Het laatste topstoeltje: wie moet er in de McLaren rijden?

Gestart door 0634, 10 november 2013 - 19:44:21

« vorige - volgende »

Zeg t maar. Wie moet er naast JB rijden?

Sergio Perez
8 (57.1%)
Kevin Magnussen
3 (21.4%)
Nico Hulkenberg
3 (21.4%)
Fernando Alonso
0 (0%)
Iemand anders nl...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Kootje

Brundle en Alonso vind ik geen goede vergelijkingen, die hadden er al 'n carierre in de F1 op zitten. Jonge talenten krijgen doorgaans meer tijd zichzelf te bewijzen. Andrettti was daarop idd de uitzondering, al vraag ik me bij hem nog steeds af of hij niet ook zelf terug naar Amerika wou.

0634

Dat laatste denk ik inderdaad ook wel. Daar was hij een held, hier een lulletje rozenwater. Blijft een opmerkelijk verhaal.

T.Nuvolari

Andretti was toch ook al 31 toen hij bij McLaren debuteerde. Debutant maar dan ook weer niet helemaal. Kwam als verdienstelijk coureur uit Amerika en had natuurlijk zijn achternaam mee. Hij had "pech" naast Senna te moeten rijden in niet de allerbeste McLaren ooit en moest zich bewijzen naast F1-oppergod Senna. Dat F1 veel technischer was/is dan Indycar zal ook niet geholpen hebben, zie Bourdais of andere Amerikaanse race helden. Volgens mij reed hij ook meer op tegenstanders in dan hij ronden heeft afgelegd dat jaar.

0634

Klopt. Hij is sowieso een flink aantal keren door de grindbakken gestuiterd. Is maar 4 keer aan de finish gekomen. En ondanks dat F1 anders is dan Indy's, moet je toch gewoon je wagen op de baan kunnen houden lijkt me...

gloudiesaurus

Hoe langer ik erover nadenk hoe minder ik ervan snap waarom ze Perez hebben weggestuurd. Eigenlijk verdiende hij wel een 2e jaar bij McLaren.
Zoveel langzamer dan Button was hij niet. Goed er zijn verhalen over arrogantie en hij zou in Abu Dhabi veel hebben laten liggen.
Maar om hem nu af te rekenen op weekend? Hij was ook regelmatig sneller dan Button...

Maar goed de komt van Magnussen vind ik ook mooi. Denk dat hij het volgend jaar ook goed zal doen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 17 november 2013 - 17:01:18
Hoe langer ik erover nadenk hoe minder ik ervan snap waarom ze Perez hebben weggestuurd. Eigenlijk verdiende hij wel een 2e jaar bij McLaren.
Zoveel langzamer dan Button was hij niet. Goed er zijn verhalen over arrogantie en hij zou in Abu Dhabi veel hebben laten liggen.
Maar om hem nu af te rekenen op weekend? Hij was ook regelmatig sneller dan Button...

Maar goed de komt van Magnussen vind ik ook mooi. Denk dat hij het volgend jaar ook goed zal doen.


Sowieso vond ik het inhuren van Perez een paniekaankoop van McLaren. Ze hadden echt niet verwacht dat Hamilton zou opstappen. De link met Telmex en Carlos Slim was een mooie bonus, maar ik lees nog steeds dat Telmex slecht van betalen is gebleven.


Wel opvallend, omdat Telmex Vodafone zou opvolgen als sponsor? Of komt er een grote sponsor uit Japan, oftewel Honda-connection?

Jozef

Voor mij had Pérez ook nog wel een jaar de kans mogen krijgen. Maar McLaren heeft hier duidelijk ingezien dat de toekomst er niet zo rooskleurig uit zag. Pérez is een prima rijder en zou in een goede McLaren wel af en toe een race kunnen winnen. Maar ik denk ook dat niemand een echte topper in hem ziet die een WK naar zijn hand kan zetten. En Jenson Button zal dat ook niet meer doen.

Dat betekent dus dat ze op dit moment geen coureurs in dienst hebben van wie we verwachten dat ze wereldkampioen kunnen worden. En dat is ondermaats voor McLaren. Aangezien Alonso, Vettel, Räikkönen, Hamilton en Rosberg nergens heen lijken te gaan (en al zeker niet naar McLaren), zijn er eigenlijk maar twee rijders voor wie je zou kunnen gokken dat ze ooit wel wereldkampioen kunnen worden: Hülkenberg en Magnussen. Beiden zouden een gok zijn. Dus moet je het afwegen:

Hülkenberg: meer ervaren, waarschijnlijk dus aanvankelijk sneller en meer feedback. Waarschijnlijk ook duurder.
Magnussen: nieuw jochie, zal alles moeten leren. Maar dat kan, hij rijdt namelijk naast Button. Hamilton heeft ook veel geleerd van Alonso. Kost waarschijnlijk bijna niks. Komt uit het eigen kweekprogramma, dus hij kent het huis en het huis kent hem. En het is voor Magnussen gewoon tijd om de F1 in te gaan; als FR3.5-kampioen heeft hij niks meer te leren in opstapklassen. Als McLaren hem echter in een ander team wil binnenwerken, kost het hen waarschijnlijk nog geld ook.

Samenvattend: als McLaren binnen dit en pakweg 2016 nog eens een wereldtitel wil winnen, moet er sowieso iets veranderen in de bezetting. Dan is dit een goed moment: Magnussen is er klaar voor en nu rijdt Button er nog, die als uitstekende mentor kan dienen. Als McLaren nog wacht, is het eigenlijk gewoon verloren tijd.

Dus het is heel sneu voor Pérez, ik gun hem zeker een F1-stoeltje want coureurs als hem hebben we nodig, maar als McLaren-fan juich ik deze beslissing toe. Ik kijk uit naar de komst van Magnussen en ik hoop dat het een goede gok is van McLaren.

Makke

Citaat van: Franky R. op 17 november 2013 - 17:31:10Sowieso vond ik het inhuren van Perez een paniekaankoop van McLaren. Ze hadden echt niet verwacht dat Hamilton zou opstappen. De link met Telmex en Carlos Slim was een mooie bonus, maar ik lees nog steeds dat Telmex slecht van betalen is gebleven.

Bwa, paniekaankoop. Perez deed het bijlange niet slecht in die Sauber. Ging vaak ook goed om met het rubber, net als Button. Ik kon de keuze wel begrijpen. Dat hij nu moet opzouten vind ik evenzeer jammer. Hij verdiende nog een jaartje extra. Hij stapt in als nieuweling en doet het nog niet zoveel slechter als Button. Zo slecht deed ie het dus niet.

Wel benieuwd naar Magnussen. Niets is mooier dan wat er met hem gebeurd. Talent ontdekken, verrijken en dan inzetten. Hopelijk voor hem wordt er niet te veel gerefereerd naar Hamilton, want het debuut van laatstgenoemde was quasi perfect. Niet simpel én niet voor iedereen weggelegd.

0634

Tja, misschien heeft de exit van Perez meer te maken met Magnussen dan met Perez zelf.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 17 november 2013 - 18:08:09
Tja, misschien heeft de exit van Perez meer te maken met Magnussen dan met Perez zelf.

Uitblijven van de centen van Telmex zou ook nog wel eens een rol kunnen spelen...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel


Jozef

Niet eens, iemand die presteert zoals Pérez hoeft bij McLaren niet te betalen voor zijn stoeltje. Button doet niet veel beter en krijgt daar vele miljoenen voor toegestopt. Dan kan het zijn dat Telmex de contractuele verplichtingen niet nakomt, maar dat is dan voor McLaren alleen maar een juridisch excuus. Pérez is aan de kant gezet omdat ze in Magnussen de kans zien op een betere toekomst, waarbij ze dan wel Button nodig hebben om Magnussen te begeleiden.

0634

Dat ligt aan de afspraken die vantevoren zijn gemaakt. Als ze Perez gehaald hebben om zijn talent én om de Telmex-centen, dan heeft Perez natuurlijk een serieus probleem als die centen niet komen. Dan wordt hij er gewoon uitgegooid, omdat het part of the deal was. Bovendien heeft Button wel gewoon twee keer zoveel punten. In dezelfde wagen. Ik denk dat het laatste wat je zegt overigens inderdaad een belangrijke factor was: ze zien veel toekomst in Magnussen. Meer dan in Perez.



Arthur

Citaat van: Jeroen op 17 november 2013 - 19:08:01
Dat ligt aan de afspraken die vantevoren zijn gemaakt. Als ze Perez gehaald hebben om zijn talent én om de Telmex-centen, dan heeft Perez natuurlijk een serieus probleem als die centen niet komen. Dan wordt hij er gewoon uitgegooid, omdat het part of the deal was. Bovendien heeft Button wel gewoon twee keer zoveel punten. In dezelfde wagen. Ik denk dat het laatste wat je zegt overigens inderdaad een belangrijke factor was: ze zien veel toekomst in Magnussen. Meer dan in Perez.

Eens Jeroen en natuurlijk in combinatie met die Telmex-centen [die niet komen]
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Jeroen op 17 november 2013 - 19:08:01Dat ligt aan de afspraken die vantevoren zijn gemaakt. Als ze Perez gehaald hebben om zijn talent én om de Telmex-centen, dan heeft Perez natuurlijk een serieus probleem als die centen niet komen. Dan wordt hij er gewoon uitgegooid, omdat het part of the deal was. Bovendien heeft Button wel gewoon twee keer zoveel punten. In dezelfde wagen. Ik denk dat het laatste wat je zegt overigens inderdaad een belangrijke factor was: ze zien veel toekomst in Magnussen. Meer dan in Perez.

Oké, Button heeft idd significant meer binnengebracht dan Pérez, dus dat zal wel meespelen. Pérez doet niet onder voor Button in de kwalificatie, maar vaak wel tijdens de race. Toch denk ik dat Pérez in principe goed genoeg is om hem te houden, zelfs als Telmex de afspraak niet nakomt. Ik denk bijvoorbeeld dat hij niet onderdoet voor Kovalainen in 2008, en die hoefde ook niet te betalen voor zijn stoel.

Als Magnussen niet had gepresteerd in de WSR, dan was Pérez gewoon gebleven, ook zonder Telmex-centen. Dat is althans wat ik denk (pure speculatie dus).