn ook de teams waar het wat minder mee gaat.
toch zijn ze t er allemaal over eens dat er iets aan moet gebeuren.

0634

Citaat van: Sabai op 06 april 2014 - 21:10:36
Citaat van: Jeroen op 06 april 2014 - 21:06:09
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317

Nee, dat heb ik ook wel. Ik wil gewoon het geluid horen van de motor die er in ligt, geen kunstmatig iets. We hebben gekozen voor turbo's en tja, die brommen meer dan dat ze gieren.

Ik snap alleen niet zo waarom het zo bromt. Ik heb meerdere auto's met een turbo gehad en nu ook maar geeneen maakte zo'n geluid.Normaal klinkt het juist vet zo'n turbo.

In personenauto's bedoel je? Tja, maar dan vergelijk je waarschijnlijk met gewone motoren en die gieren sowieso al niet. De vroegere F1 turbo's bromden ook meer dan dat ze gierden.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 06 april 2014 - 21:10:36
Citaat van: Jeroen op 06 april 2014 - 21:06:09
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317

Nee, dat heb ik ook wel. Ik wil gewoon het geluid horen van de motor die er in ligt, geen kunstmatig iets. We hebben gekozen voor turbo's en tja, die brommen meer dan dat ze gieren.

Ik snap alleen niet zo waarom het zo bromt. Ik heb meerdere auto's met een turbo gehad en nu ook maar geeneen maakte zo'n geluid.Normaal klinkt het juist vet zo'n turbo.


Dat komt omdat de F1-motoren een [te] laag toerental draaien...rond de 10.000 a 10.500 toeren zitten ze nu. Die dingen zijn begrenst op 15.000 rpm en dan heb je een mooie MotoGP-achtige schreeuw.


Maar vanwege dat 'briljante' fuel flow-meter heeft het geen zin om meer dan 10.500 toeren te draaien. En dan krijg je het brommer geluid...

Kootje

Ik weet niet of dat wel zo is. Dat is wel wat sommige teams beweren, maar bij Mercedes beweren ze gewoon op volle toeren te racen. Ook die geven zo'n monotone brom.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 07 april 2014 - 18:37:30
Ik weet niet of dat wel zo is. Dat is wel wat sommige teams beweren, maar bij Mercedes beweren ze gewoon op volle toeren te racen. Ook die geven zo'n monotone brom.


Dat zou dan wel heel erg en raar zijn. De MotoGP zit ook rond de 15.000 rpm [17.500 max dacht ik] en die hebben een mooi geluid. Ja, de turbo dempt, maar niet op een dergelijke manier...Ik waag het te betwijfelen of Mercedes daadwerkelijk 15.000 rpm draait tijdens een weekeinde.


Meer toeren betekent immers meer verbruik.

Kootje

Rijden ze in de MotoGP ook met turbo's dan? ???

Franky R.

Citaat van: Kootje op 07 april 2014 - 18:52:35
Rijden ze in de MotoGP ook met turbo's dan? ???


Huh?! Wat? Ik zei dus dat de turbo het geluid van de V6 dempt, maar IMHO niet zo dat je helemaal niets meer hoort...Mocht Mercedes echt 15.000 rpm draaien, dan was dat men echt wel opgevallen...


Overigens, ik weet niet of het verbruik per uur onder de 100 blijft, als je meer dan 11.000 toeren draait. Daarom ben ik ook zo tegen de fuel flow-meter...

Kootje

Prima, maar daarin maak je zelf 'n vergelijk met de MotoGP.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 07 april 2014 - 18:36:00
Citaat van: Sabai op 06 april 2014 - 21:10:36
Citaat van: Jeroen op 06 april 2014 - 21:06:09
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 20:29:41
ze gaan wat aan het geluid doen. k weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een motor klinkt zoals klinkt, dat hoeft van mij niet op een kunstmatige manier worden aangepast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113317

Nee, dat heb ik ook wel. Ik wil gewoon het geluid horen van de motor die er in ligt, geen kunstmatig iets. We hebben gekozen voor turbo's en tja, die brommen meer dan dat ze gieren.

Ik snap alleen niet zo waarom het zo bromt. Ik heb meerdere auto's met een turbo gehad en nu ook maar geeneen maakte zo'n geluid.Normaal klinkt het juist vet zo'n turbo.


Dat komt omdat de F1-motoren een [te] laag toerental draaien...rond de 10.000 a 10.500 toeren zitten ze nu. Die dingen zijn begrenst op 15.000 rpm en dan heb je een mooie MotoGP-achtige schreeuw.


Maar vanwege dat 'briljante' fuel flow-meter heeft het geen zin om meer dan 10.500 toeren te draaien. En dan krijg je het brommer geluid...

Je overdrijft, ik heb net onboardbeelden van Hülkenberg in Australië zitten bekijken en tot de 5de/6de versnelling trekt hij telkens door tot boven de 13.000 om dan na het opschakelen terug te vallen tot 11.000. De fuel flow is gelimiteerd vanaf 10.500 maar volgens mij genereert die motor daaronder simpelweg niet genoeg vermogen.

3phasE

#1033
12.000 of 15.000 rpm maakt voor het geluid echt niet veel verschil, en je krijgt bij 15.000 rpm al helemaal geen motoGP-achtig geschreeuw.
Simpeweg omdat we met turbomotoren te maken hebben en die turbo's nu eenmaal op het uitlaatkanaal gemonteerd zitten.
Het geluid is wat het nu is en is wat mij betreft prima.
Zeker het fluiten van de turbo als ze liften.
Kortom: niet zo zeuren.....
The future is electric!

Sabai

Citaat van: Keijmel op 08 april 2014 - 08:33:36
12.000 of 15.000 rpm maakt voor het geluid echt niet veel verschil, en je krijgt bij 15.000 rpm al helemaal geen motoGP-achtig geschreeuw.
Simpeweg omdat we met turbomotoren te maken hebben en die turbo's nu eenmaal op het uitlaatkanaal gemonteerd zitten.
Het geluid is wat het nu is en is wat mij betreft prima.
Zeker het fluiten van de turbo als ze liften.
Kortom: niet zo zeuren.....

Zeuren is wel heel kort door de bocht vind ik. Als ik de filmpjes op YouTube bekijk valt het geluid wel heel erg tegen. Zelfs bij de start kon je de mensen horen praten. Weet niet hoeveel decibel het nu is en wat het was. Maar dit geluid is imho niet F1 waardig.