2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Tuesday

#45
Citaat van: Matthijs op 04 december 2013 - 20:06:40
Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 18:23:59
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 17:24:29
Een (sub)topcoureur heeft echt geen 1,5 seizoen nodig om zn draai te vinden.
Noem er één sinds we een testverbod hebben die zich écht binnen een seizoen heeft bewezen. Ik bedoel dus geen Hülkenberg die een half seizoen matig tot redelijk was en daarna een half jaar redelijk tot iets meer dan redelijk, en gered werd door een pole-position (die overigens terecht was, daar niet van).
Ja precies, zelfs het debuutseizoen van Hülkenberg was niet bijzonder goed.
ok, we hadden het over Grosjean, die heeft er 1,5 jaar lang weinig van gebakken, enkel sporadisch laten zien dat ie wel potentie had. Daar was mijn uitspraak op gebaseerd. Met 'draai vinden' doel ik dan ook meer op naar behoren presteren (wat Grosjean dus niet deed) en niet dat je al direct op je top moet zitten. 
Maar om toch nog even terug te komen op de vraag; de afgelopen jaren is de aanwas sowieso niet geweldig. Achterhoede en middenmoot-teams kiezen vaak voor pay-drivers, van de top-teams heeft enkel Lotus de afgelopen jaren een rookie de kans gegeven. Daarnaast heb je dan nog STR die ook rijders op basis van talent selecteert. Vooralsnog zit er in die groep van nieuwelingen sinds 2010 nog geen gevestigde (sub)topper. Hulkenberg en Ricciardo zijn dat in potentie mogelijk wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die nieuwelingen niet altijd even goed gevolgd heb, maar ik heb niet echt de indruk dat er vaste groeipatronen zijn te ontdekken. Sommigen beginnen veelbelovend en zakken dan weg, bij anderen gaat het misschien andersom, anderen presteren wisselvallig of gewoon continu. Eigenlijk zoals altijd, ik denk niet dat het testverbod daar heel veel invloed op heeft al kan dat natuurlijk ook nog weer per coureur en per auto verschillen.

Voor de duidelijkheid met een topper/subtopper denk ik aan top 6/7

Figge

Grojean is een nieuwe topper. Maar heeft nog even te gaan voor hij de status bereikt die een Raikkonen al heeft. Hij heeft zich simpelweg aan het front gemeld, nu moet hij zich daar bevestigen.

0634

Zo is het. Hij heeft moeten leren. Was veel te wild. Niet ieder incident was zijn schuld, het werd een enorme hype, maar als je bij zoveel incidenten betrokken bent, moet je ook bij jezelf te rade gaan. Dat heeft hij blijkbaar gedaan.

Dit jaar vrijwel geen ellende en ook nu weer een positieve ontwikkeling. Steeds beter gedurende het jaar. Razendsnel. Foutloos en goed in de duels. Kimi kreeg steeds meer moeite met hem. Grosjean is net als Hulkenberg een potentiele wereldkampioen m.i.. Geef ze een goede auto en zij zijn de Alonso's en Raikkonen's van de toekomst.

Hoop dat Ricciardo ook op dat niveau kan komen, maar dat is (voor mij) iets lastiger inschatten.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 19:55:23
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 18:46:23
Dat hoor je mij niet zeggen (dat van Massa/Kimi), dus daar ga ik verder ook niet op in. Grosjean kan idd incidenteel een keer sneller zijn dan Raikkonen, maar als je er anderhalf jaar amper aan te pas komt en dan ineens 2 of 3x op rij sneller en er zijn bij Raikkonen 'problemen' , tja dan ben ik toch geneigd om dat ook mee te laten wegen.
Dat is niet helemaal waar. Ook vorig jaar liet Grosjean al zien in snelheid zeker niet onder te doen voor Raikkonen. De vele incidenten hebben zijn eerste jaar gekleurd, maar de snelheid had hij toen ook al. Er 'amper aan te pas komen' is dus wat overdreven.

Bovendien was Grosjean vorig jaar eigenlijk gewoon een rookie. Het lijkt mij toch apart als hij al meteen hetzelfde had kunnen laten zien. Dit jaar had hij problemen met zijn chassis, kreeg een andere en was prompt sneller dan Raikkonen. Dát zet mij dan weer wat. Er was geen enkele aanwijsbare reden voor Raikkonen om langzamer te zijn, Grosjean bleek gewoon ineens sneller of op zijn minst even snel.

Dat is overigens geen toeval. Want wie Grosjean eerder in zijn loopbaan ook gevolgd heeft, wist al dat hij bloedje snel is. Mocht die Lotus ook volgend jaar goed zijn (wat ik betwijfel) hebben ze een uitstekende kopman in Grosjean.
Grosjean was gewoon ineens sneller. Nou ja, dan is dat mysterie ook gelijk opgelost ;)
Raikkonen was er 2 jaar uitgeweest, dat lijkt me redelijk tegen elkaar weg te strepen. Vorig jaar in t begin was Grosjean m idd in kwalificatie's vaak de baas, dat was dit jaar echter volledig andersom. En in races had Raikkonen vrijwel altijd de overhand. Dat Grosjean beter is gaan presteren na de zomerstop is voor iedereen wel duidelijk, dat Raikkonen minder was ook. Dat er geen aanwijsbare reden is voor het minder presteren is natuurlijk onzin. België mechanische problemen, Italië door Perez van de baan gedrukt en vanaf Singapore rugproblemen. Verder zou ik me ook voor kunnen stellen dat de verslechterde relatie met zn team invloed op zn prestatie's had. Voor de zomerstop stond Raikkonen gewoon 2e in t klassement.
Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 19:55:23
CitaatJe laat natuurlijk niet zomaar je 2 laatste wedstrijden lopen, dan is er toch echt wel een serieus probleem, absoluut niet vergelijkbaar met het Massa/Kimi verhaal.
Tuurlijk, hij had rugproblemen. Maar dat staat los van het uitstekende presteren van Grosjean en zijn opgaande lijn in prestaties. In aanleg doet hij niets onder voor Raikkonen, alleen in ervaring nog wel uiteraard.
Hierboven ontken je nog dat er een aanwijsbare reden is voor het minder presteren. Dat Grosjean in aanleg niets onder doet voor Raikkonen waag ik toch wel ernstig te betwijfelen, maar goed, ik kan dat niet bewijzen. Ik vond Raikkonen zn eerste jaren iig een stuk indrukwekkender, misschien juist wel de beste van zn carriere. Daarnaast lijkt Kimi mij toch een stuk completer.

Jehoentelaar

Ik snap niet waarom je weer het begin van de carrière van Grosjean vergelijkt met die van Räikkönen. Daar zit ruim een decennium tussen. De omstandigheden waren destijds heel anders en veel gunstiger voor een rookie om in te stappen dan dat ze nu zijn.

0634

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:24:44

Hierboven ontken je nog dat er een aanwijsbare reden is voor het minder presteren. Dat Grosjean in aanleg niets onder doet voor Raikkonen waag ik toch wel ernstig te betwijfelen, maar goed, ik kan dat niet bewijzen. Ik vond Raikkonen zn eerste jaren iig een stuk indrukwekkender, misschien juist wel de beste van zn carriere. Daarnaast lijkt Kimi mij toch een stuk completer.

Natuurlijk is Kimi completer. Hij draait al veel langer mee.

Verder zeg ik ook niet dat zijn rugproblemen het probleem waren, Raikkonen was niet langzamer dan in de eerste helft van t seizoen. Grosjean was gewoon sneller. Zoals gezegd: Grosjean bewees vorig jaar al mee te kunnen qua snelheid met Raikkonen.

Maar goed, ieder zijn mening.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 21:51:40
Zo is het. Hij heeft moeten leren. Was veel te wild. Niet ieder incident was zijn schuld, het werd een enorme hype, maar als je bij zoveel incidenten betrokken bent, moet je ook bij jezelf te rade gaan. Dat heeft hij blijkbaar gedaan.

Dit jaar vrijwel geen ellende en ook nu weer een positieve ontwikkeling. Steeds beter gedurende het jaar. Razendsnel. Foutloos en goed in de duels. Kimi kreeg steeds meer moeite met hem. Grosjean is net als Hulkenberg een potentiele wereldkampioen m.i.. Geef ze een goede auto en zij zijn de Alonso's en Raikkonen's van de toekomst.

Hoop dat Ricciardo ook op dat niveau kan komen, maar dat is (voor mij) iets lastiger inschatten.
Alonso won op zn 25e zn 2e wereldtitel, Grosjean won op zn 25e de GP 2. Grosjean wordt niet de Alonso van de toekomst, en ook geen WK.

0634

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:34:58
Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 21:51:40
Zo is het. Hij heeft moeten leren. Was veel te wild. Niet ieder incident was zijn schuld, het werd een enorme hype, maar als je bij zoveel incidenten betrokken bent, moet je ook bij jezelf te rade gaan. Dat heeft hij blijkbaar gedaan.

Dit jaar vrijwel geen ellende en ook nu weer een positieve ontwikkeling. Steeds beter gedurende het jaar. Razendsnel. Foutloos en goed in de duels. Kimi kreeg steeds meer moeite met hem. Grosjean is net als Hulkenberg een potentiele wereldkampioen m.i.. Geef ze een goede auto en zij zijn de Alonso's en Raikkonen's van de toekomst.

Hoop dat Ricciardo ook op dat niveau kan komen, maar dat is (voor mij) iets lastiger inschatten.
Alonso won op zn 25e zn 2e wereldtitel, Grosjean won op zn 25e de GP 2. Grosjean wordt niet de Alonso van de toekomst, en ook geen WK.

Ok. Prima. Als je met dit soort argumenten komt, ben ik klaar ermee.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:34:58
Alonso won op zn 25e zn 2e wereldtitel, Grosjean won op zn 25e de GP 2. Grosjean wordt niet de Alonso van de toekomst, en ook geen WK.
Ooit gehoord van Jenson Button?

Perton

Juan manuel fangio. Als we toch niet relevante dingen met elkaar gaan vergelijken

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 22:34:32
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:24:44

Hierboven ontken je nog dat er een aanwijsbare reden is voor het minder presteren. Dat Grosjean in aanleg niets onder doet voor Raikkonen waag ik toch wel ernstig te betwijfelen, maar goed, ik kan dat niet bewijzen. Ik vond Raikkonen zn eerste jaren iig een stuk indrukwekkender, misschien juist wel de beste van zn carriere. Daarnaast lijkt Kimi mij toch een stuk completer.

Natuurlijk is Kimi completer. Hij draait al veel langer mee.

Verder zeg ik ook niet dat zijn rugproblemen het probleem waren, Raikkonen was niet langzamer dan in de eerste helft van t seizoen. Grosjean was gewoon sneller. Zoals gezegd: Grosjean bewees vorig jaar al mee te kunnen qua snelheid met Raikkonen.

Maar goed, ieder zijn mening.
Raikkonen was niet langzamer als in de 1e helft?? zn resultaten waren wel een stuk minder. Wat is dit nou voor manier van discussie voeren?? Uiteindelijk waren het ook maar 2 races waarin Grosjean sneller was

Jehoentelaar

Eerst zeg je zelf dat Räikkönen een aantal races pech had en allemaal andere dingen, maar nu ontkracht je dat zelf weer. Ik kan er geen lijn meer in ontdekken, sorry.

Tuesday

Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 22:39:54
Juan manuel fangio. Als we toch niet relevante dingen met elkaar gaan vergelijken
ik zeg toch niet dat hij de nieuwe Alonso wordt?? Ik vind dat sowieso al een belediging voor Alonso, één van de beste coureurs ooit!

Perton

Waarom ia het een belediging. Ik weet niet meer wie het zei van de nieuwr alonso maar ik ga er vanuit dat er werd bedoeld dat grosjean over een paar jaar gewoon een van de kandidaten is die elk jaar om de titel strijdt.  Lijkt me geen verkeerde opmerking.  En beste ooit? Verslagen door een rookie en met de staart tussen de benen weg en later een periode waarin hij ferrari niet zoals Schumacher naar de top heeft geleid.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 04 december 2013 - 22:42:08
Eerst zeg je zelf dat Räikkönen een aantal races pech had en allemaal andere dingen, maar nu ontkracht je dat zelf weer. Ik kan er geen lijn meer in ontdekken, sorry.
de eerste 2 races na de zomerstop had ie pech ja. Vervolgens begon het gedoe met zn rug, maar pakte ie nog wel een P3 en P2. Wat er daarna gebeurd is weet ik niet, maar hij werd 2 races door Grosjean om de oren gereden en lag een paar weken later onder het mes. Sorry dat ik dan denk dat er iets met Raikkonen aan de hand is, die de 35 races daarvoor Grosjean volledig onder de duim had.