The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Wings

Citaat van: Pancake Shield op 04 juli 2014 - 02:22:55
http://www.nusport.nl/formule-1/3819151/raikkonen-denkt-stoppen-in-formule-1.html

Tsja, lijkt mij ook wel een logische beslissing. Hij lijkt een beetje zijn glans verloren en als hij zich dan beter thuis voelt bij de rally? Waarom niet

Het zou mij verbazen als Kimi nog een seizoen blijft aanmodderen bij Ferrari. Ik heb het gevoel dat als Ferrari een goed bod doet, Kimi -nu nog- vertrekt.

Kootje

Wat wil je daar nu mee zeggen Wings?

Dat ik denk dat geld niet zijn drijfveer is wil niet zeggen dat hij 't dan maar voor niets gaat doen hè? Als er afspraken gemaakt zijn over bepaalde betalingen en die worden niet nagekomen dan is het logisch dat hij opstapt. Zou jij ook doen, zou iedereen doen. Maar dat maakt geld nog niet z'n belangrijkste motivator.


Wings

Kimi heeft zelf aangegeven dat de financiële situatie bij Lotus de belangrijkste reden was om het team te verlaten. En hoe hij naar buiten trad gaf mij niet de indruk dat geld hem koud laat. Tel dáár bovenop dat Kimi terugkeert bij een team, waar hij zich niet kon aarden, hem ontsloeg, dat in zwaar weer verkeert, én naast een rijder waarvan we wisten dat Kimi hem niet kon verslaan. Lijkt me dus vrij aannemelijk dat je er ietwat naast zit met je gedachten dat geld niet de belangrijkste drijfveer is. De geschiedenis projecteert mij een ander beeld.

Kootje

Citaat van: Wings op 04 juli 2014 - 17:52:22
Kimi heeft zelf aangegeven dat de financiële situatie bij Lotus de belangrijkste reden was om het team te verlaten. En hoe hij naar buiten trad gaf mij niet de indruk dat geld hem koud laat.

Mij wel. Als geld echt z'n belangrijkste drijfveer was geweest dan had hij wel gestopt nadat betalingen uitbleven. Maar nee ... Kimi reed gewoon door, won zelfs nog 'n race, maar idd ... vertrok aan het einde van het seizoen vanwege de financiele malaise van het team. Logisch als je de keuze krijgt tussen A: Een team dat naar de rand vd afgrond aan het afglijden is en waar je dus geen succes mee kunt boeken, of B: 'n team dat bewezen heeft met de top mee te kunnen en over voldoende financiele armslag beschikt om eventuele problemen aan te pakken.


CitaatTel dáár bovenop dat Kimi terugkeert bij een team, waar hij zich niet kon aarden, hem ontsloeg, dat in zwaar weer verkeert, én naast een rijder waarvan we wisten dat Kimi hem niet kon verslaan. Lijkt me dus vrij aannemelijk dat je er ietwat naast zit met je gedachten dat geld niet de belangrijkste drijfveer is. De geschiedenis projecteert mij een ander beeld.

Wat zijn terugkeer naar Ferrari met "geld als motivator" te maken heeft snap ik niet zo goed. Volgens mij ging hij naar Ferrari omdat hij verwachtte daar volop mee te kunnen strijden voor het kampioenschap, niet omdat hij hoopt weer voortijdig ontslagen te worden en wederom 'n mooie afkoopsom te innen. Het zware weer waarover je spreekt blijkt nu pas, maar was vorig jaar nog niet bekend. Tot aan Seb's zegetocht in België deed Ferrari volop mee om de hoofdprijzen en zelfs daarna was Ferrari lange tijd het 2e team op de grid. Dat dat dit jaar anders is kon niemand voorzien door de rigoreuze regelwijzigingen, net als dat niemand kon voorzien dat Mercedes nu zo dominant zou zijn.

Dus nee ... ik vind het alles behalve aannemelijk dat ik ernaast zit met m'n gedachten. Er is niets, ook in de geschiedenis niet, dat mij anders doet vermoeden.

Wings

Citaat van: Kootje op 04 juli 2014 - 18:11:28
Mij wel. Als geld echt z'n belangrijkste drijfveer was geweest dan had hij wel gestopt nadat betalingen uitbleven. Maar nee ... Kimi reed gewoon door, won zelfs nog 'n race, maar idd ... vertrok aan het einde van het seizoen vanwege de financiele malaise van het team.

Dat Kimi doorreed is natuurlijk een halve waarheid. De dreiging om te stoppen was er sowieso en uiteindelijk was de uitweg zijn rugblessure. Het tijdstip van de operatie kwam wel erg goed uit. Verder vind ik je voorbeeld een slecht voorbeeld want door te blijven rijden behield Kimi zijn juridische recht van spreken. En dus recht op salaris (= geld).

CitaatLogisch als je de keuze krijgt tussen A: Een team dat naar de rand vd afgrond aan het afglijden is en waar je dus geen succes mee kunt boeken, of B: 'n team dat bewezen heeft met de top mee te kunnen en over voldoende financiele armslag beschikt om eventuele problemen aan te pakken.

Ik zeg ook niet dat ik de keuze direct onlogisch vind (geld vind ik immers vaak een goede motivator) maar het was Kimi zelf die aangaf dat geld de belangrijkste reden was van zijn vertrek. Het is dus niet iets wat ik vind of wat ik denk maar wat Kimi zelf riep. Hetgeen dat jij schrijft kan ik, in het verlengde daarvan, niet conformeren aan dat wat Kimi riep. En dat leg ik naast elkaar (om nog even antwoord te geven op je vraag waar ik naartoe wil met de link).


CitaatWat zijn terugkeer naar Ferrari met "geld als motivator" te maken heeft snap ik niet zo goed. Volgens mij ging hij naar Ferrari omdat hij verwachtte daar volop mee te kunnen strijden voor het kampioenschap, niet omdat hij hoopt weer voortijdig ontslagen te worden en wederom 'n mooie afkoopsom te innen. Het zware weer waarover je spreekt blijkt nu pas, maar was vorig jaar nog niet bekend. Tot aan Seb's zegetocht in België deed Ferrari volop mee om de hoofdprijzen en zelfs daarna was Ferrari lange tijd het 2e team op de grid. Dat dat dit jaar anders is kon niemand voorzien door de rigoreuze regelwijzigingen, net als dat niemand kon voorzien dat Mercedes nu zo dominant zou zijn.

Dus nee ... ik vind het alles behalve aannemelijk dat ik ernaast zit met m'n gedachten. Er is niets, ook in de geschiedenis niet, dat mij anders doet vermoeden.

Volop mee kunnen strijden om het kampioenschap lijkt me een utopie. Dat doet Ferrari al járen niet en ook in de aanloop van dit seizoen waren de verwachtingen niet om over naar huis te schrijven. En al was dat wel het geval rijdt er nog steeds een Spanjaard die debiel hard kan trappen en sneller is dan Kimi. En ik geloof niet dat Kimi niet weet dat Alonso sneller is. Los van dit is Ferrari nog steeds het team dat het vertrouwen in hem opzei en het team waar hij niet kon aarden. Blijft over? Geld.

Dimensie

Dat Ferrari dat het vertrouwen in hem opzei, is ook het Ferrari dat hem weer aannam.
Er was nou eenmaal een betere coureur met een leuke zakgeld van Santander en Kimi wilde graag rally rijden.
Misschien zou dat "ontslag"ook vertrek met wederzijds goedvinden kunnen noemen.
Dat ferrari dat altijd met een nummer 1 heeft gereden zou je ook kunnen zien dat de nummer 1 is ingewisseld voor de nummer 1 met een algemeen beter plaatje.

Na 2 jaar geen salaris is dat juridische recht van spreken ook niet van toepassing, kan me niet voorstellen dat er niet contractueel iets is vast gelegd over betalingen en anders voor een ander team kunnen rijden.
Die vliegreizen en hotels zijn ook niet gratis en dan heb je nog managers en fysiotherapeuten.

0634

De enige reden dat het met wederzijds goedvinden was, was omdat er een hoop geld overgemaakt werd. Zonder dat geld was rally-en helemaal niet zo aanlokkelijk geweest dat hij Ferrari ervoor zou hebben verlaten. Want anders had hij dat wel gedaan. Het feit dat Ferrari miljoenen euro's overmaakte betekent dat zij van hém af wilden. Anders betaal je iemand niet.

Wings

Citaat van: Dimensie op 04 juli 2014 - 20:13:22
Dat Ferrari dat het vertrouwen in hem opzei, is ook het Ferrari dat hem weer aannam.

Als vervanger voor Massa (dus indirect als secondant).

CitaatEr was nou eenmaal een betere coureur met een leuke zakgeld van Santander en Kimi wilde graag rally rijden.
Misschien zou dat "ontslag"ook vertrek met wederzijds goedvinden kunnen noemen.
Dat ferrari dat altijd met een nummer 1 heeft gereden zou je ook kunnen zien dat de nummer 1 is ingewisseld voor de nummer 1 met een algemeen beter plaatje.

Na 2 jaar geen salaris is dat juridische recht van spreken ook niet van toepassing, kan me niet voorstellen dat er niet contractueel iets is vast gelegd over betalingen en anders voor een ander team kunnen rijden.
Die vliegreizen en hotels zijn ook niet gratis en dan heb je nog managers en fysiotherapeuten.

Als je de contractduur krijgt doorbetaald en vrij bent om te racen (weliswaar in een andere raceklasse), waarom zou je het niet goed vinden? Kimi kon niet aarden (en op dat moment was de situatie voor Kimi redelijk uitzichtloos), Ferrari wilde van de Fin af. Simpel optelsommetje.

Dimensie

Als een baas van je af wilt, kan hij van je af en dan moet hij betalen.
Santander miljoenen en iemand met twee wereldtitels binnenhalen was te mooi om te laten lopen voor Ferrari. Dan kan je als coureur wel kiezen om ongewenst als nummer twee te blijven...je hebt ook de keuze om met geld te vetrekken, rally te gaan rijden en dan misschien terug te komen waar je wel op je plaats bent.
Wat je natuurlijk ook ontslag en voor het geld kiezen kan noemen, maar dat noem ik verstandig handelen eigenlijk.
Je zou net zo makkelijk kunnen roepen dat Allonso alleen voor het geld bij Ferrari is gekomen maar een nuance hier en daar is soms wel op zijn plaats.

Wings

Andersom doen mensen vaak alsof de rijder puur en alleen rijden omdat ze het o zo leuk vinden. Omdat het vertrek van Kimi bij Lotus mij nog vers in het geheugen zat, plaatste ik een link waarin Kimi geld als belangrijkste reden opvoert. Doen alsof geld geen drijfveer is of de minst belangrijke is dan prima te weerleggen. Bovendien zijn rijders net zo mens als jij en ben ik al lang afgestapt van de gedachten, het ideaalbeeld, dat passie voor de sport de grootste drijfveer is van al de beslissingen en geld een leuke bijkomstigheid is.

Dimensie

Ik neem maar aan dat 2 jaar zonder salaris echt waar is, en dan moet je daar nog een derde jaar aanvast gaan plakken?
Ik kan me voorstellen dat je bij Lotus niet voor geld tekent, maar dat je na 2 jaar toch verwacht dat daar dan een deel van op je rekening staat
De coureur weet beter hoe het achter de gesloten deuren voorstaat dan dat wij van de pers vernemen en dan lijkt me dat hij de wetenschap gehad heeft hoe 2014 er ongeveer uit zou zien.
Winnen of redelijk meedoen, doe je toch doorgaans bij de teams die je betalen.

Hier een lijstje van de salarissen van 2012 om een idee te geven.
1. Fernando Alonso – €30 million (€30 mln)
2. Lewis Hamilton – €16 million (€16 mln)
3 Jenson Button – €16 million (€9 mln)
4. Sebastian Vettel – €10 million (€2 mln)
5.Mark Webber – €10 million (€4,4 mln)
6. Felipe Massa – €10 million (€14 mln)
5. Nico Rosberg – €10 million (€8 mln)
8. Michael Schumacher – €8 million (€8 mln)
9. Kimi Raikkonen – €5 million
10. Heikki Kovalainen – €4 million (€3 mln)
11. Timo Glock – €3 million (€1 mln)
12. Kamui Kobayashi – €1 million

;)




Wings

Dan nog heeft Kimi gezegd dat geld de belangrijkste reden was van zijn vertrek. ;)

0634

De drijfveren van Kimi -of een andere rijder- zijn lastig te doorgronden, maar ik heb wel het idee dat geld bij hem een drijfveer is, en dat zou het voor mij ook zijn. Niks mis mee. Als je zijn hele loopbaan volgt, met optredens op de baan, interviews, wat je om je heen over hem hoort, media en alles erop en eraan is dit m.i. niet een rijder waar de gedrevenheid van af spat.

Het beroemde verhaal van 'tot tien minuten voordat hij voor het eerst in een F1-wagen stapte lag hij nog te slapen' is wat dat betreft natuurlijk ook illustratief, grappig, maar erg illustratief voor een rijder die racen waarschijnlijk geweldig vind, maar als hij eenmaal uit is gestapt het verder allemaal wel gelooft. En dat is ook wel de indruk die ik min of meer van hem heb.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 05 juli 2014 - 08:53:35
De drijfveren van Kimi -of een andere rijder- zijn lastig te doorgronden, maar ik heb wel het idee dat geld bij hem een drijfveer is, en dat zou het voor mij ook zijn. Niks mis mee. Als je zijn hele loopbaan volgt, met optredens op de baan, interviews, wat je om je heen over hem hoort, media en alles erop en eraan is dit m.i. niet een rijder waar de gedrevenheid van af spat.

Het beroemde verhaal van 'tot tien minuten voordat hij voor het eerst in een F1-wagen stapte lag hij nog te slapen' is wat dat betreft natuurlijk ook illustratief, grappig, maar erg illustratief voor een rijder die racen waarschijnlijk geweldig vind, maar als hij eenmaal uit is gestapt het verder allemaal wel gelooft. En dat is ook wel de indruk die ik min of meer van hem heb.
Precies, hij is meer een rijder die vroeger goed zou hebben gelegen bij de fans en ook het racen van toen. Minder verplichtingen, doen en laten wat je wilt (in grote lijnen dan natuurlijk.) en racen zonder gedoe en politieke geheime agenda's.
Ik heb laatst nog eens Rush gezien en ik denk dat ik wel een hele grote Hunt fan zou zijn geweest, doet me erg denken aan Kimi of Kimi aan hem.(gezien ik niet van die tijd ben, doet Hunt mij meer aan hem denken.)

Franky R.

Citaat van: F1fan2987 op 05 juli 2014 - 14:06:29
Citaat van: Jeroen op 05 juli 2014 - 08:53:35
De drijfveren van Kimi -of een andere rijder- zijn lastig te doorgronden, maar ik heb wel het idee dat geld bij hem een drijfveer is, en dat zou het voor mij ook zijn. Niks mis mee. Als je zijn hele loopbaan volgt, met optredens op de baan, interviews, wat je om je heen over hem hoort, media en alles erop en eraan is dit m.i. niet een rijder waar de gedrevenheid van af spat.

Het beroemde verhaal van 'tot tien minuten voordat hij voor het eerst in een F1-wagen stapte lag hij nog te slapen' is wat dat betreft natuurlijk ook illustratief, grappig, maar erg illustratief voor een rijder die racen waarschijnlijk geweldig vind, maar als hij eenmaal uit is gestapt het verder allemaal wel gelooft. En dat is ook wel de indruk die ik min of meer van hem heb.
Precies, hij is meer een rijder die vroeger goed zou hebben gelegen bij de fans en ook het racen van toen. Minder verplichtingen, doen en laten wat je wilt (in grote lijnen dan natuurlijk.) en racen zonder gedoe en politieke geheime agenda's.
Ik heb laatst nog eens Rush gezien en ik denk dat ik wel een hele grote Hunt fan zou zijn geweest, doet me erg denken aan Kimi of Kimi aan hem.(gezien ik niet van die tijd ben, doet Hunt mij meer aan hem denken.)


Hunt zou heel goed kunnen...die kapte er ook resoluut mee toen hij er geen zin meer in had. ;)