2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

0634

Di Resta vind ik vnml een grijze muis die zelden opvalt en van Grosjean kan je veel zeggen, maar het is geen grijze muis m.i..

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 11:49:14
Di Resta vind ik vnml een grijze muis die zelden opvalt en van Grosjean kan je veel zeggen, maar het is geen grijze muis m.i..
nee, maar of dat nou voor hem spreekt of niet... ;) Afgezien daarvan zit Grosjean met Lotus natuurlijk een stukje verder naar voren toe waardoor ie ook meer op kan vallen natuurlijk. Ik vind ze beiden wel ietwat wisselvallig maar ze hebben beide ook goede periodes gehad. Di Resta heeft heel wat keurige top 8 klasseringen binnen gehaald, zelfs nog een paar 4e plaatsen, maar hij is vooral buiten de auto oersaai. Hoe dan ook, het zijn zeker verschillende coureurs, maar ik schat ze redelijk gelijkwaardig.

Perton

In theorie vind ik ze ook gelijkwaardig, maar dan komt er toch een stuk mentaliteit bij kijken. En dan kom ik terug op wat ik een paar weken terug hier al eens over Grosjean heb geschreven: na alle problemen van vorig jaar (en dan laat ik in het midden of hij nou van alles schuldig was, of dat het overdreven reacties waren van media en fans) is hij hard gaan werken om zichzelf te verbeteren. Zelfreflectie dus.

Bij Di Resta is het altijd de schuld van het team. Vaak terecht, ontken ik niet, maar daar zit 'em weer een verschil met Grosjean. Toen hij in India (Daar was het toch?) in Q1 uitgeschakeld werd, was hij er als de kippen bij om te zeggen: "He, foutje, kan gebeuren, ik neem team niets kwalijk, uiteindelijk hebben we beide de beslissing genomen."

Di Resta was heel anders bij zijn incidenten eerder dit jaar dat hij Q1 niet overleefde.

Monaco: "The tyres were working fine for me, the team failed to bring me in," he told the media afterwards. He is quoted by the Mirror: "I don't want to say too much because I'll probably say something I shouldn't."

Canada: A furious Paul di Resta says Force India's performance in qualifying is "not even acceptable" after finishing 17th on the grid. The Scot says "it wasn't the right settings" when the car was sent out and complains that he was "sat in the garage" with "not that serious an issue"

In Hongarije hield ie zich wel enigszins koest.


En hij had ongetwijfeld gelijk met zijn kritiek, dat ga ik hier ook niet betwisten, omdat ik het zeker in het geval van Canada niet kan inschatten. Maar het is een heel andere mentaliteit voor Grosjean. Waarom was Schumacher zo succesvol en is Vettel dat ook? Die twee konden/kunnen hun team grandioos motiveren (al is dat uiteraard niet de voornaamste reden, maar het speelt wel mee). Ik beweer niet dat Grosjean dat ook kan (en ook zeker niet dat hij op het niveau van die twee zit) maar hij heeft de schijn wel met zich mee door hoe hij zich gedragen heeft op de moeilijke momenten. Di Resta heeft die schijn volledig tegen zich.

Twee coureurs die qua talent denk ik niet voor elkaar onderdoen, maar de ene heeft wel een contract voor volgend jaar en de ander valt misschien buiten de boot. Hoe graag mensen ook willen wijzen op commerciële argumenten, daar zal het in deze specifieke vergelijking niet zo aan liggen denk ik.

0634

Ander verschil tussen Grosjean en Di Resta is dat Grosjean een uitstekende racer is en i Resta helemaal niet.

Fabian

Citaat van: Jehoentelaar op 06 december 2013 - 00:07:18
Kerstcadeautjes kopen voor de hele Pits is ook een enorme opgave. :)
Dat zeker. Ben toch benieuwd wat je voor me gekocht hebt!   ;)

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 13:27:43
Ander verschil tussen Grosjean en Di Resta is dat Grosjean een uitstekende racer is en i Resta helemaal niet.
ik zou toch Di Resta licht het voordeel geven. Opmerkelijk dat jij zo'n groot verschil ziet.

Enzo

Citaat van: Tuesday op 06 december 2013 - 14:01:47
Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 13:27:43
Ander verschil tussen Grosjean en Di Resta is dat Grosjean een uitstekende racer is en i Resta helemaal niet.
ik zou toch Di Resta licht het voordeel geven. Opmerkelijk dat jij zo'n groot verschil ziet.

Dat vind ik dan weer opmerkelijk... ;D

0634

Citaat van: Tuesday op 06 december 2013 - 14:01:47
Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 13:27:43
Ander verschil tussen Grosjean en Di Resta is dat Grosjean een uitstekende racer is en i Resta helemaal niet.
ik zou toch Di Resta licht het voordeel geven. Opmerkelijk dat jij zo'n groot verschil ziet.

Ik vind Di Resta helemaal niks bijzonders. Wel F1-waardig hoor, maar een middenmotertje. Grijs. Kleurloos. Grosjean is een racer pur sang. Een aanvaller. Ik vind het opmerkelijk dat jij Di Resta het voordeel geeft. Denk dat je niet heel veel medestanders zult vinden om eerlijk te zijn.

Tuesday

Citaat van: Enzo op 06 december 2013 - 14:14:51
Citaat van: Tuesday op 06 december 2013 - 14:01:47
Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 13:27:43
Ander verschil tussen Grosjean en Di Resta is dat Grosjean een uitstekende racer is en i Resta helemaal niet.
ik zou toch Di Resta licht het voordeel geven. Opmerkelijk dat jij zo'n groot verschil ziet.

Dat vind ik dan weer opmerkelijk... ;D
is dat zo?? Grosjean heeft 45 races gereden waarvan ie minimaal 10x dmv een incident is uitgevallen. Dat is al 1 punt en uiteindelijk ook doorslaggevend. 4e plaatsen in een FI vind ik minimaal gelijkwaardig aan 2e plaatsen in een Lotus, al blijft dat natuurlijk altijd lastig inschatten. Maar goed, ik ben wel benieuwd naar jullie argumenten hoor. Kimi haalde in races toch wel veel meer uit die Lotus in mijn ogen, dat neem ik ook mee. Verder blijft het natte vingerwerk, daarom spreek ook niet echt een duidelijke voorkeur.
Ik krijg toch sterk de indruk dat ik iets van Grosjean gemist heb, wat anderen wel gezien hebben. Dat moet dan toch haast wel iets van voor de F1 zijn.

Tuesday

#159
Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 14:23:02
Citaat van: Tuesday op 06 december 2013 - 14:01:47
Citaat van: Jeroen op 06 december 2013 - 13:27:43
Ander verschil tussen Grosjean en Di Resta is dat Grosjean een uitstekende racer is en i Resta helemaal niet.
ik zou toch Di Resta licht het voordeel geven. Opmerkelijk dat jij zo'n groot verschil ziet.

Ik vind Di Resta helemaal niks bijzonders. Wel F1-waardig hoor, maar een middenmotertje. Grijs. Kleurloos. Grosjean is een racer pur sang. Een aanvaller. Ik vind het opmerkelijk dat jij Di Resta het voordeel geeft. Denk dat je niet heel veel medestanders zult vinden om eerlijk te zijn.
racer pur sang, aanvaller?? ik kan me dat allemaal niet zo herinneren eerlijk gezegd. Daarnaast is voor mij verdedigen ook net zo belangrijk als aanvallen, of met je verstand rijden. Grosjean heeft natuurlijk wel het voordeel gehad dat die Lotus zo zuinig is op zn banden en in mijn herinnering is dat ook meer hoe hij zn goede resultaten behaalde, gewoon geduldig racen. En Di Resta zie je ook niet vaak terugvallen in een race, meestal klimt ie wel gestaag een paar plekjes op. Dus ja, dan kom ik uiteindelijk toch terug op die incidenten van vorig jaar en ook dit jaar in Monaco waardoor ik Di Resta licht voordeel geef. Romain is denk ik een wat betere qualifier.

Maikel0230

2012 was inderdaad een rampjaar van Grosjean, dit jaar daarentegen was retegoed (oh god, ik begin Hollandse termen op te pikken ;D) man, ik zou zelfs durven stellen dat hij in de laatste races de enigste was die de Red Bulls een beetje kon volgen qua snelheid. Neem nu Japan, India, Amerika, allemaal strakke races van hem, ik wil di Resta dat wel eens doen, zijn zwakte ligt duidelijk in de kwalificaties en dan probeert hij bijna elke keer de fout in de schoenen van het team te steken? Dat gaat niet op hé! In mijn ogen is di Resta een solide middenmotor, net zoals Sutil, niet meer en niet minder.

Ik zal hem niet missen, hij zou een mooie toevoeging zijn voor de Indycars, dat zeker!

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Vorig jaar was ook geen rampjaar. Hij liet uitstekende dingen zien, bleek de snelheid van Raikkonen van meet af aan te kunnen pareren. Probleem was echter dat hij bij teveel incidenten betrokken was. Die lagen overigens niet allemaal aan hem, het werd allemaal wat overtrokken.

Wel is het zo dat als je als rijder teveel bij incidenten betrokken bent jezelf ook in de spiegel moet kijken. Hamilton heeft ook zo'n periode gehad, je moet daar van leren, iets meer nadenken tijdens duels en je concentreren op je eigen race en niet op die van de mensen om je heen.

Getuige de resultaten heeft Romain dat gedaan. Dit jaar waren er nog nauwelijks incidenten. En na een matige seizoensstart kreeg hij zijn langere wielbasis en bleek hij zo'n beetje de enige die de Red Bull's kon bevechten qua snelheid.

Het hoogtepunt natuurlijk in India. Gekwalificeerd als 17e en gewoon het podium op rijden. Dat kan alleen maar als je met verstand rijdt.

Perton

Pastor Maldonado says his driving in 2013 F1 season was best yet: http://www.autosport.com/news/report.php/id/111768

Ik snap trouwens niet waarom er zo weinig waardering voor die derde plek in India is. Vettel deed toen in Abu Dhabi hetzelfde (ok vanaf laatste startplaats, maar toch) en wordt volledig bejubeld, maar over Grosjean hoor je veel minder mensen. Terwijl Vettel zijn hele afstelling had aangepast en Grosjean niet.

0634

Ik jubelde wel hoor. Ik heb heel wat af gejubeld.

Wings

Citaat van: Tuesday op 06 december 2013 - 09:36:34
Hoezo jullie standpunt?? jullie roepen allemaal verschillende dingen,

Volgens mij zijn Perton, Jeroen, Jehoentelaar en ik (mocht ik iemand vergeten: excuses) het toch echt eens over de meerwaarde van het testen. Daar doel ik op als ik zeg 'ons standpunt'. Hoe je denkt over Grosjean is, op één post na, niet hetgeen dat ik bespreekbaar maak. Dat geloof ik wel en het is je goed recht natuurlijk.