Waarom is de huidige F1 zo vaak saai

Gestart door Arthur, 07 oktober 2013 - 20:59:54

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Sabai op 09 oktober 2013 - 12:57:32
De reden dat tanken verbannen is had meer met de incidenten van Massa en Albers te maken.
Je bent heel stellig, maar ik vraag me af of dat de reden is. In het verleden waren de incidenten (Verstappen etc) veel groter dan eind vorig decennium dus waarom zou opeens toen de emmer overgelopen zijn?

Sabai

Citaat van: Matthijs op 09 oktober 2013 - 15:32:11
Citaat van: Sabai op 09 oktober 2013 - 12:57:32
De reden dat tanken verbannen is had meer met de incidenten van Massa en Albers te maken.
Je bent heel stellig, maar ik vraag me af of dat de reden is. In het verleden waren de incidenten (Verstappen etc) veel groter dan eind vorig decennium dus waarom zou opeens toen de emmer overgelopen zijn?

Ik weet het ook niet zeker. Maar er er staat me iets van bij.

Jehoentelaar

Is wel een van de redenen geweest inderdaad. Het veld zit dichter bij elkaar dan ooit tevoren (de afgelopen x aantal jaar dan), dus de tijdsdruk neemt bij iedereen steeds meer toe. Neemt niet weg dat het op zich nog steeds moet kunnen om tankstops te hanteren.

robbert

Citaat van: Matthijs op 09 oktober 2013 - 12:10:00
Wat soms wel zo is: je verwacht op het puntje van je stoel te zitten en dan valt het soms tegen. Maar dan is de race nog altijd interessanter om naar te kijken dat de gemiddelde voetbalwedstrijd (persoonlijk).

Wel gek dat de roep om tankstops in te voeren weer harder wordt, terwijl dit juist werd afgeschaft om de races spannender te maken. Ten tijde van de tankstops probeerde men elkaar op de baan niet meer in te halen, maar men reed gewoon een rondje langer door om vervolgens via de pitstops een plaatsje goed te maken. Jeeuuh!

als je de tankstops weer invoerd, dan wordt er nog harder geklaagd dat er niet meer word ingehaald op het circuit. Hoor de teamleiding al roepen naar de piloten." Nee niet strijden, denk aan je verbruik, we halen die wel in met de pitstops"   Is het dat wat we allemaal willen? Maar zo zal het wel komen, net zoals het voorheen werd.

0634

Citaat van: Fietser op 09 oktober 2013 - 09:59:14
Citaat van: Arthur op 08 oktober 2013 - 22:46:12
Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 20:22:24
Klopt. Dit is echt knokken. Geen schijngevecht, maar echt slipstreamen, en ook echt verdedigen tot op het bot. Mag allemaal niet meer. Verboden. Terwijl ik me afvraag; tuurlijk, hard gevecht, maar waar gaat het nou echt over de schreef?

Uhhh, nergens Jeroen, gewoon een gevecht zoals we het graag zien!! Puntje van de stoel! [tegenwoordig lig ik op de bank :-\]

Inderdaad was dit een prachtig gevecht. Maar het leidt af van dit onderwerp, want het geeft een vertekend beeld. Buiten dit gevecht was deze GP op Hockenheim namelijk zoals veel races in het verleden: saai! De turbo's van Renault waren bloedsnel op de rechte einden, maar matig in de bochten (ook vanwege de turbolag). Jones kon na zijn inhaalmanoeuvre op Prost dan ook makkelijk weglopen. Helaas zou de Autralier later terugvallen, zijn teamgenoot Reutemann viel uit. Piquet, de latere wereldkampioen, zou winnen en zijn teamgenoot Rebaque werd (zelfs!) vierde. Tsja, die verder weinig getalenteerde Hector Rebaque had een stoeltje gekocht in de 2e Brabham, een particuliere paydriver dus. Wat ben ik blij dat die tijden voorbij zijn...
Nog wat feitjes: er waren maar liefst 11 uitvallers en slechts 5 man eindigden in dezelfde ronde (lekker spannend!) op dit uiterst saaie circuit waar slechts het slipstreamen voor spanning zorgde en waar Jim Clark in het stille bos zijn dood vond. Allemaal onaantrekkelijke zaken die dit filmpje niet laat zien.
En o wat vinden we de huidige F1 saai. En o wat was het vroeger toch veel spannender. Onzin, de vermeende saaiheid zit vooral bij de kijkers. Het is een kwestie van perceptie.

Het was ook niet bedoeld als kritiek op de huidige F1, want ik vind het momenteel niet saai, net als jij.

Wat ik wel vind is dat de FIA te snel straft in duels en daarom plaatste ik dit filmpje. Dit soort duels mogen niet meer, maar dat vind ik ten onrechte.

Arthur

Citaat van: Sabai op 09 oktober 2013 - 12:57:32
De reden dat tanken verbannen is had meer met de incidenten van Massa en Albers te maken. Veiligheid dus.Valt ook wel iets voor te zeggen we willen immers geen doden.

En dus kwam de discussie over de bandenwissel na het losschieten van het wiel van Webber. Bandenwissel ook afschaffen dan want dat is beter voor de veiligheid... We willen immers geen doden!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Citaat van: Sabai op 09 oktober 2013 - 15:50:52
Citaat van: Matthijs op 09 oktober 2013 - 15:32:11
Citaat van: Sabai op 09 oktober 2013 - 12:57:32
De reden dat tanken verbannen is had meer met de incidenten van Massa en Albers te maken.
Je bent heel stellig, maar ik vraag me af of dat de reden is. In het verleden waren de incidenten (Verstappen etc) veel groter dan eind vorig decennium dus waarom zou opeens toen de emmer overgelopen zijn?

Ik weet het ook niet zeker. Maar er er staat me iets van bij.

In dat geval was een filter verwijderd dus werd de hand al gelicht met veiligheid. Het blijft een race tegen de tijd tijdens pitstops dus ontstaat er automatisch een risico tijdens of tanken of bandenwissel of op het juiste moment stoppen en wegrijden. Allemaal elementen die bijna niet te vermijden zijn.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Als je alle veiligheidsrisico's wilt wegnemen moet je stoppen met het hele circus en gaan dammen. Dat autosport ook tegenwoordig niet zonder risico's is, is maar weer gebleken dit jaar met een aantal zware, soms fatale ongevallen.

Arthur

Citaat van: Jehoentelaar op 09 oktober 2013 - 21:25:19
Als je alle veiligheidsrisico's wilt wegnemen moet je stoppen met het hele circus en gaan dammen. Dat autosport ook tegenwoordig niet zonder risico's is, is maar weer gebleken dit jaar met een aantal zware, soms fatale ongevallen.

Of schaken, maar dan is tijd ook een risico-element met de klok erbij ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Je wilt inderdaad niet dat je dwars door de tafel heen ramt als je de klok reset. :)

Arthur

Citaat van: Jehoentelaar op 09 oktober 2013 - 21:28:25
Je wilt inderdaad niet dat je dwars door de tafel heen ramt als je de klok reset. :)

Of de stukken door de ruimte vliegen en een toeschouwer gewond raakt ;D Gevaarlijke sport!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 09 oktober 2013 - 21:25:19
Als je alle veiligheidsrisico's wilt wegnemen moet je stoppen met het hele circus en gaan dammen. Dat autosport ook tegenwoordig niet zonder risico's is, is maar weer gebleken dit jaar met een aantal zware, soms fatale ongevallen.


Of neem die knal van Franchitti in Houston...Daar vielen ook gewonden onder de toeschouwers.

Gonzalo

Hoewel zoiets toch wel ondenkbaar is in de F1, denk ik...

Hij breekt zijn enkel bij het ongeval, in de F1 zijn de wagens toch wel sterker op dat punt.

De gewonde toeschouwers is een ander verhaal.

Breaktest

Een aspect is nog niet genoemd: de grootte van het startveld. Hoe meer deelnemers, des te groter de kans dat zich duels op de baan voordoen (al moet de regisseur daar natuurlijk wel oog voor hebben). Zelf ben ik dus voorstander van een groot startveld, 26 auto's of zo. Dan is gelijk het probleem van het aanstormende talent opgelost.

Kootje

Grappig dat je dat zegt, want dat is in principe wat de FIA ook voor ogen had toen zij 'n paar jaar terug de nieuwe inschrijvingen accepteerde. Helaas voor hen en Fabian klam een team sowieso al niet van de grond en viel HRT al snel weer af waardoor we nu weer met 22 auto's zitten. Echter blijft 26 auto's in de basis het aantal dat aan de race deel mag nemen. Probleem is alleen de kosten die hiermee gemoeid gaan en de hoge eisen die de FIA stelt aan eventuele nieuwe teams.