2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Wings op 05 december 2013 - 19:28:52
Niet voor niks was men massaal tegen het testverbod en probeert men dat op alle mogelijke manier te omzeilen dan wel ongedaan te maken. Verder vind ik het eigenlijk geen hogere Wiskunde, eerder logica. Testen (lees: trainen) is prima te vergelijken met een voetbaltraining. Trainen is inherent aan welke sport dan ook.
voetballers worden ook vooral beter van wedstrijden. Trainen is vnl om fit te blijven, en bij voetbal ook om het team beter te maken, natuurlijk ook wel een stukje individueel. In F1 heb je ook trainingen overigens. Testen in F1 is in voornamelijk bedoeld om de auto beter te maken. Uiteraard moet er wel tijd voor gewenning zijn, maar ik denk niet dat je met 10 duizend kilometer ineens als coureur een tiende sneller bent als wanneer je 6 duizend kilometer hebt getest. Alonso liet in het begin van het jaar ook testen lopen en ging liever trainen op zn fiets. t is niet zo simpel dat meer altijd beter is. Zal ook per coureur verschillen. De één is er misschien na 2 dagen al klaar voor, de ander aan het eind van het seizoen nog niet.
Trouwens, als je er toch andere sporten bij wilt gaan halen; kijk eens naar de Moto GP, daar wordt gewoon een debutant WK en daar zijn de testmogelijkheden ook beperkt.
Hoe dan ook, deze hele discussie begint een beetje uit de hand te lopen. Ik zal in t vervolg goed oppassen wat ik zeg want jullie duiken er wel vol bovenop zeg (en soms zonder goed te lezen)

Tuesday

Citaat van: Wings op 05 december 2013 - 19:53:46
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:31:01
nou, ik vind ups en downs van Grosjean vrij uniek en ik vind het wel erg makkelijk om dat op het testverbod af te schuiven. Talent heeft vaak ook te maken met je snel aanpassen aan nieuwe dingen, je dingen snel eigen maken.

Ups en downs kunnen ook te maken hebben met de situatie waarin je verkeert. Je benadert het wel erg cijfermatig en negeert de ontwikkeling.
wat is daar nou cijfermatig aan?? Jullie (Perton) benaderd het juist cijfermatig met zn rondjes en testdagen. Ik benader het juist heel erg op mijn gevoel, dat maakt het misschien ook zo lastig discussiëren. Ik denk dat het probleem vooral in zn hoofd zat en dat ontwikkeling vooral naast de baan heeft plaats gevonden of misschien was het wel de aanpassing van de banden waardoor het ineens beter ging. Daarom ben ik ook benieuwd hoe het nu verder gaat, of het lek echt boven is, dan kan ie misschien de volgende stap naar een overwinning maken mits hij over het juiste materiaal beschikt (wat ook nog een groot twijfelgeval is).

Perton

MotoGP hoef je geen banden te sparen, hoef je geen systemen als KERS en DRS leren gebruiken, en zitten er geen 30 knopjes op het stuur. Dát zijn de dingen die je met testen/races rijden goed leert gebruiken. Het is niet zo dat je door 10.000 kilometer te testen een tiende sneller wordt. Dat is ook niet wat ik bedoelde te zeggen in deze discussie. Maar door die 10.000 kilometer te testen, kan je die tiende die in je zit er wel uit halen.

Kijk naar Kovalainen bij Lotus: in de trainingen was ie behoorlijk snel, en in de kwalificatie was het ook niet heel erg verkeerd. Maar in de races liet ie het gewoon enorm afweten. Dat maakt hem geen slechte coureur, maar het toont wel aan hoe moeilijk een auto te besturen valt wanneer je deze niet goed kent. Een uitstekend voorbeeld is natuurlijk Fisichella, die in 2009 tweede werd in België, en vervolgens in de Ferrari zat om helemaal niks meer te presteren. Is Fisichella een slechte coureur, of zal er wellicht tot een kern van waarheid inzitten dat je testen wel nodig hebt om je potentieel beter te benutten?

Ik denk dat Kovalainen en Fisichella uitstekend aantonen waarom testen dus wél zo enorm belangrijk is. Testen draait niet om sneller worden, testen draait om de auto te begrijpen.

Nog een voorbeeldje: Vanaf de zomer was Van der Garde Pic wel behoorlijk de baas. In hoeverre hij hem de baas was, is voer voor een andere discussie, maar ik denk dat niemand kan ontkennen dat Van der Garde wel de betere van de twee was. Maar kijk je naar zijn eerste vier, vijf races, dan zie je een ontzettend teleurstellende Van der Garde, die telkens in zijn laatste stint als een clown rondreed met veel te snel slijtende banden. Hij is niet sneller geworden door de ervaring die hij vervolgens in de races opdeed, hij heeft zijn snelheid alleen wel beter kunnen tonen omdat hij ervaring heeft opgedaan.

Volgens mij zei je eerder dat er genoeg coureurs waren die aan het begin goed presteren en dan wat inkakken (i.t.t. de pieken en dalen van Grosjean), en dat lijkt me ook niet een heel verrassend iets. Het toont aan dat ze toch nog moeite hebben om consistent een seizoen lang te presteren. Weer een kwestie van ervaring.

Ik heb nog een voorbeeldje voor je: vorig jaar bij Force India ging het behoorlijk lang gelijk op tussen Hülkenberg en Di Resta (die al genoeg ervaring bij dat team had, in tegenstelling tot Hülkenberg, die een handvol vrijdagtrainingen had gehad), maar in de laatste paar races kon Di Resta totáál geen vuist meer maken tegenover Hülkenberg. Was die plotseling beter geworden, of kon hij beter met de auto omgaan, omdat hij ervaring had opgedaan? Ik denk het laatste.

Dus nogmaals: testen heeft niets te maken met snelheid verhogen, maar met één worden met de auto, om maar even een zweverige term te gebruiken.

0634

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:18:42

wat is daar nou cijfermatig aan?? Jullie (Perton) benaderd het juist cijfermatig met zn rondjes en testdagen. Ik benader het juist heel erg op mijn gevoel, dat maakt het misschien ook zo lastig discussiëren.

Sorry, mag ik even lachen. Jij benadert het niet cijfermatig? Was jij niet degene die begon over hoeveel Alonso allemaal al had gewonnen op een bepaalde leeftijd en dat Grosjean dus nooit meer zo goed kon worden? Dát is cijfermatig beredeneren. Dát is scorebordjournalistiek zoals ik zelden heb gezien.

Wings

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:08:24
Testen in F1 is in voornamelijk bedoeld om de auto beter te maken. Uiteraard moet er wel tijd voor gewenning zijn, maar ik denk niet dat je met 10 duizend kilometer ineens als coureur een tiende sneller bent als wanneer je 6 duizend kilometer hebt getest.

Niet alleen de auto beter te leren kennen ook deze naar je hand te zetten en de auto te lezen. Als debutant lijkt me dit wel van belang. Kijk ook eens naar ervaren rijders die van vandaag op morgen instappen bij een team. Noem er maar eens één die meteen competitief is zonder een kilometer te hebben gereden [je mag zelfs kiezen uit een rijder die ervaring heeft]. Wat mij namelijk opvalt is dat debutanten stukken moeilijker opgang komen en dat heeft een oorzaak. Als ze allen ontwikkelen en wel met hun teamgenoot meekunnen naarmate het seizoen vordert is natuurlijk geen toeval.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 05 december 2013 - 19:40:21
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:31:01
tja, relevant voor mij of niet, als ik zie dat informatie niet klopt of er verkeerd beeld wordt geschets dan mag ik dat toch aangeven??
Geen dingen op mij afschuiven, ik zeg niet dat je dat niet mag doen. Ik maak alleen de constatering dat je jezelf (lijkt!) tegen te spreken.
ik doelde op Perton, niet op jou.

Citaat
Citaatnou, ik vind ups en downs van Grosjean vrij uniek en ik vind het wel erg makkelijk om dat op het testverbod af te schuiven. Talent heeft vaak ook te maken met je snel aanpassen aan nieuwe dingen, je dingen snel eigen maken.
Welke coureurs zonder bergen testkilometers hebben zich dan net zo snel aangepast als coureurs die debuteerden mét een waslijst aan testsessies achter hun naam? Volgens alle redeneringen bij elkaar kun je Grosjean met niemand vergelijken, dus ik vraag me af waarop je baseert dat Grosjean's ups en downs zo uniek zijn.
Het wordt zo wel erg ingewikkeld allemaal. Ik weet niet of het zo overkomt, maar ik heb weinig zin om maar door te blijven gaan over dat testverbod. Ik vind het maar een zwak excuus, de testsessies voor aanvang van het seizoen zijn er nog steeds, daarnaast kun je elk weekend daar een kleine duizend kilometer bij optellen met kilometers die in mijn ogen veel belangrijker zijn.

Wings

In de vraag van Jehoentelaar schuilt wel je bewijs. Ik zou dus graag zien dat je antwoordt en ons laat zien wat wij collectief missen.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 december 2013 - 20:22:20
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:18:42

wat is daar nou cijfermatig aan?? Jullie (Perton) benaderd het juist cijfermatig met zn rondjes en testdagen. Ik benader het juist heel erg op mijn gevoel, dat maakt het misschien ook zo lastig discussiëren.

Sorry, mag ik even lachen. Jij benadert het niet cijfermatig? Was jij niet degene die begon over hoeveel Alonso allemaal al had gewonnen op een bepaalde leeftijd en dat Grosjean dus nooit meer zo goed kon worden? Dát is cijfermatig beredeneren. Dát is scorebordjournalistiek zoals ik zelden heb gezien.
Ik heb idd gezegd dat Alonso op de leeftijd dat Grosjean zn GP2 titel pakt, Alonso zn 2e wereldtitel pakt, kortom Grosjean loopt achter. Cijfermatig kan Grosjean hem nog makkelijk inhalen, maar we weten toch allemaal dat Grosjean niet van het niveau Alonso is, lijkt me ook vooral een gevoelskwestie.  Verder zeg ik niet dat ik niks cijfermatig benader, ik vroeg Wings alleen wat er cijfermatig was in de quote die hij aanhaalt.

Tuesday

Citaat van: Wings op 05 december 2013 - 20:41:08
In de vraag van Jehoentelaar schuilt wel je bewijs. Ik zou dus graag zien dat je antwoordt en ons laat zien wat wij collectief missen.
zou je voor de duidelijkheid ff de vraag opnieuw willen stellen dan ? of quoten?

Perton

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:35:50
Citaat van: Jehoentelaar op 05 december 2013 - 19:40:21
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:31:01
tja, relevant voor mij of niet, als ik zie dat informatie niet klopt of er verkeerd beeld wordt geschets dan mag ik dat toch aangeven??
Geen dingen op mij afschuiven, ik zeg niet dat je dat niet mag doen. Ik maak alleen de constatering dat je jezelf (lijkt!) tegen te spreken.
ik doelde op Perton, niet op jou.
Vriend, jij begon met cijfers te strooien over dat Grosjean nog niet zoveel had bereikt als zijn leeftijdsgenoten. Nu niet de zaken omdraaien.

Wings

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:48:36
Citaat van: Wings op 05 december 2013 - 20:41:08
In de vraag van Jehoentelaar schuilt wel je bewijs. Ik zou dus graag zien dat je antwoordt en ons laat zien wat wij collectief missen.
zou je voor de duidelijkheid ff de vraag opnieuw willen stellen dan ? of quoten?

Citaat van: Jehoentelaar op 05 december 2013 - 19:40:21
Welke coureurs zonder bergen testkilometers hebben zich dan net zo snel aangepast als coureurs die debuteerden mét een waslijst aan testsessies achter hun naam?

Ik ben wel nieuwsgierig met welke rijders je op de proppen komt. Als ik je betoog zo lees verwacht ik minstens een rijder of 4-5.

0634

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:46:38

Ik heb idd gezegd dat Alonso op de leeftijd dat Grosjean zn GP2 titel pakt, Alonso zn 2e wereldtitel pakt, kortom Grosjean loopt achter. Cijfermatig kan Grosjean hem nog makkelijk inhalen, maar we weten toch allemaal dat Grosjean niet van het niveau Alonso is, lijkt me ook vooral een gevoelskwestie. 

Dat weten we helemaal niet. Ik zei, en dat meen ik, dat mist het de komende jaren qua materiaal mee zit, mannen als Hulkenberg of Grosjean de Raikkonens en Alonsos van de toekomst kunnen zijn. Daarmee zeg ik niet dat ze evenveel winnen, maar wel dat ze over een langere periode in de wereldtop mee kunnen draaien. Geldt voor beiden. Over Ricciardo twijfel ik nog.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:35:50
Citaat van: Jehoentelaar op 05 december 2013 - 19:40:21
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 19:31:01
tja, relevant voor mij of niet, als ik zie dat informatie niet klopt of er verkeerd beeld wordt geschets dan mag ik dat toch aangeven??
Geen dingen op mij afschuiven, ik zeg niet dat je dat niet mag doen. Ik maak alleen de constatering dat je jezelf (lijkt!) tegen te spreken.
ik doelde op Perton, niet op jou.

Citaat
Citaatnou, ik vind ups en downs van Grosjean vrij uniek en ik vind het wel erg makkelijk om dat op het testverbod af te schuiven. Talent heeft vaak ook te maken met je snel aanpassen aan nieuwe dingen, je dingen snel eigen maken.
Welke coureurs zonder bergen testkilometers hebben zich dan net zo snel aangepast als coureurs die debuteerden mét een waslijst aan testsessies achter hun naam? Volgens alle redeneringen bij elkaar kun je Grosjean met niemand vergelijken, dus ik vraag me af waarop je baseert dat Grosjean's ups en downs zo uniek zijn.
Het wordt zo wel erg ingewikkeld allemaal. Ik weet niet of het zo overkomt, maar ik heb weinig zin om maar door te blijven gaan over dat testverbod. Ik vind het maar een zwak excuus, de testsessies voor aanvang van het seizoen zijn er nog steeds, daarnaast kun je elk weekend daar een kleine duizend kilometer bij optellen met kilometers die in mijn ogen veel belangrijker zijn.
Je kan het vinden, alle argumenten en de gegevens uit de realiteit spreken het tegen.

Tuesday

Citaat van: Wings op 05 december 2013 - 20:51:11
Citaat van: Tuesday op 05 december 2013 - 20:48:36
Citaat van: Wings op 05 december 2013 - 20:41:08
In de vraag van Jehoentelaar schuilt wel je bewijs. Ik zou dus graag zien dat je antwoordt en ons laat zien wat wij collectief missen.
zou je voor de duidelijkheid ff de vraag opnieuw willen stellen dan ? of quoten?

Citaat van: Jehoentelaar op 05 december 2013 - 19:40:21
Welke coureurs zonder bergen testkilometers hebben zich dan net zo snel aangepast als coureurs die debuteerden mét een waslijst aan testsessies achter hun naam?

Ik ben wel nieuwsgierig met welke rijders je op de proppen komt. Als ik je betoog zo lees verwacht ik minstens een rijder of 4-5.
Alonso, Raikkonen, Hamilton (die had echt niet meer F1 km's als Grosjean begin 2012), Villeneuve, Montoya,   Ik weet echt niet exacte km's maar zitten wel aantal coureurs tussen die er snel stonden en in hun loopbaan zeker niet met elke extra km beter zijn geworden. Uit de Moto GP heb ik Marquez al aangehaald. Maar goed, ik vind dit een vrij onmogelijke vraag om te beantwoorden.

Maar goed, om de vraag om te draaien; wanneer komen jullie nou met bewijzen, of sterke aanwijzingen dat Grosjean zn gigantische dip verband houd met het testverbod??

Perton

Dude ik heb in een eerdere post nog laten zien dat hamilton wel bergen testkilometers heeft gemaakt. En waarom.je marquez niet met f1 kan vergelijken heb ik ook al verteld maar goed als jij selectief blijft quoten ben ik wel klaar met de discussie.  De rest kan me in de andere topics terugvinden.