Waarom is de huidige F1 zo vaak saai

Gestart door Arthur, 07 oktober 2013 - 20:59:54

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Buxoq op 11 oktober 2013 - 14:22:20
Ik zelf hoop dat ze weer terug gaan naar banden zoals in 2010. Dat ze volgend jaar waarschijnlijk brandstof moeten sparen vind ik op zich nog niet eens zo heel erg aangezien je dan nog steeds het verschil kan maken met zo laat mogelijk te remmen en zo veel mogelijk snelheid mee te nemen in de bochten. Met deze banden is dat nu juist niet mogelijk en dat vind ik jammer.


Goed opgemerkt!

0634

Mwah, als je brandstof moet sparen, vraag ik me af of er niet juist iets eerder geremd gaat worden.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 11 oktober 2013 - 21:07:45
Mwah, als je brandstof moet sparen, vraag ik me af of er niet juist iets eerder geremd gaat worden.
Hm, je kunt toch later remmen door de auto verder te laten rollen?

janke

Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Jeroen op 11 oktober 2013 - 21:07:45
Mwah, als je brandstof moet sparen, vraag ik me af of er niet juist iets eerder geremd gaat worden.

Dat is dan toch een beetje belachelijk. Hetzelfde dan als je de slagroom en de kers van een taart haalt. F1 en überhaupt alle snelheids-sporten gaan er toch om, om de snelste te zijn. Dadelijk gaat het er om wie zuinig met zijn rechtervoetje kan omgaan. Heeft toch niets meer met racen te maken??
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Nu is het niet anders. Je krijgt een x-aantal liter mee begin race en daar moet je het mee doen. Ik snap de ophef niet zo.

0634

De turbo's zullen wel meer slurpen.

Overigens zal het me een worst zijn; benzinesparen is van alle jaren. Hoort ook gewoon bij racen. Mensen die menen dat racen vroeger alleen maar dom volgas over de baan scheuren was, zijn of heel jong of hebben niet opgelet. 

Kootje

Inderdaad, kan me nog goed herinneren dat men vroeger, voor de pitsstops, regelmatig zonder benzine kwamen te staan. Sterker nog, zelfs ten tijde vd pitsstops heb ik dat nog meermaals zien gebeuren. Nu is mijn geheugen weer niet zo goed dat ik concrete voorbeelden kan geven, maar met 'n beetje speurwerk (of wat hulp van F1 encyclopedie SDG) is daar vast wel achter te komen.

Wings

Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2013 - 10:23:40
De turbo's zullen wel meer slurpen.

Turbo's kunnen het zelfde vermogen leveren tegen een beter rendement.

Sabai

En vergeet niet dat Kers een veel grotere rol gaat spelen wat ook brandstof scheelt.

janke

Citaat van: Wings op 12 oktober 2013 - 10:21:43
Nu is het niet anders. Je krijgt een x-aantal liter mee begin race en daar moet je het mee doen. Ik snap de ophef niet zo.

Of je nou met 100kg brandstof bij je, kunt trappen of met 60kg (zomaar een cijfer)  met een motor waar het toerental en pk's volgend jaar nagenoeg hetzelfde blijft. Het efficient gebruik van je rechter voetje speelt dan wel degelijk een rol. denk ik. En toen vroeger motoren stil vielen was meer een foute berekening vanaf de pits natuurlijk. Je had ontzettende zuipers zoals de Matra V12. Maar door het goede brandstofverbruik in een racete berekenen stonden die bijna nooit zonder peut. Een smoothy coureur zoals Button zal meer eruit halen dan een stamper als bijvoorbeeld Maldonado.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Nog steeds zie ik geen verschil met het racen nu. Brandstof was voor het bijtanken en daarna, nu, gelimiteerd. Hetgeen dat in je auto zit moet je het mee doen. Daar verandert niks aan. Mensen doen sowieso raar nu de sport van vorm verandert alsof tactiek een nieuw fenomeen is. Ik sluit me wat dat aangaat bij Jeroen aan.

janke

Natuurlijk is tactiek geen nieuw fenomeen, heb je helemaal gelijk in. Maar ook een coureur met een zware voet en nogal harkend over het circuit zal meer brandstof verbruiken dan een coureur die nogal gedoseerd te werk gaat. Dat verminderd het verbruik. En dat zal toch moeten gebeuren. Op de site van Auto Motor Sport las ik een tijdje geleden dat de motoren van 2014 het moeten doen met een mindere tank-inhoud. Voor wat races zou dat krap aan zijn om de finish te halen.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Ik snap je maar dat is nu ook. Ook nu verandert men brandstofmengsels en moeten rijders soms inhouden om te finishen. Dat is komend jaar niet anders. Dus je klaagzang vind ik niet gegrond dan wel terecht.

Arthur

In het kader van de moderne straffen in de F1: Pic heeft al een DT aan de broek voordat de wedstrijd begonnen is.... Het kan dus nog steeds gekker met die penalties  :o
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel