Abu Dhabi: "Alonso onbestraft. Terecht of niet?"

Gestart door Franky R., 03 november 2013 - 19:48:01

« vorige - volgende »

Zou jij Alonso hebben gestraft voor zijn move op Vergne?

Ja zeker. Alonso perste zijn auto ertussen
14 (60.9%)
Wel een tijdstraf, maar geen DT
0 (0%)
Nee, Alonso vermeed een crash
9 (39.1%)

Totaal aantal stemmen: 20

Poll gesloten: 13 november 2013 - 19:48:01

Wings

Er is altijd een context. In de volksmond wordt het inconsequentie genoemd. ;) Ik kan me prima vinden in de verklaring van de wedstrijdleiding en ben blij dat gezond boerenverstand zo nu en dan boven de formaliteit gaat. Bovendien gingen veel rijders over de witte lijn in Abu Dhabi dus als je al zeurt over 'regels zijn regels', begin dan bij de kwalificatie. Dat lijkt me overigens wel weer leuk. :D

Jozef

Citaat van: Franky R. op 04 november 2013 - 17:38:18
Mag ik daarop inhaken, Jeroen?

Dat gedonder over 'te weinig ruimte' is pas begonnen, met de maatregel dat je maar een keer van lijn mag veranderen.  ::)

Die regel is er al heel lang, waar hier het probleem ligt is de regel "je moet ruimte laten voor 1 auto". Die regel bestond niet, totdat Alonso hem een keer uitvond op de boordradio en de stewards er nog gehoor aan gaven ook.

Wings


Jozef

Maar de race erna kreeg Nando wel zijn zin en werd die regel bijgeschreven in het reglement. ::)

0634

Citaat van: Wings op 04 november 2013 - 18:48:24
Er is altijd een context. In de volksmond wordt het inconsequentie genoemd. ;) Ik kan me prima vinden in de verklaring van de wedstrijdleiding en ben blij dat gezond boerenverstand zo nu en dan boven de formaliteit gaat. Bovendien gingen veel rijders over de witte lijn in Abu Dhabi dus als je al zeurt over 'regels zijn regels', begin dan bij de kwalificatie. Dat lijkt me overigens wel weer leuk. :D

Daar hadden we dan ook al over 'gezeurd.'

Wings

#50
Citaat van: Jozef op 04 november 2013 - 19:06:40
Maar de race erna kreeg Nando wel zijn zin en werd die regel bijgeschreven in het reglement. ::)

Nando werd eerder al bestraft voor een situatie die vergelijkbaar is met die van Rosberg. Als ik mij niet vergis was dat een inhaalactie op Robert Kubica die hem naar buiten drong. Alonso werd bestraft omdat hij buiten de lijnen reed toen hij voorbij ging aan de Pool. Die regel is dus niet nieuw. Je mag geen profijt hebben als je buiten de lijnen terecht komt. Daarom ontstond er een discussie toen Kimi in Spa met de Ferrari buiten de lijn terecht kwam tijdens de start, een ongeval meed en aansluitend 2-3 posities won. En Hamilton in Spa een jaar later. Komt buiten de baan, geeft de positie half terug maar breekt deze niet volledig af waardoor hij bestraft wordt.

[edit]

Ook deze er even bij gezocht:

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/238795/alonso-geen-spijt-van-inhaalactie-bij-kubica/

0634

De regel is er nu wel. Dus moet je die hanteren of afschaffen. Een context is er niet bij dit soort regels.

Wings

Er zijn uitzonderingssituaties. Als je naast de baan stuurt om een ongeval te vermijden wordt doorgaans niet bestraft. En maar goed ook. Bovendien begrijp ik niet dat mensen die doorgaans fitten dat de wedstrijdleiding er te kort op zit nu weer fitten dat ze moeten bestraffen zonder rekening te houden met de situatie. Dan zeur je om te zeuren of ben je zelf niet consequent. Mijn laatste bericht is dat ik het geweldig vind hoe Alonso met het mes tussen zijn tanden zijn Ferrari naar een uiterste dreef en de grens opzocht. Natuurlijk neemt hij risico om tegen een straf aan te rennen maar dit is waar racen om gaat! Dit is wat ik wil zien. Hij doet niemand een centje pijn en ook Vergne vind niks verkeerds aan de actie. Zo hoort het te zijn! En tegen dat handjevol zeurpieten trek ik een lange neus.

Arthur

Citaat van: Wings op 04 november 2013 - 19:25:56
Er zijn uitzonderingssituaties. Als je naast de baan stuurt om een ongeval te vermijden wordt doorgaans niet bestraft. En maar goed ook. Bovendien begrijp ik niet dat mensen die doorgaans fitten dat de wedstrijdleiding er te kort op zit nu weer fitten dat ze moeten bestraffen zonder rekening te houden met de situatie. Dan zeur je om te zeuren of ben je zelf niet consequent. Mijn laatste bericht is dat ik het geweldig vind hoe Alonso met het mes tussen zijn tanden zijn Ferrari naar een uiterste dreef en de grens opzocht. Natuurlijk neemt hij risico om tegen een straf aan te rennen maar dit is waar racen om gaat! Dit is wat ik wil zien. Hij doet niemand een centje pijn en ook Vergne vind niks verkeerds aan de actie. Zo hoort het te zijn! En tegen dat handjevol zeurpieten trek ik een lange neus.

Je bedoelt wat je wilt zien qua racen [begrijp ik] en welke [spel]regels er gelden. In dit geval breekt Alonso de regels en zou een straf op zijn plaats zijn. Het heeft niets met vitten te maken maar met regels waar ook andere coureurs zich aan dienen te houden. Dat jij de aktie van Alonso geweldig vindt doet niets af aan het feit dat zijn aktie niet reglementair was.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Wings op 04 november 2013 - 19:14:38
Citaat van: Jozef op 04 november 2013 - 19:06:40
Maar de race erna kreeg Nando wel zijn zin en werd die regel bijgeschreven in het reglement. ::)

Nando werd eerder al bestraft voor een situatie die vergelijkbaar is met die van Rosberg. Als ik mij niet vergis was dat een inhaalactie op Robert Kubica die hem naar buiten drong. Alonso werd bestraft omdat hij buiten de lijnen reed toen hij voorbij ging aan de Pool. Die regel is dus niet nieuw. Je mag geen profijt hebben als je buiten de lijnen terecht komt. Daarom ontstond er een discussie toen Kimi in Spa met de Ferrari buiten de lijn terecht kwam tijdens de start, een ongeval meed en aansluitend 2-3 posities won. En Hamilton in Spa een jaar later. Komt buiten de baan, geeft de positie half terug maar breekt deze niet volledig af waardoor hij bestraft wordt.

[edit]

Ook deze er even bij gezocht:

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/238795/alonso-geen-spijt-van-inhaalactie-bij-kubica/

Wat is je punt nu? Want de logica in je post ontgaat me. Alonso werd toen bestraft voor buiten de lijnen kleuren (wat ik in dat geval overigens een rare beslissing vind omdat hij daar al voor/naast Kubica rijdt), reden te meer om hem gisteren ook te bestraffen.

0634

Citaat van: Wings op 04 november 2013 - 19:25:56
Er zijn uitzonderingssituaties. Als je naast de baan stuurt om een ongeval te vermijden wordt doorgaans niet bestraft.
Maar dat argument gaat hier niet op. Voordat hij een ongeval moest vermijden, had hij al moeten liften. Vergne zat immers op de racelijn, hij komt uit de pits gereden.

CitaatBovendien begrijp ik niet dat mensen die doorgaans fitten dat de wedstrijdleiding er te kort op zit nu weer fitten dat ze moeten bestraffen zonder rekening te houden met de situatie. Dan zeur je om te zeuren of ben je zelf niet consequent.
Naast de baan inhalen is geen racen. Bovendien:die regel is er, dus moet je hem hanteren. Je mag hem van mij ook afschaffen, dan hoor je me ook niet over deze actie.

Het is net als met je lijn afwijken bij verdedigen: ik ben tégen die regel. Maar die regel is er nu wel. Dus mocht iemand teveel van zijn lijn afwijken, moet je hem daar wel om straffen. Daar heb ik allemaal nooit zoveel moeite mee. Hoe stom de regel; als hij er is, moet je het consequent hanteren.

Ik heb meer moeite met ongevallen met inhalen. Dat je dan straffen krijgt omdat iemand een fractie te laat remt of zo... dat soort foutjes moet je niet afvlaggen, die maken ze allemaal. Die straf van Giedo een paar weken terug was er ook zo'n voorbeeld van; tijdens zo'n start gebeuren die dingen nou eenmaal.

Wings

Citaat van: Jozef op 04 november 2013 - 19:32:31
Wat is je punt nu? Want de logica in je post ontgaat me. Alonso werd toen bestraft voor buiten de lijnen kleuren (wat ik in dat geval overigens een rare beslissing vind omdat hij daar al voor/naast Kubica rijdt), reden te meer om hem gisteren ook te bestraffen.

Mijn punt is dat de toepassing niet zo zwart-wit en eenduidig is als sommige beweren en deze regel niks nieuws onder de zon is. Wat mij verbaasd is dat men doorgaans fit op een wedstrijdleiding die meer vrijheid in het racen moet bieden en dingen eens vanuit het juiste perspectief moet benaderen en als vervolgens gehoor wordt gegeven aan deze klaagzang is het weer niet goed en moet men volgens de letters van de wet handelen. Sja, zo houd je wel fora levende. Dat is dan weer het voordeel. ;)

Wings

Citaat van: Jeroen op 04 november 2013 - 19:43:24
Citaat van: Wings op 04 november 2013 - 19:25:56
Er zijn uitzonderingssituaties. Als je naast de baan stuurt om een ongeval te vermijden wordt doorgaans niet bestraft.
Maar dat argument gaat hier niet op. Voordat hij een ongeval moest vermijden, had hij al moeten liften. Vergne zat immers op de racelijn, hij komt uit de pits gereden.

CitaatBovendien begrijp ik niet dat mensen die doorgaans fitten dat de wedstrijdleiding er te kort op zit nu weer fitten dat ze moeten bestraffen zonder rekening te houden met de situatie. Dan zeur je om te zeuren of ben je zelf niet consequent.
Naast de baan inhalen is geen racen. Bovendien:die regel is er, dus moet je hem hanteren. Je mag hem van mij ook afschaffen, dan hoor je me ook niet over deze actie.

Het is net als met je lijn afwijken bij verdedigen: ik ben tégen die regel. Maar die regel is er nu wel. Dus mocht iemand teveel van zijn lijn afwijken, moet je hem daar wel om straffen. Daar heb ik allemaal nooit zoveel moeite mee. Hoe stom de regel; als hij er is, moet je het consequent hanteren.

Ik heb meer moeite met ongevallen met inhalen. Dat je dan straffen krijgt omdat iemand een fractie te laat remt of zo... dat soort foutjes moet je niet afvlaggen, die maken ze allemaal. Die straf van Giedo een paar weken terug was er ook zo'n voorbeeld van; tijdens zo'n start gebeuren die dingen nou eenmaal.

Wat ik vooral opmerk is dat de wedstrijdleiding het wel erg vaak fout ziet volgens jou. Als ze bestraffen zijn ze niet goed wijs en nu heb je weer kritiek als niet wordt bestraft. Altijd weet Jeroen het beter lijkt wel. Zo is het niet per definitie maar zo komt het bij mij wel over. Nu wil ik niet beweren dat ik altijd de wedstrijdleiding steun maar dit vind ik wel erg extreem. Bovendien had ik ook wel begrepen als de wedstrijdleiding wel had bestraft. Alonso zocht hier de grens op en dit keer pakt het goed uit. De ophef begrijp ik dan ook niet.

0634

Ik heb het allemaal prima uitgelegd. Dat jij het er niet mee eens bent: prima.

Ik heb geen zin in dit kansloze gedoe en al helemaal geen zin in jouw manier van posten.

Arthur

Citaat van: Wings op 04 november 2013 - 19:45:02
Citaat van: Jozef op 04 november 2013 - 19:32:31
Wat is je punt nu? Want de logica in je post ontgaat me. Alonso werd toen bestraft voor buiten de lijnen kleuren (wat ik in dat geval overigens een rare beslissing vind omdat hij daar al voor/naast Kubica rijdt), reden te meer om hem gisteren ook te bestraffen.

Mijn punt is dat de toepassing niet zo zwart-wit en eenduidig is als sommige beweren en deze regel niks nieuws onder de zon is. Wat mij verbaasd is dat men doorgaans fit op een wedstrijdleiding die meer vrijheid in het racen moet bieden en dingen eens vanuit het juiste perspectief moet benaderen en als vervolgens gehoor wordt gegeven aan deze klaagzang is het weer niet goed en moet men volgens de letters van de wet handelen. Sja, zo houd je wel fora levende. Dat is dan weer het voordeel. ;)

Prima dat je meer vrijheid bepleit [eens] maar hier hebben we het over een incident dat onder de huidige regelgeving juist wel tot een straf moet leiden. Dat het juist niet gebeurt leidt tot deze discussies. En met de huidige regelgeving zou bij consequent [en in het juiste perspectief] beleid een straf zijn uitgedeeld. Nogmaals, heeft niets met vitten te maken maar alles met consequent beleid en uitvoering van de regels. De vraag naar meer [race]vrijheid is een andere discussie die hier enkel verwarring schept. Die zaken moet je hier scheiden.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel