Seizoen 2013 ten einde

Gestart door Gerard, 25 november 2013 - 13:01:57

« vorige - volgende »

Welk cijfer geef jij het afgelopen seizoen?

1
1 (4.2%)
2
0 (0%)
3
4 (16.7%)
4
6 (25%)
5
4 (16.7%)
6
7 (29.2%)
7
1 (4.2%)
8
1 (4.2%)
9
0 (0%)
10
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Jehoentelaar

Autosport is per definitie kunstmatig. Het is alleen de vraag hoe ver je moet gaan in het van bovenaf beïnvloeden van het raceverloop.

Perton

Zo min mogelijk. En (en ja ik weet dat ik nu klink alsof je 's ochtends de snooze button indrukt en elke paar minuten met het zelfde geouwehoer wordt geconfronteerd, excuses) daarom is het dus ook zo onzinnig dat er wel verplicht gebruik van bandencompounds is, maar je vervolgens niet de vrije keuze hebt te bepalen op welke banden je de race begint, waardoor alsnog iedereen op dezelfde strategie zit. En dat de FIA dan vervolgens compleet verontwaardigd is dat het niet werkt en dan met een nieuwe non-oplossing komt. Waarna het gezeur weer van voren af aan begint, en het vervolgens lijkt alsof de Formule 1-fans massaal worden geïnspireerd door die twee oudjes van de Muppet Show en nooit tevreden zijn.

Matthijs

Citaat van: Perton op 01 december 2013 - 22:42:40
Zo min mogelijk. En (en ja ik weet dat ik nu klink alsof je 's ochtends de snooze button indrukt en elke paar minuten met het zelfde geouwehoer wordt geconfronteerd, excuses) daarom is het dus ook zo onzinnig dat er wel verplicht gebruik van bandencompounds is, maar je vervolgens niet de vrije keuze hebt te bepalen op welke banden je de race begint, waardoor alsnog iedereen op dezelfde strategie zit. En dat de FIA dan vervolgens compleet verontwaardigd is dat het niet werkt en dan met een nieuwe non-oplossing komt. Waarna het gezeur weer van voren af aan begint, en het vervolgens lijkt alsof de Formule 1-fans massaal worden geïnspireerd door die twee oudjes van de Muppet Show en nooit tevreden zijn.

Je hebt gelijk. Iemand anders (of was jij dat ook?) zei het al: De FIA komt met iets nieuws, maar pakt dit vervolgens in met zoveel regeltjes dat het vervolgens niet werkt.

Perton

Euhm ik heb wel iets soortgelijks gezegd, maar anderen zullen dat ook wel hebben gedaan, vermoed ik. Oplossingen zijn soms ook heel makkelijk, zoals paar jaar terug dat het kwalificatiesysteem om de 4 races veranderde. Met het huidige systeem ben ik erg tevreden, maar destijds was er een veel meer voor de hand liggende oplossing om toch het 'uurtje kwalificeren' te behouden: iedereen verplicht per kwartier minimaal één getimede ronde rijden, en verder onbeperkt aantal ronden voor de kwalifcatie. Het is vrij logisch dat als je maximaal 12 ronden in een uur mag rijden, dat je deze voor het laatste half uur, de laatste 20 minuten bewaart. En dan verbaasd zijn dat de baan het eerste half uur zo leeg is. Dat is dus ook iets wat ik bedoel met al die regeltjes die erbij worden verzonnen. Daarom vind ik het jammer dat het geklaag soms wordt afgedaan alsof fans nooit tevreden zijn. Dat is namelijk totale onzin. De FIA maakt gewoon altijd belachelijke regels waarbij geen rekening wordt gehouden met de consequenties.

Matthijs

Citaat van: Perton op 02 december 2013 - 10:05:47Oplossingen zijn soms ook heel makkelijk, zoals paar jaar terug dat het kwalificatiesysteem om de 4 races veranderde. Met het huidige systeem ben ik erg tevreden, maar destijds was er een veel meer voor de hand liggende oplossing om toch het 'uurtje kwalificeren' te behouden: iedereen verplicht per kwartier minimaal één getimede ronde rijden, en verder onbeperkt aantal ronden voor de kwalifcatie. Het is vrij logisch dat als je maximaal 12 ronden in een uur mag rijden, dat je deze voor het laatste half uur, de laatste 20 minuten bewaart. En dan verbaasd zijn dat de baan het eerste half uur zo leeg is.
Daar ben ik het dan niet mee eens. Want wat is een getimede ronde? Want als je weet dat de baan aan het eind het snelst is, waarom zou je dan voluit gaan in het begin van de sessie? Dan zou je een regel erbij moeten verzinnen dat de getimede ronden van elk kwartier meetellen, maar dan kom je al gauw op het huidige systeem uit.

En laten we wel zijn: de veranderingen qua inhalen bijvoorbeeld hebben wel gewerkt: in 2008 was inhalen (te) moeilijk, nu (te) makkelijk. Waar ik het alleen niet mee eens ben, is dat er steeds nieuwe oplossingen worden bedacht om problemen aan te pakken, net alsof je pleister op pleister op een etterende wond plakt. Problemen met inhalen was (mijns inziens) niet omdat de banden te langzaam slijtten, of dat de topsnelheid van de achterblijver te laag was. Toch waren dat de oplossingen van de FIA (Pirelli en DRS). Als het probleem is dat de coureurs niet dicht genoeg op elkaar kunnen rijden door de layout van het circuit en de downforce (vuile lucht), pas dát dan aan!

Hetzelfde met het voorbeeld van een verplichte twee bandenwissels. Pirelli was een pleister op het gebrek aan inhalen. Nu blijkt er een nieuwe wond, namelijk bandenmanagement. Dit moet dan worden aangepast door het verplicht stellen van bandenwissels. Maar niemand heeft ooit een probleem gehad met het gebrek (of overschot) aan bandenwissels dus hoefde dit probleem niet te worden aangepakt. Kortom, een tweede pleister op dezelfde wond, in plaats van dat de wond zelf wordt geheeld.

Perton

Citaat van: Matthijs op 02 december 2013 - 13:44:28Daar ben ik het dan niet mee eens. Want wat is een getimede ronde? Want als je weet dat de baan aan het eind het snelst is, waarom zou je dan voluit gaan in het begin van de sessie? Dan zou je een regel erbij moeten verzinnen dat de getimede ronden van elk kwartier meetellen, maar dan kom je al gauw op het huidige systeem uit.
Of dat elke tijd binnen 107% van de uit dat kwartier snelst gereden tijd zou moeten zitten. Maarja, iemand die 2 minuten voor het einde van dat kwartier de baan op komt, zet zijn tijd dan misschien in het nieuwe kwartier in. Ok, misschien was de oplossing toch niet zo simpel als ik in eerste instantie dacht, laat ik maar bij de FIA sollicteren :P

CitaatEn laten we wel zijn: de veranderingen qua inhalen bijvoorbeeld hebben wel gewerkt: in 2008 was inhalen (te) moeilijk, nu (te) makkelijk. Waar ik het alleen niet mee eens ben, is dat er steeds nieuwe oplossingen worden bedacht om problemen aan te pakken, net alsof je pleister op pleister op een etterende wond plakt. Problemen met inhalen was (mijns inziens) niet omdat de banden te langzaam slijtten, of dat de topsnelheid van de achterblijver te laag was. Toch waren dat de oplossingen van de FIA (Pirelli en DRS). Als het probleem is dat de coureurs niet dicht genoeg op elkaar kunnen rijden door de layout van het circuit en de downforce (vuile lucht), pas dát dan aan!
Helemaal mee eens. DRS ben ik (heb ik vaker gezegd) op zich wel voorstander van, ik vind alleen dat je goed moet kijken dat het gebruikt wordt als hulpmiddel en niet als inhaalknop, wat je dit seizoen vaak gezien hebt, zeker nu elk circuit behalve Monaco twee DRS-zones heeft en coureurs die in zone 1 worden gepaseerd in zone 2 hun positie weer met gemak terugpakken. Maar eigenlijk ben ik nog steeds een voorstander van het originele KERS-plan dat in 2009 werd gepresenteerd (of wellicht in 2008 werd gepresenteerd, maar vanaf 2009 had moeten worden gebruikt). Als ik het mij goed herinner (pin me niet vast op de cijfers) had KERS in 2010 dubbel zoveel kracht moeten geven en in 2011 vier keer zoveel als in 2009. Maarja, toen kwam het kosten-argument en werd KERS afgeschaft, om later alsnog weer te worden gebruikt. Nu moet ik bekennen dat ik me niet zo heel druk bezighoudt met de technische regels van volgend jaar, maar als ik het mij goed herinner, is KERS volgend jaar ook een stuk krachtiger. Een optie zou zijn dat de FIA het seizoen 2014 grondig analyseert en op die manier circuits in drie categorieën indeeld.

A) geen KERS (of hoe dat ding volgend jaar ook heet) en geen DRS
B) wel KERS, geen DRS
C) KERS en DRS

Dit is natuurlijk volledig arbitrair, maar dat zijn de DRS-zones momenteel ook. Misschien is het ook een ontzettend slecht plan, het is gewoon iets wat ik nu ter plekke verzin. Rode draad is: DRS en KERS moeten hulpmiddelen zijn om het inhalen makkelijker te maken, en niet een manier om in te halen. En daar zit een verschil in.



En over de banden ben ik het natuurlijk ook geheel met je eens.

Figge

Hey Perton, volgens mij zijn wij geestesverwanten over hoe wij graag regels zouden zien in F1. Je teksten over kwalificeren zijn geweldig :)Volgens mij denken wij er exact hetzelfde over. En dat vind ik leuk :D

Perton

Misschien moet de FIA ons maar eens in dienst nemen ;D

Figge

Citaat van: Perton op 02 december 2013 - 15:51:48
Misschien moet de FIA ons maar eens in dienst nemen ;D

Oh zeker, ik weet zeker dat het een stuk beter wordt voor iedereen ;)

Franky R.

Citaat van: Figge op 02 december 2013 - 15:52:49
Citaat van: Perton op 02 december 2013 - 15:51:48
Misschien moet de FIA ons maar eens in dienst nemen ;D

Oh zeker, ik weet zeker dat het een stuk beter wordt voor iedereen ;)


Hoezo?


Aan mij hebben ze al genoeg...Jullie mogen dan van tijd tot tijd assisteren.... :P

Figge

Als de voorwaarden goed valt overal over te praten ;)

Franky R.