The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Wings

Heidfeld neem ik mee om hoe Kimi zich verhoudt tegen Massa. Ze reden tenslotte beiden samen met Heidfeld in een team. Daarin zag ik weinig verschil. Net als nu niet. Wat dat aangaat (en zo begon de discussie) vind ik de keuze voor Kimi -tot nu- onbegrijpelijk.

Tuesday

Citaat van: Wings op 03 april 2014 - 15:18:28
Heidfeld neem ik mee om hoe Kimi zich verhoudt tegen Massa. Ze reden tenslotte beiden samen met Heidfeld in een team. Daarin zag ik weinig verschil. Net als nu niet. Wat dat aangaat (en zo begon de discussie) vind ik de keuze voor Kimi -tot nu- onbegrijpelijk.
En vond je dan de keuze voor Massa de afgelopen jaren ook onbegrijpelijk?
Wat betreft Heidfeld, tja, het is idd iets, maar als je op die manier coureurs gaat vergelijken, dan is/was Heidfeld ook beter dan Montoya, Coulthard en Grosjean. En nogmaals, ik zie na 2009 duidelijk een andere Massa, daarvoor schat ik Massa en Raikkonen redelijk gelijk in. En ik zag in 2012 en 2013 ook een andere Raikkonen dan bij Ferrari. Als je puur naar 2012 en 2013 kijkt is de keuze voor Raikkonen helemaal niet onbegrijpelijk, maar gezien het verleden en de manier waarop ze destijds uit elkaar zijn gegaan idd wel.

Kootje

Citaat van: Wings op 03 april 2014 - 15:18:28
Heidfeld neem ik mee om hoe Kimi zich verhoudt tegen Massa. Ze reden tenslotte beiden samen met Heidfeld in een team. Daarin zag ik weinig verschil. Net als nu niet. Wat dat aangaat (en zo begon de discussie) vind ik de keuze voor Kimi -tot nu- onbegrijpelijk.

Dan nog is het geen eerlijk vergelijk omdat ook Massa al 2x meer ervaring in de autosport had bij z'n debuut dan Kimi.



Overigens zijn dit de cijfers:

2001 Heidfeld 8e met 12 punten, Kimi 10e met 9 punten
2002      "      10e met 7 punten, Felipe 13e met 4 punten

Dus ja ... qua punten lopen ze er beiden 3 achter op hun teamgenoot. Qua eindklassering staat Kimi, ondanks z'n totale gebrek aan ervaring, 'n stuk dichter bij Heidfeld dan Felipe.

Wings

#438
Oké. Maar eigenlijk onderstreep je nu waarom ik Kimi zo overschat vind. Ook nu weer alsof Kimi het o zoveel beter deed. Maar het zit in details. En de Sauber vond ik in 2001 beter (maar dat even ter zijde).

-edit- Domme grammaticafout verbeterd.

Tuesday

Citaat van: Wings op 03 april 2014 - 18:15:00
Oké. Maar eigenlijk onderstreep je nu waarom ik Kimi zo overschat vind. Ook nu weer alsof Kimi het o zoveel beter is. Maar het zit in details. En de Sauber vond ik in 2001 beter (maar dat even ter zijde.
ok, dat Kimi een tikkeltje overschat wordt ben ik ook wel met je eens, en bij Massa (van voor 2010) is dat misschien eerder andersom. Ik kan me best voorstellen dat dat je een beetje stoort. Ik was vroeger ook wel Kimi fan (tussen Schumacher en Vettel in), maar mede door al die 'overdreven ophemeling' is dat wel een stuk minder geworden. Maar neemt nog steeds niet weg dat ik m momenteel wel een stuk hoger inschat als Massa ;)

Wings

Of het me echt stoort weet ik niet, wel neem ik het vaak op voor rijders die structureel worden opgehemeld of juist neergehaald. Vaak vind ik dat mensen doorschieten daarin. Natuurlijk was Massa de afgelopen jaren niet super maar dat was Ferrari ook niet. Het verschil van prestatie heeft ook veel te maken met de situatie (Ferrari die structureel te kort schiet. Het fenomeen Alonso dat er rijdt) en de rol die Massa acteerde. Ik vond hem dit seizoen pas echt zelf veel fouten maken en races weggooien. Was duidelijk dat hij er geen zin meer in had. Wat dat aangaat vind ik het begrijpelijk dat hij vervangen is.

Kootje

#441
Citaat van: Wings op 03 april 2014 - 18:15:00
Oké. Maar eigenlijk onderstreep je nu waarom ik Kimi zo overschat vind. Ook nu weer alsof Kimi het o zoveel beter deed. Maar het zit in details. En de Sauber vond ik in 2001 beter (maar dat even ter zijde).

-edit- Domme grammaticafout verbeterd.

Hoe onderstreep ik dat dan?

Dat beiden slechts 3 puntjes toegeven op hun teamgenoot?
Klopt, maar het grotere gebrek aan algehele autosportervaring bij Kimi, plus het feit dat hij in het kampioenschap dichter op z'n teammaat eindigde (slechts 2 plaatsen achter hem in tegenstelling tot de 3 van Massa) maakt het voor mij juist duidelijk dat Kimi het uiteindelijk gewoon beter heeft gedaan dan Felipe tov Nick.

Dat de 2001 Sauber beter was dan de 2002 variant heeft daar niets mee te maken. Dat zou pas invloed hebben wanneer Nick in de 2001 auto reed en Felipe in de 2002. Echter reden beiden in die 2002 auto, dus had Felipe er, met al zijn autosportervaring, juist dichter achter moeten zitten om imo als gelijkwaardig aan Kimi bestempeld te worden.

Maar goed ... misschien overschat ik hem idd, de tijd zal het leren.

Tuesday

Citaat van: Wings op 03 april 2014 - 18:49:16
Of het me echt stoort weet ik niet, wel neem ik het vaak op voor rijders die structureel worden opgehemeld of juist neergehaald. Vaak vind ik dat mensen doorschieten daarin. Natuurlijk was Massa de afgelopen jaren niet super maar dat was Ferrari ook niet. Het verschil van prestatie heeft ook veel te maken met de situatie (Ferrari die structureel te kort schiet. Het fenomeen Alonso dat er rijdt) en de rol die Massa acteerde. Ik vond hem dit seizoen pas echt zelf veel fouten maken en races weggooien. Was duidelijk dat hij er geen zin meer in had. Wat dat aangaat vind ik het begrijpelijk dat hij vervangen is.
tja, misschien had Kimi wel zo'n seizoen in 2008. En wat betreft de afgelopen jaren denk ik niet dat de Ferrari en de Lotus elkaar veel ontliepen, toch maakte Kimi een beduidend betere indruk. Wat dat betreft zou het toch echt een vooruitgang moeten zijn, maar goed, dat zal de komende weken/maanden wel duidelijk worden

Wings

Citaat van: Kootje op 03 april 2014 - 18:53:51
Hoe onderstreep ik dat dan?

Dat beiden slechts 3 puntjes toegeven op hun teamgenoot?
Klopt, maar het grotere gebrek aan algehele autosportervaring bij Kimi, plus het feit dat hij in het kampioenschap dichter op z'n teammaat eindigde (slechts 2 plaatsen achter hem in tegenstelling tot de 3 van Massa) maakt het voor mij juist duidelijk dat Kimi het uiteindelijk gewoon beter heeft gedaan dan Felipe tov Nick.

Ho even, ik probeer niet te verklaren waarom dingen zijn zoals ze zijn maar stel vast dát ze zijn zoals ze zijn. Bovendien vond ik ze jaren nadien nog steeds gelijkwaardig en ook (tot) nu vind ik Räikkönen niet korter op Alonso zitten dan Massa zat. Dus als je mij vraagt wat ik vind dat Kimi Massa vervangt dan zeg ik (net als Fietser) dat het een onbegrijpelijke keuze is. Ik vind Kimi niet beter en had bovendien voor jong talent gekozen. Nico of Sergio (hoewel ik Sergio afgelopen seizoen ook vond tegenvallen maar oké).

CitaatDat de 2001 Sauber beter was dan de 2002 variant heeft daar niets mee te maken. Dat zou pas invloed hebben wanneer Nick in de 2001 auto reed en Felipe in de 2002. Echter reden beiden in die 2002 auto, dus had Felipe er, met al zijn autosportervaring, juist dichter achter moeten zitten om imo als gelijkwaardig aan Kimi bestempeld te worden.

De situatie was zeker gelijk. Dat klopt. Maar.....hoe beter je materiaal hoe makkelijker je als rookie kan wennen en presteren. Heidfeld scoorde in 2002 ook amper de helft dan in 2001 datzelfde deed de tweede rijder tegenover de tweede rijder. Het verschil dat overblijft zit zich in de details.  Overigens vind ik de punten enkel en alleen tegen elkaar afschrijven 'gemeen' (ik overdrijf, dus trek het je niet persoonlijk aan). Want dat is ook het enige waarin Kimi het beter deed dan Massa.

CitaatMaar goed ... misschien overschat ik hem idd, de tijd zal het leren.

Tsja, ik dacht in 2009 ook dat de mensen tot inkeer zouden komen, hahaha. Nee, gekkigheid, we zullen zien. Kimi heeft me afgelopen seizoenen ook wel positief verrast. Maar ben bang dat nu dingen niet meezitten hij weer terugvalt in de ik-heb-geen-zin-modus en het wel prima vindt. En mocht Kimi wel goed uit de verf komen ben ik de laatste die rouwig is (ik geef liever toe dat ik ongelijk heb en Kimi top presteert dan dat restaten tegenvallen). ;)

Dimensie

Citaat van: Wings op 03 april 2014 - 19:20:19
Ho even, ik probeer niet te verklaren waarom dingen zijn zoals ze zijn maar stel vast dát ze zijn zoals ze zijn. Bovendien vond ik ze jaren nadien nog steeds gelijkwaardig en ook (tot) nu vind ik Räikkönen niet korter op Alonso zitten dan Massa zat. Dus als je mij vraagt wat ik vind dat Kimi Massa vervangt dan zeg ik (net als Fietser) dat het een onbegrijpelijke keuze is. Ik vind Kimi niet beter en had bovendien voor jong talent gekozen. Nico of Sergio (hoewel ik Sergio afgelopen seizoen ook vond tegenvallen maar oké).

Als je de dingen vast zou stellen zo als ze zijn, dan zou je vast stellen dat Kimi al 2 jaar achter elkaar meer punten haalt als zijn andere jaren in de f1 in een mindere auto.
Kimi is op een weg terug naar boven en Massa op zijn retour dus de betere keuze lijkt me Kimi.
En met al die nieuwe technologie kunnen we in 2014 niet na twee wedstrijden zeggen dat Massa er korter op zou zitten.
Hulkenberg was denk ik ook een goede keuze geweest al weet je nooit wat coureurs contractueel eisen en of er voor het team nog iets van sponsor conflicten uit voort zou komen.
Misschien is hij gewoon te zwaar voor de Ferrari die tot de zwaardere auto's zou behoren.




Wings

Citaat van: Dimensie op 03 april 2014 - 20:23:59
Als je de dingen vast zou stellen zo als ze zijn, dan zou je vast stellen dat Kimi al 2 jaar achter elkaar meer punten haalt als zijn andere jaren in de f1 in een mindere auto.

De puntentelling is nu ook anders.

CitaatKimi is op een weg terug naar boven en Massa op zijn retour dus de betere keuze lijkt me Kimi.

Mee oneens. Zoals ik al zei was de situatie bij Ferrari anders maar Massa niet per definitie minder. En je lijkt aan het feit voorbij fietsen dan Kimi -nog- niet dichter op Alonso zat dan Massa.

CitaatEn met al die nieuwe technologie kunnen we in 2014 niet na twee wedstrijden zeggen dat Massa er korter op zou zitten.

Als het niks zeggend is, kan je het moeilijk tegenspreken.

CitaatHulkenberg was denk ik ook een goede keuze geweest al weet je nooit wat coureurs contractueel eisen en of er voor het team nog iets van sponsor conflicten uit voort zou komen.
Misschien is hij gewoon te zwaar voor de Ferrari die tot de zwaardere auto's zou behoren.

Dat kan. Maar maakt de keuze voor Kimi -voor mij- niet begrijpelijker.

0634

Sja, als ik Ferrari was had ik voor Massa noch voor Kimi gekozen... beiden verkeerde keuzes. Ik was voor Hulkenberg, Grosjean of wellicht Bottas gegaan. Nooit voor een leeftijdsgenoot van je kopman.

Maikel0230

Citaat van: Dimensie op 03 april 2014 - 20:23:59Misschien is hij gewoon te zwaar voor de Ferrari die tot de zwaardere auto's zou behoren.

Waar heb je dat gelezen? Ferrari is mede door een slim stukje met de Trubo bekapping een van de lichtste eruit, het enigste team op de grid dat ballast moet toevegen om onder de limiet te blijven, veel heeft het hen nog niet geholpen maar toch...

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

De motor van Ferrari was toch zwaar?

Tuesday

Citaat van: Maikel0230 op 03 april 2014 - 21:26:03
Citaat van: Dimensie op 03 april 2014 - 20:23:59Misschien is hij gewoon te zwaar voor de Ferrari die tot de zwaardere auto's zou behoren.

Waar heb je dat gelezen? Ferrari is mede door een slim stukje met de Trubo bekapping een van de lichtste eruit, het enigste team op de grid dat ballast moet toevegen om onder de limiet te blijven, veel heeft het hen nog niet geholpen maar toch...
hoe kan die Sauber dan zo zwaar zijn dat ze zelfs drinkflessen moeten verwijderen?