The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Perton

Was er later niet nog een race waar het andersom was, maar was het toen niet zo'n commotie omdat er niet een Multi21 was om het mee te vergelijken?

Ik herinner het me niet zeker, dus misschien vergis ik me wel. Maar dan heeft Brawn dus wel een wereldkampioen op zijn plek gezet. Tenzij ik me vergis, dan is het niet zo.

0634

Citaat van: Maikel0230 op 29 november 2013 - 23:29:17


Rosberg wilde een teamorder, Brawn besliste er anders over.

De wacht aangezegd is misschien een betere omschrijving.

O dat. Tja, dat vond ik onnozel, maar niet echt iemand op zijn plek zetten.

Overigens zeg ik niet dat Brawn dat niet zou kunnen hoor, geen idee. Maar hij heeft juist doorgaans eerder situaties voorkomen door altijd met een echte nummer 1 en een nummer 2 te werken.

Wings

Citaat van: Maikel0230 op 29 november 2013 - 18:49:13
Inderdaad hier wordt de nagel op de kop geslagen, het mag een wonder zijn dat het de laatste jaren geen complete ramp is geworden met Ferrrari door het te licht bestuur van Dominicalli.

De geruchten die stellen dat Brawn terug naar Ferrari gaat zijn hierin dan ook uiterst belangrijk, het feit dat Domenicali aangeeft dat hij bereidt is om af te treden toont aan dat er concrete gesprekken aan de gang zijn. Als er iemand die twee onder de duim kan houden dan is het Brawn wel.

Denk je? Ik zie Brawn juist als 'het brein' van de eenmansstrategie. Denk aan de Benetton- en Ferrari-periode. Of het effectief is? Zie Red Bull nu, die deze zelfde strategie hanteert. Denk aan de recente missers van de afgelopen tien jaren waarin titels -bijna- in rook opgingen door rivaliserende  teamgenoten. Ik denk, in tegenstelling tot jou, dat mocht Brawn naar Ferrari komen hij de pionnen uit gaat zetten zoals voorheen. In dat recept zitten al de ingrediënten tot succes.

0634

Maarrrrrrrrrrrr, er zijn ook verhalen dat McLaren voor Brawn in de markt is.

En daar zit een gedachte achter. De Button-connectie. De Honda-connectie...  zou ook interessant zijn.

Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 29 november 2013 - 23:29:17


Rosberg wilde een teamorder, Brawn besliste er anders over.

De wacht aangezegd is misschien een betere omschrijving.


Ik vind van niet, want in de rondes daarvoor mocht Rosberg Hamilton inhalen. Echter pakte HAM 'zijn positie' weer terug... :)

Jozef

Citaat van: Jeroen op 29 november 2013 - 23:11:25
Citaat van: Figge op 29 november 2013 - 22:49:02
Citaat van: Jehoentelaar op 29 november 2013 - 22:17:38
Maar je hebt dus niet een idee waarom je denkt dat ze gelijkwaardig zullen zijn?

Gewoon gebaseerd op de fouten tijdens een race en kijken naar hoe goed ze op toppen van hun kunnen zijn geweest en nog zijn.

En dan toch zeggen dat Kimi net zo goed is? Als je Alonso al die jaren beter ziet presteren dan de Ferrari eigenlijk kan? Met alle respect voor Kimi, maar zag jij hém dat ook doen in zijn eerste run bij Ferrari?

Sorry maar jij en ik hebben echt absoluut geen enkel idee wat welke Ferrari ooit gekund heeft. Een prestatie in de F1 is altijd wagen+rijder. Als jij dan denkt dat de wagen heel slecht was en de rijder heel goed, dan is het alleen omdat je het zo wilt zien.

Kootje

Citaat van: Jozef op 30 november 2013 - 03:09:13
Sorry maar jij en ik hebben echt absoluut geen enkel idee wat welke Ferrari ooit gekund heeft. Een prestatie in de F1 is altijd wagen+rijder. Als jij dan denkt dat de wagen heel slecht was en de rijder heel goed, dan is het alleen omdat je het zo wilt zien.

Idd.

Want wie zegt dat hij meer uit die auto haalt als dat er in zit? Ten eerste kan dit helemaal niet, leeg is nu eenmaal leeg. ;) Ten tweede is de enige graadmeter die je daarbij hebt z'n teamgenoot die, for all you know, juist niet het maximale eruit wist te halen. Daarmee wil ik de prestaties van Alonso niet bagataliseren hoor, maar kom op .... de Massa waar hij tegen streed is niet van hetzelfde kaliber als de Massa waar Kimi het tegen op moest nemen.

Komt nog eens bij dat je nu claimt dat Kimi dit niet kon tijdens zijn Ferrari tijd, maar wellicht, zeg dus niet dat dit zo is, kon Massa dit ten tijde van het gezamenlijke teamverband met Kimi juist wel, waardoor de prestaties van Kimi minder goed leken dan ze in werkelijkheid waren. Wie zegt jou/mij namelijk dat in die periode niet beide rijders het maximum uit hun wagens haalden? Ik bedoel ..... iedereen heeft gezien wat Kimi met de Lotus heeft gedaan de afgelopen jaren. Ik zou dat toch ook bestempelen als "meer eruit halen als dat erin zit", z'n team zal dat nog beamen ook gezien het feit dat hij véél meer punten wist te scoren dan men vooraf verwacht had, dus .... ::)

0634

#292
Citaat van: Jozef op 30 november 2013 - 03:09:13
Citaat van: Jeroen op 29 november 2013 - 23:11:25
Citaat van: Figge op 29 november 2013 - 22:49:02
Citaat van: Jehoentelaar op 29 november 2013 - 22:17:38
Maar je hebt dus niet een idee waarom je denkt dat ze gelijkwaardig zullen zijn?

Gewoon gebaseerd op de fouten tijdens een race en kijken naar hoe goed ze op toppen van hun kunnen zijn geweest en nog zijn.

En dan toch zeggen dat Kimi net zo goed is? Als je Alonso al die jaren beter ziet presteren dan de Ferrari eigenlijk kan? Met alle respect voor Kimi, maar zag jij hém dat ook doen in zijn eerste run bij Ferrari?

Sorry maar jij en ik hebben echt absoluut geen enkel idee wat welke Ferrari ooit gekund heeft. Een prestatie in de F1 is altijd wagen+rijder. Als jij dan denkt dat de wagen heel slecht was en de rijder heel goed, dan is het alleen omdat je het zo wilt zien.

Zo denkend hebben we ook geen idee of Vettel beter is dan Sutil.

Ik heb daar wel een idee van. Of dat klopt, weet ik natuurlijk niet, maar ik heb er wel degelijk een idee van. Als je ziet waar de Ferrari zich altijd kwalificeert en waar Alonso vervolgens eindigt in de race: er is niemand met zo'n opvallende verschil in race pace en onelappace. Ook Massa niet. Dat zegt mij inderdaad een hoop. Had er een ander naast Massa gereden, had Ferrari de laatste jaren nog minder gepresteerd, m.i..

Verder 'wil' ik dat niet zien hoor, ik ben geen fan van Ferrari, nooit geweest ook, noch van Alonso, al heb ik niet veel tegen hem. Ik waardeer hem om zijn kwaliteiten en schat hem net als Vettel hoger in dan wie dan ook in het veld, dus ook dan Kimi. Dat blijft altijd giswerk, want hij reed niet in gelijk materiaal als de rest van het veld.

Maar de man rijdt nu al een jaar of 10 in de F1, dus een redelijke inschatting van 's mans kwaliteiten is wel mogelijk. Geldt ook voor Raikkonen. En ik schat Alonso hoger in.  Ik kan dat niet met feitelijkheden onderbouwen, maar zeggen dat ik geen idee erover heb, zou eigenlijk inhouden dat we dat allemaal niet hebben en eigenlijk kunnen stoppen met discussieren ;).

Wings

Citaat van: Kootje op 30 november 2013 - 08:00:05
Idd.

Want wie zegt dat hij meer uit die auto haalt als dat er in zit? Ten eerste kan dit helemaal niet, leeg is nu eenmaal leeg. ;) Ten tweede is de enige graadmeter die je daarbij hebt z'n teamgenoot die, for all you know, juist niet het maximale eruit wist te halen. Daarmee wil ik de prestaties van Alonso niet bagataliseren hoor, maar kom op .... de Massa waar hij tegen streed is niet van hetzelfde kaliber als de Massa waar Kimi het tegen op moest nemen.

Apart dat je het eens bent met Jozef en suggereert dat Jeroen dat niet kan weten en vervolgens oppert het wel te weten. Mag ik dan vragen welke bronnen jij wel hebt die Jeroen (en ik) niet hebben? Bovendien heeft Massa beweert geen snelheid te hebben verloren. Dat is onderschreven door doktoren en Ferrari: ga jij je daar nu boven plaatsen en hun diagnose in twijfel trekken? Frappant dat de mensen die vraagtekens plaatsen bij het waarheidsgehalte van mensen die Kimi niet sneller achten, opperen dat deze dat niet kunnen weten, zichzelf vervolgens boven doktoren, Ferrari en Massa zelf plaatsen en met een 'eigen waarheid' komen. Ik vraag me oprecht af wie nu wie voor de gek probeert te houden.

0634

Raikkonen is een soort publiekslieveling. Iedereen mag hem blijkbaar graag. Ik geef eerlijk toe: ik deel die adoratie niet. Vind het eigenlijk een nietszeggend ventje en schiet in de lach als hij begint te praten. Wél vind ik hem een prima racer. Heel betrouwbaar, snel, kan geweldig vechten op de baan. Toont ook echt durf en lef in zijn acties.

Maar als ik heel eerlijk ben was ik het meest onder de indruk in zijn McLaren-jaren. Toen vond ik hem echt goed. Bij Ferrari vond ik hem gewoon teleurstellend, ook in zijn titelwinnende jaar. Hij bleek niet de teamleider die men na Schumacher blijkbaar in hem zag. Mist misschien ook wel de gedrevenheid, de persoonlijkheid. Teert voornamelijk op zijn natuurlijke aanleg.

Zijn jaren bij Lotus zijn ontzettend moeilijk in te schatten omdat Grosjean zo instabiel presteerde. Wel bleek het zo te zijn dat sinds Grosjean zijn gezonde verstand in races gebruikt, hij eigenlijk gewoon beter presteerde dan Kimi. Desondanks is die periode te kort om een helder oordeel te kunnen vellen.

Perton

Ik ben het wel met jetoen eens eigenlijk en dat heeft ook deels te maken met wat ik al eerder zei: raikkonen heeft naar mijn idee een erg smalle window waarin hij top presteert. Dat zie je ook dit jaar in het verschil.in prestaties tussen de LWB en SWB en dat zag je ook bij ferrari toen de auto in 2008 en 2009 op een manier werd ontwikkeld die hem niet lag.

Dat betekent niet dat alonso an sich een betere coureur is maar het is wel aannemelijker dat hij beter zal presteren indien kimi zijn window niet zal vinden. Als kimi die window wel vindt, dan gaat het denk ik een gelijkwaardige strijd worden.

Wings

Dat eerste vind ik dus ook. Als alles meezit dus in de meest ideale situatie is Kimi retegoed maar zit er ergens een kink in de kabel beschikt hij, in mijn beleving, niet de juiste motivatie en misschien wel de capaciteit, om dat om te buigen. Dat vind ik ook terug in de periodes waar naar verwezen wordt. In zijn McLaren-periode en Lotus-periode was hij de matador. Dan presteert hij op z'n best. Helaas voor hem is Ferrari de habitat van Alonso. Ik ben bang voor een herhaling van de jaren 90. Alonso heeft Ferrari naar zijn hand staan en als buitenstaander moet je van wel hele goede huize komen wil je daar aan kunnen tornen.

Figge

Ik ben per saldo van mening dat een rijder nooit en te nimmer meer uit een auto kan halen dan er natuurkundig uit te halen valt. Wat Alonso dit jaar heeft laten zien is dat de Ferrari een magere qualifier bleek, maar dat die wagen hem in de race prima paste. In mijn beleving heeft Kimi dat in de Lotus ook gedaan. Allebei regelmatig naar het podium vanaf ogenschijnlijk niet realistische start plaatsen.
Er speelt natuurlijk meer bij de strijd tussen deze 2, dan alleen de kwaliteit achter het stuur.
Stel het gaat gelijk op in de eerste seizoenshelft en er komt een race ala Hockenheim 2010. En Kimi gaat aan de leiding. Er komt een boordradio: Kimi Fernando is faster than you. Daar zit een groot verschil tussen Raikonen en een andere teamgenoot. In mijn overtuiging zal hij niet aan de kant gaan en waarschijnlijk zullen er mooie tshirts gedrukt kunnen worden.
Ik kan mij ook een strijd tussen Alonso en een gelijk kaliber coureur herinneren in 2007. Dat was niet best voor zijn houding en gedrag. Dus om te stellen dat Alonso het zomaar gaat winnen, of op voorhand te stellen dat ie beter is dan Kimi gaat mij te ver.
Ook Alonso is dit jaar op vingers getikt wegens kritiek op het team door de grote baas. Zijn relatie met het team is echt niet in beton gegoten.
Alonso's heeft nu een te makkelijke positie in het team, Raikonen is een bedreiging daarvoor.

Sabai

Kimi is niet echt een buitenstaander. Hij kent het team er zijn een aantal mensen waar hij de afgelopen 2 jaar nauw samengewerkt heeft mee gekomen van Lotus.Dus daar zie het probleem niet zo.

Kootje

#299
Citaat van: Wings op 30 november 2013 - 10:16:21
Apart dat je het eens bent met Jozef en suggereert dat Jeroen dat niet kan weten en vervolgens oppert het wel te weten. Mag ik dan vragen welke bronnen jij wel hebt die Jeroen (en ik) niet hebben? Bovendien heeft Massa beweert geen snelheid te hebben verloren. Dat is onderschreven door doktoren en Ferrari: ga jij je daar nu boven plaatsen en hun diagnose in twijfel trekken? Frappant dat de mensen die vraagtekens plaatsen bij het waarheidsgehalte van mensen die Kimi niet sneller achten, opperen dat deze dat niet kunnen weten, zichzelf vervolgens boven doktoren, Ferrari en Massa zelf plaatsen en met een 'eigen waarheid' komen. Ik vraag me oprecht af wie nu wie voor de gek probeert te houden.

Ten eerste gebruik ik termen als "for all you know" en "wellicht", onderschrijf ik zelfs nog dat ik "niet zeg dat het zo is". (als je de rest van m'n reactie ook leest) Dus nee ..... waar jij me nu van beschuldigt (groot woord, weet ff geen betere) klopt niet echt. Slechts waar het Massa betreft klopt het wat je beweert. Dat Ferrari dit tegenspreekt, prima .... dat kan. Echter zullen zij niet snel hun coureurs afvallen. Daar heb ik dus geen boodschap aan, net als dat ik geen boodschap heb aan wat Massa zelf vindt. Alsof hij openlijk toegeeft z'n "edge" verloren te zijn na z'n ongeval op de Hungaroring. Blijven de doktoren over. Tsja .... volgens mij kan 'n arts slechts oordelen over iemands gezondheid en die zal bij Massa idd prima in orde zijn. Echter is het gros vd F1 kenners/volgers het met mij eens dat Massa wél aan snelheid ingeboet heeft. Dat maakt het uiteraard geen feit, maar toch .....