Waarom is de huidige F1 zo vaak saai

Gestart door Arthur, 07 oktober 2013 - 20:59:54

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 17:40:27
http://www.gppits.net/magazine/het_duel_dat_nooit_verboden_had_mogen_worden/

Dat gevecht in dit artikel is dus een gevecht dat nooit meer zou mogen. Dat snap ik dus niet, want dit is voor mij dus echt racen.

Prachtig gevecht. Alleen zullen er weer mensen zijn die dit treintje rijden noemen. Maar ik zie dit 10x liever dan een drs passage.

0634

Klopt. Dit is echt knokken. Geen schijngevecht, maar echt slipstreamen, en ook echt verdedigen tot op het bot. Mag allemaal niet meer. Verboden. Terwijl ik me afvraag; tuurlijk, hard gevecht, maar waar gaat het nou echt over de schreef?

Arthur

Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 20:22:24
Klopt. Dit is echt knokken. Geen schijngevecht, maar echt slipstreamen, en ook echt verdedigen tot op het bot. Mag allemaal niet meer. Verboden. Terwijl ik me afvraag; tuurlijk, hard gevecht, maar waar gaat het nou echt over de schreef?

Uhhh, nergens Jeroen, gewoon een gevecht zoals we het graag zien!! Puntje van de stoel! [tegenwoordig lig ik op de bank :-\]
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Dat is dus ook míjn conclusie: nergens!

Dus laat die gasten @#$@%*&@^ lekker racen!!!

Fietser

Citaat van: Arthur op 08 oktober 2013 - 22:46:12
Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 20:22:24
Klopt. Dit is echt knokken. Geen schijngevecht, maar echt slipstreamen, en ook echt verdedigen tot op het bot. Mag allemaal niet meer. Verboden. Terwijl ik me afvraag; tuurlijk, hard gevecht, maar waar gaat het nou echt over de schreef?

Uhhh, nergens Jeroen, gewoon een gevecht zoals we het graag zien!! Puntje van de stoel! [tegenwoordig lig ik op de bank :-\]

Inderdaad was dit een prachtig gevecht. Maar het leidt af van dit onderwerp, want het geeft een vertekend beeld. Buiten dit gevecht was deze GP op Hockenheim namelijk zoals veel races in het verleden: saai! De turbo's van Renault waren bloedsnel op de rechte einden, maar matig in de bochten (ook vanwege de turbolag). Jones kon na zijn inhaalmanoeuvre op Prost dan ook makkelijk weglopen. Helaas zou de Autralier later terugvallen, zijn teamgenoot Reutemann viel uit. Piquet, de latere wereldkampioen, zou winnen en zijn teamgenoot Rebaque werd (zelfs!) vierde. Tsja, die verder weinig getalenteerde Hector Rebaque had een stoeltje gekocht in de 2e Brabham, een particuliere paydriver dus. Wat ben ik blij dat die tijden voorbij zijn...
Nog wat feitjes: er waren maar liefst 11 uitvallers en slechts 5 man eindigden in dezelfde ronde (lekker spannend!) op dit uiterst saaie circuit waar slechts het slipstreamen voor spanning zorgde en waar Jim Clark in het stille bos zijn dood vond. Allemaal onaantrekkelijke zaken die dit filmpje niet laat zien.
En o wat vinden we de huidige F1 saai. En o wat was het vroeger toch veel spannender. Onzin, de vermeende saaiheid zit vooral bij de kijkers. Het is een kwestie van perceptie.

Fietser

Citaat van: Arthur op 07 oktober 2013 - 20:59:54
Het zal wel een open deur instampen zijn maar ik vraag het steeds meer af.... Enkele dingen waaraan ik denk;

Tankstops [strategie weg]
Pirelli banden [pushen onmogelijk]
Penalties [wheelbanging en gevechten op het randje weg]
Betrouwbaarheid motoren en auto's zelf [geen fouten van coureurs, bijna geen uitvallers meer]
Nieuwe circuits [weinig inhaalmogelijkheden]
DRS [kunstmatige inhaalacties]

Roep maar of jullie hetzelfde ervaren of dat ik een pessimist ben....

We kunnen op alle maatregelen wel kritiek hebben, maar ik vrees dat de laatste jaren voor velen slechts 1 item echt storend werkt: de verbluffende combinatie Vettel-Red Bull.
De andere opties die jij noemt vallen m.i. meer in de categorie die kenmerkend is voor de huidige (internet)samenleving in het algemeen: het-is-niet-goed-of-het-deugt-niet.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 09 oktober 2013 - 09:59:14
Citaat van: Arthur op 08 oktober 2013 - 22:46:12
Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 20:22:24
Klopt. Dit is echt knokken. Geen schijngevecht, maar echt slipstreamen, en ook echt verdedigen tot op het bot. Mag allemaal niet meer. Verboden. Terwijl ik me afvraag; tuurlijk, hard gevecht, maar waar gaat het nou echt over de schreef?

Uhhh, nergens Jeroen, gewoon een gevecht zoals we het graag zien!! Puntje van de stoel! [tegenwoordig lig ik op de bank :-\]

Inderdaad was dit een prachtig gevecht. Maar het leidt af van dit onderwerp, want het geeft een vertekend beeld. Buiten dit gevecht was deze GP op Hockenheim namelijk zoals veel races in het verleden: saai! De turbo's van Renault waren bloedsnel op de rechte einden, maar matig in de bochten (ook vanwege de turbolag). Jones kon na zijn inhaalmanoeuvre op Prost dan ook makkelijk weglopen. Helaas zou de Autralier later terugvallen, zijn teamgenoot Reutemann viel uit. Piquet, de latere wereldkampioen, zou winnen en zijn teamgenoot Rebaque werd (zelfs!) vierde. Tsja, die verder weinig getalenteerde Hector Rebaque had een stoeltje gekocht in de 2e Brabham, een particuliere paydriver dus. Wat ben ik blij dat die tijden voorbij zijn...
Nog wat feitjes: er waren maar liefst 11 uitvallers en slechts 5 man eindigden in dezelfde ronde (lekker spannend!) op dit uiterst saaie circuit waar slechts het slipstreamen voor spanning zorgde en waar Jim Clark in het stille bos zijn dood vond. Allemaal onaantrekkelijke zaken die dit filmpje niet laat zien.
En o wat vinden we de huidige F1 saai. En o wat was het vroeger toch veel spannender. Onzin, de vermeende saaiheid zit vooral bij de kijkers. Het is een kwestie van perceptie.

Heerlijke reactie, dank je wel! Ik vind de huidige formule 1 absoluut niet minder saai dan vroeger, integendeel! Dat neemt niet weg dat ik kritische kanttekeningen plaats bij DRS, snel slijtende banden en inconsequente straffen.

Sabai

Ik vind F1 ook niet saai. Vind alleen wel dat er dingen veranderd moeten worden. 1 minder straffen. 2 betere banden.3 Drs op een andere manier inzetten zoals in de DTM bijvoorbeeld. 4 tanken terug. 5 Als er een nieuw circuit komt niet niet alleen Tilke laten tekenen.

Gonzalo

Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 17:40:27
http://www.gppits.net/magazine/het_duel_dat_nooit_verboden_had_mogen_worden/

Dat gevecht in dit artikel is dus een gevecht dat nooit meer zou mogen. Dat snap ik dus niet, want dit is voor mij dus echt racen.
Dit soort duels zou ik graag zien in de huidige tijd >:(

Fietser

Citaat van: Sabai op 09 oktober 2013 - 10:53:05
Ik vind F1 ook niet saai. Vind alleen wel dat er dingen veranderd moeten worden. 1 minder straffen. 2 betere banden.3 Drs op een andere manier inzetten zoals in de DTM bijvoorbeeld. 4 tanken terug. 5 Als er een nieuw circuit komt niet niet alleen Tilke laten tekenen.

Sabai, ben het je eens dat sommige dingen veranderd moeten worden, dat hoort bij elk evolutionair proces. Jij noemt er een paar die best goed klinken. Maar bij veranderingen is het (statistisch gezien) meestal zo dat er een paar goed uitpakken en een paar slecht. Ik heb in dit verband eerlijk gezegd geen idee welke goed en welke negatief zullen uitpakken, en ik vrees de bedenkers, insiders, techneuten, decisionmakers ook niet! Bij de F1 zit alles zo haarfijn met elkaar verweven dat bijv. andere banden-, DRS- of tankstop-politiek zomaar nieuwe problemen kunnen veroorzaken. We zouden vleugels kunnen verbieden opdat inhalen en pal opeen rijden beter mogelijk wordt. We zouden de veiligheidseisen kunnen versoepelen (totdat er iemand verongelukt). We zouden ervoor kunnen zorgen dat banden het de hele race uithouden. We zouden van de F1 een merkenrace kunnen maken opdat iedereen hetzelfde materiaal heeft en waardoor het een compact veld wordt. Maar ik weet zeker dat heel velen daar ook bezwaar tegen maken. Bovendien is het mogelijk dat het resulteert in 'een nieuwe saaiheid'. Kortom: sommige veranderingen zijn nuttig, maar welke is gokwerk.

robbert

Citaat van: Fietser op 09 oktober 2013 - 09:59:14
Citaat van: Arthur op 08 oktober 2013 - 22:46:12
Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 20:22:24
Klopt. Dit is echt knokken. Geen schijngevecht, maar echt slipstreamen, en ook echt verdedigen tot op het bot. Mag allemaal niet meer. Verboden. Terwijl ik me afvraag; tuurlijk, hard gevecht, maar waar gaat het nou echt over de schreef?

Uhhh, nergens Jeroen, gewoon een gevecht zoals we het graag zien!! Puntje van de stoel! [tegenwoordig lig ik op de bank :-\]

Inderdaad was dit een prachtig gevecht. Maar het leidt af van dit onderwerp, want het geeft een vertekend beeld. Buiten dit gevecht was deze GP op Hockenheim namelijk zoals veel races in het verleden: saai! De turbo's van Renault waren bloedsnel op de rechte einden, maar matig in de bochten (ook vanwege de turbolag). Jones kon na zijn inhaalmanoeuvre op Prost dan ook makkelijk weglopen. Helaas zou de Autralier later terugvallen, zijn teamgenoot Reutemann viel uit. Piquet, de latere wereldkampioen, zou winnen en zijn teamgenoot Rebaque werd (zelfs!) vierde. Tsja, die verder weinig getalenteerde Hector Rebaque had een stoeltje gekocht in de 2e Brabham, een particuliere paydriver dus. Wat ben ik blij dat die tijden voorbij zijn...
Nog wat feitjes: er waren maar liefst 11 uitvallers en slechts 5 man eindigden in dezelfde ronde (lekker spannend!) op dit uiterst saaie circuit waar slechts het slipstreamen voor spanning zorgde en waar Jim Clark in het stille bos zijn dood vond. Allemaal onaantrekkelijke zaken die dit filmpje niet laat zien.
En o wat vinden we de huidige F1 saai. En o wat was het vroeger toch veel spannender. Onzin, de vermeende saaiheid zit vooral bij de kijkers. Het is een kwestie van perceptie.

ja als je het zo bekijkt, dan is f1 een saaie sport. Maar de meeste vinden het saai, maar waarom word er dan nog zoveel gekeken naar de f1? Als ik iets saai vind, kijk ik gewoon niet. Zoals golf of tennis. Dat vind ik saai, dus ik volg dit ook niet. Maar de meeste vinden f1 saai en volgen het nog steeds. Dat vind ik absurd

Fietser

Citaat van: robbert op 09 oktober 2013 - 11:46:30
Citaat van: Fietser op 09 oktober 2013 - 09:59:14
Citaat van: Arthur op 08 oktober 2013 - 22:46:12
Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2013 - 20:22:24
Klopt. Dit is echt knokken. Geen schijngevecht, maar echt slipstreamen, en ook echt verdedigen tot op het bot. Mag allemaal niet meer. Verboden. Terwijl ik me afvraag; tuurlijk, hard gevecht, maar waar gaat het nou echt over de schreef?

Uhhh, nergens Jeroen, gewoon een gevecht zoals we het graag zien!! Puntje van de stoel! [tegenwoordig lig ik op de bank :-\]

Inderdaad was dit een prachtig gevecht. Maar het leidt af van dit onderwerp, want het geeft een vertekend beeld. Buiten dit gevecht was deze GP op Hockenheim namelijk zoals veel races in het verleden: saai! De turbo's van Renault waren bloedsnel op de rechte einden, maar matig in de bochten (ook vanwege de turbolag). Jones kon na zijn inhaalmanoeuvre op Prost dan ook makkelijk weglopen. Helaas zou de Autralier later terugvallen, zijn teamgenoot Reutemann viel uit. Piquet, de latere wereldkampioen, zou winnen en zijn teamgenoot Rebaque werd (zelfs!) vierde. Tsja, die verder weinig getalenteerde Hector Rebaque had een stoeltje gekocht in de 2e Brabham, een particuliere paydriver dus. Wat ben ik blij dat die tijden voorbij zijn...
Nog wat feitjes: er waren maar liefst 11 uitvallers en slechts 5 man eindigden in dezelfde ronde (lekker spannend!) op dit uiterst saaie circuit waar slechts het slipstreamen voor spanning zorgde en waar Jim Clark in het stille bos zijn dood vond. Allemaal onaantrekkelijke zaken die dit filmpje niet laat zien.
En o wat vinden we de huidige F1 saai. En o wat was het vroeger toch veel spannender. Onzin, de vermeende saaiheid zit vooral bij de kijkers. Het is een kwestie van perceptie.

ja als je het zo bekijkt, dan is f1 een saaie sport. Maar de meeste vinden het saai, maar waarom word er dan nog zoveel gekeken naar de f1? Als ik iets saai vind, kijk ik gewoon niet. Zoals golf of tennis. Dat vind ik saai, dus ik volg dit ook niet. Maar de meeste vinden f1 saai en volgen het nog steeds. Dat vind ik absurd

Mee eens, Robbert. Ik vind het ook absurd. Daarom reageer ik vaak op 'de vermeende saaiheid van tegenwoordig' zoals ook in het door jou aangehaalde citaat. Zelf kijk ik nog steeds met heel veel plezier naar de F1 en vind het zelfs aantrekkelijker dan ooit. (Ofschoon ik die kleine, ranke, slanke monopostos uit sixties het mooist vond.)

Matthijs

Wat soms wel zo is: je verwacht op het puntje van je stoel te zitten en dan valt het soms tegen. Maar dan is de race nog altijd interessanter om naar te kijken dat de gemiddelde voetbalwedstrijd (persoonlijk).

Wel gek dat de roep om tankstops in te voeren weer harder wordt, terwijl dit juist werd afgeschaft om de races spannender te maken. Ten tijde van de tankstops probeerde men elkaar op de baan niet meer in te halen, maar men reed gewoon een rondje langer door om vervolgens via de pitstops een plaatsje goed te maken. Jeeuuh!

Sabai

De reden dat tanken verbannen is had meer met de incidenten van Massa en Albers te maken. Veiligheid dus.Valt ook wel iets voor te zeggen we willen immers geen doden.

T.Nuvolari

Toen de stops er waren werd er te tactisch gereden, toe ze verdwenen werd er te weinig tactiek gebruikt. Je hoort natuurlijk enkel de criticasters éénder welke situatie.