The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Wings

Het feit dat Massa onderdelen test tijdens een Grand Prix weekend spreekt dit tegen.

0634

Er wordt wel minder getest natuurlijk, dus Jozef heeft wel een punt.

Desalnietemin heeft de testtvaardigheid van een rijder natuurlijk nog altijd wel een functie.

Franky R.

@Jozef, 

Dan wordt er IMHO met twee maten gemeten, want zeg hetzelfde over Vettel en je wordt fel tegengesproken?

Vandaar mijn vraag...

0634

Waarheid lijkt mij in het midden te liggen. Natuurlijk heeft een goede testrijder een positieve invloed op de wagen. Bovendien zal het makkelijker zijn om tijdens weekeinden tot goede afstellingen te komen. Echter, door het testverbod is het minder belangrijk als vroeger. Dat is voordelig voor jongens die daar niet in uitblinken zoals men zegt over Raikkonen.

Al die rondjes die Schumacher vroeger over het testcircuit van Ferrari mocht doen... onbeperkt. Wie weet wat er gebeurd zou zijn als Alonso dat ook zou hebben gemogen...

robbert

Citaat van: Jeroen op 28 oktober 2013 - 08:39:46
Waarheid lijkt mij in het midden te liggen. Natuurlijk heeft een goede testrijder een positieve invloed op de wagen. Bovendien zal het makkelijker zijn om tijdens weekeinden tot goede afstellingen te komen. Echter, door het testverbod is het minder belangrijk als vroeger. Dat is voordelig voor jongens die daar niet in uitblinken zoals men zegt over Raikkonen.

Al die rondjes die Schumacher vroeger over het testcircuit van Ferrari mocht doen... onbeperkt. Wie weet wat er gebeurd zou zijn als Alonso dat ook zou hebben gemogen...
ja of vettel bij redbull :P

Wings

Citaat van: Jeroen op 27 oktober 2013 - 23:03:50
Er wordt wel minder getest natuurlijk, dus Jozef heeft wel een punt.

Er wordt niet minder getest omdat testen overbodig is maar doordat de verschillen te groot werden met de teams die het financieel niet konden opbrengen om te testen en het zelfde rendement te behalen. Het toont dus juist het tegendeel aan.

0634

Ik heb het niet over het waarom van het testverbod. Als er minder getest wordt dan heeft een goede testcoureur ook automatisch minder waarde. Lijkt mij geen hogere algebra.

Wings

Oneens. Hoe minder testtijd er is des te doorslaggevender wordt goede feedback.

Jehoentelaar

Hoezo oneens? Met minder testen heeft de testcoureur minder tijd om zijn werk te doen, dus is hij van mindere waarde. Dat goede feedback dan belangrijker wordt staat daar toch los van.

Wings

De term testcoureur wordt er bijgehaald maar het gaat nog steeds om Kimi. Gezien het testverbod is feedback tijdens Grand Prix weekenden van gro(o)t(er) belang en juist doorslaggevender. Hoe minder getest kan worden des te waardevoller worden raceweekenden en feedback van de rijders.

0634

Daarom is het nog steeds van waarde, dat heb ik ook gezegd.

Maar die rol is gewoon kleiner als voorheen, je kan het alle kanten op draaien, maar dat is feitelijk gewoon zo.

Wings

De rol is juist groter omdat de tijd beperkter is. Als ik het hele jaar door kan testen en data kan verzamelen, hiervoor testrijders kan inzetten heb ik een legio aan mogelijkheden om tijdwinst te halen. Haal ik het niet linksom, dan haal ik het wel rechtsom. Als die tijd zich beperkt tot een vrijdagochtend tijdens een GP-weekend, for example, is die tijdspanne veel korter en moet ik veel efficiënter te werk gaan. Geen goede feedback betekent twee weken stilstand, even kort door de bocht. Kortom, hoe minder tijd en kans rijders krijgen des te belangrijker feedback juist wordt. De rol van de rijder wordt juist groter.

Jozef

Citaat van: Wings op 27 oktober 2013 - 21:45:08
Het feit dat Massa onderdelen test tijdens een Grand Prix weekend spreekt dit tegen.

Kun je dat even uitleggen? Het enige wat Massa hoeft te doen met pakweg een nieuwe voorvleugel, is een paar rondjes rijden zonder gekke dingen te doen. De ingenieurs halen dan uit de telemetrie of de vleugel presteert zoals in de windtunnel of niet (a.d.h.v. de kracht die door de ophanging gaat bij een bepaalde luchtsnelheid, waaruit je dus de downforce kunt halen).

Het feit dat Massa tijdens het weekend onderdelen test, zegt dat ingenieurs een onderdeel hebben ontworpen, gesimuleerd, gebouwd, getest in laboratoriumomstandigheden (bv. windtunnel) en willen kijken of het ook in het echt net zo goed werkt. Het zegt niet dat Massa meer inbreng heeft op de ontwikkeling van de auto's dan een horde ingenieurs.

Wings

Het vertalen van de telemetrie naar het gevoel op de baan -dus reactie van de auto- is van essentieel belang. Recent zag ik een documentaire over Adrian Newey (YouTube) waarin ook de samenwerking met de rijders uitgebreid aan bod komt. Engineers vragen rijders vaker het hemd van het lijf. Wat voel je als we dit veranderen, kun je deze piek in de telemetrie in bocht 7 vertalen naar wat de auto doet, wanneer voel je welke trilling? En zo kan ik complete boekwerken met vragen schrijven waarin het belang van de feedback wordt onderstreept en wat engineers doen en kunnen met feedback. Dat rijders een prominente rol vertegenwoordigen hierin is geen geheim. Dat was al in de jaren dat Prost en Senna streden om het kampioenschap en mannen als Schumacher geroemd worden. Waar je de wijsheid vandaan haalt dat deze inbreng nu niet meer van belang is, is mij een groot raadsel daar Adrian Newey juist het accent legt om een recent geconstrueerd filmpje.

Franky R.

Citaat van: Wings op 29 oktober 2013 - 17:04:29
Het vertalen van de telemetrie naar het gevoel op de baan -dus reactie van de auto- is van essentieel belang. Recent zag ik een documentaire over Adrian Newey (YouTube) waarin ook de samenwerking met de rijders uitgebreid aan bod komt. Engineers vragen rijders vaker het hemd van het lijf. Wat voel je als we dit veranderen, kun je deze piek in de telemetrie in bocht 7 vertalen naar wat de auto doet, wanneer voel je welke trilling? En zo kan ik complete boekwerken met vragen schrijven waarin het belang van de feedback wordt onderstreept en wat engineers doen en kunnen met feedback. Dat rijders een prominente rol vertegenwoordigen hierin is geen geheim. Dat was al in de jaren dat Prost en Senna streden om het kampioenschap en mannen als Schumacher geroemd worden. Waar je de wijsheid vandaan haalt dat deze inbreng nu niet meer van belang is, is mij een groot raadsel daar Adrian Newey juist het accent legt om een recent geconstrueerd filmpje.


De telemetrie zal zich sinds Senna, Porst en Schumacher toch wel hebben ontwikkeld? Vaak weet een engineer al waarom een coureur van de baan ging...Accoord, niet alle zaken zijn via telemetrie te waarnemen.


Laat ik een voorbeeld van dit jaar geven. Massa in Monaco. Ferrari zei na de eerste crash meteen dat het een fout van Massa zelf was, volgens hun gegevens.
Maar goed, de tweede keer zou het aan de auto liggen, wat de verwarring er niet minder op maakte... ::)