The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Jozef

Citaat van: Wings op 29 oktober 2013 - 17:04:29
Het vertalen van de telemetrie naar het gevoel op de baan -dus reactie van de auto- is van essentieel belang. Recent zag ik een documentaire over Adrian Newey (YouTube) waarin ook de samenwerking met de rijders uitgebreid aan bod komt. Engineers vragen rijders vaker het hemd van het lijf. Wat voel je als we dit veranderen, kun je deze piek in de telemetrie in bocht 7 vertalen naar wat de auto doet, wanneer voel je welke trilling? En zo kan ik complete boekwerken met vragen schrijven waarin het belang van de feedback wordt onderstreept en wat engineers doen en kunnen met feedback. Dat rijders een prominente rol vertegenwoordigen hierin is geen geheim. Dat was al in de jaren dat Prost en Senna streden om het kampioenschap en mannen als Schumacher geroemd worden. Waar je de wijsheid vandaan haalt dat deze inbreng nu niet meer van belang is, is mij een groot raadsel daar Adrian Newey juist het accent legt om een recent geconstrueerd filmpje.

Dat filmpje met Newey wil ik graag wel eens zien!

Wat jij vertelt gaat vooral op voor het fijnstellen van de setup, om de laatste paar tienden eruit te persen. Voor ontwikkeling van onderdelen is telemetrie echt veel en veel belangrijker. Dat dat 20 jaar geleden niet zo was, betekent niets, aangezien de kwaliteit en hoeveelheid van de telemetrie zo geëvolueerd is.

Wings

Newey heeft het over ontwikkelen niet over afstellen. Ik zal één voorbeeld erbij halen en daarna houd ik echt op:

CitaatMcLaren looks set to finish runner-up in the constructors' championship for the second consecutive season and is turning more and more of its attention to next year's car. The team has already said that it wants to adopt an evolutionary approach to its 2012 car and Lowe said Button's feedback is central to that as well as the car for 2014, when the regulations are set for an overhaul.

"The answer is crucial," Lowe responded when asked by ESPNF1 during the Vodafone McLaren Mercedes phone-in how important Button is for development. "Having a good driver with good feedback is essential still in Formula One even though these days we have far more tools to work with and more simulations etcetera. We are still very reliant on the drivers' feedback for the changes and indeed his suggestions for the changes we make.

Bron: http://en.espnf1.com

Paddy Lowe spreekt zelfs over een cruciaal belang. Helderder dan dit kan ik hem niet krijgen.

Maikel0230

Heren laten we vooral ontopic blijven ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Citaat van: Franky R. op 29 oktober 2013 - 17:38:55
De telemetrie zal zich sinds Senna, Porst en Schumacher toch wel hebben ontwikkeld? Vaak weet een engineer al waarom een coureur van de baan ging...Accoord, niet alle zaken zijn via telemetrie te waarnemen.

Telemetrie is een vast gegeven. Neem als voorbeeld de temperatuur van de band. Dat staat vast en kun je wellicht koppelen aan slijtage, maar hoe zich dit vertaald naar prestatie is een gevoel die alleen een rijder kan projecteren. Natuurlijk kan men nu veel meer dankzij de ontwikkelingen die de techniek heeft doorstaan maar de menselijke factor van een rijder blijft van groot belang. Ik heb totaal geen handgrepen om aan te nemen dat dit anno nu anders is. Integendeel. Dus roepen dat de feedback er nauwelijks meer toe doen berust niet op wat ik lees en zie. Vandaar dat ik er op reageer.

CitaatLaat ik een voorbeeld van dit jaar geven. Massa in Monaco. Ferrari zei na de eerste crash meteen dat het een fout van Massa zelf was, volgens hun gegevens.
Maar goed, de tweede keer zou het aan de auto liggen, wat de verwarring er niet minder op maakte... ::)

Natuurlijk is er voldoende data aanwezig om problemen te detecteren of te verklaren. Remmen die (te) heet worden kun je makkelijk koppelen aan sensoren waarna de engineer kan vragen de rembalans naar voren (of naar achteren) te zetten. Dat staat los van het karakter van de auto. Deze kun je na jaren van ontwikkelen zelfs zo personaliseren dat anderen er totaal niet mee overweg kunnen. Denk aan de Benetton van Schumacher. Goed, dit is een ander verhaal, maar de strekking blijft gelijk. 

Franky R.

Ik zet het nieuws maar hier neer? Kimi zou toch wel zijn betaald over 2013...Te laat, dat weer wel. Want nu ligt hij op de operatietafel.

Maikel0230

Dat zou dan betekenen dat de deal met Quantum toch doorgaat? Allé dat is wat ik daaruit afleid.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 14 november 2013 - 19:28:11
Dat zou dan betekenen dat de deal met Quantum toch doorgaat? Allé dat is wat ik daaruit afleid.


Ja, dat is een terechte conclusie. Maar waarom de officiële bevestiging uitblijft... ::)

Jehoentelaar

Wachten op een goed moment. Heeft wellicht met achterliggende belangen te maken.

Arthur

Citaat van: Franky R. op 14 november 2013 - 19:41:33
Citaat van: Maikel0230 op 14 november 2013 - 19:28:11
Dat zou dan betekenen dat de deal met Quantum toch doorgaat? Allé dat is wat ik daaruit afleid.


Ja, dat is een terechte conclusie. Maar waarom de officiële bevestiging uitblijft... ::)

Of Kimi volledig betaald is weet ik niet, misschien zovast een voorschot waar Kimi mee akkoord ging. Het zal mij niet verbazen als die deal met Quantum gewoon afgeblazen wordt.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

NielsD

Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Sabai

Citaat van: NielsD op 24 november 2013 - 13:19:09
http://www.gppits.net/nieuws/massa_waarschuwt_alonso_en_raikkonen/

Ik heb zo'n vermoeden dat Kimi zich daar niet echt druk over maakt. Ik denk eerder dat Alonso er moeite mee gaat krijgen.

Edwin90


Franky R.


0634

Citaat van: Sabai op 24 november 2013 - 13:30:42
Citaat van: NielsD op 24 november 2013 - 13:19:09
http://www.gppits.net/nieuws/massa_waarschuwt_alonso_en_raikkonen/

Ik heb zo'n vermoeden dat Kimi zich daar niet echt druk over maakt. Ik denk eerder dat Alonso er moeite mee gaat krijgen.
Waarom? Of hij nou voor Kimi of voor Massa rijdt, zal hem weinig boeien.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 15:45:42
Citaat van: Sabai op 24 november 2013 - 13:30:42
Citaat van: NielsD op 24 november 2013 - 13:19:09
http://www.gppits.net/nieuws/massa_waarschuwt_alonso_en_raikkonen/

Ik heb zo'n vermoeden dat Kimi zich daar niet echt druk over maakt. Ik denk eerder dat Alonso er moeite mee gaat krijgen.
Waarom? Of hij nou voor Kimi of voor Massa rijdt, zal hem weinig boeien.

Dat moet ik nog zien Jeroen!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel