2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Perton op 05 december 2013 - 18:28:51
En dat is toch precies wat we massaal zeggen hier: het kost ongeveer een jaar á anderhalf (aan raceafstanden) in de auto voor iemand op niveau zit. Grosjean heeft dat daadwerkelijk in races gedaan, veel andere coureurs hebben dat tijdens testsessies gedaan. Simpel gezegd: Grosjean zit na een jaar tot anderhalf jaar races rijden qua wagenkennis op het niveau als wat Vettel, Rosberg en Hamilton hadden nog voor ze ook maar één race hadden gereden.
Ik heb het al eerder gezegd, maar Grosjean heeft ook echt wel de nodige kilometers gemaakt. In 2008 heeft ie meer getest dan jij in een vorige post aangaf, 2009 heeft ie 7 (!) races gereden, 2011 heeft ie 2 testen gedaan + de wintertest ter voorbereiding op 2012. Als je 2012 dus als het begin ziet (wat je volgens mij doet), dan heeft ie toch een behoorlijke aanloop gehad.
Verder, als 1 of 2 mensen iets roepen dan is dat niet massaal hoor. Grosjean heeft een groeicurve die ik bij geen enkele coureur ooit gezien heb, in t begin ff heel goed, daarna een jaar lang voornamelijk bergafwaarts en ineens een enorme opleving. Nou, als je mij probeert wijs te maken dat dat normaal is dan ben ik bang dat dat niet gaat lukken. Maar goed, hij doet volgend jaar gewoon weer mee, dus we gaan het zien, ik zit er wel eens vaker naast hoor, dus misschien nu ook wel. Maar ik ga niet op jouw verzoek mijn mening aanpassen, dat moet Grosjean zelf doen.

Sabai

Ik ben het eens dat Grosjean grote pieken en dalen vertoont. Maar in potentie vind ik het een erg goede coureur. Ik ben dan ook benieuwd of hij zijn niveau kan vasthouden.

Tuesday

Citaat van: Perton op 05 december 2013 - 18:44:28
Vandaar ook dat alles en iedereen dat in de Formule 1 werkzaam is roept dat rookies tegenwoordig te weinig voorbereiding hebben. Waarom denk je dat de rookietest ooit in het leven is geroepen? Waarom heeft Bottas 15-vrijdagtrainingen gereden ipv een jaar GP2?

Ik maak er geen drama van. Dit is een forum. Daar discussieer je, dat lijkt me de hele essentie van jouw en mijn aanwezigheid hier.

Maar niet willen onderkennen dat testkilometers zo ontzettend belangrijk zijn, terwijl iedereen met verstand van de sport (teambazen en coureurs bedoel ik dan, mensen die dus écht verstand hebben, niet een Jan Lul uit Groningen die op een forum zit (ik dus)) het met jou oneens is. Tsja... zoals mijn Vastgoed-docent afgelopen dinsdag meerdere malen tijdens het college zei: "Dan weet ik het ook niet meer."
tja, lullig dan dat al die mensen die er verstand van hebben het zover hebben laten komen. Ik denk dat het allemaal wel wat genuanceerder ligt dan jij denkt. Ik denk dat bij Grosjean het probleem vooral tussen de oren zit/zat en dat het weinig te maken heeft met gebrek aan testkilometers.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 18:52:05
Ik heb het al eerder gezegd, maar Grosjean heeft ook echt wel de nodige kilometers gemaakt. In 2008 heeft ie meer getest dan jij in een vorige post aangaf, 2009 heeft ie 7 (!) races gereden, 2011 heeft ie 2 testen gedaan + de wintertest ter voorbereiding op 2012. Als je 2012 dus als het begin ziet (wat je volgens mij doet), dan heeft ie toch een behoorlijke aanloop gehad.
Eerder riep je volgens mij nog dat eerder gemaakte kilometers niet relevant zijn omdat dat, in het geval van bijvoorbeeld Räikkönen, in een heel ander tijdperk is gebeurd. Waarom zijn de -veel minder- gemaakte kilometers van Grosjean in 2008 dan opeens wel weer relevant? Het is moeilijk om een lijn te herkennen in wat je precies bedoelt.

CitaatVerder, als 1 of 2 mensen iets roepen dan is dat niet massaal hoor. Grosjean heeft een groeicurve die ik bij geen enkele coureur ooit gezien heb, in t begin ff heel goed, daarna een jaar lang voornamelijk bergafwaarts en ineens een enorme opleving. Nou, als je mij probeert wijs te maken dat dat normaal is dan ben ik bang dat dat niet gaat lukken. Maar goed, hij doet volgend jaar gewoon weer mee, dus we gaan het zien, ik zit er wel eens vaker naast hoor, dus misschien nu ook wel. Maar ik ga niet op jouw verzoek mijn mening aanpassen, dat moet Grosjean zelf doen.
Sinds er bijna geen mogelijkheid meer is om gewend te raken aan het materiaal waar je mee racet buiten Grand Prix-weekenden om, zijn dergelijke ups en downs heel normaal. Zoals hier al tig keer is gezegd: de coureurs zijn simpelweg niet zoveel gewend aan het hele omgaan met een F1-bolide als de huidige kopgroep dat was bij hun debuut.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 05 december 2013 - 18:56:28
Ik ben het eens dat Grosjean grote pieken en dalen vertoont. Maar in potentie vind ik het een erg goede coureur. Ik ben dan ook benieuwd of hij zijn niveau kan vasthouden.
precies, hij zal consistenter moeten worden en de pieken moeten nog een stukje omhoog.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:02:52
tja, lullig dan dat al die mensen die er verstand van hebben het zover hebben laten komen. Ik denk dat het allemaal wel wat genuanceerder ligt dan jij denkt. Ik denk dat bij Grosjean het probleem vooral tussen de oren zit/zat en dat het weinig te maken heeft met gebrek aan testkilometers.
Dat er nauwelijks meer wordt getest heeft financiële redenen en staat buiten het hele verhaal of het wel goed is voor rookies, want dat is het natuurlijk helemaal niet.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:05:38
Citaat van: Sabai op 05 december 2013 - 18:56:28
Ik ben het eens dat Grosjean grote pieken en dalen vertoont. Maar in potentie vind ik het een erg goede coureur. Ik ben dan ook benieuwd of hij zijn niveau kan vasthouden.
precies, hij zal consistenter moeten worden en de pieken moeten nog een stukje omhoog.
En dat gaat gebeuren, daar heb ik wel het vertrouwen in. Immers, na zijn testachterstand te hebben ingehaald in de Grands Prix zelf, gaat hij nu zijn goede lijn van eind 2013 doorzetten.

Wings

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 18:33:19
ik heb dan ook nergens gezegd dat Ricciardo het beter gaat doen dan Webber.

Indirect wel. Lees je bericht maar eens terug. ;)

CitaatMaar zowel Grosjean als Ricciardo rijden nu 2 seizoenen (+ allebei nog wat losse wedstrijden), op basis daarvan mag ik toch wel een voorkeur voor 1 van beiden hebben?

Natuurlijk mag dat. Maar als je deze ventileert geef je ruimte tot een gesprek en die ruimte benut ik gaarne.

Perton

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 18:52:05
Ik heb het al eerder gezegd, maar Grosjean heeft ook echt wel de nodige kilometers gemaakt. In 2008 heeft ie meer getest dan jij in een vorige post aangaf, 2009 heeft ie 7 (!) races gereden, 2011 heeft ie 2 testen gedaan + de wintertest ter voorbereiding op 2012. Als je 2012 dus als het begin ziet (wat je volgens mij doet), dan heeft ie toch een behoorlijke aanloop gehad.
Nee dat heeft hij niet in 2008. Ik heb het opgezocht op Forix. Als jij kan aantonen dat hij dat wel heeft gehad, krijg je kratje bier. (of iets anders naar keuze). Tevens heeft hij in 2011 niet getest (tenzij je de twee vrijdagtrainingen bedoeld, dat heeft ie inderdaad wel gedaan).

Ik heb ook nergens ontkend dat Grosjean een aanloop heeft gehad. Maar echt serieus is die aanloop ook niet geweest. Vergeet niet dat zijn zelfvertrouwen na 2009 zo'n beetje 0 was, dus hij heeft eigenlijk compleet opnieuw moeten beginnen. Dat hij dan 'op zijn 27e' zoals jij stelt nog niet zoveel heeft laten zien... tsja zoals Vettel enorm jong de top heeft bereikt, zo zullen er ook laatbloeiers zijn. En daar is Grosjean er in mijn ogen een van.

Perton

Rectificatie: Grosjean heeft inderdaad vaker getest in 2008. Welgeteld één keer: nog 90 ronden op Jerez. Die had ik net even gemist.

Perton

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:02:52
tja, lullig dan dat al die mensen die er verstand van hebben het zover hebben laten komen. Ik denk dat het allemaal wel wat genuanceerder ligt dan jij denkt. Ik denk dat bij Grosjean het probleem vooral tussen de oren zit/zat en dat het weinig te maken heeft met gebrek aan testkilometers.
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk moet zijn dat de mensen die er verstand van hebben niet zo goed zijn in lange termijn-denken. Zoals Jehoentelaar ook aangeeft: gebrek aan testen is er om financiële redenen. Het ligt niet genuanceerder. Een gebrek aan testen is gewoon heel naar. Dat er bij Grosjean ook een probleem tussen de oren heeft gezeten is redelijk voor de hand liggend; dat heeft hij immers zelf al toegegeven. Daar hoeven we dan ook niet over te discussiëren.

Wings

Niet voor niks was men massaal tegen het testverbod en probeert men dat op alle mogelijke manier te omzeilen dan wel ongedaan te maken. Verder vind ik het eigenlijk geen hogere Wiskunde, eerder logica. Testen (lees: trainen) is prima te vergelijken met een voetbaltraining. Trainen is inherent aan welke sport dan ook.

Tuesday

#102
Citaat van: Jehoentelaar op 05 december 2013 - 19:04:07
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 18:52:05
Ik heb het al eerder gezegd, maar Grosjean heeft ook echt wel de nodige kilometers gemaakt. In 2008 heeft ie meer getest dan jij in een vorige post aangaf, 2009 heeft ie 7 (!) races gereden, 2011 heeft ie 2 testen gedaan + de wintertest ter voorbereiding op 2012. Als je 2012 dus als het begin ziet (wat je volgens mij doet), dan heeft ie toch een behoorlijke aanloop gehad.
Eerder riep je volgens mij nog dat eerder gemaakte kilometers niet relevant zijn omdat dat, in het geval van bijvoorbeeld Räikkönen, in een heel ander tijdperk is gebeurd. Waarom zijn de -veel minder- gemaakte kilometers van Grosjean in 2008 dan opeens wel weer relevant? Het is moeilijk om een lijn te herkennen in wat je precies bedoelt.
tja, relevant voor mij of niet, als ik zie dat informatie niet klopt of er verkeerd beeld wordt geschets dan mag ik dat toch aangeven??
Citaat
CitaatVerder, als 1 of 2 mensen iets roepen dan is dat niet massaal hoor. Grosjean heeft een groeicurve die ik bij geen enkele coureur ooit gezien heb, in t begin ff heel goed, daarna een jaar lang voornamelijk bergafwaarts en ineens een enorme opleving. Nou, als je mij probeert wijs te maken dat dat normaal is dan ben ik bang dat dat niet gaat lukken. Maar goed, hij doet volgend jaar gewoon weer mee, dus we gaan het zien, ik zit er wel eens vaker naast hoor, dus misschien nu ook wel. Maar ik ga niet op jouw verzoek mijn mening aanpassen, dat moet Grosjean zelf doen.
Sinds er bijna geen mogelijkheid meer is om gewend te raken aan het materiaal waar je mee racet buiten Grand Prix-weekenden om, zijn dergelijke ups en downs heel normaal. Zoals hier al tig keer is gezegd: de coureurs zijn simpelweg niet zoveel gewend aan het hele omgaan met een F1-bolide als de huidige kopgroep dat was bij hun debuut.
nou, ik vind ups en downs van Grosjean vrij uniek en ik vind het wel erg makkelijk om dat op het testverbod af te schuiven. Talent heeft vaak ook te maken met je snel aanpassen aan nieuwe dingen, je dingen snel eigen maken.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:31:01
tja, relevant voor mij of niet, als ik zie dat informatie niet klopt of er verkeerd beeld wordt geschets dan mag ik dat toch aangeven??
Geen dingen op mij afschuiven, ik zeg niet dat je dat niet mag doen. Ik maak alleen de constatering dat je jezelf (lijkt!) tegen te spreken.

Citaatnou, ik vind ups en downs van Grosjean vrij uniek en ik vind het wel erg makkelijk om dat op het testverbod af te schuiven. Talent heeft vaak ook te maken met je snel aanpassen aan nieuwe dingen, je dingen snel eigen maken.
Welke coureurs zonder bergen testkilometers hebben zich dan net zo snel aangepast als coureurs die debuteerden mét een waslijst aan testsessies achter hun naam? Volgens alle redeneringen bij elkaar kun je Grosjean met niemand vergelijken, dus ik vraag me af waarop je baseert dat Grosjean's ups en downs zo uniek zijn.

Wings

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:31:01
nou, ik vind ups en downs van Grosjean vrij uniek en ik vind het wel erg makkelijk om dat op het testverbod af te schuiven. Talent heeft vaak ook te maken met je snel aanpassen aan nieuwe dingen, je dingen snel eigen maken.

Ups en downs kunnen ook te maken hebben met de situatie waarin je verkeert. Je benadert het wel erg cijfermatig en negeert de ontwikkeling.