The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Jehoentelaar

Citaat van: Arthur op 27 november 2013 - 21:54:01
Citaat van: Jehoentelaar op 27 november 2013 - 21:51:39
Ik, en met mij een hoop anderen. De argumenten zijn in de afgelopen pagina's al vaak gegeven. Kimi moet een hoop mazzel hebben wil hij kampioenschapstechnisch de kopman worden, bijvoorbeeld door een reeks pechsituaties voor Alonso vroeg in het seizoen.

Op de 1e plaats zal Vettel hem dwarsbomen. Inzake Alonso ben ik nog niet zo zeker dat Kimi alle zeilen moet bijzetten.
Ik heb nog geen informatie over de verhoudingen tussen de teams in 2014.

0634

Citaat van: Wings op 27 november 2013 - 22:19:29
Niemand tekent onder deze condities. Noem het een natuurlijke schifting.

Dat dus.

Arthur

Citaat van: Wings op 27 november 2013 - 22:19:29
Niemand tekent onder deze condities. Noem het een natuurlijke schifting.

Dan is hij in de basis ook geen tweede in het team.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Nee, maar dat wordt ie vanzelf.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 27 november 2013 - 22:31:11
Nee, maar dat wordt ie vanzelf.

Glazen Bol Jeroen ;) [of altijd gelijk] ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634


Figge

Het voordeel van Kimi zou kunnen zijn dat men bij Ferrari de laatste jaren nog wel eens een verkeerde afslag neemt met de ontwikkeling van de auto. En dat terwijl er niet tussendoor niet getest wordt. Puur op gevoel, denk ik dat Kimi een klein beetje beter zou kunnen zijn in het gewoon instappen en hard rijden. Hiermee kan hij Alonso in de 1e helft van het seizoen aftroeven

Wings

Kimi reed in zijn Ferrari-jaren niet veel harder dan Massa reed. Alonso deed dat wel.

Figge

Hier is natuurlijk al veel gezegd en geschreven.
Maar eea veranderd natuurlijk zodra er andere mensen in een team komen en dingen anders doen. Ik denk niet dat je dit soort vergelijkingen altijd maar kunt trekken. Het is namelijk tekenend dat Ferrari juist Kimi terugneemt en Massa de laan uit stuurt.
Dat heeft een reden. Je kunt dus niet zeggen, Kimi reed niet veel sneller dan Massa dus gaat ie duidelijk verliezen van Alonso.
Je moet kijken naar het potentieel van de rijders die je aantrekt. Massa zat al een tijd op zn maximum en kan gewoon niet meer beter binnen dit Ferrari wat naar de hand van Alonso staat. Felipe is wellicht erg gevoelig voor het feit dat dit nu eenmaal zo is. Kimi haalt daar wellicht zijn schouders over op. Men kent hem bij Ferrari, weet hoe hij als mens in elkaar steekt. Kent zijn kwaliteiten als rijder.
Bovendien weet je dat als je een man als Kimi haalt dat je iemand haalt die regelmatig op het podium staat en dat als je auto goed genoeg is dat hij voor je gaat winnen en mischien zelfs kampioen kan worden.

Je kunt toch ook niet stellen dat Hamilton beter is dan Schumacher omdat Rosberg Schumacher 3 seizoenen heeft verslagen en Hamilton nu van Rosberg heeft gewonnen?


Matthijs

Hoewel ik ook denk dat Alonso het gaat winnen van Raikkonen, kan je het verschil van beiden ten opzichte van Massa niet als criterium hiervoor nemen.

Neem het voorbeeld Hill-Frentzen eind jaren '90. Hill was bij Williams sneller dan Villeneuve. Een jaar later was Villeneuve sneller dan teamgenoot Frentzen. Weer een jaar later waren Hill en Frentzen teamgenoten. Als formule 1 wiskunde was, dan had Hill dus veel sneller moeten zijn dan Frentzen. En de rest is geschiedenis. De factoren motivatie, lekker in je vel zitten, moeten wennen aan een auto of veranderde situatie spelen dus wel degelijk mee.

0634

Met dat verschil dat Hill op zijn retour was toen hij met Frentzen reed en op het toppen van zijn kunnen toen hij met Villeneuve reed. Net als Schumacher in dat andere voorbeeld ook niet meer de Schumacher van eerst was. Kimi was in zijn strijd tegen Massa op volle oorlogssterkte, dat zegt dus al iets meer.

Je hebt wel gelijk dat je niet alles zo 1 op 1 kunt doorrekenen hoor, we zijn een paar jaar verder en ondanks de Ferrari-jaren schat ik Kimi hoger in dan Massa. Maar alles bij elkaar genomen spreekt het bepaald niet in zijn voordeel dat hij zich door iemand als Massa liet verslaan.

Massa is i.m.o. een rijder als Webber of Barrichello. Barrichello werd vier jaar lang aan snot gereden door Button dus Button zou Raikkonen ook aan snot rijden (ha, ik kan het ook! ;D).

Jozef

Maar Massa was in 2007-08 ook op zijn hoogtepunt (veronderstel ik). Ook dat is een argument om Massa niet als graadmeter te gebruiken om Kimi met Alonso te vergelijken.

Wings

Citaat van: Figge op 28 november 2013 - 09:50:52
Je kunt toch ook niet stellen dat Hamilton beter is dan Schumacher omdat Rosberg Schumacher 3 seizoenen heeft verslagen en Hamilton nu van Rosberg heeft gewonnen?

Dat niet. Maar het is wel een meetpunt. Verder blijft het voor ons allen giswerk en kun je zowel bij de voors en tegens vraagtekens plaatsen. Kimi vind ik bovendien in zijn eerste seizoen bij een nieuw team nooit sterk. Zo versloeg hij Nick niet bij Sauber, kreeg hij David niet kopje onder bij McLaren en was hij niet structureel sneller dan Massa bij Ferrari in zijn eerste seizoen. Ik heb dus geen handgrepen om aan te nemen dat Kimi nu wel mee kan met Alonso qua snelheid en de vertaling naar prestatie.

Arthur

Citaat van: Wings op 28 november 2013 - 08:45:34
Kimi reed in zijn Ferrari-jaren niet veel harder dan Massa reed. Alonso deed dat wel.

En dus?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Jozef op 28 november 2013 - 18:47:03
Maar Massa was in 2007-08 ook op zijn hoogtepunt (veronderstel ik). Ook dat is een argument om Massa niet als graadmeter te gebruiken om Kimi met Alonso te vergelijken.
In 2009 was Massa ook de betere en ook Kimi was in die jaren als wereldkampioen natuurlijk op zijn hoogtepunt. En ook nu is Massa overigens nog niet op die leeftijd dat hij over de hill is. Hij is net zo oud als Alonso nota bene.

In die voorbeelden hierboven gaat het over Schumacher die dik in de 40 was en Hill die bijna 40 was. Dan ben je echt op de je retour.

Maar nogmaals, je kan inderdaad niet alles zo doorberekenen hoor, maar het is zoals Wings zegt wel een meetpunt. Een échte grote rijder wordt m.i. niet over langere tijd verslagen in dezelfde wagen door - met alle respect - iemand als Massa.