The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

FolkertE

Je vroeg waarom ze de vleugel niet vervingen, en ik heb daar geen antwoord op. Jij stelde dat de beschadigde vleugel amper invloed had, maar als dat zo was hadden beiden niet een extra stop hoeven te maken. En dat vond ik van jou een te makkelijke conclusie, want we weten niet hoeveel invloed het wel had en hoeveel tijd ze er mee zouden verliezen of mee zouden winnen.

Wings

Natuurlijk weten we dat wel. Minimaal. Anders had men de vleugel wel vervangen.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 17:18:21
Je vroeg waarom ze de vleugel niet vervingen, en ik heb daar geen antwoord op. Jij stelde dat de beschadigde vleugel amper invloed had, maar als dat zo was hadden beiden niet een extra stop hoeven te maken. En dat vond ik van jou een te makkelijke conclusie, want we weten niet hoeveel invloed het wel had en hoeveel tijd ze er mee zouden verliezen of mee zouden winnen.
nou, dat was meer een retorische vraag. Iedereen weet nl het antwoord daar op.

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 12:24:35
@Jeroen: Nee Engeland was geen pech(nou ja beetje dan) , maar Monaco, China, Maleisië en nu Duitsland kan je wel degelijk pech noemen. Miste volgens mij ook heel groot deel van VT1 en miste daarom wel de tijd om de auto goed te kunnen afstellen.
Maar dat is nou juist het punt van de pech. Als hij in sommige races geen pech had, dan reed hij dichter op Alonso dan nu het geval. Maleisië reed hij zelfde tijden als Alonso. Spanje en Bahrein zat hij kort achter Alonso, Monaco zat hij er voor, Spanje ook, tot Alonso ineens 3stopper ging doen. (alle krediet voor Alonso natuurlijk) Dus over het algemeen doet Raikkonen het inderdaad niet beter dan Alonso, maar zit er wel veel dichter op dan Massa. En we kijken nu naar race 10 en ja echt grote rijders moeten sneller mee kunnen veranderen met de auto's, maar 10 races is nog erg vroeg om hem te vergelijken met Massa na 4 jaar.

Räikkönen rijdt helemaal niet korter op Alonso dan Massa. Ook gisteren weer (meer dan) een minuut erachter. Dat is gewoon veel te veel voor een rijder die werd gecontracteerd om samen met Alonso te strijden om het kampioenschap. Heel anders dan Massa die vaak als testdummie werd gebruikt om verschillende strategieën te gebruiken. Als Massa (vaak laat in het seizoen) 'vrij werd gelaten' en voor eigen succes mocht rijden versloeg hij Alonso in de kwalificatie en reed hij kort(er) bij de Spanjaard in de buurt. Qua contrast in snelheid per ronde is de achterstand van Kimi sowieso veel groter. Meestal zo rond de seconde. Al met al is het verschil veel te groot en rijdt de Fin geen deuk in een pak boter. Ook dit weekend was het weer drie keer niks en wist hij geen eens een punt te pakken. Het is huilen met de pet op.

Tuesday

Citaat van: Wings op 21 juli 2014 - 17:33:30
Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 12:24:35
@Jeroen: Nee Engeland was geen pech(nou ja beetje dan) , maar Monaco, China, Maleisië en nu Duitsland kan je wel degelijk pech noemen. Miste volgens mij ook heel groot deel van VT1 en miste daarom wel de tijd om de auto goed te kunnen afstellen.
Maar dat is nou juist het punt van de pech. Als hij in sommige races geen pech had, dan reed hij dichter op Alonso dan nu het geval. Maleisië reed hij zelfde tijden als Alonso. Spanje en Bahrein zat hij kort achter Alonso, Monaco zat hij er voor, Spanje ook, tot Alonso ineens 3stopper ging doen. (alle krediet voor Alonso natuurlijk) Dus over het algemeen doet Raikkonen het inderdaad niet beter dan Alonso, maar zit er wel veel dichter op dan Massa. En we kijken nu naar race 10 en ja echt grote rijders moeten sneller mee kunnen veranderen met de auto's, maar 10 races is nog erg vroeg om hem te vergelijken met Massa na 4 jaar.

Räikkönen rijdt helemaal niet korter op Alonso dan Massa. Ook gisteren weer (meer dan) een minuut erachter. Dat is gewoon veel te veel voor een rijder die werd gecontracteerd om samen met Alonso te strijden om het kampioenschap. Heel anders dan Massa die vaak als testdummie werd gebruikt om verschillende strategieën te gebruiken. Als Massa (vaak laat in het seizoen) 'vrij werd gelaten' en voor eigen succes mocht rijden versloeg hij Alonso in de kwalificatie en reed hij kort(er) bij de Spanjaard in de buurt. Qua contrast in snelheid per ronde is de achterstand van Kimi sowieso veel groter. Meestal zo rond de seconde. Al met al is het verschil veel te groot en rijdt de Fin geen deuk in een pak boter. Ook dit weekend was het weer drie keer niks en wist hij geen eens een punt te pakken. Het is huilen met de pet op.
dat Kimi werd gehaald om te strijden voor het kampioenschap en dat Massa werd gebruikt als testdummiie slaat nergens op. Dan had Ferrari Massa wel gehouden nl.

Wings

Dan lees je slecht tussen de regels door. Het is vaak genoeg -indirect- bevestigd. Zelfs toen Massa vertrok werd er naar gerefereerd. Bovendien is het niet nieuw dat Ferrari opereert met een eerste en tweede rijder. En Alonso was nu eenmaal stukken beter. De focus lag dus terecht op Alonso. Als de strijd gestreden was en Massa mocht voor zijn eigen successen rijden zag je een overduidelijke verbetering in prestatie. Veelal werd deze weggezet als 'alleen kunnen presteren als de contracten moeten worden getekend' wat ik discutabel vind. Of het dus nergens op slaat waag ik te betwijfelen. Ferrari heeft hun filosofie nooit onder stoelen of banken gestoken en de strategie sluit er naadloos op aan.

Tuesday

Citaat van: Wings op 21 juli 2014 - 18:00:35
Dan lees je slecht tussen de regels door. Het is vaak genoeg -indirect- bevestigd. Zelfs toen Massa vertrok werd er naar gerefereerd. Bovendien is het niet nieuw dat Ferrari opereert met een eerste en tweede rijder. En Alonso was nu eenmaal stukken beter. De focus lag dus terecht op Alonso. Als de strijd gestreden was en Massa mocht voor zijn eigen successen rijden zag je een overduidelijke verbetering in prestatie. Veelal werd deze weggezet als 'alleen kunnen presteren als de contracten moeten worden getekend' wat ik discutabel vind. Of het dus nergens op slaat waag ik te betwijfelen. Ferrari heeft hun filosofie nooit onder stoelen of banken gestoken en de strategie sluit er naadloos op aan.
je moet het willen lezen denk ik.

Wings

Dat denk ik ook. En verder vond ik het ook wel logisch dat Ferrari daar Massa voor inzette. Zo kon Alonso zich vanaf de eerste vrije training al focussen op de raceafstelling en strategie en zo maximaliseren. Het contrast tussen beiden was nu eenmaal te groot en Alonso dus overduidelijk de betere. Nu weer. Maar denk dat Kimi hier toch afspraken over heeft gemaakt. Enfin, ben wel benieuwd of Kimi überhaupt wilt blijven en troosteloos buiten de punten blijft harken.

FolkertE

Citaat van: Wings op 21 juli 2014 - 17:33:30
Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 12:24:35
@Jeroen: Nee Engeland was geen pech(nou ja beetje dan) , maar Monaco, China, Maleisië en nu Duitsland kan je wel degelijk pech noemen. Miste volgens mij ook heel groot deel van VT1 en miste daarom wel de tijd om de auto goed te kunnen afstellen.
Maar dat is nou juist het punt van de pech. Als hij in sommige races geen pech had, dan reed hij dichter op Alonso dan nu het geval. Maleisië reed hij zelfde tijden als Alonso. Spanje en Bahrein zat hij kort achter Alonso, Monaco zat hij er voor, Spanje ook, tot Alonso ineens 3stopper ging doen. (alle krediet voor Alonso natuurlijk) Dus over het algemeen doet Raikkonen het inderdaad niet beter dan Alonso, maar zit er wel veel dichter op dan Massa. En we kijken nu naar race 10 en ja echt grote rijders moeten sneller mee kunnen veranderen met de auto's, maar 10 races is nog erg vroeg om hem te vergelijken met Massa na 4 jaar.

Räikkönen rijdt helemaal niet korter op Alonso dan Massa. Ook gisteren weer (meer dan) een minuut erachter. Dat is gewoon veel te veel voor een rijder die werd gecontracteerd om samen met Alonso te strijden om het kampioenschap. Heel anders dan Massa die vaak als testdummie werd gebruikt om verschillende strategieën te gebruiken. Als Massa (vaak laat in het seizoen) 'vrij werd gelaten' en voor eigen succes mocht rijden versloeg hij Alonso in de kwalificatie en reed hij kort(er) bij de Spanjaard in de buurt. Qua contrast in snelheid per ronde is de achterstand van Kimi sowieso veel groter. Meestal zo rond de seconde. Al met al is het verschil veel te groot en rijdt de Fin geen deuk in een pak boter. Ook dit weekend was het weer drie keer niks en wist hij geen eens een punt te pakken. Het is huilen met de pet op.
Sorry dat ik het zeg, maar dat is echt een eenzijdig en makkelijke conclussie. Kimi maakte gister 1 pitstop meer en verloor behoorlijk wat tijd omdat zijn vleugel kapot werd gereden. Note bene nog door die zelfde Alonso. In Spanje reed hij op 6 seconde en reed bijna de hele race er voor en hij kwalificeerde zich voor Alonso. Mocht hij ook op 3 stoppers hebben gestaan ben ik er zeker van dat hij voor Alonso was geëindigd. Maar goed, dat is als. Kimi kwalificeerde zich in Bahrein ook voor Alonso en kwam achter Alonso over de streep. SC veranderde daar vrij weinig aan denk ik, beiden werden benadeeld er door. Maleisië er uit getikt worden bij de start en daarna na genoeg de zelfde ronde tijden rijden als Alonso.
Monaco reed hij voor Alonso tot hij er uit werd gereden door Chilton. 7 tiende achter Alonso in de kwalificatie.
Het verschil in punten is veel te groot, geef ik toe, maar houd dan wel rekening met de punten die hij verloor door pech. Dat je pech uiteindelijk niet mag gebruiken als excuus dat iemand anders wel goed presteert ben ik met je eens, maar dan kan je niet verwachten dat Kimi moet presteren als hij uit de race word gereden of technische problemen heeft.

Maar ik meot ook toegeven dat Kimi dit jaar ook slechte races rijd, zoals China en Silverstone, maar hij heeft gewoon aantal keren behoorlijk wat pech, juist op het moment dat hij goed ging. Maar zoals ik al zei, Kimi nu af zetten tegen Massa die daar 4 jaar reed is veel te vroeg.

Tuesday

Citaat van: Wings op 21 juli 2014 - 18:06:50
Dat denk ik ook. En verder vond ik het ook wel logisch dat Ferrari daar Massa voor inzette. Zo kon Alonso zich vanaf de eerste vrije training al focussen op de raceafstelling en strategie en zo maximaliseren. Het contrast tussen beiden was nu eenmaal te groot en Alonso dus overduidelijk de betere. Nu weer. Maar denk dat Kimi hier toch afspraken over heeft gemaakt. Enfin, ben wel benieuwd of Kimi überhaupt wilt blijven en troosteloos buiten de punten blijft harken.
ik denk dat Kimi voorlopig alleen maar bezig is met verbeteren. Vertrekken zal voor hem nu nog niet aan de orde zijn, tenzij er achter de schermen rare dingen gebeuren.
Maar heel eerlijk Wings, is niet vervelend bedoeld, maar ik heb echt moeite om dat hele testdummie etc verhaal van jou serieus te nemen. En als het al waar is kun je ook nog afvragen of je dat uberhaupt in resultaten terug ziet. Bottas moest vrijdag (en in Engeland ook) de 1e training overslaan, maar wordt gewoon 2x 2e.
Laten we het gewoon bij de feiten houden.

Wings

@F1fan2987: zo kun je natuurlijk altijd wel verklaren waarom iemand zoveel langzamer is dan hij is. ;) Ik vond het mager, zaterdag was het mager, en gisteren wederom. Ik zie geen Kimi die met het mes tussen de tanden rondrijdt en de afstand naar Alonso vind ik te groot. Verder vind ik het wel prima, volgende week is er wel weer wat anders om Kimi's matig optreden te verklaren maar het veranderd niks aan het feit dat hij een teleurstellend seizoen doormaakt. En dat is niet alleen door pech zoals jij dat stelt. Maar dat weet je stiekem zelf ook best. Alleen heeft hij wat tegenslag dus deze uitvergroten is dan wel voor de hand liggend. Maar ik zie geen Kimi die in potentie goed presteert. Niet op zaterdag, niet op zondag. Daarom dat ik hardop afvraag of Kimi hier zelf überhaupt nog wel plezier in heeft. Moeilijk om voor te stellen eigenlijk.

Tuesday

vergelijken tussen Massa en Raikkonen tov Alonso blijft natuurlijk wel lastig. Beiden finishen geregeld 4, 5 of 6 plaatsen achter Alonso. Wat dat betreft zit er niet zoveel verschil tussen. Echter doordat Ferrari dit jaar verder naar achteren zit kan een gelijk verschil in wedstrijden wel een heel ander puntenverschil opleveren, zowel absoluut als relatief gezien. Als Alonso 6e wordt en Raikkonen 10e, dan haalt Alonso wel 8x zoveel punten binnen. Dat was bv in Canada het geval, het verschil was daar bijna een halve minuut. Het verschil in punten geeft momenteel wel een heel dramatisch beeld (Alonso heeft 5x zoveel punten), maar is wel enigzins geflateerd denk ik en kun je niet zo maar afzetten tegen vorig jaar.

Wings

Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 18:17:43
Laten we het gewoon bij de feiten houden.

Prima:

Alonso 97pt
Kimi 19pt

Tuesday

Citaat van: Wings op 21 juli 2014 - 18:48:30
Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 18:17:43
Laten we het gewoon bij de feiten houden.

Prima:

Alonso 97pt
Kimi 19pt
ha ha, daar had ik net hierboven wat over gezegd. Gelukkig zijn er nog veel meer feiten ;)

Wings

Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 18:47:23
vergelijken tussen Massa en Raikkonen tov Alonso blijft natuurlijk wel lastig. Beiden finishen geregeld 4, 5 of 6 plaatsen achter Alonso. Wat dat betreft zit er niet zoveel verschil tussen.

Dat is precies wat ik zeg!! En Massa moest weg...dus wat te doen met een rijder die het niet beter doet?

CitaatEchter doordat Ferrari dit jaar verder naar achteren zit kan een gelijk verschil in wedstrijden wel een heel ander puntenverschil opleveren, zowel absoluut als relatief gezien. Als Alonso 6e wordt en Raikkonen 10e, dan haalt Alonso wel 8x zoveel punten binnen. Dat was bv in Canada het geval, het verschil was daar bijna een halve minuut. Het verschil in punten geeft momenteel wel een heel dramatisch beeld (Alonso heeft 5x zoveel punten), maar is wel enigzins geflateerd denk ik en kun je niet zo maar afzetten tegen vorig jaar.

Niet zomaar maar we kunnen wel vaststellen dat Kimi het niet goed doet. De afstand naar Alonso, in de kwalificatie is groter dan de afstand die Massa had en in de races gaat het niet veel beter.  We kunnen er veel van vinden maar als je de feiten er op nahoud (waar jij zo prat opgaat) is het gewoon niet zo best.