2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Tuesday

#60
Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 22:45:37
Waarom ia het een belediging. Ik weet niet meer wie het zei van de nieuwr alonso maar ik ga er vanuit dat er werd bedoeld dat grosjean over een paar jaar gewoon een van de kandidaten is die elk jaar om de titel strijdt.  Lijkt me geen verkeerde opmerking.  En beste ooit? Verslagen door een rookie en met de staart tussen de benen weg en later een periode waarin hij ferrari niet zoals Schumacher naar de top heeft geleid.
Als je geen eens weet wie het gezegd heeft, kun je al helemaal onmogelijk weten wat die persoon ermee bedoeld ;) Maar misschien heb je gelijk hoor. Hoe dan ook, ik had anders die vergelijking met Alonso echt niet uit mezelf gemaakt.
En ik ben absoluut geen Alonso fan, maar ik moet helaas wel toegeven dat hij één van de besten ooit is ja (top 15 zeker, waarschijnlijk wel top 10). Ik ben ook geen Raikkonen fan mochten jullie dat soms denken

0634

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:40:57

Raikkonen was niet langzamer als in de 1e helft?? zn resultaten waren wel een stuk minder. Wat is dit nou voor manier van discussie voeren?? Uiteindelijk waren het ook maar 2 races waarin Grosjean sneller was
Ik heb het niet over resultaten, ik heb het over snelheid. Je gaf zelf zojuist al de reden waarom de resultaten minder werden: paar keer pech gehad.

En in snelheid is Grosjean een match voor Kimi. Was hij vorig jaar ook al, voor de problemen startte. En nee, zo compleet is hij (nog) niet.

0634

Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 22:45:37
Waarom ia het een belediging. Ik weet niet meer wie het zei van de nieuwr alonso maar ik ga er vanuit dat er werd bedoeld dat grosjean over een paar jaar gewoon een van de kandidaten is die elk jaar om de titel strijdt.  Lijkt me geen verkeerde opmerking. 
Dat bedoelde ik inderdaad ja. Dat Grosjean mits goed materiaal en hij deze ontwikkeling door kanzetten, gewoon kan uitgroeien tot een veelvoudig racewinnaar en een kampioen. Net als Hulkenberg.

Fijn dat jij zo'n opmerking wel gewoon begrijpt.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 22:52:30
Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 22:45:37
Waarom ia het een belediging. Ik weet niet meer wie het zei van de nieuwr alonso maar ik ga er vanuit dat er werd bedoeld dat grosjean over een paar jaar gewoon een van de kandidaten is die elk jaar om de titel strijdt.  Lijkt me geen verkeerde opmerking. 
Dat bedoelde ik inderdaad ja. Dat Grosjean mits goed materiaal en hij deze ontwikkeling door kanzetten, gewoon kan uitgroeien tot een veelvoudig racewinnaar en een kampioen. Net als Hulkenberg.

Fijn dat jij zo'n opmerking wel gewoon begrijpt.
ach ja, ik begrijp zo'n opmerking net zo goed als jullie mijn vergelijking begrijpen. Leuk allemaal al die beloften en talenten van Grosjean, maar hij is inmiddels al 27 en heeft nog niks gewonnen. 7e in het klassement en een 2e plaats. Had je een Webber, Massa of Button genoemd was je voorbeeld misschien iets duidelijker geweest.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:46:00
Citaat van: Jehoentelaar op 04 december 2013 - 22:42:08
Eerst zeg je zelf dat Räikkönen een aantal races pech had en allemaal andere dingen, maar nu ontkracht je dat zelf weer. Ik kan er geen lijn meer in ontdekken, sorry.
de eerste 2 races na de zomerstop had ie pech ja. Vervolgens begon het gedoe met zn rug, maar pakte ie nog wel een P3 en P2. Wat er daarna gebeurd is weet ik niet, maar hij werd 2 races door Grosjean om de oren gereden en lag een paar weken later onder het mes. Sorry dat ik dan denk dat er iets met Raikkonen aan de hand is, die de 35 races daarvoor Grosjean volledig onder de duim had.
Scorebordjournalistiektechnisch zou Räikkönen het dan inderdaad een stuk beter hebben gedaan, ja. Maar goed, de tegenargumenten zijn al diverse keren voorbij gekomen en ga ik niet ook nog herhalen.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 22:51:02
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:40:57

Raikkonen was niet langzamer als in de 1e helft?? zn resultaten waren wel een stuk minder. Wat is dit nou voor manier van discussie voeren?? Uiteindelijk waren het ook maar 2 races waarin Grosjean sneller was
Ik heb het niet over resultaten, ik heb het over snelheid. Je gaf zelf zojuist al de reden waarom de resultaten minder werden: paar keer pech gehad.

En in snelheid is Grosjean een match voor Kimi. Was hij vorig jaar ook al, voor de problemen startte. En nee, zo compleet is hij (nog) niet.
en hoe meet je die snelheid dan? Kimi heeft Grosjean over 2 seizoenen behoorlijk outqualified hoor en zoals al eerder gezegd in de races vrijwel altijd de bovenhand gehad. Soms kon Grosjean Kimi zn snelheid matchen, zoals Webber dat ook wel eens bij Vettel kon en zoals Massa dat ook heel af en toe bij Alonso kon. Niet structureel, zeker niet in racepace.

Perton

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:57:33
ach ja, ik begrijp zo'n opmerking net zo goed als jullie mijn vergelijking begrijpen. Leuk allemaal al die beloften en talenten van Grosjean, maar hij is inmiddels al 27 en heeft nog niks gewonnen.
Mjah dus? Dat we in het '50.000 kilometer per jaar testen'-tijdperk een paar jonge gasten als Alonso, Hamilton en Vettel snel aan de top hebben weten te krijgen, betekent niet dat dat nu nog steeds geldt. Ervaring in de sport zelf is tegenwoordig nou eenmaal erg belangrijk. Dus ik zie het eigenlijk alleen als pluspunt dat Grosjean 27 is.

En dat ie nog geen races gewonnen heeft.. tsja welke race was het ook alweer waar er een safety car kwam, maar hij anders best gevaarlijk had kunnen worden ten opzichte van Vettel? En wie werd in India na een strakke race 3e na ergens in het achterveld te zijn gestart? Hakkinen won voor Brazilië 1998 ook geen enkele race (op eigen kracht), om vervolgens twee titels op rij te pakken.

Ik zie dus eerlijk gezegd geen overtuigende argumenten tégen Grosjean. Het enige wat twijfelachtig is, is in hoeverre de rugproblemen van Raikkonen een rol hebben gespeeld in de tweede seizoenshelft.

Tuesday

#67
Citaat van: Perton op 05 december 2013 - 00:41:43
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:57:33
ach ja, ik begrijp zo'n opmerking net zo goed als jullie mijn vergelijking begrijpen. Leuk allemaal al die beloften en talenten van Grosjean, maar hij is inmiddels al 27 en heeft nog niks gewonnen.
Mjah dus? Dat we in het '50.000 kilometer per jaar testen'-tijdperk een paar jonge gasten als Alonso, Hamilton en Vettel snel aan de top hebben weten te krijgen, betekent niet dat dat nu nog steeds geldt. Ervaring in de sport zelf is tegenwoordig nou eenmaal erg belangrijk. Dus ik zie het eigenlijk alleen als pluspunt dat Grosjean 27 is.

En dat ie nog geen races gewonnen heeft.. tsja welke race was het ook alweer waar er een safety car kwam, maar hij anders best gevaarlijk had kunnen worden ten opzichte van Vettel? En wie werd in India na een strakke race 3e na ergens in het achterveld te zijn gestart? Hakkinen won voor Brazilië 1998 ook geen enkele race (op eigen kracht), om vervolgens twee titels op rij te pakken.

Ik zie dus eerlijk gezegd geen overtuigende argumenten tégen Grosjean. Het enige wat twijfelachtig is, is in hoeverre de rugproblemen van Raikkonen een rol hebben gespeeld in de tweede seizoenshelft.
Hij is een jaar ouder dan Vettel en een jaar jonger dan Hamilton, dus ga nou niet net doen of hij uit een heel ander tijdperk komt. En dan nog, Hamilton heeft misschien 3 of 4 testsessie's meer gehad dan Grosjean voordat hij in de F1 kwam, lijkt mij geen mega groot voordeel. Snelheid was toch ook niet het probleem van Grosjean?? Racen leer je niet in testsessie's, dat doe je gedurende een seizoen. Tegenwoordig met 19 of 20 races op de kalender kun je dus in een jaar heel wat ervaring op doen en met de betrouwbaarheid van tegenwoordig kun je ook flink wat meer racekilometers maken dan vroeger.
Hij had dit jaar met wat geluk of misschien als hij verder geweest was in zn ontwikkeling een race kunnen winnen. Maar goed, dat wil niet zeggen dat hij in de toekomst weer die kansen krijgt. De vooruitzichten voor Lotus zijn momenteel helemaal niet zo goed en verder zie ik eerlijk gezegd ook niet echt mogelijkheden voor hem bij andere topteams. Als hij volgend jaar Maldonado niet overtuigend weet te verslaan is het wat topteams betreft sowieso bekeken denk ik.
Hoe dan ook, een overwinning sluit ik zeker niet uit, ik zie het alleen eerder niet dan wel gebeuren.

Matthijs

#68
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 07:51:22Racen leer je niet in testsessie's, dat doe je gedurende een seizoen. Tegenwoordig met 19 of 20 races op de kalender kun je dus in een jaar heel wat ervaring op doen en met de betrouwbaarheid van tegenwoordig kun je ook flink wat meer racekilometers maken dan vroeger.
Grosjean heeft zich toch ook sterk ontwikkeld sinds vorig seizoen? Bovendien lijkt zijn ontwikkeling nog niet het plafond bereikt te hebben, dus ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen? Dat Grosjean zich langzamer ontwikkelt dan Alonso, Hamilton of Vettel? Het gaat er toch om DAT hij zich ontwikkelt? Raikkonen werd ook in zijn eerste twee jaar verslagen door zijn teamgenoot (eerst door Heidfeld, daarna door Coulthard). Hell, Vettel werd in zijn eerste races voor Toro Rosso zelfs verslagen door Liuzzi.

Het is goed mogelijk dat Grosjean eerder uitgroeit als een Webber of een Massa dan een Vettel of een Alonso, maar je kunt dat nu nog niet beargumenteren.

0634

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:57:33
ach ja, ik begrijp zo'n opmerking net zo goed als jullie mijn vergelijking begrijpen. Leuk allemaal al die beloften en talenten van Grosjean, maar hij is inmiddels al 27 en heeft nog niks gewonnen. 7e in het klassement en een 2e plaats. Had je een Webber, Massa of Button genoemd was je voorbeeld misschien iets duidelijker geweest.

Dat denk ik niet, want Webber en Massa zijn nooit kampioen geworden en ik bedoelde toch echt dat Grosjean de potentie heeft om Kampioen te worden. Dus schat ik hem hoger in dan Massa of Webber.

Button is een ander verhaal. Die is twee stappen verder gekomen dan Webber of Massa. En ook het perfecte voorbeeld dat een carriereverloop niet altijd te voorspellen valt.

Natuurlijk zal alles afhangen van het materiaal dat hij de komende jaren krijgt, dat zie je nu ook aan Alonso. Geldt ook voor Hulkenberg. Ricciardo heeft wat dat betreft wellicht de beste papieren. Maar de potentie is er. We zullen zien hoe het zich ontwikkeld.

Perton

Huh nu ligt het in een keer aan de vooruitzichten van lotus dat hij niet gaat winnen?

0634

Ja. En van tienduizenden testkilometers maken wordt je als rookie blijkbaar niet beter.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 05 december 2013 - 08:29:35
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 07:51:22Racen leer je niet in testsessie's, dat doe je gedurende een seizoen. Tegenwoordig met 19 of 20 races op de kalender kun je dus in een jaar heel wat ervaring op doen en met de betrouwbaarheid van tegenwoordig kun je ook flink wat meer racekilometers maken dan vroeger.
Grosjean heeft zich toch ook sterk ontwikkeld sinds vorig seizoen? Bovendien lijkt zijn ontwikkeling nog niet het plafond bereikt te hebben, dus ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen? Dat Grosjean zich langzamer ontwikkelt dan Alonso, Hamilton of Vettel? Het gaat er toch om DAT hij zich ontwikkelt? Raikkonen werd ook in zijn eerste twee jaar verslagen door zijn teamgenoot (eerst door Heidfeld, daarna door Coulthard). Hell, Vettel werd in zijn eerste races voor Toro Rosso zelfs verslagen door Liuzzi.

Het is goed mogelijk dat Grosjean eerder uitgroeit als een Webber of een Massa dan een Vettel of een Alonso, maar je kunt dat nu nog niet beargumenteren.
Raikkonen en Vettel lijken me juist voorbeelden van talenten die zich wel stormachtig ontwikkelden. En da's dus ook precies wat ik wil zeggen, het duurt bij Grosjean wel wat lang allemaal en hij lijkt me zo breekbaar. Het ging de afgelopen races goed, maar zometeen moet hij de kar gaan trekken bij Lotus en ik moet nog zien hoe lang hij de lijn van na de zomerstop kan vasthouden.
Raikkonen had voordat hij in de F1 kwam amper ervaring in single seaters en kon gelijk al prima meekomen met zowel Heidfeld als Coulthard. De races die Raikkonen dat jaar geen mechanische pech had zette ie geweldige resultaten neer. Tja, als je Vettel zn eerste 2 of 3 races aan wilt gaan halen, wil ik die van Grosjean (2009) ook nog wel ff oprakelen hoor, al lijkt met dat niet helemaal fair. Volgens mij had Vettel het daarna vrij snel onder controle.

Ik zie in Grosjean zelfs nog geen Massa (t/m 2009) of Webber (t/m 2010). Ik zou niet weten waarom ik Grosjean zn toekomst niet wat minder rooskleurig in mag zien als anderen. En je zou het alleen maar moeten waarderen dat ik mn best doe om dat te beargumenteren. Ik ben benieuwd hoe Romain het volgend jaar tegen Maldonado gaat doen en k ben ook benieuwd hoe Raikkonen het er vanaf brengt tegen Alonso. Vooralsnog schat ik Raikkonen een stapje lager in als Alonso en dat soort dingen neem ik ook mee in de beoordeling van Grosjean.

Tuesday

Citaat van: Perton op 05 december 2013 - 08:55:59
Huh nu ligt het in een keer aan de vooruitzichten van lotus dat hij niet gaat winnen?
nee, dat had ik al eerder aangehaald, notabene in een reactie op jouw post.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 december 2013 - 08:48:31
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 22:57:33
ach ja, ik begrijp zo'n opmerking net zo goed als jullie mijn vergelijking begrijpen. Leuk allemaal al die beloften en talenten van Grosjean, maar hij is inmiddels al 27 en heeft nog niks gewonnen. 7e in het klassement en een 2e plaats. Had je een Webber, Massa of Button genoemd was je voorbeeld misschien iets duidelijker geweest.

Dat denk ik niet, want Webber en Massa zijn nooit kampioen geworden en ik bedoelde toch echt dat Grosjean de potentie heeft om Kampioen te worden. Dus schat ik hem hoger in dan Massa of Webber.

Button is een ander verhaal. Die is twee stappen verder gekomen dan Webber of Massa. En ook het perfecte voorbeeld dat een carriereverloop niet altijd te voorspellen valt.

Natuurlijk zal alles afhangen van het materiaal dat hij de komende jaren krijgt, dat zie je nu ook aan Alonso. Geldt ook voor Hulkenberg. Ricciardo heeft wat dat betreft wellicht de beste papieren. Maar de potentie is er. We zullen zien hoe het zich ontwikkeld.
die potentie hadden Massa en Webber ook, waren er beiden erg dichtbij, bovendien zijn dat wel meervoudig racewinnaars. Hoe dan ook lijken mij voor Grosjean altijd nog realistischer voorbeelden dan Alonso. Of de potentie er is?? Misschien wel, maar dr zijn zoveel potentiële racewinnaars, ik zie niet echt het verschil tussen een Grosjean en allerlei andere vaak veel jongere talenten.