2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Maikel0230

#180
Heb ik ook niet gezegd, hij kan verdedigen maar zal hierin niet tot het uiterste gaan. Voor de rest een prima coureur, Canada 2011 en Japan van hetzelfde jaar tonen perfect aan wat je aan hem hebt als hij een topdag heeft.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Dat idee heb ik ook altijd bij hem. :-X

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 18:59:33
Ajax heeft 50% van de niet vriendschappelijke potjes tegen Barca gewonnen. Dus het is geen incident ;).
Den Haag won 100% van de niet-vriendschappelijke wedstrijden tegen Barcelona. Volledig off-topic, maar ik kon het niet laten. ;)

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 07 december 2013 - 17:41:18
Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 18:59:33
Ajax heeft 50% van de niet vriendschappelijke potjes tegen Barca gewonnen. Dus het is geen incident ;).
Den Haag won 100% van de niet-vriendschappelijke wedstrijden tegen Barcelona. Volledig off-topic, maar ik kon het niet laten. ;)
;D ;D ;D Het is je gegund, Jeroen!

Perton

Over cijfers, Edd Straw van Autosport geeft na elke race alle coureurs een cijfer en heeft daar nu de gemiddelden van vrijgegeven.

Zelf geeft hij aan dat er aan deze lijst wel wat haken en ogen zullen zitten:

CitaatBelow, the average (mean) rating for the season is reproduced. Although this can be used to rank the drivers, it does not take into account several criteria that fall outside of race weekend performance and the general trends of their season.

There are also limitations to using the mean as a relative measure of overall performance, but the figure does give a broad impression of the overall level of the 23 drivers who raced during 2013.
Met name dat vetgedrukte is denk ik wel interessant als je kijkt naar mensen als Grosjean, Van der Garde, Gutiérrez en meer van dat soort mensen die een sterkere tweede seizoenshelft hadden.

De lijst, waar verder helemaal geen conclusies aan verbonden hoeven te worden.

Sebastian Vettel: 8,6
Mark Webber: 7,1
Fernando Alonso: 8,1
Felipe Massa: 6,3
Jenson Button: 7,1
Sergio Pérez: 6,6
Kimi Räikkönen: 7,6
Romain Grosjean: 7,3
(Heikki Kovalainen): 6
Nico Rosberg: 7,2
Lewis Hamilton: 7,5
Nico Hülkenberg: 7,7
Esteban Gutiérrez: 5,9
Paul di Resta: 7,0
Adrian Sutil: 6,7
Pastor Maldonado: 6,4
Valtteri Bottas: 6,9
Jean-Éric Vergne: 6,4
Daniel Ricciardo: 6,8
Charles Pic: 6,3
Giedo van der Garde: 6,4
Jules Bianchi: 7
Max Chilton: 6,1

0634

Het is op zich wel een betere manier om totaalcijfers te geven: de gemiddelden van de cijfers per race. Dat is realistischer dan terugkijken op een seizoen en dan een cijfer geven, denk ik.

Perton

Vind ik ook, maar dan inderdaad wel met de nuance die Straw zelf ook geeft: de progressie van een coureur wordt niet weergegeven.  Het zou daarom interessant zijn om totaalcijfers en cijfers van blokken van 4 of 5 races eens naast elkaar te leggen. Als iemand de eerste vijf races een 1 scoort en vervolgens 15 races een 9, heeft ie een gemiddelde van 7, terwijl iemand die 20 races lang altijd een 7,5 scoort dat ook als gemiddelde zal hebben.

Ik zou dan toch denken dat die eerste coureur een beter seizoen heeft gehad, ondanks dat zijn eindcijfer lager ligt en hij een wat moeilijkere start van het seizoen had.

Qua getallen een extreem voorbeeld natuurlijk, maar de gedachte erachter is denk ik wel helder.

Wings

Citaat van: Jeroen op 23 december 2013 - 17:55:52
Het is op zich wel een betere manier om totaalcijfers te geven: de gemiddelden van de cijfers per race. Dat is realistischer dan terugkijken op een seizoen en dan een cijfer geven, denk ik.

Mee eens. Want je laat je toch beïnvloeden door de laatste races omdat die je beter bijstaan.

Tuesday

Citaat van: Perton op 23 december 2013 - 19:35:12
Vind ik ook, maar dan inderdaad wel met de nuance die Straw zelf ook geeft: de progressie van een coureur wordt niet weergegeven.  Het zou daarom interessant zijn om totaalcijfers en cijfers van blokken van 4 of 5 races eens naast elkaar te leggen. Als iemand de eerste vijf races een 1 scoort en vervolgens 15 races een 9, heeft ie een gemiddelde van 7, terwijl iemand die 20 races lang altijd een 7,5 scoort dat ook als gemiddelde zal hebben.

Ik zou dan toch denken dat die eerste coureur een beter seizoen heeft gehad, ondanks dat zijn eindcijfer lager ligt en hij een wat moeilijkere start van het seizoen had.

Qua getallen een extreem voorbeeld natuurlijk, maar de gedachte erachter is denk ik wel helder.
over een heel seizoen is een gemiddelde prima hoor. Progressie is iets wat je over langere tijd moet tonen. Progressie wordt soms verward met de waan de dag.

Edit: zelfde als wat Wings zegt dus eigenlijk, alleen ik lees het nu pas.

Perton

Mwoah, stel iemand scoort 5 races niet (waarvoor die het cijfer 1 krijgt), en pakt vervolgens 15 keer de tweede plek (dat is die 15 keer het cijfer 9 uit mijn voorbeeld) = 270 punten in het kampioenschap
of iemand pakt 20 races de vierde plek (alle 7,5 en uit mijn voorbeeld) = 240 punten

Dan heeft die eerste coureur het toch echt wel beter gedaan, maar zijn gemiddelde cijfer zal toch lager uitvallen. In de realiteit zal het natuurlijk niet zo extreem zijn als in mijn voorbeeld, maar het geeft wel aan dat er, bij welk systeem je ook kiest, enige sprake moet zijn van nuance. Een gemiddelde cijfer benadert wel hoe iemand over een heel seizoen heeft gepresteerd (en als ik de lijst van Straw bekijk, denk ik dat de cijfers wel heel erg goed de onderlinge krachtsverhoudingen tussen de coureurs weergeven), maar je moet altijd in je achterhoofd blijven houden dat iemand misschien pas later in het seizoen beter is gaan presteren, of juist na de eerste helft enorm is ingezakt. En dat aspect zie je niet terug in een gemiddelde cijferlijst. Dat heeft niet zoveel te maken met de waan van de dag. Progressie is dan inderdaad niet een goed gekozen woord van mijn kant, daar geef ik je gelijk in.

Hé maar progressie is iets wat over een langere periode dan een seizoen gaat? Ben je toch overstag gegaan dat Grosjean een uitstekende coureur is? ;) Haha, ik zit maar met je te dollen, don't worry.

janke

Some things are too important to be left in the past.

Maikel0230

Heb ik altijd een prachtig ding gevonden.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Volgens Berger is Vettel dit jaar voor het eerst ook echt de beste rijder van allemaal. Alonso nu voorbij, volgens hem dan.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen argumenten kan bedenken waarom dat niet zo zou zijn. De 'ja, maar Alonso rijdt in een mindere auto'-argumentatie wordt zo langzamerhand ook wat bleu. Het houdt in ieder geval niet in dat hij in een betere auto dan ook automatisch beter zou zijn dan Vettel.

Als ik Vettel zo een jaar lang zie rijden, kan ik eigenlijk geen zwak moment, zwakke race, grote fout, of wat dan ook herinneren. Altijd goed. Altijd snel. Juiste beslissingen. Ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen dat Berger Vettel voorbij Alonso vindt.

Overigens vindt Berger Hamilton een stuk minder en Hulkenberg overhypt. Met beiden ben ik het ook eens. Enige waar ik het niet mee eens ben is dat Kimi de op 2 na beste van de wereld is.

Perton

Tsja ik weet het nog altijd niet met Vettel. De Red Bull is natuurlijk ook gebouwd om snel te gaan in de kwalificatie en vervolgens een gaatje op te bouwen om in de race veilig te zijn. En dat voert Vettel perfect uit. De vraag is hoe de resultaten zouden zijn als het in de race allemaal wat krapper ging. Dat is overigens geen kritiek naar Vettel toe, want ik denk dat hij dan alsnog het maximale uit de auto zou halen.

Het is natuurlijk makkelijk om te denken dat Vettel dan alsnog alles zou winnen (kijk die ene race waarin Grosjean aan het begin leidde, maar het alsnog verloor, ben even vergeten welke race dat ook alweer was), maar of dat ook echt zo is...

Echter, ik heb het vaker gezegd, het gaat natuurlijk om de combinatie mens en auto en die is bij Vettel perfect. In dat opzicht geef ik Berger volkomen gelijk dat Vettel momenteel de beste is.

Raikkonen op twee na beste... weet ik niet, maar ik zou niet weten wie anders. Ik bedoel Hamilton reed op zijn goede dagen lachend weg bij Rosberg, maar had niet genoeg van die goede dagen afgelopen seizoen. Schijnbaar had ie Nicole in augustus ten huwelijk gevraagd en heeft ze nee gezegd, en sinds augustus presteerde die weer ruk. Hamilton kennende heeft dat wel degelijk invloed gehad.

In dat opzicht geef ik Berger ook gelijk dat Hamilton in 2013 (en 2011 overigens ook) een stuk minder presteerde, maar ik denk daarentegen ook dat als Hamilton eindelijk een keer leert zijn privéleven van zijn werk te scheiden, echt wel op niveau Vettel zit. Canada 2008 blijft daar voor mij nog altijd het bewijs van (de kwalificatie, niet zijn bezoekje aan de pitstraat ;D)

Hülkenberg, ja daar roep ik al jaren van dat ie gehypet wordt. Hij teert nog altijd op het feit dat ie een 'lucky' (maar wel goed uitgevoerde) pole-position haalde en een keer in de regen aan de leiding kwam te liggen. Voor de rest geldt zowel in 2012 als 2013 dat ie pas tegen het einde van het seizoen écht begon te presteren, al heeft dat zeker in dat laatste jaar deels te maken gehad met de kwaliteiten van de auto.

Hülkenberg moet Pérez compleet aan gort rijden, wil hij een toekomst bij een topteam hebben, want als hij maar ternauwernood sneller is (of langzamer uiteraard), is dat wel ten opzichte van iemand die door een topteam te licht is bevonden. Ik ben benieuwd.

Tuesday

Citaat van: Perton op 11 januari 2014 - 13:40:54
Tsja ik weet het nog altijd niet met Vettel. De Red Bull is natuurlijk ook gebouwd om snel te gaan in de kwalificatie en vervolgens een gaatje op te bouwen om in de race veilig te zijn. En dat voert Vettel perfect uit. De vraag is hoe de resultaten zouden zijn als het in de race allemaal wat krapper ging. Dat is overigens geen kritiek naar Vettel toe, want ik denk dat hij dan alsnog het maximale uit de auto zou halen.

Het is natuurlijk makkelijk om te denken dat Vettel dan alsnog alles zou winnen (kijk die ene race waarin Grosjean aan het begin leidde, maar het alsnog verloor, ben even vergeten welke race dat ook alweer was), maar of dat ook echt zo is...

Echter, ik heb het vaker gezegd, het gaat natuurlijk om de combinatie mens en auto en die is bij Vettel perfect. In dat opzicht geef ik Berger volkomen gelijk dat Vettel momenteel de beste is.

Raikkonen op twee na beste... weet ik niet, maar ik zou niet weten wie anders. Ik bedoel Hamilton reed op zijn goede dagen lachend weg bij Rosberg, maar had niet genoeg van die goede dagen afgelopen seizoen. Schijnbaar had ie Nicole in augustus ten huwelijk gevraagd en heeft ze nee gezegd, en sinds augustus presteerde die weer ruk. Hamilton kennende heeft dat wel degelijk invloed gehad.

In dat opzicht geef ik Berger ook gelijk dat Hamilton in 2013 (en 2011 overigens ook) een stuk minder presteerde, maar ik denk daarentegen ook dat als Hamilton eindelijk een keer leert zijn privéleven van zijn werk te scheiden, echt wel op niveau Vettel zit. Canada 2008 blijft daar voor mij nog altijd het bewijs van (de kwalificatie, niet zijn bezoekje aan de pitstraat ;D)

Hülkenberg, ja daar roep ik al jaren van dat ie gehypet wordt. Hij teert nog altijd op het feit dat ie een 'lucky' (maar wel goed uitgevoerde) pole-position haalde en een keer in de regen aan de leiding kwam te liggen. Voor de rest geldt zowel in 2012 als 2013 dat ie pas tegen het einde van het seizoen écht begon te presteren, al heeft dat zeker in dat laatste jaar deels te maken gehad met de kwaliteiten van de auto.

Hülkenberg moet Pérez compleet aan gort rijden, wil hij een toekomst bij een topteam hebben, want als hij maar ternauwernood sneller is (of langzamer uiteraard), is dat wel ten opzichte van iemand die door een topteam te licht is bevonden. Ik ben benieuwd.
Als Hulkenberg ternauwernood sneller is als Perez is ie ongeveer net zo goed als Button. Ik denk niet dat Perez puur op snelheid te licht bevonden is voor een topteam. Maar de combinatie met Button, wat geen absolute toprijder is, was/is gewoon wat te magertjes voor een topteam als McLaren.