The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Perton

Als dat iets is waar Raikkonen niet mee kan omgaan, dan is zijn tijd in de Formule 1 wel voorbij. Met de nadruk op als he.

Verder ben ik het wel een beetje met Breaktest eens, ik kan me weinig gevallen herinneren (mensen met een beter geheugen zullen ze ongetwijfeld zo direct kunnen opdreunen) van coureurs die soortgelijke uitspraken deden en vervolgens hun seizoen nog helemaal in positieve zin omgooiden. Maar ik laat me graag verrassen door Raikkonen.

Figge

Citaat van: Franky R. op 12 juni 2014 - 13:10:52
Citaat van: Breaktest op 12 juni 2014 - 11:10:28
"Kimi begrijpt zijn problemen niet," lees ik in de pers. De volgende stap laat zich raden: als een rijder onder presteert zonder aanwijsbare oorzaak, wordt meestal naar een noodargument gegrepen: de wagen past niet bij de rijstijl van de coureur. Liever je daarachter verschuilen dan een pijnlijker waarheid onder ogen zien, namelijk dat het aan de coureur zelf ligt. Ik zie dit als een drogargument: niet van rijstijl kunnen veranderen is in mijn ogen voor een topcoureur even zeer een vorm van falen. Racen is in essentie nu eenmaal je aanpassen aan een veranderende situatie.

Maar ik vraag me af of er niet meer aan de hand is. De technische problemen en externe factoren daargelaten krijg ik de indruk dat Kimi de concentratie niet meer zo lang kan vasthouden. Vaak zie je hem Alonso in het begin goed partij geven, zowel bij trainingen als in de race, maar naar mate de tijd vordert zakt Kimi wat weg. Ik vraag mij weleens af of zijn reputatie als feestbeest  niet langzamerhand zijn tol begint te eisen...


Ik vind het wat tekort door de bocht...Toen het beter ging werd Kimi aangetikt en kon hij opnieuw beginnen. Als alles goed blijft gaan is het ook makkelijker om te blijven pushen, niet waar?


Aan de andere kant krijgt Raikkonen inderdaad iets 'Trulli-achtigs' over zich. Maar vergeet niet dat er tegenwoordig op de banden en brandstofverbruik [per uur] moet worden gelet. Continue stampen is er niet meer bij... :-\





Gelukkig bestaat er ook iets als electronica tegenwoordig. Dus kun je je bepaalde zaken gewoon begrenzen. Ik denk dat Kimi, en dat geld ook bij de buren van RBR met Seb, gewoon op dit moment niet harder kan met dat ding. En dat Alonso altijd een paar tienden heeft op hem, maakt dat hij blijkbaar wel in de auto zit. Dus gaat men zich er aan ergeren dat hij die paar tienden niet weet te vinden. Dat is logisch. Maar als men Kimi om deze reden zou willen wippen, dan komt dat omdat men dan anderen in het team hoeft te ontslaan. Ik vraag mij af wat zinvoller is.

Figge

Citaat van: Figge op 12 juni 2014 - 13:22:17
Citaat van: Franky R. op 12 juni 2014 - 13:10:52
Citaat van: Breaktest op 12 juni 2014 - 11:10:28
"Kimi begrijpt zijn problemen niet," lees ik in de pers. De volgende stap laat zich raden: als een rijder onder presteert zonder aanwijsbare oorzaak, wordt meestal naar een noodargument gegrepen: de wagen past niet bij de rijstijl van de coureur. Liever je daarachter verschuilen dan een pijnlijker waarheid onder ogen zien, namelijk dat het aan de coureur zelf ligt. Ik zie dit als een drogargument: niet van rijstijl kunnen veranderen is in mijn ogen voor een topcoureur even zeer een vorm van falen. Racen is in essentie nu eenmaal je aanpassen aan een veranderende situatie.

Maar ik vraag me af of er niet meer aan de hand is. De technische problemen en externe factoren daargelaten krijg ik de indruk dat Kimi de concentratie niet meer zo lang kan vasthouden. Vaak zie je hem Alonso in het begin goed partij geven, zowel bij trainingen als in de race, maar naar mate de tijd vordert zakt Kimi wat weg. Ik vraag mij weleens af of zijn reputatie als feestbeest  niet langzamerhand zijn tol begint te eisen...


Ik vind het wat tekort door de bocht...Toen het beter ging werd Kimi aangetikt en kon hij opnieuw beginnen. Als alles goed blijft gaan is het ook makkelijker om te blijven pushen, niet waar?


Aan de andere kant krijgt Raikkonen inderdaad iets 'Trulli-achtigs' over zich. Maar vergeet niet dat er tegenwoordig op de banden en brandstofverbruik [per uur] moet worden gelet. Continue stampen is er niet meer bij... :-\





Gelukkig bestaat er ook iets als electronica tegenwoordig. Dus kun je je bepaalde zaken gewoon begrenzen. Ik denk dat Kimi, en dat geld ook bij de buren van RBR met Seb, gewoon op dit moment niet harder kan met dat ding. En dat Alonso altijd een paar tienden heeft op hem, maakt dat het blijkbaar wel in de auto zit. Dus gaat men zich er aan ergeren dat hij die paar tienden niet weet te vinden. Dat is logisch. Maar als men Kimi om deze reden zou willen wippen, dan komt dat omdat men dan anderen in het team hoeft te ontslaan. Ik vraag mij af wat zinvoller is.

Pancake Shield

Wat ik altijd gemerkt heb van Kimi Raikkonen is dat het op het moment dat het slecht gaat, het ook vaak in die spiraal blijft zit. Dan is het moeilijk voor hem om er op een of andere manier uit te komen. Ook kan ik me niet zo een-twee-drie een race herinneren, dat als Raikkonen ergens achteraan begint of naar terugvalt, dat hij ineens met een aantal geweldige acties terug vooraan het veld te zien is.

Ik heb soms het idee, dat hij zoiets heeft van: 'Ik zie het wel, kom ik terug vooraan, oke. Zo niet, dan niet'.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

0634

Eigenlijk presteert hij gewoon naar verwachting. Die auto is moeilijk. Dit is dan wat Alonso eruit perst en dat is dan wat Kimi eruit perst. Het geeft aardig de verwachting weer die ik vooraf al had. KImi is een uitstekend coureur, maar geen wereldcoureur.

Figge

Citaat van: Jeroen op 12 juni 2014 - 18:01:20
Eigenlijk presteert hij gewoon naar verwachting. Die auto is moeilijk. Dit is dan wat Alonso eruit perst en dat is dan wat Kimi eruit perst. Het geeft aardig de verwachting weer die ik vooraf al had. KImi is een uitstekend coureur, maar geen wereldcoureur.

Ik denk dat ik je gelijk moet gaan geven. Met gezonde tegenzin. Want had echt op een Lewis vs Nico gevecht gehoopt tussen die 2. Al gaat het om P7, dat maakt voor de dynamiek niets uit.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 12 juni 2014 - 18:01:20
Eigenlijk presteert hij gewoon naar verwachting. Die auto is moeilijk. Dit is dan wat Alonso eruit perst en dat is dan wat Kimi eruit perst. Het geeft aardig de verwachting weer die ik vooraf al had. KImi is een uitstekend coureur, maar geen wereldcoureur.


Eens

Wings

Citaat van: Pancake Shield op 12 juni 2014 - 16:17:24
Wat ik altijd gemerkt heb van Kimi Raikkonen is dat het op het moment dat het slecht gaat, het ook vaak in die spiraal blijft zit. Dan is het moeilijk voor hem om er op een of andere manier uit te komen. Ook kan ik me niet zo een-twee-drie een race herinneren, dat als Raikkonen ergens achteraan begint of naar terugvalt, dat hij ineens met een aantal geweldige acties terug vooraan het veld te zien is.

Ik heb soms het idee, dat hij zoiets heeft van: 'Ik zie het wel, kom ik terug vooraan, oke. Zo niet, dan niet'.

In 2005 deed hij dit vaker in de McLaren. Goed, dit was ook de snelste auto van het veld, maar niet altijd even betrouwbaar gebleken. Maar Kimi kan wel racen hoor alleen moet het allemaal wel meezitten. Dan is hij goed. Zit het tegen of is de auto niet superieur kan Kimi zich nauwelijks onderscheiden van de gemiddelde rijder.

Pancake Shield

Citaat van: Wings op 14 juni 2014 - 10:50:29
In 2005 deed hij dit vaker in de McLaren. Goed, dit was ook de snelste auto van het veld, maar niet altijd even betrouwbaar gebleken. Maar Kimi kan wel racen hoor alleen moet het allemaal wel meezitten. Dan is hij goed. Zit het tegen of is de auto niet superieur kan Kimi zich nauwelijks onderscheiden van de gemiddelde rijder.

Weet je wat het is. Ik heb dat destijds toen hij bij McLaren zoveel betrouwbaarheidsproblemen had, ook al eens gezegd. Je kunt dit ook wel eens over je afroepen op een of andere manier. Dat Kimi altijd getroffen wordt door net dat ene of andere momentje (of destijds bij McLaren altijd die motorplofs). Misschien is het de rijstijl of wat dan ook van hem, maar het lijkt juist altijd bij hem te gebeuren als het al niet goed gaat.

Niet dat hem dat een mindere coureur maakt ofzo, maar ja soms dan zit je net in dat hoekje en dan kom je er niet uit. Net als een voetballer, die de ene na de andere blessure oploopt of een wielrenner, die maar tegen de grond blijft vallen. Altijd net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Fietser

Raikkonen doet precies wat je kon verwachten, althans in mijn ogen, niets meer en niets minder. Hij was enkele jaren terug al niet beter dan zijn toenmalige teamgenoot Massa. Ondanks dat heeft Ferrari Massa vorig seizoen onder druk van de publieke opinie gewipt ten faveure van de coole publiekslieveling Raikkonen. Dat betaalt zich nu uit. Of beter: niet.

Wat velen (toch) heeft doen geloven dat Raikkonen zo geweldig is/was, is het feit dat hij en Grossjean de afgelopen twee jaar de een na beste F1 onder de kont hadden. En zelfs met die geweldige Lotus was de Fransoos uiteindelijk de betere.

Kortom: het halen van Raikkonen was m.i. een (dure) misser. Men heeft gewoon de verkeerde Lotuscoureur gekocht.

En wat die battle tussen Alonso en Raikkonen betreft: die is er niet.

Wings

Dat idee had ik vanaf het begin al. Er waren zoveel beschikbare talenten, waarom dan een rijder contracteren die je eerder de straatkeien opjoeg. En er zelfs miljoenen voor betaalde. Bij mij is het er nooit ingegaan. Onbegrijpelijk. Niet dat ik Kimi een slechte rijder vind maar het niveau Massa heeft hij nooit kunnen ontstijgen. Waarom Massa verruilen voor iemand die even goed is? En even lang mee kan? En niet heeft kunnen aarden bij Ferrari? En misschien een secondantentrol niet accepteert? En bakken meer geld kost? Ook ik ben van mening dat het een dure misser is. Zeker nu is uitgewezen dat Kimi geen spat beter presteert (eerder slechter) dan Massa (en Massa gewoon al die tijd naar het kunnen van de auto heeft gepresteerd. Dus niet langzamer is na zijn ongeval). Maar goed, ze moeten het er mee doen.

Citaat van: Pancake Shield op 15 juni 2014 - 03:18:10
Weet je wat het is. Ik heb dat destijds toen hij bij McLaren zoveel betrouwbaarheidsproblemen had, ook al eens gezegd. Je kunt dit ook wel eens over je afroepen op een of andere manier. Dat Kimi altijd getroffen wordt door net dat ene of andere momentje (of destijds bij McLaren altijd die motorplofs). Misschien is het de rijstijl of wat dan ook van hem, maar het lijkt juist altijd bij hem te gebeuren als het al niet goed gaat.

Niet dat hem dat een mindere coureur maakt ofzo, maar ja soms dan zit je net in dat hoekje en dan kom je er niet uit. Net als een voetballer, die de ene na de andere blessure oploopt of een wielrenner, die maar tegen de grond blijft vallen. Altijd net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Ron Dennis verweet dit Kimi ook. Niet oor niks riep men dat ze hoopte voor Kimi dat Ferrari een tank zou bouwen voor de Fin.

FolkertE

Citaat van: Figge op 13 juni 2014 - 12:53:48
Citaat van: Jeroen op 12 juni 2014 - 18:01:20
Eigenlijk presteert hij gewoon naar verwachting. Die auto is moeilijk. Dit is dan wat Alonso eruit perst en dat is dan wat Kimi eruit perst. Het geeft aardig de verwachting weer die ik vooraf al had. KImi is een uitstekend coureur, maar geen wereldcoureur.

Ik denk dat ik je gelijk moet gaan geven. Met gezonde tegenzin. Want had echt op een Lewis vs Nico gevecht gehoopt tussen die 2. Al gaat het om P7, dat maakt voor de dynamiek niets uit.
Ik moet toegeven dat ik iets wat teleurgesteld ben in Kimi, maar ik denk dat het beeld wel een beetje vertekend is. Hij heeft naast wat mindere races ook veel pech gehad. En ik denk dat als Kimi pech heeft, heeft hij ook heel veel pech.
En nu lees ik dat sommige mensen vinden dat de Lotus een van de beste auto's was en dat Grosjean de betere was....

Sorry, dat gaat er bij mij niet in. De auto was goed, maar zeker niet beter dan RBR en Ferrari. Of Mclaren in 2012.
Hij heeft zeer zeker het niveau Massa ontstegen. Massa heeft geen titel en Raikkonen wel. Nu wilt dat niet alles zeggen, maar in een direct duel met Hamilton, Alonso en Massa heeft Kimi gewonnen.
Massa heeft de titel zelfs niet kunnen binnen slepen met alle straffen die Lewis Hamilton tegen zich kreeg.
Ik ben ook wel van mening dat hij niet zo goed is als Alonso, maar hij zit zonder pech korter op Alonso dan Massa ooit heeft gezeten.
Daarnaast ben ik er ook wel heilig van overtuigd dat Massa afgelopen 4 jaar niet over de zelfde auto heeft beschikt als Alonso. Ik lees her en der nog steeds geruchten dat Massa werd gebombadeerd als in-season test coureur, want hoe goed Alonso ook is, hij is geen 120+ punten beter dan Massa. Zeker als je bedenkt dat verschil tussen P3 en p6 7 punten is.

Al moet ik Wings gelijk geven dat ik de beslissing ook niet snap. Was veel meer jong talent beschikbaar die langer mee kon en kon rijpen/groeien in de schaduw van Alonso.

Breaktest

Het blijft een merkwaardige zaak, die door niemand voorziene ineenstorting van Kimi Raikkonen. Zelf had ik ook gedacht dat ie het tegen Alonso zou afleggen, maar niet met dat verschil (10 punten verschil aan het eind van het seizoen, was mijn voorspelling).
Ja, hij heeft meer pech gehad, maar op den duur middelt zich dat uit. Bovendien is het ook een talent om uit de problemen te blijven, iets dat Alonso bij uitstek verstaat.

Een ander belangrijk verschil tussen Alonso en Raikkonen, mijns inziens, is dat Alonso leeft voor de sport; Raikkonens doel daarentegen is om een leuk leven te hebben - waarin racen geen doel op zich is, maar een instrument, welk 'm toevallig heel goed past. Da's een benaderingswijze waarmee je ook heel goed weg kunt komen, maar kennelijk minder goed wanneer de jaren wat gaan tellen.

Inmiddels ben ik zo ver dat we Kimi als de "miskoop van de eeuw" kunnen bestempelen - te meer daar de eeuw kort is en het contract van Kimi lang. Hij zal nog wel een succesje hier en daar boeken, maar in hoofdlijnen zie ik het niet meer goed komen tussen Kimi en zijn Ferrari.
Kimi mag zich dan wel heel autonoom voordoen, ik denk dat de continue manier waarop Alonso hem verslaat op den duur toch tussen de oren gaat zitten en het zelfvertrouwen aantast. Toch een mentaal probleem dus.

Wings

Amen. Weinig aan toe te voegen. En gezien de contouren nu zichtbaar zijn zal het topic ook langzaam maar zeker een wisse dood sterven. Althans, ik kan me niet voorstellen dat er mensen nog serieus denken dat Kimi beter (of gelijk aan) dan Fernando is. 

Breaktest

Citaat van: Wings op 20 juni 2014 - 17:06:05
Amen. Weinig aan toe te voegen. En gezien de contouren nu zichtbaar zijn zal het topic ook langzaam maar zeker een wisse dood sterven. Althans, ik kan me niet voorstellen dat er mensen nog serieus denken dat Kimi beter (of gelijk aan) dan Fernando is.
Wat natuurlijk wel weer een nieuw diamantje op de kroon van Alonso betekent. Dat mag ook wel eens gezegd.